Matmissbrukaren flyttar in!

Sv: Matmissbrukaren flyttar in!

Vi har 2 kaniner som bor inne just nu men dom ska högt troligt flytta ut till sommaren. Ska dom bo inne till vintern igen så kommer dom få bo i köket och dom går lösa ibland men dom river ju inte på golvet direkt.
Sedan har vi en cavalier och hon kan nog riva lite vid lek.
Bra du sa till, ska tänka på det när vi väljer färg :)
Blir nog färgval nästa vecka för vi räknar nog med att få golvet klart inom 2 veckor.

Köket är beställt nu och vi får vänta på bänkskivan i ca 3 veckor så det går att ta det rätt lugnt i köket nu och fortsätta med sovrummen så länge.

Vi ändrade oss lite angående köket och har valt vitrin till porslinet och inget städskåp. Det blir antingen nere i källaren eller den lilla garderoben i hallen.

Valnötsfärgad bänkskiva, förslag på golvfärg?

Jag hade målat ljusgrått, men med engelsk röd under. Sen kan det få bli slitet vad mig anbelangar, det är en del av charmen.

Nejdå ! Det sväller inte.

Men det är målat - vitt och vi har djur, en hund och fyra katter men golvet ser fortfarande helt okej ut.

Vårt golv är målat med 1002 Y. Dvs det är vitt med en liten grå/gul brytning

Har du någon bild på hur det ser ut på ett ungefär? Eller blir det mer grått med röd underton?

Trägolvet är skitsnyggt men jag tror vi kommer lägga ett annat över faktiskt.
Mest för att det känns opraktiskt med ett trägolv i ett kök.

Det är ett så kallat undergolv. Vi tog fram undergolvet i vår förra lägenhet och visst var det fint, men det är en nackdel att plankorna inte ligger tätt. Det samlas lätt smuts där och eftersom vi hade pälsängrar i trossbotten så hände det att de kom krypandes upp ur springorna. Ett täckmålat undergolv tycker jag inte är snyggt. Ska du göra något med det så tycker jag att du bara ska olja. Ju ljusare det är, desto randigare ser golvet ut.

Det här ser t.ex. riktigt trist ut:

attachment.php

Jag skulle lagt på en snygg rutig och slipbar linoleummatta.

Det där golvet såg riktigt tråkigt ut!

Får tänka lite på saken men det blir att vi sätter något över. Ska bara komma på vad.

Köket kommer gå i off-White och ett vitt golv till det blir nog inte så lyckat.

Funderar på om grå/vit rutigt kan vara snyggt.

Det är ett så kallat undergolv. Vi tog fram undergolvet i vår förra lägenhet och visst var det fint, men det är en nackdel att plankorna inte ligger tätt. Det samlas lätt smuts där och eftersom vi hade pälsängrar i trossbotten så hände det att de kom krypandes upp ur springorna. Ett täckmålat undergolv tycker jag inte är snyggt. Ska du göra något med det så tycker jag att du bara ska olja. Ju ljusare det är, desto randigare ser golvet ut.

Det är ju därför man ska nåta golvet så det inte kommer skräp i springorna...

Vad gäller färg håller jag med dig om att det är snyggast att olja, man kan ju bryta oljan med en färg man gillar om man inte vill ha klar olja.

Men har man djur kan det vara klokt att lägga på en lack över, man måste ju inte ha blank lackat golv.
Numera finns det väldigt bra lack som tål slitage från te klor väldigt bra :)

Det är ju därför man ska nåta golvet så det inte kommer skräp i springorna...

Fast jag är tveksam om det blir bra att nåta när det är så breda springor som på ett undergolv. Dels ser det inte kul ut (enligt min högst subjektiva mening) och dels går det åt väldigt mycket material (dyrt).

100826-003.jpg

Vi har nåtat och oljat undergolvet hos svärisarna med bra resultat.
Gillar man inte breda och tydliga sträck av nåtningen kan man ju välja en nåtning i färg som liknar golvets färg så det smälter samman.
Nåtningen har inte heller varit speciellt dyr.

Jag tycker egentligen att det är rätt fint med springorna, i alla fall om golvet är oljat/lackat så att träets färg och struktur syns. Mycket snyggare att ha springorna än att stoppa något material i dem, tycker jag.

Helt pälsängerfritt, har jag aldrig lyckats få någon bostad att bli långsiktigt, så det tar jag ganska lätt på om det inte handlar om enorma mängder.

Jag tycker egentligen att det är rätt fint med springorna, i alla fall om golvet är oljat/lackat så att träets färg och struktur syns. Mycket snyggare att ha springorna än att stoppa något material i dem, tycker jag.

Helt pälsängerfritt, har jag aldrig lyckats få någon bostad att bli långsiktigt, så det tar jag ganska lätt på om det inte handlar om enorma mängder.

Det första håller jag med dig om. Vi hade golvet såpat och det var snyggt, om än lite opraktiskt. Det är när det är målat som det inte ser vackert ut med springorna.

Det andra håller jag däremot inte med dig om. Vi hade inga jättekolonier i förra lägenheten, men det var ändå jobbigt och tröttsamt. Det var ett skäl till varför vi valde att köpa en helt ny och charmlös lägenhet. Igår höll jag dock på att få spader när jag skulle rama om en tavla och det visade sig att det hade bosatt sig några pälsängrar mellan litografin och passepartouten (inte en vacker böjning, men jag tror att den är korrekt). Jag sprang ut på balkongen och slängde den över räcket. Inte för att jag var rädd för småkrypen, utan det var mer ett uttryck för frustrationen att de verkar vara så svåra att bli av med.

Jag har aldrig haft pälsängrar eller annan ohyra hemma.

Gratulerar. Precis som med löss i håret, så har det inte med hygien att göra.

Jag sprang ut på balkongen och slängde den över räcket. Inte för att jag var rädd för småkrypen, utan det var mer ett uttryck för frustrationen att de verkar vara så svåra att bli av med.

Ja, de är så svåra att bli av med att jag inte orkar bli upprörd, om du förstår. Även om man bekämpar dem med konstens alla regler i lägenheten, så finns de ju i själva huset, och i husets material, när de väl har kommit.

Min man förvarar sin (ylle-)kilt i frysen eftersom den är så dyr, och resten av yllekläderna får oftast vara ifred.

När vi väl blev varse om pälsängrarna så hade de hunnit orsaka lite skada och det tog ett tag att få ner antalt till en hanterbar nivå. Jag upplevde det nog som lite stressande att sedan hela tiden hålla efter så att det skulle upprepas. Jag är mycket glad att slippa det. Även om vi har varit förskonade (hoppas jag) från att ha dem i möblerna och i kläderna så var det påfrestande.

Och jag har ingen aning om vi har pälsängrar i huset - antaligen har vi det, men jag har varken sett dem eller eventuella skador.

Jag tror nog också att MM's golv blir fult om det målas när springorna är så stora. Ett linoleumgolv tror jag skulle bli jättebra

Ja, alltså, jag hade föredragit att vara utan pälsängrar. De är inte alls mina favorithusdjur. I den mån jag håller koll på dem är det för att hålla beståndet nere, inte alls som när jag tex kollar om alla hästarna är kvar i hagen och blir allvarligt oroad om någon saknas, eller om en katt inte syns till på ett par dagar.

Värre problem än med pälsängrarna har vi för närvarande med några mjölbaggar eller vad det är. Vidriga djur som kräver omfattande strategier.

Vår hyresvärd oroar sig mycket för ev kackerlackor, men jag har inte sett några och jag vet egentligen inte vad som är problemet med dem.

Vilken skön inställning du har. Jag ser någon pälsänger då och då hemma hos oss, (oftast i köket, aldrig i garderoben konstigt nog) i form av larv eller skalbagge och ett tag eldade jag upp mig nästan till panikens rand. Men nu orkar jag inte bry mig. Det kan gå månader mellan gångerna.

Kackerlackor kan ju sprida sjukdomar och det är verkligen inte trevligt att ha stora djur som springer över golvet och äter ens mat. Usch.

Här går det också månader mellan tillfällena då jag ser pälsängrar. Men de finns ju hela tiden i huset.

Jag har blivit så emotionellt lat med åren, att jag inte orkar hetsa upp mig över jobbiga saker som förr. Det är ju illa nog med pälsängrarna, ska jag få ett utbrott ovanpå, så blir det för mycket, helt enkelt. :p

Vi har fått sk kackerlackshotell av hyresvärden. Små askar där krypen checkar in, men inte ut. Jag tror att det var någon lite hysteriskt lagd granne - eller mindre emotionellt lat än jag - som tyckte sig se en kackerlacka, och så blev det affär av det. Ingen har checkat in på vårt lilla hotell under de år vi har haft det, så det verkar ju inte handla om någon kackerlacksinvasion, direkt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 456
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 062
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar