Måste du dricka på fest?

Har jag något annat val än att acceptera det, egentligen?
Men nja, det känns sådär att känna av deras oro, veta att de ligger sömlösa osv. osv. Det gör det faktiskt... Men samtidigt är det ju så kul att hänga med sina kompisar...

Jag hade också rätt kontrollerande föräldrar som yngre. Mer än övrigas.
Men tom de fattade ju att när jag var 18 var jag myndig.

Jag är från Stockholmsförort. I Sthlm stängde ju klubbarna 05 som senast. Och man var ute till stängning. Oftast både fre och lör och ibland även andra dagar.
Var det hemmafest kunde det pågå till morgonen. Under loven kunde man resa utomlands/till Gotland etc för att festa veckor i sträck varje kväll till morgonen.
Och många av oss blev absolut packade.

Så har väldigt många jag känner levt.

Att reagera på att du går ut och kommer hem midnatt tycker jag är overkill.
Du sköter ju skola och allt annat vad jag förstår.

De flesta av oss kunde vara ute till den tiden vardagar och iaf orka skolan.
Eller sova hos varann, hos pojkvän etc.
det är liksom normalt.

Men nja, det känns sådär att känna av deras oro, veta att de ligger sömlösa osv. osv. Det gör det faktiskt... Men samtidigt är det ju så kul att hänga med sina kompisar...
Klart du har annat val?

Min mamma var alltid vaken tills jag kom hem när jag var på fest. När jag var tonåring. Hon ville väl hålla koll på att jag kom hem ordentligt, men det var aldrig tal om att det skulle hindra mig från att vara ute. Framförallt så var jag betydligt yngre än du är nu.

Om dina föräldrar blir oroliga så är ju det okej. Det är deras oro och något som de behöver hantera. Du får jobba med att stå ut med att göra föräldrarna oroliga.
De kommer nog lugna sig så snart de inser att allt går bra för dig :)

Min sambo och mina vänner dricker när vi är ute men jag gör inte det. Inte för att jag är nykterist utan p.g.a. mina mediciner, och jag prioriterar min psykiska hälsa framför alkohol. Vill jag dricka rekommenderas det starkt att medicinerna hoppas över den dagen för att inte ge obehagliga biverkningar men det skulle inte fungera för mig då medicinerna gör att jag kan ha en "normal" vardag.

Däremot har jag svårt att förstå varför det erbjuds så lite alkoholfria alternativ? Idag finns det mycket spexiga drinkar och dylikt som inte innehåller en gnutta alkohol men när man efterfrågar detta så brukar bartendern titta på en som att man spottat på golver. Det blir lite tråkigt i längden att dricka halvt avslagen cola.

När det kommer till uppfattningen att man "inte kan festa utan att dricka" upplevde jag detta mer som yngre. Nu är jag snart 30 år och ingen i min umgängeskrets bryr sig det minsta om man dricker eller ej, de vill bara umgås och ha en trevlig kväll.

Först och främst inser jag att ord kan tolkas väldigt olika. Det du gör skulle jag inte kalla att festa, utan att gå ut.
Festa för mig är något man gör just på en fest, och jag tycker nog att "festa" innefattar alkohol.

Men för att svara på frågan. Jag kan absolut umgås med folk jag tycker om, oavsett plats och tid på dygnet, utan alkohol. Dvs även t.ex. på krogen eller på hemmafest.
Men jag tycker om att vara berusad, och har haft stora sociala svårigheter som varit mycket mer lätthanterliga onykter. Så är det större fest, eller utgång med planen att vara social med andra än typ den/de jag kommer med, så dricker jag helst.
Sen är jag både fattig, hästägare och hundägare, så det blir ju inte så ofta.

Min mamma är också en ovanligt kontrollerande och orolig person. Jag tycker inte att jag är så hemsk som hon tycker, och jag har hört många skräckhistorier om sådant hon gjorde många år innan mig. Kanske är det därför hon är så nojig, jag vet inte. Tror det även handlar om en ohälsosam oförmåga att acceptera att ungen (dvs jag) växer upp och får/kan/ska ta egna beslut, eget ansvar och egna konsekvenser.
Jag tror vi sitter lite i samma båt, du och jag. Men jag försöker frigöra mig och inte låta mammas problem påverka hur jag lever mitt liv. Men jag borde, precis som du, antagligen flytta hemifrån.

Ja, givetvis. Och det vet du - för det har skrivits till dig otaliga gånger.

Nu kommer väl jag kölhalas här men jag tycker ändå att om du väljer att bo hemma och gladeligen låter dina päron pröjsa för häst och bil och allt åt dig då får du nog lov att acceptera de regler de sätter för dig i hemmet. Och för mig personligen känns det så unket att du väljer att bo hemma, ta emot allt detta och sedan gång på en annan beklaga dig över dina föräldrar och deras synsätt. Och återigen så lämnar du ut mycket information om dina föräldrar trots att du inte är anonym på forumet.

Om du vill leva annorlunda - gör det. Du bor i Sverige, här finns massa möjligheter.

Nattliga funderingar, återigen. Måste du dricka när du är på fest? Eller kan du ha lika kul ändå?

Mot bättre vetande har jag trots allt ändå festat en hel del under hösten. Dock utan att dricka en droppe alkohol någon gång. Och jag har haft så kul, och utvecklats så mycket som människa av det :love:
Men samtidigt vet jag att det är en vanlig uppfattning att "det inte går att festa utan att dricka". Vad anser ni om det?

Jag jobbar en del helger och kan självklart gå med på fest/krog och vara nykter, ser inget konstigt i det alls. Däremot är det såklart roligare att ta något glas, och även ibland bli full, men är det något jag måste ha? Nej!!!

Sen är jag lite en periodare, kan vara helt nykter i ett halvår, sen dricker jag 2 helger på raken plötsligt. Men som sagt, hade och har verkligen inga problem att festa nykter.

Nu kommer väl jag kölhalas här men jag tycker ändå att om du väljer att bo hemma och gladeligen låter dina päron pröjsa för häst och bil och allt åt dig då får du nog lov att acceptera de regler de sätter för dig i hemmet. Och för mig personligen känns det så unket att du väljer att bo hemma, ta emot allt detta och sedan gång på en annan beklaga dig över dina föräldrar och deras synsätt. Och återigen så lämnar du ut mycket information om dina föräldrar trots att du inte är anonym på forumet.

Jag tycker det du säger är vettigt niphredil, väljer man att bo hemma och få allt betalt så anser jag att följa husreglerna är det minsta man kan göra.

Dina föräldrar kan inte bestämma över ditt liv Dressyrtjejen_97, men du kan inte heller bestämma vad de ska ha för regler i sitt hem.

(Nu kanske vi blir kölhalade båda två niphredil, men då slipper du blir det ensam. ;))

@Otter Haha tack för sällskapet i kölhalningen! Mest tänker jag att känner man gång på gång att man inte känner sig ok med hur ens föräldrar vill att man ska leva - ja, då bör man nog flytta hemifrån. Det är trots allt inte alla vuxna som fungerar att bo med sina föräldrar.

@Otter Haha tack för sällskapet i kölhalningen! Mest tänker jag att känner man gång på gång att man inte känner sig ok med hur ens föräldrar vill att man ska leva - ja, då bör man nog flytta hemifrån. Det är trots allt inte alla vuxna som fungerar att bo med sina föräldrar.

Samtidigt så är det troligen mycket svårare att bryta sig loss när man är "ekonomiskt inlåst" av föräldrarna.

Jag håller helt med dig i sak. Samtidigt ser jag det inte så enkelt. Jag ser snarast att föräldrar "hjärntvättat" (hittar inget annat ord) dressyrtjejen och därmed beskurit hennes horisont. Naturligtvis har hon valet och möjligheten att ifrågasätta och faktakolla påståenden. Men har man levt i och på ett vis är det inte alltid lätt att bryta.

TS föräldrar (främst pappan?) har utefter vad hon skrivit i trådar pådyvlat sina (ofta felaktiga sett utifrån omvärldens perspektiv) värderingar. T ex att studielån närmast är djävulens påfund och något man ska akta sig för. Samtidigt så beskär det så gott de kan det normala sociala livet och den normala frigörelseprocessen. De har i allra högsta grad försenat den iaf.

