Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter. Att huset är litet gör att det kanske inte är så högt värderat, kanske runt 1,6 miljoner, men runt om ligger priserna på husen högre. Mycket bra förbindelser med tåg och buss till närliggande stad.
Det är lite tajt att klämma in familjen i huset, trots att det bara är jag och två barn varannan vecka. Barnen är typ högstadieålder. Än värre om vi har besök. Jag bjuder sällan hem folk pga av bristande utrymme.
Så jag har lekt med tanken på att bygga ett attefallshus med permanent standard. Jag är dock inte snorrik, utan behöver låna till detta. Jag räknar med att kunna ha råd med det, men funderar på om det är värt det. Barnen kommer ju att flytta ut framöver och gissningsvis finns en marknad för att hyra ut, men jag känner att jag behöver veta att det är värt det på fler plan än de logistiska.
Så hur mycket värde tillför en extra byggnad? Jag förstår att det kanske är lite som att fråga hur långt är ett snöre, men det kanske går att resonera lite runt det eller om någon har fler tankar. Kommer värdeökningen av hela fastigheten vara mycket mindre än kostnaden för att få attefallshuset på plats så är det ju troligtvis bättre att låta bli tänker jag.
Jag kommer inte att kunna bygga det själv, så det är ju en del kostnader med uppförande, avloppsdragning, el, grund mm.