Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

KL

Har inte skrivit här på ett tag men vill nu ha lite åsikter :)
För några dagar sedan fick jag reda på att min medryttar ponnys ägare också nu har skaffat en till medryttare. Ok fine tänkte jag eftersom jag bara har tid med hästen på helgerna (dom har ingen ridbana och inget upplyst ställe där de går att rida på) då jag slutar skolan sent på vardagar. Men jag tycker väl att hon skulle kunna fråga mig först ifall de e okej? Eftersom jag har haft rätt mycket med hästen och göra innan jag fick långa skoldagar.
Jag skulle vilja bekanta mig med den nya medryttaren , men hon verkar absolut inte ha intresse av att lära känna mig..

Tyvärr är de ju så att vi som medryttare rent krasst inte har något att säga till om. Jag har delat en häst med en annan medryttare och det funkade tyvärr inte så bra då hon aldrig red hästen så han reds bara av mig ca 3 dagar i veckan.
Men om denna nya medryttaren på din häst är duktig och rider när hon ska så borde de ju bara vara positivt. Det är roligare att rida en häst som går regelbundet och om ägaren själv inte har tid, och du inte har tid, så kanske en andra medryttare är den perfekta lösningen.
Ang att den nya tjejen inte verkar vilja ha någon kontakt är ju såklart tråkigt, men inte heller något du kan påverka förutom att försöka få igång en kontakt. Jag lyckades aldrig få någon bra kontakt med den andra medryttaren i mitt fall, hon verkade mest se mig som en hot.

Hoppas de löser sig så du kan känna dig bekväm i situationen iaf!

Senast ändrad:

*kl* I tisdags red jag på en häst som... ja... varken jag eller ägaren vet vad ja satt på, hon var helt plötsligt rädd för allt, tror de var stormen som spökade i gemenskap med att vi red förbi havet, hon är livrädd för vatten sötnöten så tror allt blev för mycket, så fick ge upp och bara rida hemmåt med en häst täckt i svett och var helt slut efter bara några km's tur.

Så igår blev de en kortare körtur för å kolla hur ryggen min accepterade de, gick någolunda så ja valde att prova längre tur i snön idag, så mysigt! :)

390876_10151037350425515_699215514_22143284_782668422_n.jpg

Åh vad mysigt att kunna köra, de saknar jag!

KL

Idag var det bomträning i ridhuset. Jackan var jätteduktig och det är så himla roligt för man märker hur kul han tycker de är - och då uppskattar ju jag det ännu mer. Fina fina häst :love:

Oj, åkte på semester några dar efter jag hoppade in i tråden, och kom hem i förrgår, jag saknade nästan mer Acke än min pappa och mina vänner :angel:
Men dagen efter vi kom hem skulle vi på nån OTROLIGT fånig julfest hos mammas kompisar, jag vart tvingad att följa med, jag hade planerat att lunka ut i skogen med honom, gärna barbacka, och bara tagit det lugnt..men men..imorgon ska jag iaf dit, och jag har lyckats övertala pappa att följa med och fota, så imorgon blire bilder!! :D
Måste bara säga att jag är riktigt stolt över acke nu..förra gången jag red honom, dagen innan jag reste så gick han finare än bara någonsin!
Trampade på ordentligt, och superfiin form, han försökte inte ens sticka hem, eller bockade inget, hoppade inte åt sidan för minsta småsak som han låtsas bli rädd för..världens bästa kille!! <3
Såg just mitt ärr på knät och kom att tänka på i somras när jag och en kompis red till en sjö i närheten i bara badkläder och han blev rädd för en lastbil och skenade iväg så jag ramlade av på asfalten och bröt nyckelbenet och skrapade sönder knäna, inte hade jag nån säkerhetsväst..usch vad klantigt..det var i slutet av juni så när väl sommarlovet var slut så fick jag rida igen, otur!
Oj vad jag skriver mycket :O

kl

Det går framåt med Garre :) nu är han riden i snart 3 månader av bara mig så tyckte det var dags att få upp någon annan i sadeln.

wpid-imag0131.jpg

Det gick gallant. Garre tyckte inte att det var det minsta märkligt och skötte sig som den klippa han faktiskt är. :bump:

Med andra ord har du gjort ett bra jobb, härligt jobbat! :)

*kl* Efter 2v vila då jag jobbat som satan blev de en härlig barbackaakritt på en överaktiv ko igår :) Såå härligt att vi kör repris idag, och ÄNTLIGEN blir de snösulor på så imorrn kan vi bege oss ut i skogen igen ❤

tack för den :D är så stolt över honom!

kl

Det bli ca 2 veckors vila för Garre nu, dels för att han ska få smälta allt och ta det lite lugnt men mest för att jag jobbar borta :) det är en rätt bra tidpunkt för lite vila i alla fall..

Jag är nog en ny prick här inne!

JAg har hand om en varmblodstjej som vart ridhäst senaste ca12åren (Om jag kommer ihåg rätt)
Hon är född -91 alltså snart 21 år gammal. Dock känns hon inte alls så gammal att rida hon är pigg och allert mer krut i henne en många andra yngre hästar jag ridit.
Hon tar också en hel del bussprång med bockningar och sparkningar i olika vändor!

Nu är de mest jag som rider henne allt från 1- 7 dagar i veckan. men ska ta tag i ridningen ordentligt efter nyår och hoppas att vi utvecklas som jag vill. Med träning för instruktör minst 2 gånger i månaden.

Här kommer de några enstaka bilder på henne.

295160_2287567634126_1396998267_32718779_6272521_a.jpg

185438_2287568074137_1396998267_32718782_1453573_a.jpg

304151_2368555498772_1396998267_32814362_2093803394_a.jpg

392696_2837864351200_1396998267_33100310_1498963848_a.jpg

Galopp kan vi också dock behöver den stärkas enormt mycket!
385885_2837865071218_1396998267_33100314_1125256613_a.jpg

Hej!

Presenterar oss i denna tråd!

Jag och barnen är medryttare på en lite shettis sen en tid tillbaka.

Hästens namn: Alana

Ras: Shetlandsponny

Kön: Sto

Ålder: Fjorton år

Hur länge har du varit medryttare på hästen? Sen i slutet av oktober 2011

Vad brukar ni göra? Rida i padocken, gå på skogstur, tömköra

Alana är en välriden och trevlig liten tjej som både kan gå fint på tygeln, hoppa LC-nivå och dessutom är inkörd.

Vi hjälper till med den varje fredag och varannan söndag, vilket är på helt lagom nivå för oss. Mina barn är fyra och sju år och helt nybörjare på hästar, men jag själv har drygt trettioårig ridvana samt en ridlärarexamen i bagaget. ;)

Jag har en egen halvblodsvalack oxå som jag, förhoppningsvis, har en medryttare på nu. Hon har bara ridit honom ett par gånger och vi har inte hundra spikat vårt samarbete än, men jag hoppas att det ska gå bra!

Hälsningar/Toya

kl

Garre vilar som sagt nu när jag är borta,, men tänkte dela med mig av några bilder från ett besök hos en gammal medryttarhäst (gammal och gammal, var hösten -10 när hon bar runt på bäsen)
Bäse:

wpid-imag0267-1.jpg

Tänk att lilla Q låg i Heddans mage och växte alla de månader jag red henne :love: (hade sån tur så jag var på besök kvällen innan han popade ut och sen ett par timmar efter att han kom till världen).

Heddan:

wpid-imag0302-1-1.jpg

1.jpg

Strålande solsken och plusgrader ... i december.. efter jul....

Då jag ÄNTLIGEN tagit mitt körkort ska jag idag ut tillsammans med en vän (de är annars för lata för att åka med mig ut med buss och gå 3 km.... :p) så det blir nog lite filmat och lite bilder som jag kan lägga ut här senare! :bump:

grattis till körkortet!! :D det öppnar verkligen nya dörrar! (känner igen det där med svårigheten att få med folk om det ska åkas buss mm) ser fram emot bilder och film :)

Grattis till körkortet - det är underbart att ha :love:
Och jag vet också hur svårt det är att få med folk till stallet när man måste åka buss och sen gå ;)

KL

Välkommen alla nya!

KL på mig själv

Jag har varit hästvakt under julen och är det nu under nyår också - väldigt mysigt är de :)

På julafton red jag barbacka till ridhuset och där skumpade vi runt en stund haha. På juldagen skrittade jag ut med två vänner och spred lite julglädje och Jackan fick ha tomteluva ;)

I tisdags red vi dressyrträning igen. Emellanåt gick de jättebra och emellanåt kände jag för att börja gråta ... kände mig så himla dålig! Men i slutet blev han jättefin och då sa tränaren att han hade ju inte blivit så fin om jag inte hade gjort rätt - så det tröstade mig litegrann. Satan vad ridning är svårt alltså :crazy:

Slänger in två kassa mobilbilder (men har köpt ny mobil häromdagen och gick en ny kamera i julklapp av min pojkvän - så kommer ha bättre bilder framöver :idea:)
dsc01412_181583645.jpg

dsc01415_181583711.jpg

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 653
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 746
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka