Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Välkommen in i tråden! Vilken sockersöt dam du kompanjerat med :)

*Kl* Här hos oss går de sakta framåt, hade äntligen kommit igång med kontinulitet och 5-6dagar aktivitet per vecka när först allt blir till is pga regn, jag tyckte sadeln satt dåligt å jo mycke riktigt ska den bytas ut, men med all is på gården går det inte att köra iväg med rockarden då det är en brant backe till huset har de blivit en del barbacka :)

Denna vecka blev dock tokig då ja fått rygginflamation och beordrad lugna skritture eller köra så vi har klickertränat massor i hagen och tagit nån barbackatur bara :) Fast i torsdags hade vi dressyrlektion på schemat, men de föll då ja hittade ett av stona i hagen med kolik så blev sjukpyssling, mockning och ännu en dag med klicker i hagen efter avlösning av sjuka stoets ägare :)

Men på sönda då kanske de går att köra! Hoppas hoppas :)

Senast ändrad:

kl

Nu ni.. nu har vi börjat komma igång här :D :bump: i dag har vi galloppat på riktigt och inte bara fem språng lite här och där utan en riktigt, rejäl lång galopp mot stormvindarna som blåste och det var alldeles alldeles underbart :D

Och här om veckan var syrran med och plåtade lite. Svårt att ta några ridbilder när man rider ut dock...

S1053343.jpg

varför ska man svampa benen undrade Garre ...

S1053363.jpg

Lite trav:
http://s1225.photobucket.com/albums/ee390/evieastrom/Garre/?action=view&current=S1053372.mp4

S1053406.jpg

Vill ni se ännu fler bilder så finns hela albumet här: Garre

I dag fick det bli 1.5 timmes uteritt, mest skritt men med en del travintervaller. Imorgon ska G få vila sen kör vi på igen på tisdag med en lugn uteritt i skritt/trav.

När markerna börjar torka upp lite ska vi börja tömköra honom lite också. Han är ju bara riden sedan i oktober (dessförinnan var han iväg på inridning i 2 månader våren -11) och har haft lite vintervila så nu ska vi jobba på kondition och bygga muskler innan det så småningom blir tid att börja rida "på riktigt".

wpid-imag0960-1.jpg

Måste ju rulla sig när man svettats. Han är så jäkla långhårig så han blir svett bara jag tänker ridtur... idag sprang en joggare förbi oss - kollade in Garre - och utbrast: det var en hårig modell, nästan som i bröderna lejonhjärta...:rofl:

Välkommen in i tråden! Vilken sockersöt dam du kompanjerat med :)

Tack och tack :laugh: Ja hon är en riktig sötnos, och väldigt go! Fast på sistone har hon inte haft tid för nåt mys innan ridningen, utan då är det bara ut som gäller - det tar jag som ett bra betyg. Sen när hon fått jobba av sig lite, då kan man stå hur länge som helst och borsta och pyssla med henne.

KL

Jag och Jackan har varit med på miljöträning för polisryttaren Magnus (samma som var med i Ponnyakuten) två lördagar. Det var verkligen roligt och Jackan skötte sig underbart bra, förutom vid presseningarna ;)
När vi red förbi en cementblandare så brydde sig inte Jackan alls, så när vi red förbi andra gången (Magnus anpassade alltså svårigheten efter ekipagen) så öppna han någon ventil så det lät ännu mer. Men Jackan bara gick förbi som om ljudet inte fanns, så då frågade Magnus "Är han döv eller?" :rofl:

Men ja ... presseningar kan ju äta upp små bruna dressyrherrar! (Ja, han är otroligt markskygg)

Lördag I

Lördag II

Vad roligt! Sånt vill jag också göra! :)

kl

I dag hade vi en härlig uteritt...

Uteritt i skogen

Sen misstog Garre min tummr för en godis och hög tag i den och ville inte släppa :mad: :crazy: :eek: aj aj...

Hästens namn: Siem (aka "Sigge")
E. Renovo
Ras: KWPN
Kön: Valack
Ålder: 13
Hur länge har du varit medryttare på hästen? I olika omgångar från jan 2009, just nu rider jag honom 2 ggr/vecka.
Vad brukar ni göra? Rida ut, dressyr, hoppning, terräng, tömkörning... Vi är allround helt enkelt! :D eller tja, jag försöker snarare övertala Sigge till att bli allround :angel:

lite bilder från idag
Foto0913.jpg

Foto0912.jpg

från 2011
c905061_.jpg

KL

Jag och Jackan har varit med på miljöträning för polisryttaren Magnus (samma som var med i Ponnyakuten) två lördagar. Det var verkligen roligt och Jackan skötte sig underbart bra, förutom vid presseningarna ;)
När vi red förbi en cementblandare så brydde sig inte Jackan alls, så när vi red förbi andra gången (Magnus anpassade alltså svårigheten efter ekipagen) så öppna han någon ventil så det lät ännu mer. Men Jackan bara gick förbi som om ljudet inte fanns, så då frågade Magnus "Är han döv eller?" :rofl:

Men ja ... presseningar kan ju äta upp små bruna dressyrherrar! (Ja, han är otroligt markskygg)

Lördag I

Lördag II

Åh vad kul! Min kompis ville vara med men hittade kursen för sent så det var fullbokat. Är du med i södra sallerup eller hur fick du reda på kursen? Jag hittar ingen sida med alla Magnus kurser utan googlar jag så hittar jag bara kurser som har varit eller ska vara, på olika klubbars hemsidor.

Hur var han som tränare? Var man tvungen att rida hästen jätteställd från det farliga hela tiden och luta sig massa åt sidan?

Förra veckan var jag med medryttarhästen och ägarinnan på långresa. Vi åkte ända hem till min sadelutprovare för att leta sadel :D Två sadlar fick de med hem och en verkar hästen gilla iaf.

Idag ska vi ut och gå promenad! Hittade en mysig liten gräsväg sist som jag tänkte vi skulle utforska :bump:

Igår SKRITTADE vi 85% av våran skrittur för första gången sedan Oktober ❤ Äntligen börjar allt hårt slit med att "döda" taktandet göra nytta :) Idag hade jag tänkt prova en tur med tryckvagnen som belöning så hon får jogga av sig :D Får se om ja får till det dock, den har QH fästen och QH selen är inte hemma i stallet så får hoppas att remselen går över fästena... Boxgrannen med rockarden har flyttat sina pållar till travstallet och tog tyvärr rockarden med sig :(

Åh vad kul! Min kompis ville vara med men hittade kursen för sent så det var fullbokat. Är du med i södra sallerup eller hur fick du reda på kursen? Jag hittar ingen sida med alla Magnus kurser utan googlar jag så hittar jag bara kurser som har varit eller ska vara, på olika klubbars hemsidor.

Hur var han som tränare? Var man tvungen att rida hästen jätteställd från det farliga hela tiden och luta sig massa åt sidan?

Ja SSRF är min hemmaklubb, Jackan står i ett stall 10 mins skrittväg från ridhuset. Jag sitter dessutom både i stora styrelsen där och ungdomssektionen. Jag har också kollat lite efter någon hemsida med Magnus träningar utan resultat.

Men jag kan verkligen rekomendera de, de var jättekul. Ja man skulle ställa ifrån faran men absolut inte jättemkt. Sen om man kände att hästen gled iväg IFRÅN faran DÅ kunde man luta sig lite mot faran för att visa hästen lite tydligare vart den skulle. Men det var inget extremt på något sätt. Man skulle ha en mjuk hand in mot faran och klappa med den handen så det var mest om hästen inte tog skänkeln riktigt.

Magnus som tränare var otroligt bra. Han hade bara sjyssta metoder och var väldigt lugn och pedagogisk hela tiden. Dessutom anpassade han ju alla övningar för de olika ekipagen. Han sa flera gånger att träningen inte gick ut på att skrämma hästarna utan för att öka självgörtroendet för ekipaget och de lyckades han verkligen med!

Låter lovande!

Jag är mer ute efter själva miljöträningen än själva ridningen. Jag uppfattade dock både tränaren jag varit på en träning för och Magnus (i PA :D) som att de betonade att det är ridningen de lär ut, dvs hur man ska närma sig och ta tag i ev problem. Inte att hästen får lära sig att sakerna inte är farliga.

Jag är dock inte heeeeelt överrens med ridtänket men vill gärna vara med på sådan kul miljöträning :D Min häst funkar liksom på "vanlig" (?) ridning, håller sig på ett spår, skyggar inte undan och stannar inte etc och förra träningen gick den annorlunda ridningen lite "övertyr" vilket skrämde min häst riktigt mycket i en av övningarna. Men kan man rucka lite på "ridkraven" i ffa övningar som liknar den (vilket han fortf tycker är skrämmande men inget som man möter i vardagen) hade jag varit jättejätteglad :D

Senast ändrad:

KL

Jag har också en medryttarhäst ju! I maj har vi hängt ihop i 4 år :) 9-årigt pintosto e. Play boy. En väldigt bekväm madam, men jag känner henne rätt bra nu så jag vet vilka knappar jag ska trycka på :p Hon har också världens bästa matte. Min egen häst ska flytta hem till dem i maj :)

Här är en bild från dagens tur, när vi just hade klättrat upp för en riktig mördarbacke!
303344_10150608971192343_541737342_9590011_1392993439_n.jpg

H'är ser man hästen lite bättre ;)
8219_145110362342_541737342_3141460_2015324_n.jpg

Senast ändrad:

Härligt backe :love:

Vi var ute på promenad i onsdag jag och lilla hästen. Det var så sjukt varmt! Jag fick ta av mig och gå i tshirt största biten :eek: :love: Hästen blev tom lite svettig, men jag tror mest det beror på att hon blev lite speedad när hon blivit skrämd av fåglar TVÅ gånger :p I övrigt funkade det riktigt bra, jag börjar lära mig hur man får stopp på det stora djuret :D Min lilla där hemma har jag liksom omvänt problem på oftast :p

Vad kul det verkar! Hade gärna varit med på nåt sådant med hästen jag hade förut, hon hade tyckt att det var skitkul! Fast hade han tagit in rullskidåkare hade hon antagligen skenat ända hem, det var det enda hon var riktigt rädd för :p
Rosa däremot skulle nog inte uppskatta såna idéer, vi har miljötränat idag genom att gå mellan två staplar med bildäck (det var typ 5 meter mellan så gott om vingelmån) och på tredje försöket tror jag faktiskt hon andades också :D Sen så gick hon över en träfärgad bom utan att blinka :love: Måste ha varit chocken efter att ha utsatts för däck... Annars är hon riktigt rädd för bommar och hinder, de tror att hon varit med om nåt riktigt ont och otäckt i samband med hoppning. Synd det, för antagligen hoppar hon skitbra...

Fortsätter babbla på... I tisdags travade Rosie över samma bom! Skrittade över två gånger helt obekymrat så jag tog ett rejält mantag och styrde på i trav. Hon skuttade över, fortfarande obekymrad och nog lite nöjd med sig själv! Jag har absolut inga ambitioner att hon ska börja hoppa (hon är inte hoppad på över 10 år) men jag vill töja gränserna litegrann för vad hon ska våga, numera är det ju inga problem att gå ifrån gården själv tex.

Har fått okej från ägaren att prova ett annat bett på henne, hon är lite orolig i munnen tycker jag, antingen vill hon hänga i bettet eller så går hon bara och pillar med det. Samt att hon gärna lägger huvudet på sned istället för att ta ställning. Hon är genomgången i kropp och mun, så det är ridningen det sitter i. Förhoppningsvis kan vi kommunicera bättre med ett rakt bett, det är nämligen ett rakt tränsbett jag tänkt prova på henne.
Hoppade min häst på ett sånt (ja, samma bett som jag tänkt prova på Rosa faktiskt - smidigt att hålla sig till ungefär samma storlek på häst) just för att hon blev lugnare i munnen på det och vändande tygeltag blev tydligare.
Nu har jag ju konstaterat tidigare är det är två helt skilda typer av hästar, men mekaniken bakom ett bett är ju detsamma ändå...

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 653
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 752
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!