Måste du dricka på fest?

Eftersom jag inte är alkoholist, så måste jag inte dricka vare sig på fest eller annars, men visst kan jag ta en öl eller flera om jag känner för det. Men då för att det är gott och inte i syfte att bli full.

Du är, som andra sagt vuxen och gör vad du vill oavsett om föräldrarna gillar det eller inte. Det är ditt liv, inte deras och om du gillar att gå ut med kompisar och festa -nykter eller ej- så är det din ensak.

Det är inte som det är faktiskt. Utan till ganska stor del är det hur du låter det vara. Så länge du accepterar kommer de att fortsätta.

Jag förstår det är superstort steg bara göra sig fri och flytta. Men fastna inte i att det är sådär det är - det är det inte för 99% av andra i din ålder. Och fastna inte i att det är sådär det måste vara - det måste det inte.

Nej, inte om du menar alkohol. Däremot är det trevligt med vatten, juice, alkoholfri öl, cider eller vin beroende på tillställning.

3 av 4 fester går jag på som helnykter och övriga som högst bliende salongsberusad. Tycker det är mycket, mycket otrevligt att umgås med starkt berusade personer, så är festen på väg dit tackar jag tidigt för mig och åker hem.

Accepterar du att det är så? Tänkte iom att du själv kallade det mot bättre vetande?

Min mamma oroade sig över att jag var ute för lite och tyckte jag "borde gå ut mer" en period. Sen den period jag var ute varje helg (inte nykter..) så var det ofta hon eller någon av de andra föräldrarna som körde och hämtade. Klockan 02 på natten... Jag hade fest hemma med. Med alkohol.
Min mamma var heller inte nojig om jag inte kom hem alls, men hon ville veta var jag sov någonstans.

Det du beskriver kallar jag inte för festa utan "gå ut".

Har jag något annat val än att acceptera det, egentligen?
Men nja, det känns sådär att känna av deras oro, veta att de ligger sömlösa osv. osv. Det gör det faktiskt... Men samtidigt är det ju så kul att hänga med sina kompisar...

Mina föräldrar oroade sig mer om jag var hemma mycket än om jag var ute och festade mycket. Så länge jag kom hem eller hörde av mig om jag sov borta var det aldrig några problem. Mina föräldrar har ingen susning om vad jag pysslade med och på vilken pinsamhetsnivå jag kunde befinna mig på men deras kommentar var mer "jaja vi har också varit unga".

Förstår faktiskt inte vad deras problem är och tycker det låter lite osunt att begränsa sitt vuxna barn så mycket. Du dricker ju inte ens alkohol om det nu är det som stör.

Nattliga funderingar, återigen. Måste du dricka när du är på fest? Eller kan du ha lika kul ändå?

Mot bättre vetande har jag trots allt ändå festat en hel del under hösten. Dock utan att dricka en droppe alkohol någon gång. Och jag har haft så kul, och utvecklats så mycket som människa av det :love:
Men samtidigt vet jag att det är en vanlig uppfattning att "det inte går att festa utan att dricka". Vad anser ni om det?

Går finfint för mig! Jag dricker ändå sällan så mkt att mitt omdöme (eller vad man ska säga?) påverkas. Är alltid mig själv. Även om jag tycker det är socialt o trevligt att dricka alkohol. Dansar lika mycket nykter som onykter, hänger bara på humör (= läs musik) tex.

Dina föräldrar är vuxna människor och får ta ansvar för sina egna nojor. Sov över hos en kompis så slipper de bli störda av att du kommer hem mitt i natten. Du är vuxen och kan dansa på bardisken med en tequila i handen klockan 04 utan att det angår dina föräldrar det minsta, så länge du inte kommer hem och är högljudd.

Men nja, det känns sådär att känna av deras oro, veta att de ligger sömlösa osv. osv. Det gör det faktiskt... Men samtidigt är det ju så kul att hänga med sina kompisar...
Ja!
Det är faktiskt deras problem om de är oroliga för sin vuxna dotter. Inte ditt.

Det ingår liksom i föräldraskapet att oroa sig. Men även att acceptera när ens ungar lär sig flyga.

Ja du har valet att inte acceptera det :)

Oron är deras. Alla föräldrar oroar sig för sina barn mellan varven. Det hör till. De flesta föräldrar hämmar inte sina vuxna barn pga det.

@Dressyrtjejen_97

Jag kan känna igen lite av dina föräldrar i min svärmor. Samtliga "barn" är i 20-årsåldern och hon lägger sig gärna i deras förehavanden så gott hon kan med ogillande blickar, gliringar om alkohol, sena nätter m.m. Jag (och sönerna) fattar att det är ett extremt kontrollbehov som spökar men det är inte alltid det lättaste att hantera eller bemöta.

Jag tror att du behöver flytta hemifrån, det är väl egentligen det enda rådet jag kan ge utöver att försöka att inte ta åt dig. Du gör inget som är fel eller konstigt, du är myndig och du har rätt att leva ett självständigt liv.

Jag känner att någon behöver sticka ut från mängden lite här ;).

Jag kan absolut vara nykter på fest men lessnar rätt fort och vill hem tidigt i såna lägen. När jag festar så festar jag oftast ordentligt. Jag gillar sprit, gärna ren sprit, så det blir rätt mycket av den varan när jag festar. Ska väl tillägga att jag hanterar alkohol bra (blir glad) och tål rätt mycket samt att när det inte är fest så dricker jag aldrig alkohol eftersom jag bor på landet och vill kunna köra bil om det händer djuren något.

Nu bor jag på landet så det där med att festa blir oftast inte mer än 3-6 gånger per år. När jag var yngre och bodde i Stockholm var jag ute på krogen 3-5 kvällar(nätter i veckan. Var jag inte färdigfestad när krogen stängde vid fem på morgonen så fanns det alltid någon svartkrog att parta vidare på :up::D.

Att de ens berättar det där känns högst manipulerande faktiskt!

De gånger jag varit orolig för avkomman har jag sett ill att hålla käften.

Eftersom hen är en vuxen varelse med eget ansvar och jag inte ska begränsa en annan människa. Jag har inte med hens liv att göra. Det hen vill berätta gör hen. Det hen inte berättar är inte min business.

Om någon planerar att komma hem sent till en gemensam bostad så är väl beskedet just det "-jag kommer hem sent, ungefär kl. XX"

De där nätterna hade nog de flesta föräldrar när deras barn började gå ut och festa. Dom kommer över det ;). Hälsa dom att du är myndig och kommer hem när festen är slut, typ nån gång mellan 00-05. Vill dom vara vakna tills dess så är det upp till dom :)

De där nätterna hade nog de flesta föräldrar när deras barn började gå ut och festa. Dom kommer över det ;). Hälsa dom att du är myndig och kommer hem när festen är slut, typ nån gång mellan 00-05. Vill dom vara vakna tills dess så är det upp till dom :)

Bra råd! Senast jag var och festade kom jag hem just klockan 5, och det efter att ha åkt hem ensam med nattbuss genom Stockholm. Eftersom jag är vuxen får jag vara ute hur länge jag vill, dricka hur mycket jag vill och komma hem när jag vill, oavsett hur oroliga mina familjemedlemmar är.

För att svara på originalinlägget så brukar jag alltid dricka när jag festar, av den enkla anledningen att jag gillar att dricka, men aldrig dricker annars. Jag festar och/eller går ut ett par gånger per år och dricker då ungefär 2-5 öl/drinkar/nåt annat, vilket räcker mer än väl eftersom jag är ganska lättpåverkad :angel: att bli fullkomligt redlös har hänt mig två gånger tror jag och jag slipper hemskt gärna det igen. Det var inte alls så kul som jag trodde, bara dumt som tusan.

Intressanta åsikter! :up:
Intressant att ni också verkar göra skillnad på hemmafest och "utefest".

Kan för egen del förtydliga att det är samma oavsett vad. Jag dricker aldrig en droppe någonsin, mitt sällskap brukar dricka 1-5 cider/öl per kväll.
När jag syftar på "fest" syftar jag på fester anordnade av min studentförening, kan förtydligas.

För är det nog inte så stor skillnad. Går jag ut så är det antingen med kollegor eller på obskyra klubbar där folk mest tar droger. I båda lägena känner jag mig trygg nog att festa både nykter och onykter och har lika kul oavsett. Jag blir liksom inte modigare eller mer socialt kompetens med alkohol i kroppen, fattar danska lika illa oavsett också :D Vanliga uteställen med tillhörande klientel kan jag fatta man inte pallar vara helt nykter på.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 711
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 592
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar