Matmissbrukaren flyttar in!

Sv: Matmissbrukaren flyttar in!

Ett tips är att ni också funderar på om ni nu eller inom snar framtid behöver komplettera barnrummen med möbler, tex skrivbord, stol, förvaring och bra lampa för att sköta skolarbetet etc. Eller en säng att växa i. Beror ju dock lite på ålder på barnen och på vad ni redan har. :)

Nu blev allt Madic glad av en uppdatering! :D

Ni är verkligen superduktiga! Vad fint det blir! :D
Ang. porslin på ikea köp inte deras svarta glansiga (tror dom finns i blått med).. Dom blir så fort repiga. :(

Är lite nyfiken, vad har ni i renoveringsbudget?

Heja heja på er !:banana:

Tack :)

Vi har 250.000 kr. Eller hade. Nu är 80.000 kr borta och 50.000 kr har vi köpt vitvaror för.
100.000 kr har vi avsatt till badrummet men vi har kontakter så vi kan nog få det lite billigare. Självklart behörig fackman.

Så dryga 20.000 kr kvar att shoppa för men då har vi redan köpt allt vi behöver till huset såsom tapeter, verktyg, spackel, allt golv utom till vardagsrummet samt ska vi köpa lister och nya uttag till alla rum. Å lite kakel till hallen.
Så vi ligger precis som planerat :)
Vi ska dessutom lämna tillbaka lite överflödiga prylar så vi räknar med att få tillbaka ca 4000 kr för det om vi räknat rätt.
Vi ska måla i källaren samt fasaden på huset men det lär ju inte kosta 20 pix.
Just det, min man passade på att köpa till åkgräsklipparen som fd ägaren till huset hade för 5000 kr.

Så vi har fått en hel del för pengarna. Vi trodde vi skulle behöva sätta in 50.000 kr till men det klarar sig nog eventuellt.

Vi planerar att bygga ett soldäck och en större kaningård också samt bygga om infarten till huset men vi kommer få ta lite av det till nästa sommar. Tror inte vi hinner/orkar med allt nu.

Nu har jag ingen aning om vad badrummet kommer gå på men vi ska begära lite offerter från olika företag för att få ett hum om priset och även höra med våran kontakt vad han kan erbjuda för pris.

Behövs det så skjuter vi in 50.000 kr till, inga problem med det :)

Det är bestämt att vi endast öppnar upp till vardagsrummet, inga dörrar. Det kan vi ju sätta senare om vi skulle ändra oss.

Vi har satt upp allt gips på väggarna i köket nu som skulle upp och mannen spacklade springorna tidigt idag innan han stack till jobbet. Så om det blev bra är det slipning imorgon och golvläggning på lördag. Golvet planerar vi att bli klara med i helgen.
Sedan sätts köket och tapeterna efter det.
All el är dragen nu.

Tösens rum kallas numera spackelrummet. Fått göra om några ggr då det inte blivit bra men nu är det äntligen ordning på det så det är golvläggning som gäller där med sen.

Jag letar fortfarande klinker till hallen men ska köra runt och kika i nästa vecka tänkte jag.
Funderar på golvvärme eller inte.
Någon som vet för och nackdelar?

HAB ska komma ut och fixa staketet för sonen om ett tag. Vi måste flytta in först känner vi. Nuvarande staket håller under övervakning så det ska bli skönt med ett högre så vi bara kan släppa ut honom. Tösen går ingenstans med detta staketet men sonen har redan försökt klättra över..

Innetaket i köket är så gott som klart. Barnen lekte hysteriska apor när vi höll på med det sist så vi fick avsluta för dagen tyvärr.

Det borde komma lite nya bilder till helgen, har plockat fram den bra kameran :)

Det börjar närma sig slutet för dessa rum och då fortsätter vi på hall och vardagsrum. Vårat sovrum får gå sist.

Golvvärme är jättebra !
Vi har det i ena hallen och förutom att det är skönt och varmt så torkar golvet fort om man kommer in och blöter ner. Även skorna torkar snabbare.

Golvvärme i hallen skulle jag absolut rekommendera. Det är verkligen super. Blöta skor och stövlar torkar jättefort och man slipper hålla på och torka när barn och hund kommer in och ser ut som snögubbar och dräller snö överallt. Den enda nackdelen som jag kan se är att det kan vara svårare att motivera för barnen att hänga upp sina kläder för de torkar ju på golvet med ;)

*KL*
Jag älskar vår golvvärme!
Nu var det förvisso installerat redan när vi flyttade in, och vi har golvvärme i HELA huset, inga element att torka/damma någonstans i hela huset :love:
Helt klart att rekommendera! :)

kl

Hur lång tycker ni man ska lägga klinker?

Vi funderade fram till dörröppningen till sonens rum men det känns ganska lite.. Det är 1 kvm. Tar vi hans dörröppning med så blir det 2kvm. Eller ska vi även ta till där garderoben slutar?

Det känns som det kanske blir för mycket istället?

8677065_517ac0b1e087c33b09afd07b.jpg

8677063_517ac187ddf2b372eae2d7b4.jpg

Vad blir snyggast och mest funktionellt?

Jag tror jag skulle lägga förbi den första dörren men inte den andra. Lägger du för långt så blir det antingen en konstig skarv mitt i den andra dörren eller en lustig form iom att du går förbi hörnet på väggen.
Fram till den första dörren riskerar att bli något kort men det ka ju fungera lite beroende på hur mycket skor ni har. Jag skulle inte klara det här hemma och jag är ensam men ruskigt dålig på att städa ;-).

Då tänker vi lika. Tror det blir snyggast med. Man vill ju inte få in klinkersen in i huset så att säga. Den ska ju stanna i hallen.

Vi har tusentals skor här hemma så den lilla biten fram till första dörren skulle inte funka alls..

Sen har jag en till fundering. Garderoben i hallen. Ska det vara klädkammare, skohyllor där inne eller städskrub?
Vi kan ju ha städskrubben nere i källaren men man vill nog ha en sopkvast nära till hands. Eller så får jag köpa en riktigt snygg som kan stå framme på heltid :p

Vi har en större klädkammare nere i källaren där vi kommer hänga kläderna efter säsong. Finns även plats till skoförvaring. Det är uppvärmt där inne så det är inget som kommer ta skada så att säga.

Jag hade nog jag på ett enkelt sätt velat kunna avlasta hallen när man väntar gäster (men även annars) och kunnat hänga undan jackor som inte används just nu men som ändå är säsong och kunna ställa undan en del skor. Du kan ju ändå ha en sopkvast stående där inne. Det gör ju inget.
Jag hade alltså använt garderoben som just garderob om du kan ha ett städskåp någon annanstans.

Vi har pratat igenom det idag dag det blir en klädkammare med någon skohylla. Vi vill ha det ganska så öppet i hallen för det är inte så stort så det blir snyggare att ha skoskåpet uppe istället för tusen jackor.

kl

Idag har vi fått lagt 2/3 av golvet i köket :)
Hittade laddaren till kameran så den är på laddning nu, så blir det lite bättre bilder inom några dagar.

Sista plankan kvar sedan är köksgolvet klart. Spisuttaget med el och allt vad det var måste bli klart innan vi kan lägga sista men det blir nu i helgen och sedan målning. Ska även börja sätta ihop köksskåpen i helgen så vi kan se så allt passar som det ska.

2013-04-30_152306_518170cc9606ee3188fe4cf4.jpg

Ska till Ikea i helgen och lösa in presentkortet och passar på att kolla lite saker. Vi behöver ett nytt köksbord, matta och lampa till sonen, ny lampa i köket, utemöbler och även en matta till tösen. Får väl se hur mycket vi får för pengarna :p

Jag har ljust klädda stolar med ekfärgade ben, kan det funka till ett gråbrunt bord?

Älskar mina stolar så är inte beredd att ge upp dom i första taget men det känns trist med en massivt ekbord. Tänkte att en annan färg kunde liva upp det lite.
Hittade ett brunsvart som var fint men det funkar väl knappast ihop med ek men då får jag väl byta ut dom..

Är ett massivt träbord jag är ute efter.

Gråbrunt passar nog jättebra, just nu är ju väggarna gråspacklade och det passar ihop med golvet.

Kan du inte måla/betsa benen på stolarna gråbruna så de passar med bordet om du inte tycker att gråbrunt och ekfärg går ihop?

Tyvärr går det inte att betsa. Dom är i faner.

Var på Ikea idag och kikade lite och ek och gråbrunt såg helt okej ut tillsammans. Det gjorde det däremot inte med brunsvart. Såg ett fint bord i björk men vet inte om det är våran stil annars var det väldigt fint. Blir det inte lätt fläckar m.m på ett så ljust bord?
Det var massivt.

Hittade även ett mindre i bambu med vita ben men det blir nog lite litet till oss.

Köpte en massa saker idag. Gryta, tavla, servis 12 set, en lampa, gardiner till vårat sovrum, lite till lådorna i köket..
Att lite småsaker kan kosta så mycket i slutändan men har halva presentkortet kvar.

Tyvärr går det inte att betsa. Dom är i faner.

Var på Ikea idag och kikade lite och ek och gråbrunt såg helt okej ut tillsammans. Det gjorde det däremot inte med brunsvart. Såg ett fint bord i björk men vet inte om det är våran stil annars var det väldigt fint. Blir det inte lätt fläckar m.m på ett så ljust bord?
Det var massivt.

Hittade även ett mindre i bambu med vita ben men det blir nog lite litet till oss.

Köpte en massa saker idag. Gryta, tavla, servis 12 set, en lampa, gardiner till vårat sovrum, lite till lådorna i köket..
Att lite småsaker kan kosta så mycket i slutändan men har halva presentkortet kvar.

Fanér går att vaxa och vax finns i olika färger :)

Björk är ett himla bra träslag, min bror har sitt kök i björk ink stolar och bord och jäklar vilken kvalité det är!
Trots att de haft småbarn som härjat friskt så syns det inte på bordet.
Så om du gillar bordet och det passar i storlek hade jag inte tvekat en sekund på att köpa ett sånt.

Ja det är lite skrämmande. Många bäckar små blir snabbt till en stor å...

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 456
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 062
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar