Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Och allt tog en oväntad vändning! Ska få ta hem ko till byn där ja bor och allt ja behöver stå för är halva stallplatsen ❤ Trodde detta skulle bli tokenkelt då man bor på landet men folk verkar bygga boxar efter hur många hästar de äger :S Letat en månad nu med en väg kantad av nej tyvärr :( Men inte gett upp än! Börjat leta liiite längre bort, känns som 4 mil tor får bli smärtgränsen

Misströsta inte.. du hittar nog något snart :)

kl

På fredag drar vi :) mot Västerås och en väldans kul sommar...

wpid-imag2419.jpg

Är så himla glad att "min" bumling får följa med mig :) vi har verkligen funnit varandra och han är så himla lättlärd och entusiastisk.

Jo gick tillsist, en kompis till min sambos syster ringde, i utbyte mot att vi hjälps åt med de mesta 700:-/mån och då ingår allt utom ev eget kraftfoder, så 350:- och stallet är 5min bort med både ridbana och fina rid/körvägar :) Så hoppas hästarna kommer överens! :)

Va kul! Nu börjar äventyret med nystart :)

kl

Nu är vi här! Eller ja, vi kom ju redan igår. Garre först...
wpid-imag2637.jpg

Transportskydden (som hockemålvaktsskydd ju) var läskiga...

Men vi kom på transporten till slut och tog oss till Västerås i ett stycke.
wpid-imag2642.jpg

Blicken när vi öppnade dörren :rofl: sötnöten!

wpid-imag2650.jpg

Lite mat och så ut i hagen. G såg rätt så nöjd ut och ville inte ha med oss människor att göra så vi lastade ur sakerna och åkte tillbaka till Örebro där jag böt bil, packade mina saker och åkte till Västerås igen. När jag kom ut till stallet på kvällen gnäggade Garre högt och ljudigt när han fick syn på min bil :love:

Eftersom att det hade slutat regna tog vi en liten promenad i sällskap med två tjejer från stallet som red, för att han skulle få röra lite på benen och spana in omgivningarna.
wpid-imag2677.jpg

Han är så himla cool killen! :love:

wpid-imag2691.jpg

i dag fick han vila ... men var ute en sväng på förmiddagen och då gnäggade han och kom springandes när han såg mig :D fint att vara populär!

Vilken fin häst och var roligt att du får ta med honom! Ser ut att vara i riktigt bra form :)

---

Jag har ridit en arab i 1år ca men nu fick jag erbjudandet o hjälpa min kompis med hennes 3 hästar (kommer en till i sommar)

Hästens namn: Pepper (hingst, rocky mountain) , Percy (sto, rocky mountain) och Calinka (sto, varmblod)

Jag har slussats in nu i 3 veckor och har ridit Pepper och Calinka. Meningen är väl att jag mest ska ta hand om Pepper. Det var iaf det vi sa i början.

Han och Percy är USA importer och Pepper är inte riden så mycket alls, mest gått i hagen och sen betäckt. Han är 6år

En bild på stona, Percy och Calinka
33064979.jpg

Jag o Pepper :D
33084162.jpg

KL
Jag är inte medryttare utan hästägare som funderar på att skaffa en medryttare. Inte för att jag behöver pengar och har heller inga planer på att ta betalt. Däremot vill jag ha en seriös medryttare som vill träna dressyr för tränare. Så min fråga: Vad förväntar ni er av hästägaren? Finns det några extar viktiga "krav"/önskemål från en medryttares perspektiv?

kul med Rocky mountain, hur är de hästarna? :) fina bilder!!

kl

I söndags gav vi oss ut på en liten skrittur. G är så himla cool, nytt ställe nya miljöer och han tar täten och knatar på som han aldrig gjort annat. Och i måndags släppte vi ihop honom med sina nya hagkompisar, Valle och Jojje.
wpid-imag2804.jpg

Lite spring, lite pip och skrik och nån spark (Jojje, fjordingen, måste visa att han bestämmer)

wpid-imag2819.jpg

Fina G. Han går bara undan och vill inte bråka. :love:
Senare på måndagen fick Åse tömköra Garre lite.
wpid-imag2841-1.jpg

wpid-imag2859.jpg

Och en film: Garre (finns fler filmer på min youtube-kanal)

Det är väl att man har en öppen dialog och berättar redan från början hur man vill ha det :) jag har ju haft egen så jag vet att man vill ha det "på sitt sätt" men då måste man säga det.
Sen uppskattar man o få höra positiva saker ibland. Men framförallt o vara tydlig från början!

