Matmissbrukaren flyttar in!

Sv: Matmissbrukaren flyttar in!

typ kl

Säger bara att det är tur att smaken är som baken.

Parkett är något av det fulaste som finns. Likaså möbler och golv i färgen bok och furu,alltså ungefär som parkett.
Fiskbensmönster och trestav är inte något vidare heller enligt mig.

Så fort vi är klara med det andra så kommer golvet definitivt åka ut :)

Och furugolven kommer inte vara i sin naturliga färg när vi är klara.

Frågar sig någon varför vi köpte huset så är det för att läget är rätt och vi gillar huset, men inte inredningen. Så som det är nu skulle jag aldrig någonsin vilja bo. Men andra är fria att gilla precis vad dom vill :)

En nyfiken fråga bara, vad hade ni tänkt sätta in för golv i så fall?
Plastmattor är något av det fulaste jag vet och laminat känns bara billigt.
Vad finns det för fler alternativ?

Jag älskar det, drömmer om att hitta något liknande. Älskar tapeter, golv, allt.
Lycka ill i alla fall:)

Tack :)
Det ska nog bli bra det här!
Hoppas du hittar vad du söker efter.

Linoleumgolv kan vara fint! Ett bra och lättskött alternativ till plastmattor och som åldras på ett vackert sätt eftersom det är gjort av naturmaterial.

P1020105_zpsc82bed73.jpg

Ser väldigt hemtrevligt ut! Jag gillar när man låter de olika moden och trender som rått under ett hus livstid (och under sin egen!) samspela i heminredningen.

Jag hade sparat luckorna i MM:s kök, och så funderat över att sätta kakel något trevligt över diskbänken (jag ser inte på bilden vad det är där), och så hade jag faktiskt väldigt gärna behållit tapeten i köket, om den inte är hopplöst sliten.

Övriga tapeter har absolut sin charm, men det blir nog ändå lite mycket att ha dem i längden.

Linoleumgolv i köket, låter som en mycket bra idé! Klinker i köket är hopplöst, allt man tappar går ofelbart sönder, inklusive glasögon och mobiltelefoner.

Frågar sig någon varför vi köpte huset så är det för att läget är rätt och vi gillar huset, men inte inredningen. Så som det är nu skulle jag aldrig någonsin vilja bo. Men andra är fria att gilla precis vad dom vill :)

En nyfiken fråga bara, vad hade ni tänkt sätta in för golv i så fall?
Plastmattor är något av det fulaste jag vet och laminat känns bara billigt.
Vad finns det för fler alternativ?

Här är skillnaden.

Jag antar att du med inredning menar golv, väggar och tak och inte möblerna? Men isf. För mig kan man inte se interiör och exteriör på ett hus separerade från varandra. De måste passa ihop för att någon av dem ska bli bra. Exempelvis så älskar jag lantliga rustika kök, men de ska finnas i ett lantligt, rustikt hus. Ett lantligt kök i en nyproducerad lägenhet, eller i ett 60-talshus i tegel är inte en snyggt kök, oavsett hur snyggt det hade varit i ett hus i lantlig stil. Jag skulle inte heller sätta in ett hypermodernt kök i hälsingegård, alldeles oavsett hur snyggt köket är i affären.

Jag hade aldrig rivit ut parketten. Eller menade du i köket? Linoleum hade nog fungerat bra som flera har skrivit.

Men absolut smaken är som baken! Och så länge man inte gått och köpt sig ett Q eller q-märkt hus är man ju fri att gå loss som man vill :)

Senast ändrad:

typ kl igen

Jag förstår hur du menar men hela 60-talet kommer inte försvinna ur huset.
Jag skulle aldrig få för mig att sätta in tex ett kök i vitt högglans. Det skulle inte alls passa.
Men ett litet lantligare passar nog i huset då köket inte är speciellt stor och det kommer inte ta över på något vis.

En del av köket åkte ut igår. Luckorna har jag sparat än så länge.
Golvet i köket ryker. Det låg ett annat under det nuvarande som var mycket finare och det hade jag kunnat tänka mig att behålla men det går inte eftersom nya mattan är limmad över den.
Kommer bild på det sen.

I sonens sovrum är plastmattan ute och strax ska tapeterna ner.
Alla tapeter är slitna. ljusare där tavlor suttit tex.
Gäller även golvet i vårat sovrum. En stor ljus fläck på golvet där en byrå stått. Resten är mörkare och skillnaden är stor. Så det är inga snygga golv att behålla.

Jag tycker det är viktigast att den som bor i huset trivs! Det är väldigt sällan jag ser bilder på hem som jag skulle trivas i, så alla får göra som de vill.

Ska ni göra allt arbete själv? Valt nytt kök än?

Men precis :)
Jag tycker många hem som jag ser är charmiga på sitt sätt men det betyder inte att jag själv vill bo där.

Vi kommer göra det mesta själva. Svärfar har byggt hus en gång i tiden och renoverat ett ex antal plus ett av sina nuvarande så hjälp finns om vi behöver.

Vi är nästan färdiga med köksplaneringen. Luckor är inte bestämt till 100% än men just nu är det lidingö off-white som gäller. Ska kika på alla när vi kör till Ikea till helgen och kika närmare på dom.

Tanken är att köket ska se ut så här.

#Dörren till sovrummet stängs igen.

#Det stora tomma området är till kyl/frys, det lilla bredvid är till den inbyggda micron, den lilla tomma rakt fram är till ugnen och hällen blir över, diskhon kommer vara bredvid över 80 skåpen-inte bänkskivan och sedan är det diskmaskin och självklart med bänkskiva över.
Vi vet inte än om vi vill ha 1 ho eller två, en ingjuten eller en som skjuter ut lite framtill.

#Vi vet inte om vi ska ha köket helt rakt eller som ett L på bilden. Jag vill få plats med ett stort matbord och nu går det precis med ett 200 cm långt bord men då får man trycka sig in mellan bord och skåpet. Vända bordet går inte för då kommer man inte in i frysen. Gör vi köket rakt så får ett stort bord plats och vi behöver inte mängder av skåp, så mycket prylar har vi inte.
Skafferiet syns inte men det är bakom microskåpet vid dörren ungefär mitt emot spisen.
Fler skåp vid fläkten blir inte snyggt, det ska gärna vara lite luftigt och inte se så instängt ut.

Men tips mottages gärna om det är någon lösning vi inte sett :)

Dock måste planlösningen vara som den är annars blir det alldeles för mycket jobb med rör och el. Vi har funderat på andra planlösningar men hela tiden återkommit till denna.

2013-03-19_162231_5148841f9606ee524a59d2b1.jpg

2013-03-19_162245_51488433ddf2b340c7479b92.jpg

2013-03-19_162311_5148845addf2b34115b5d247.jpg

Jag tycker som sagt att färgerna i huset var helt underbara. Men det viktigaste tycker jag är att det är inrett efter ägarens personliga smak. Om det sen betyder rustikt lantkök i en nybyggd lägenhet i stan så är det fortfarande så det ska vara.

En möjlighet är att ta bort den ena garderoben i rummet intill och ersätta den med ett fullhöjdsskåp i köket som ersättning för de ni tar bort på andra sidan, och det ger också köket ett mer "rent" utseende. Men det beror förstås på hur viktig garderoben är för er, när huset jag bor i byggdes var garderober inte uppfunna utan allt förvarades i kistor eller skåp och byråer och det har nog präglat mig för jag gillar inte garderober.

Jag gillar inbyggda garderober, spar man plats och slipper ha massa lösa garderober/byråer.

Vi har ändrat oss och kommer ta ett högskåp vid kyl/frys längst in och sedan göra köket som ett L för att få mer plats på andra sidan.
Den inbyggda micron vet jag inte var vi ska sätta istället men ska kika på det sen.

Som det ser ut nu blir det ett besök på Ikea på söndag.

Idag har vi rivit ner lite mer av köket, målat element och ska börja spackla till väggarna i sovrummet för att sätta tapeter. Dom köpte vi innan idag.

Det var 3 olika golv i köket. Först orginalgolvet med träplank-hur fint som helst! Sedan ett blårutigt som också var fint och överst plastmattan.
Det hade varit snyggt att behålla orginalgolvet men vi måste nog lägga ett nytt över för annars blir det nivåskillnad mot golvet i hallen och meningen var att dom golven eventuellt skulle flyta ihop.

Har funderat på golv i köket och svart/vitt rutigt var rätt snyggt när vi kollade på det idag :)
Frågan är om man ska lägga det i laminat eller om man ska klinka hela köket. Risken är väl att man måste lägga golvvärme.

Det kommer bli ett nytt innetak i köket med, så ska kika lite på såna i veckan om vi hinner.

Ska försöka komma ihåg att ta bilder imorgon :)

Om du vill ha ett svart/vit rutigt golv skulle jag välja ett linoleum golv, bra prislapp, slitsarkt, snyggt, blir inte kallt så ni behöver inte krångla med golvvärme + att det mesta håller som man tappar i backen till skillnad om man lägger klinkers så går ju allt sönder om man tappar ett glas eller så.
Dessutom är det skitenkelt att lägga :)

Vi la det i min farmors lägenhet när vi renoverade den och det blev faktiskt skitsnyggt trots att man har svårt att föreställa sig det när man bara ser rutorna utan att det är lagt.

Frågan är om man ska lägga det i laminat eller om man ska klinka hela köket.

Klinker i köket är ju vanligt i länder söder om Sverige, och jag är delvis uppvuxen med det. Jag tycker inte att det är så lyckat, faktiskt, särskilt inte i en barnfamilj.

ALLT man tappar på golvet går sönder, inklusive "okrossbart" glas, glasögon och mobiltelefoner. Varje gång ett barn tappar en tallrik eller ett glas går det sönder.

Dessutom slår sig barnen mer om de ramlar på klinkergolv.

Vi har klickgolv som ser ut som trä i köket, smidigt och lägga in, slitstarkt och gör inget att det spills.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 456
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 062
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar