Det är väl att man har en öppen dialog och berättar redan från början hur man vill ha det
jag har ju haft egen så jag vet att man vill ha det "på sitt sätt" men då måste man säga det.
Sen uppskattar man o få höra positiva saker ibland. Men framförallt o vara tydlig från början!
Tror också alla de sakerna är viktiga för att det ska fungera. De mesta brukar lösa sig om man lyckas kommunicera.
tindra Ja du, jag kan inte jättemycket om dem men de tyr sig väldigt mycket till människor. Kommer gärna nära och är väldigt nyfikna. De hälsar liksom inte med mulen utan gärna med hela bogen
skulle de lilla stoet hade hon suttit i knät. Sen har de ju tölt och passgång i sina gångarter. Och en till som jag inte kommer ihåg vad den heter. Mest kända för sina speciella färger.. stoet som kommer i sommar är ju mörkgrå med vit man o svans (finns ju något namn på färgen men är inte jätteinsatt som sagt)
Detta att de tyr sig till människor är väldigt typiskt och visar sig på olika sätt - bla att de, när de blivit lite hanterade, nästan skiulle vilja sitta i knäet. Däremot är de inte på och stimmiga så att man tror att man ska få en hov i huvudet etc vilken sekund som helst. Jag var först lite rädd för att denna egenskap skulle göra dem väl påträngande, men märkte skillnaden när jag träffade en grupp unga halvblod där jag kände att jag fick akta mig så att de inte av misstag skulle skada mig.
Tölt, eller snarast en gångart som i takt är densamma som tölten är Rockyns gångart. Många rider enbart i denna och skritt...Sedan kan gångarten varieras så att den går långsamt eller snabbare liksom med mer eller mindre lyft (lite mera medfödd egenskap). Beroende på detta kallas den därmed också vid olika namn, men på tävling brukar man använda två olika, en långsammare variant och så benämningen för det korrekt benlyft för klassen ("Trail gait", "Show gait" etc). Och den med högst lyft når frambena som max ungefär till mitten av andra frambenets skenben om jag minns rätt, så det är absolut inga extrema lyft som Tennesse Walking Horse som vi talar om.
Färgen du refererar till är silversvart - den färg de flesta hästar har om man googlar på rasen.(Brun kropp och ljus man och svans) Det är också den vanligaste färgen och jag skulle gissa på att 70-90% av hästarna har den färgen utifrån de gårdar och shower jag besökt. Det som kan vara förvirrande är att färgen har ett annat namn inom rasen: chocolate (red chocolate är en silverbrun).