Att DÅ se någon möjlighet att ta sitt pick och pack och sin häst och flytta och ta studielån lär vara närmast omöjligt. Det lär inte framstå som en reell möjlighet för TS. Dessutom så även om hon kom dit är risken att det skulle framstå som att tvingas bryta med sina föräldrar, eller Åtminstone hamna i onåd, att inte kunna behålla hästen, osv. Och det UTAN att ha vecklar ut vingarna.

Jag ser det inte som att TS "utnyttjar" sina föräldrar eller av bekvämlighet bor hemma och låter de betala. Jag ser snarast en bur de effektivt byggt. På så många fronter att man blir rädd.

Däremot bör man absolut uppmuntra till ökad självständighet, frigörelse och ge en motbild till den skeva verklighet TS fått itutad sig.

Precis.

Det är väl mer att gå ut och dansa?

Jag begriper fortfarande inte vad som händer är du varit ute och dansat.
Blir dina föräldrar förbannade? Får du tusen frågor? Drar de in förmåner?

Blir förbannade och ställer 1000000 frågor är standard, de har även hotat med att dra in föremåner vid enstaka tillfällen. Kom förövrigt hem från just en sådan tillställning nu för en stund sedan (23.20). Det första som hände när jag kom innanför dörren (och då smög jag ändå in lugnt och tyst!) var att jag fick frågan om varför jag kom hem så sent. :meh:

Blir förbannade och ställer 1000000 frågor är standard, de har även hotat med att dra in föremåner vid enstaka tillfällen. Kom förövrigt hem från just en sådan tillställning nu för en stund sedan (23.20). Det första som hände när jag kom innanför dörren (och då smög jag ändå in lugnt och tyst!) var att jag fick frågan om varför jag kom hem så sent. :meh:

Vad svarade och vad svarar du?

Och du förstår att det där är inte sunt? Jag får sekt-hjärntvätt-känsla när du beskriver er familjs sätt att fundera :/

Samtidigt så är det troligen mycket svårare att bryta sig loss när man är "ekonomiskt inlåst" av föräldrarna.

Jag håller helt med dig i sak. Samtidigt ser jag det inte så enkelt. Jag ser snarast att föräldrar "hjärntvättat" (hittar inget annat ord) dressyrtjejen och därmed beskurit hennes horisont. Naturligtvis har hon valet och möjligheten att ifrågasätta och faktakolla påståenden. Men har man levt i och på ett vis är det inte alltid lätt att bryta.

TS föräldrar (främst pappan?) har utefter vad hon skrivit i trådar pådyvlat sina (ofta felaktiga sett utifrån omvärldens perspektiv) värderingar. T ex att studielån närmast är djävulens påfund och något man ska akta sig för. Samtidigt så beskär det så gott de kan det normala sociala livet och den normala frigörelseprocessen. De har i allra högsta grad försenat den iaf.

Att DÅ se någon möjlighet att ta sitt pick och pack och sin häst och flytta och ta studielån lär vara närmast omöjligt. Det lär inte framstå som en reell möjlighet för TS. Dessutom så även om hon kom dit är risken att det skulle framstå som att tvingas bryta med sina föräldrar, eller Åtminstone hamna i onåd, att inte kunna behålla hästen, osv. Och det UTAN att ha vecklar ut vingarna.

Jag ser det inte som att TS "utnyttjar" sina föräldrar eller av bekvämlighet bor hemma och låter de betala. Jag ser snarast en bur de effektivt byggt. På så många fronter att man blir rädd.

Däremot bör man absolut uppmuntra till ökad självständighet, frigörelse och ge en motbild till den skeva verklighet TS fått itutad sig.

Amen. :bow:
Övriga kommentarer överflödiga.

"För att jag hängde med några kompisar"

Du behöver inte ge detaljerade svar på tusen frågor. Visst är det väl normalt hyfs att ge nån slags info till de man bor med, men du har all rätt i världen att inte vilja berätta precis allt om ditt liv.

Jag har ingen koll på vem som betalar vad i din familj. Men om dina föräldrar står för alla kostnader är det absolut läge att du börjar betala för dig. Tycker du inte att det är märkligt att de inte vill det?
Jag blir mest ledsen av att läsa dina inlägg. Som ett rop på hjälp. Tror det du kan göra är att acceptera deras regler så länge men fokusera på att så snabbt som möjligt ta dig därifrån.

@Alexandra_W Nej, att hon utnyttjar någon har jag aldrig skrivit eller tyckt! (Sorry @Dressyrtjejen_97 för tredje person!). Jag ser bara post på post med skämt om att pappa är chaufför och plånbok, inlägg om hur han sitter och kör till tävlingar etc och sen fläks både hans och mammans liv ut här i väldig detalj. Det skaver som fan för mig.

Jag ska inte dra det här nåt varv mer men vill återigen bara säga: @Dressyrtjejen_97 kom ihåg att du inte är anonym här och att du givit otroligt mycket privat information om dina föräldrar som gör dem väldigt lätt identifierbara.

Jag har ingen koll på vem som betalar vad i din familj. Men om dina föräldrar står för alla kostnader är det absolut läge att du börjar betala för dig. Tycker du inte att det är märkligt att de inte vill det?
Jag blir mest ledsen av att läsa dina inlägg. Som ett rop på hjälp. Tror det du kan göra är att acceptera deras regler så länge men fokusera på att så snabbt som möjligt ta dig därifrån.

Det är svårt att betala för sig när man studerar och föräldern indoktrinerat en att tro att studielån är djävulens påfund.

@Dressyrtjejen_97 du måste börja ifrågasätta, markera och utvecklas. Ett sätt är att sätta dig ner och förklara för dina föräldrar att du är 20 år nu och vill bli mer självständig. Att du vill ta studielån och betala hemma. Och att du vill de ska sluta behandla dig som ett barn och behandla dig som en vuxen.
Slår de bakut redan i diskussionen bör du faktiskt flytta om du ska komma loss. De kommer inte när du är 30 plötsligt tycka att "NU är du redo, flyg!"

Och ta ett råd från någon dubbelt så gammal som dig. Man är bara ung en gång. Och man kan inte "leva livet som 20-åring" i efterhand. Det kan man bara när man är 20...

@Alexandra_W Nej, att hon utnyttjar någon har jag aldrig skrivit eller tyckt! (Sorry @Dressyrtjejen_97 för tredje person!). Jag ser bara post på post med skämt om att pappa är chaufför och plånbok, inlägg om hur han sitter och kör till tävlingar etc och sen fläks både hans och mammans liv ut här i väldig detalj. Det skaver som fan för mig.

Jag ska inte dra det här nåt varv mer men vill återigen bara säga: @Dressyrtjejen_97 kom ihåg att du inte är anonym här och att du givit otroligt mycket privat information om dina föräldrar som gör dem väldigt lätt identifierbara.

Jag förstår absolut skavandet. Jag har dock sett för många åsikter formuleras av deessyrtjejen som visar sig vara pappans. Som är styrande på en nivå som inte är sund. Där hon i princip förbjuds göra saker, normala saker. Enligt vad hon själv berättar. Och en sådan kontroll är mycket lättare att upprätthålla om man har den ekonomiska makten och ett påtryckningsmedel i att hota att inte betala hästen t ex.

Jag svarade att klockan var 23.19 och att vederbörande kunde knipa käft och försöka sova istället.

Det är ju förvisso inte särskilt befrämjande för samtalsklimatet... å andra sidan är det typiskt tonårsbeteende - som du kanske inte visade i tonåren. Hursomhelst - de kommer ju inte bli mer välvilligt inställda av det. Sätt dig ner och tala vuxet med dem. Ska du övertyga dem att du är vuxen nog att stå på egna ben måste du visa en vuxen approach med :)

Det är ju förvisso inte särskilt befrämjande för samtalsklimatet... å andra sidan är det typiskt tonårsbeteende - som du kanske inte visade i tonåren. Hursomhelst - de kommer ju inte bli mer välvilligt inställda av det. Sätt dig ner och tala vuxet med dem. Ska du övertyga dem att du är vuxen nog att stå på egna ben måste du visa en vuxen approach med :)

Det har du alldeles rätt i!
Men det kanske man inte orkar när klockan är 20 över 11 på kvällen ;)
Det får bli imorgon eller något!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 592
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 456
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar