Matmissbrukaren flyttar in!

Sv: Matmissbrukaren flyttar in!

Fanér går att vaxa och vax finns i olika färger :)

Björk är ett himla bra träslag, min bror har sitt kök i björk ink stolar och bord och jäklar vilken kvalité det är!
Trots att de haft småbarn som härjat friskt så syns det inte på bordet.
Så om du gillar bordet och det passar i storlek hade jag inte tvekat en sekund på att köpa ett sånt.

Ja det är lite skrämmande. Många bäckar små blir snabbt till en stor å...

Går det? Vore ju super i såna fall :)
Var hittar jag sånt vax?

Ja, bordet var jättefint och är den storleken vi är ute efter.
Blir det inte fläckar m.m. på det så är helt klart intressant!

Yes :)

Jag har vaxat hyllplan som är i fanér och det går alldeles utmärkt bra.
Sist handlade jag vaxet på Indiska men om du googlar så finner du flera butiker.

Vad heter bordet du gillade?

Det heter Norden, Ikea.

Fanns i olika storlekar såg jag på hemsidan.

Det är Henrikdalsstolarna vi har med ekben och sandfärgad klädsel. Såg dock en ny klädsel jag blev intresserad av idag, en mörkgrå. Den var riktigt snygg!

Det bordet tittade vi på också förrut och det var en stark kandidat.
Jag gillade det mkt, kändes gediget och bra :)
Och dina stolar tror jag passar fint till så jag hade nog satsat på det bordet och stolarna och ev nya överdrag till stolarna.
Grått överdrag låter skitsnyggt :)

Nu påstår min man att det är massivt trä men att det är lackat. Det är väl därför jag tycker det ser ut som fanér.

Men då är ju frågan, räcker det med att slipa för att sedan kunna betsa med valfri färg eller blir det bara skit?
Det finns ju speciell färg till just ek.

Annars får dom väl vara. Bryta av lite.
Tänker köpa den mörkgrå klädseln. Skulle gjort det idag men fanns bara 1 kvar och jag behöver 6 st.

Du läste mina tankar, skulle precis uppdatera :)

golvet i köket är lagt och målat.

2013-04-30_152449_518d2150e087c336f1d50982.jpg

2013-05-07_121809_518d2174e087c33701ed2278.jpg

Köket började sättas ihop igår.

2013-05-09_194637_518d218b9606ee5f433cf112.jpg

I tösens rum fick vi till slut sätta upp gips på en vägg för den ville verkligen inte bli bra med spacklingen. Min man gjorde om det 6 ggr sen gav han upp :meh:

vi har börjat tveka över rumsfördelningen. Vi funderar på om det är bra att låta tösens rum vara den som man går igenom vardagsrummet för att nå till. Tänker att hon kommer att ligga och kika ut på kvällarna och störas av oss när vi kollar på tv m.m.
Alternativet är att hon tar vårat tilltänka rum och går in i sitt rum genom hallen och hamnar vägg i vägg med sin bror.
Det som talar emot är att i "vårat" sovrum finns det 4 garderober och i "hennes" 2 garderober.
Det känns som det kanske blir lite lite. Det hade varit skönt att slippa byråer.
I "vårat" sovrum hade vi då tänkt att eventuellt ta bort garderoberna helt och istället göra badrummet större, det är bakom garderoberna. I det rummet skulle en fristående garderob inte ta någon plats så det skulle funka.
Himla svårt det där!
Jag har så mycket kläder och behöver fler garderober. Vi funderar på om vi ska köpa en PAX på 35 cm bredd så det finns mer utrymme för kläder på minimal yta.

Råd?

"tösens rum är i alla fall helt klart nu. Antingen fortsätter vi med köket imorgon eller så börjar vi lägga golv. Det lutar åt golvet så vi kan måla det innan min man sticker till utlandet på söndag och blir borta en vecka. Så hinner det torka i en vecka (ska torka i 2) och sedan kan vi sätta tapeter, men innan dess måste vi bestämma hur vi ska göra med rumsfördelningen.

HAB har varit ute och kollat bostadsanpassning så nu ska vi skicka in en ansökning om nytt staket. Beviljas det så borde det komma upp innan vintern i alla fall.

Senast ändrad:

Det lutar åt att vi byter sovrum. Det var första tanken att ha det så när vi kollade på huset.

Jag kommer lida lite av att inte ha alla garderober men samtidigt känns det lite sådär att hennes rum gränsar till vardagsrummet.

Golvet är nästan lagt i det rummet och vi kommer hinna bli klara med det idag. Sedan får det vila i en vecka och sedan har vi lite att göra när mannen kommer hem från utlandet.

#sätta klart köket
#Sätta tapeter i rummet vi jobbar i nu
#Börja i sista sovrummet

Nu är det dags att välja fasadfärg så huset. Huset är i rött tegel och vi funderar på någon nyans av grått.
Eller tror ni något annat passar bättre?
Rött, gult och grönt är uteslutet.

Det kan man säkert göra men vi har träpanel uppe på båda kortsidor. Som just nu är mintgrön..
Så det är den som ska målas om :)

Det inkluderar altanen som är i samma färg. Eventuellt ska vi riva den och bygga en ny, men det lär vi inte hinna med detta året.

Jag tror någon grå nyans kan vara snyggt. Beror väl också lite på vilken färg det är på fogarna. Men jag skulle råda er att ta hjälp av en färgbutik för att få till det riktigt bra. Personligen tycker jag att man ofta ser misslyckade val av färg/nyans när man valt att måla om i en "modefärg" utan att ta hänsyn till att den ska passa till stilen/åldern på huset. Titta gärna på andra hus i samma stil och se om ni hittar någon färg ni gillar. Ett exempel här är en granne som har ett vitt tegelhus från början av 70-talet. Gavelspetsarna var bruna men målades om i någon beigeaprikos färg, iofs inte ful färg men det blev verkligen inte snyggt. Det hade faktiskt varit finast att behålla det bruna.

Senast ändrad:

I det området vi bodde i tidigare var det bara röda tegelvillor och med träpanel så jag har lite koll på vad som passar. Vi har kört förbi några gånger enbart för att få inspiration och då såg vi en snygg grå färg som passade jättebra ihop med det röda men inte kan man väl knacka på och fråga vilken färg det är?!

Vi hade röd på våran panel då, och grannarna bredvid ljusblå, mörkgrön och svart. Inget av det var speciellt snyggt och inte heller mörkblå, det blev för skarpt.

Vi har grå fog.

De blir säkert glada och smickrade om ni gillar deras färgval och frågar om färgkoden :-)

vi har börjat tveka över rumsfördelningen. Vi funderar på om det är bra att låta tösens rum vara den som man går igenom vardagsrummet för att nå till. Tänker att hon kommer att ligga och kika ut på kvällarna och störas av oss när vi kollar på tv m.m.
Alternativet är att hon tar vårat tilltänka rum och går in i sitt rum genom hallen och hamnar vägg i vägg med sin bror.

Jag sov alltid med stängd dörr när jag var liten kan ni inte lära henne det?

Jag sov alltid med stängd dörr när jag var liten kan ni inte lära henne det?

Hon har dörren stängd ibland så det går säkert men vi verkar ha kommit på en lösning med garderoben :)
Vi hade tänkt ha linneskåp nere i tvättstugan men vi tar en av garderoberna i hennes nya rum istället för hon behöver inte alla samt så var jag en och har mina kläder i den. Jag brukar byta garderob efter säsong och lägga kläderna i en kartong, nu kan dom lika gärna hänga där inne och så har jag dom aktuella kläderna inne i vårat sovrum. Så det löste sig.

kl

Golvet i sovrum nr 2 blev helt klart igår och nu kommer arbetet stå stilla en vecka eftersom min man flög utomlands idag på jobb.
Istället så kommer jag kolla färg till huset i veckan och även till källaren.
Börjar bli dags att välja klinker till hallen med så ska kika på det också.

Nu är det en månad sedan jag uppdaterade så tänkte jag skulle göra det.

Vi har arbetat i köket och det är snart klart och då kan vi äntligen flytta in. Längtar som en tok! Har bott hos svärföräldrarna i 2 månader nu och känner att jag vill ut härifrån, inget illa menat mot dom :p

Köket är halvt uppsatt. Skåpen är uppe och idag dras elen under skåpen och 3 eluttag sätts dit. 2 under hörskåpet i varsin ände och 1 under skåpet närmast spisen.

Dom 3 skåpen till höger på första bilden är vitrinskåp. Tanken var att det skulle vara 4 st där men då hade hörnan under hörnskåpet blivit så inträngt så vi ändrade på det. För att få mittersta vitrinskåpet att följa linjen med dom andra skåpen så kommer det sättas en hylla där istället. Eller funkar det utan? Jag har inte riktigt bestämt mig än.
Det ska även sättas spotlights inne i vitrinskåpen, 2 i varje.

Skafferiet är inte uppsatt än, det ska stå mittemot spisen precis vid dörren. Där kommer även kyl och frys stå samt ett 40 cms skåp. Lite el kommer dras där idag innan vi kan sätta upp skåpen. Vi ska även såga ut för hällen i bänkskivan.

Tapeterna är satta och färgerna är skarpare än på bilden.

Det ska dras lite rör under vasken så dom kommer i rätt läge innan vasken sätts. Om det hinns med så kommer dom upp idag med samt kopplingen till diskmaskinen som står bredvid.

img_20130608_121709_51b3055fddf2b30e1de4473b.jpg

2013-06-02_192044_51b30576ddf2b30ea3a3daad.jpg

2013-06-02_192059_51b30589e087c347df74e3ab.jpg

2013-06-06_175606_51b3059fe087c3470e7c611c.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 456
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 062
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar