Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

KL

Vilka härliga dagar vi haft nu :love: Har varit ute och ridit massor med hästens ägare. Vi ska ut en långtur idag är planen :)

Igår fick vi beställt hö inför hösten och det verkar jättebra! Skönt att inte behöva tänka på det förrän det kommer :) Vi vill gärna ha hö, men den här säsongen fick de slänga hö för 8 000 pga att lagringen inte var så bra som de trodde :crazy: Jag hörde mig för hos en stor leverantör här i närheten och vi bestämde oss för inplastat hö! Levetantören ska göra sitt bästa för att få ner MJ så mycket det bara går och hade lite idéer som lät kanon!

Ha det så bra ute i det fina vädret alla medryttare!

KL

563559_348127955224527_100000819764248_855912_1554241202_n_196546026.jpg

(Ignorera mig)
539189_348127668557889_100000819764248_855908_1203202234_n_196545946.jpg

403821_348127711891218_1897355459_n_196545907.jpg

545834_348128061891183_100000819764248_855913_2062941923_n-copy_196546113.jpg

554183_348128148557841_100000819764248_855914_1935994189_n_196545846.jpg

Min finaste guldklimp :love:

kl

Vi gillar att utmana ödet lite. I dag blev det promenad med grimma+grimmskaft i snöstorm... sen kom jag på att det var så lerigt i skogen att jag inte ville gå där. Så jag knöt helt enkelt fast grimmskaftet i grimman, hittade en sten och hoppade upp. Tredje gången (någonsin) som Garre rids barbacka och det funkade utmärkt. Inga konstigheter där sa världens stabilaste 5-åring... så vi provade på lite trav när vi ändå höll på :love:

wpid-imag1337-1.jpg

Liten filmsnutt

I övrigt kämpar vi på med att bygga muskler och kondition.

wpid-imag1137.jpg

Stora killen!

wpid-imag1167-1.jpg

Och så leker vi. Garre har lärt sig att när jag släpper tyglarna+stigbyglarna stannar han. Och han står helt blickstilla tills jag sitter av. Sen går han lös när vi skrittar av och följer mig, vänder när jag vänder, travar när jag springer, stannar när jag stannar etc... han är så galet uppmärksam och har så lätt för sig!

Liten film på mark-bus

Det var ju det där med att utmana ödet... i dag red jag med sadel, träns och hjälm... tog en ny väg provade en galopp och det gick skitfint tills dess att en stubbe i ett dike tog form av en sabeltandad tiger och skrämde kohästen...

Hade dagen till ära ställt om stigläderna... tappade balansen men satt kvar på nått vänster och hängde mig runt halsen på stackars G som sprang ännu fortare.. jag ropade whoo whooooåt honom och jag antar att han lyssnade för plötsligt slog jag i asfalten och G stod där som ett ljus... :angel: (red på banvallen som är hälften asfalt/sand.. givet att jag landar på asfalten). Årets avramling avklarad med andra ord. Tyvärr verkar det som att jag vridit/sträckt höften i fallet för den gör oooont och det strålar liksom ner i benet. Får se hur det känns imorn.

Utöver det hade vi en fin tur på 1.5 timme och hoppade en liten bäck och travade+galoppade lite till efter den olyckliga avfallningen.

Mysigt :love:

tindra: Håll i dig! hoppas det inte blev så illa :)

Idag ska jag till hästen för typ sista gången. Lite tråkigt men det är dags att få fart där hemma så min lilla kan flytta ner :bump: ljust jättelänge nu ju!

Jo... att hålla i sig är ju en bra idé. Har ont lite här och där i dag men ingen större fara, inget som inte ger sig på ett par dagar :)

Hoppas du får en fin dag hos pållen.. kul att få hem (?) din egna! :)

Red samma väg i dag. 1.5 timme med sträckt nacke, blåslagen kropp... i strålande solsken och fågelkvitter på världens bästaste G. :love:

I dag höll jag i mig, rejält... hehe. Vi travade och galoppade på samma ställen som igår. Ville helt enkelt känna på sträckan och se till att jag inte får för mig några dumheter (jag blir inte rädd men jag vet även att rädsla är irrationellt och att jag därmed inte styr över det)... blev lite hopp hit och dit men det gick bra. Och det kändes bra.

wpid-imag1384-1.jpg

Banvallen. Hälften sandad hälften asfalterad.. och givetvis inte ens hälften så bred som jag skulle velat ha den.. men sand. Det slår stenhård grusväg. Känns bra att kunna växla underlag lite. Nu ska G och min ömma kropp vila 2 dagar. Han har fått gå 3 dar på rad varav två var lite längre.

Grej of the day! :bump::bump:

Garre och jag flyttar till Västerås i sommar i två månader. Jag ska nämligen åka dit och jobba och Garre får följa med :D ska bli så galet kul! Är så glad att jag har såna bra hästägare som låter mig ta med honom. Annars hade han ju bara stått och drällt hela sommaren... nu ska vi ta tag i inhoppningen istället. Fina grejer det här! :banana:

Härligt :bump: :bump:

Jag får säga tack och hejdå i denna tråden. Sista dagen hos medryttarhästen tillbringades på ridbanan med longering och sedan en liten kortis promenad med en lugn och nöjd pålla! Nu är det dags att förbereda för att få hem min lilla lurvboll i sommar istället :D

kl

I dag har vi klättrat.. lång brant backe x3 :)

wpid-imag1545-1.jpg

På onsdag är planen att löshoppa G så om det går i lås kommer det film på flygande kohäst lite senare i veckan :)

(kl)
Jag är ju medryttare, då kanske jag känner för att skriva lite här ibland :D Hästen är en go och snäll islandshäst som har en lika go och snäll ägare så jag har haft tur. Hästen har inte haft lika mycket tur, då han var skadad för ca ett halvår sedan och är inte fullt igång än. Men det tar sig, får iaf springa lite nu och det gillas av alla :)
Några bilder från i vintras:
33001752.jpg

33001754.jpg

33001753.jpg

Så söt! :love:

*kl*

Förra veckan hade jag hand om stallet då ägaren var bortrest, så jag red/motionerade Sigge 4 ggr den veckan. Red ut tre gånger, ganska lugna uteritter med mycket skritt. Det har gått bra varje gång, börjar känna mig säkrare o säkrare på honom så det känns bra. :)

En av dagarna var vi på banan o tränade på att kliva över en vattenmatta. Sigge var väldigt spänd i början men till slut blev han mer avspänd!

Foto0922.jpg

kl

Bästaste Garre.

wpid-imag1655.jpg

Lurade upp min lillasyster på Garre igår (hon har ridit typ 2 ggr tidigare för sisådär 20 år sedan) och så fick hon "rida" i 20 minuter. Garre betedde sig exemplariskt (ja, han lyssnade på människan i andra änden grimskaftet och brydde sig inte så mycket om den där lilla på ryggen)...

Nu har det börjat sjunka in att ... shit.. Garre ska med mig till Västerås (på kollo, som en i stallet säger :rofl: ) ska bli hur kul som helst. :love:

garresol.jpg

Igår fick han nytt bling-bling träns :angel:

wpid-imag1649.jpg

Och i dag red vi ut tillsammans med travarekipaget i stallet i 1.5 timme.

wpid-imag1668.jpg

Lite nytt från Garre och mig då. Vi har börjat sitta upp från fel håll och det går utan knussel. Glömmer dock bort mig när jag ska av och skuttar åt samma gamla vanliga håll....

I dag longerade vi över bom sen fick han springa lös lite. Film på galoppande bumling.

wpid-imag1853.jpg

Han börjar bli riktigt fin i kroppen! Nu ska vi bara få lite mer muskler på rätt ställen så :d :love:

wpid-imag1854.jpg

Åh, vad fin han är! Förresten, gud så kul att du får ta med honom när du ska jobba! Jag måste nu säga farväl till min medryttargosse när jag i juni flyttar till Tyskland.... :(

Och påtal om hästen i fråga, min lille medryttarhäst tyckte idag att vi skulle testa reaktionsförmågan. Han må vara rolig och utmanande att rida samt superhärlig att pyssla med, men gudars vilken fegis han är ibland, hahaha... Gjorde sitt vanliga panikryck när han blev lite skrämd (denna gången av en monsterslang som den 182 738 gången vi red förbi var SUPERLÄSKIG) vilket vanligtvis inte brukar kasta mig ur sadeln, men då vi hade en annan häst som liksom blockerade hans flyktväg blev han helt galen och nu sitter jag här med sjukt ont i rumpan, ländryggen och axlarna.

Så, det tog 1 år och 6 månader för mig att få smaka på grus av honom, måste vara rekord för mig! :D

Min medryttarhäst är en liten vacker arabflicka på 7 år som heter Miggolina men kallas för Myggan eller Myggis. Hon är ca 155 i mankhöjd, mörkbrun med bläs och en vit fot. Hon har lång härlig man och pannlugg och är gudomligt söt. Är rätt kraftig i modellen och känns större än hon ser ut. Jag rider henne i dagsläget en gång i veckan, men framöver blir det nog fler gånger.

Jag har bara varit hennes medryttare i ca 2 månader så vi håller fortfarande på att lära känna varandra. Hon är en mycket bestämd dam, men otroligt snäll.
Fortfarande testar hon mig hela tiden och försöker vända hemåt när vi är ute och rider, blåser upp sig över porlande vatten vid ån, postlådor, en speciell lada o s v. Jag är dock tjurigare än henne så vi kommer alltid förbi "farligheterna" och på hemvägen och lillsvängen i skogen är hon en riktigt dröm nästan jämt. Men jag tror att jag med mycket tålamod ska kunna bli riktigt bra kompis med henne, mitt första projekt nu framöver är att arbeta henne mycket från marken och få henne att acceptera mitt som ledare. Sen hoppas jag på att vi får ordning på allt annat också :)

Hon är smart den lömska lilla märren, när jag kommer dit så är hon knölig att fånga i hagen och när jag ska sitta upp så springer hon i cirklar och så skyggar hon för massor av grejer ute. Men sen slappnar hon av mer och mer och är en riktig pärla att umgås med, går jättefint och är väldigt trevlig. När vi sedan kommer hem och går in i stallet vill hon bara gosa hela tiden och är jätteuppmärksam och kärvänlig. När jag släpper henne i hagen står hon gärna kvar en stund så jag får klappa och klia. För att jag ska minnas hur fin hon KAN VARA och längta tillbaka till henne kanske ;)

mygghasten.html

Ikväll red jag Sigge på åkern i störtregn. Red i dressyrsadel o dressyrade lite men ibland drog vi några repor också i full galopp. :D Sigge är inte riktigt med alltid på att vi ska dra järnet men han börjar förstå nu, o då tar han för sig. :)

Imorgon blir det träningstävling på hemmaklubben, rider LB:1. Ska bli roligt! :bump:

Lite senaste bilder på oss:
SAM_6762.jpg

_SAM_6759.jpg

_SAM_6777.jpg

Va kul! Lycka till på tävlingen :)

*kl* Är riktigt ledsen och villrådig :( Har ju 10mil t.o.r till stallet, så bara resan är inte fullt 1,5h, samt att detta kostar ju väldigt mycket då Kossan måste gå 5 dagari veckan för att inte bli galen och okontrollerbar av överskottsenergi och påhittighet. Det tär på ekonomin och framförallt den lilla fritid jag har då ja vissa veckor jobbar runt 45h.

Sen har ja ju min sjukdom vilket gör att när hon vilat för länge VET jag vad som väntar och vill inte ens dit då hon rycker tyglar ur händerna, tacktar och hoppar runt vilket dödar både rygg och händer :( Sen regnar de, om så bara en tvärskur, börjar hon bocka och småstegra och vill bara hem, går inte ens att tänka på att fortsätta, så har man kört hela vägen ner och de börjar regna så äre bara att fara hem igen...

Men när man varit mycket ledig, solen skiner och man hinner med henne 5-6dar i veckan, är de ju djävligt dyrt men då är hon de mest underbara ja någonsin suttit på :( Och hennes ägare är jättemysiga... Men man känner att man måste vara lite självisk? 1500:-/mån i bensin är förbaskat dyrt för att rida runt på en "gammal travare" (förstå mig rätt, inge fel i det men de känns satan så dyrt för medryttarhäst i norrland) men frågan är ju om man ens kan hitta någon närmare..

Är de fel av mig att vara ännu mer självisk, och leta medan man ff har kossan, se om man hittar någon och isf o man gör de säga till och hjälpa till lite i mån av tid tills de hittar enlösning? Har ju sagt för 2v sedan att ja måste fundera på om jag har råd så helt ovetandes är de ju inte

Senast ändrad:

kl

Om knappa 2 veckor, 1 juni, drar jag och kohästen ut på äventyr! :D :bump:
Ska bli så himla kul ..känns verkligen som ett steg i rätt riktning. Kommer stå på gård med tränare och rida lektioner och få hjälp med inhoppningen! Och dessutom få upp lite andra ryttare än mig själv på honom och det tror jag kan vara bra.

Lite bilder från senaste tiden då...

g.jpg

pussa.jpg

Provred Garres hagkompis Deedoo efter att lillasyster fått sig en ridlektion på honom, då såg det ut såhär:

galloppa.jpg

Och i dag stog G och D och gooosade....
wpid-imag2217-1.jpg

Visst börjar han väl bli fin i kroppen?? Fast skägget sitter där det sitter....

wpid-imag2216-1-1.jpg

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 653
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 753
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10