tindra Ja du, jag kan inte jättemycket om dem men de tyr sig väldigt mycket till människor. Kommer gärna nära och är väldigt nyfikna. De hälsar liksom inte med mulen utan gärna med hela bogen :D skulle de lilla stoet hade hon suttit i knät. Sen har de ju tölt och passgång i sina gångarter. Och en till som jag inte kommer ihåg vad den heter. Mest kända för sina speciella färger.. stoet som kommer i sommar är ju mörkgrå med vit man o svans (finns ju något namn på färgen men är inte jätteinsatt som sagt)

Red en sväng idag :) har ju bara ridit honom en gång innan och idag kände jag att han va på bra humör!
Stona kom dock ner o sprang runt o flörtade hejdlöst (mest Calinka) så vi fick rida bort till en äng. Väl där hann jag inte mycket fören det kom en tjej på en häst som travade. Jag kände att han spände sig och hoppade av (jag vill kunna hindra/korrigera honom från marken om han får för sig att göra något) men han gjorde inget utan dök ner i gräset. Så då ledde jag honom o tränade på o stanna o flytta bogen mm.

33102159.jpg

Jag bara tar och förtydligar/ fyller i lite där du var lite osäker ang Rockys- när du läst boken och jag babblat lite mer är jag säker på att du är med helt och hållet.;)

Det är ju en hel del extra att ta in och jag har ju inte varit helt behjälplig (3 veckors inskolning var snällt sagt - snart tanken från bröjarn, men då jag blev så sjuk att jag endast kunna guida via mail/telefon och inte på plats vart det svårare att genomföra).

Det är väl att man har en öppen dialog och berättar redan från början hur man vill ha det :) jag har ju haft egen så jag vet att man vill ha det "på sitt sätt" men då måste man säga det.
Sen uppskattar man o få höra positiva saker ibland. Men framförallt o vara tydlig från början!
:bow::bow::bow::bow::bow: Tror också alla de sakerna är viktiga för att det ska fungera. De mesta brukar lösa sig om man lyckas kommunicera.

tindra Ja du, jag kan inte jättemycket om dem men de tyr sig väldigt mycket till människor. Kommer gärna nära och är väldigt nyfikna. De hälsar liksom inte med mulen utan gärna med hela bogen :D skulle de lilla stoet hade hon suttit i knät. Sen har de ju tölt och passgång i sina gångarter. Och en till som jag inte kommer ihåg vad den heter. Mest kända för sina speciella färger.. stoet som kommer i sommar är ju mörkgrå med vit man o svans (finns ju något namn på färgen men är inte jätteinsatt som sagt)

Detta att de tyr sig till människor är väldigt typiskt och visar sig på olika sätt - bla att de, när de blivit lite hanterade, nästan skiulle vilja sitta i knäet. Däremot är de inte på och stimmiga så att man tror att man ska få en hov i huvudet etc vilken sekund som helst. Jag var först lite rädd för att denna egenskap skulle göra dem väl påträngande, men märkte skillnaden när jag träffade en grupp unga halvblod där jag kände att jag fick akta mig så att de inte av misstag skulle skada mig.

Tölt, eller snarast en gångart som i takt är densamma som tölten är Rockyns gångart. Många rider enbart i denna och skritt...Sedan kan gångarten varieras så att den går långsamt eller snabbare liksom med mer eller mindre lyft (lite mera medfödd egenskap). Beroende på detta kallas den därmed också vid olika namn, men på tävling brukar man använda två olika, en långsammare variant och så benämningen för det korrekt benlyft för klassen ("Trail gait", "Show gait" etc). Och den med högst lyft når frambena som max ungefär till mitten av andra frambenets skenben om jag minns rätt, så det är absolut inga extrema lyft som Tennesse Walking Horse som vi talar om.
Färgen du refererar till är silversvart - den färg de flesta hästar har om man googlar på rasen.(Brun kropp och ljus man och svans) Det är också den vanligaste färgen och jag skulle gissa på att 70-90% av hästarna har den färgen utifrån de gårdar och shower jag besökt. Det som kan vara förvirrande är att färgen har ett annat namn inom rasen: chocolate (red chocolate är en silverbrun).

Nejdå, men det är ju lite ny information att ta in. Det gick ju inte på en sekund för mig heller, men jag har ju lite försprång :p.

(och jag har säkerligen mycket kvar att lära)

kl

Nästan 1.5 vecka här och vi har hunnit med mycket. G måste tycka att han kommit till värsta träningslägret (men 2 dagar vila i rad håller jag fast vid)...
Löshoppning

Tömkörning

wpid-imag2841-1.jpg

wpid-imag2943.jpg

wpid-imag3001.jpg

Första gången kompisen sitter på G

wpid-imag3030.jpg

Mer finns att läsa (kolla min profil) idag fick jag ett infall...

wpid-img_4092.jpg

Han följer mig som en hund lös.. och går alldeles utmärkt att rida i grimma :love:

Jaha... nu när jag har förpassat mig själv från ridskolan så får jag väl dyka in här i stället! Inleder med att jag har skavsår mellan skinkorna efter en alltför lång barbackatur igår. Vi red nämligen vilse :D

(kl)
Inte särskilt aktiv här, men ridningen går framåt iaf. Rider ut och även så smått på banan. Har fått lite kläm på tömkörningen också så jag kan variera mig lite. Jobbar mest med att han ska gå i en bra form och struntar i vilken gångart han väljer. Tänker att gångarterna kommer lättare sen när han har balans och styrka.
Bifogar en ganska nytagen bild på ett par öron.
33127364.jpg

Pang. Bara så där så är Clabbe borta...

Såg att hon skulle in med honom till kliniken i dag men tänkte att det säkert blir vila 3 månader till.. behandla, vänta, se vad som händer. Så jag åkte till hööks... på vägen ut kollade jag FB och då har hon pussat honom hejdå. Clabbe finns inte längre.... :cry:

Jag satt och grät i bilen på parkeringen i en halvtimme innan jag kunde köra där i från. Jag som var så säker på att jag hade tid, att jag skulle få säga hej då.. att vi skulle ses igen innan det var dags att vandra vidare. För han skulle aldrig blir bra, det visste vi ju. Men jag trodde beslutet skulle dröja... jag som åker hem på söndag. Hade redan hunnit tänka tanken att då, då ska jag knata över och mata Clabbe med äpplen.. och bara gosa. Och så finns han inte mer.. det känns rent ut sagt fördjävligt...

c2.jpg

c3.jpg

hug.jpg

c.jpg

Det spelar ingen roll hur väl förberedd man än.. innerst inne levde hoppet. Det är tur att jag har Garre med mig hit till Västerås... körde till stallet med tårarna rinnandes, tänkandes att "man ska nog inte köra bil när man gråter" ... väl där fick Garre Clabbes ranson med äpplen, det kändes mest rätt så. Ochjag tror att han kände att jag var ledsen för han var så himla go och uppmärksam på mig och stod och snusade mig i håret....

wpid-imag3467-1.jpg

Det var rena turen att jag faktiskt var ledig från jobbet idag...

Tack!

Han var hur fin som helst med världens bästa personlighet :love: har aldrig mött en så fysiskt gosig häst som Clabbe. Och så fick han bara 12 år i livet, det är väl det som känns värst. Men jag är glad för den tid vi fick tillsammans :love: :cry: och värderar tiden med Garre än mer nu, för man vet aldrig hur länge de kommer finnas med oss...

Tråkigt att läsa!

---

Sitter här och känner mig aningens ledbruten efter ett pass med pållen. Eftersom det vräkte ner fick vi långa grannens ridhus, lagom till när vi ska börja så skiner såklart solen... Hur som haver, blev ett ordentligt voltpass med öka och minska volten och verkligen få igenom ställning och böjning och framför allt att han skulle spåra. Jag har skitsvårt att känna! Önskar jag hade haft en spegel framför mig hela tiden så jag kunde förstå vilken av alla känslor som är den rätta, haha.

Vart i alla fall en löddrig pålle efteråt, och en matt ryttare. Men jag känner att vi redan har gjort framsteg, längtar tills jag får in känslan ännu mer!

*kl
Senaste bilderna på mig och medishästen.
Lite lagom bildbomb sisådär, säger vi =)
552195_10150918312658042_926704648_n.jpg

540930_10150918312883042_67248796_n.jpg

599855_10150918313478042_1173198885_n.jpg

384217_10150918313988042_97415038_n.jpg

391232_10150918314363042_342129401_n.jpg

306561_10150918315583042_1551440621_n.jpg[

527885_10150918315913042_1666248345_n.jpg

575648_10150918316308042_1295832246_n.jpg

382483_10150918316453042_512222566_n.jpg

552448_10150918317063042_2069414108_n.jpg

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 653
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 753
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10