Måste du dricka på fest?

Hade mitt (vuxna!) barn sagt åt mig att knipa käften hade ungen åkt ut.

Din tonåring? Skulle du reagera lika?

Jag försvarar absolut inte svaret (vilket syns på vad jag svarat tidigare). Men om man ser det som försenat tonårsbeteende blir det lite mer begripligt kanske, och man kanske inte skulle döma så hårt.

Jag kan nog dra mig till minnes en och annan groda som hoppade ur munnen följd av en smäll i dörren när jag var sådär 16-17 år. Host...

@Alexandra_W Jag känner mig inte riktigt bekväm med att fortsätta på det här spåret faktiskt - vill inte sitta och bedöma någons "mentala ålder" eller vad man ska säga.

Så sätter punkt här! Den som vill kan ignorera inlägget jag skrev (som du svarade på), reagerade bara starkt eftersom jag tycker att hela grejen är så respektlös.

@Alexandra_W Jag känner mig inte riktigt bekväm med att fortsätta på det här spåret faktiskt - vill inte sitta och bedöma någons "mentala ålder" eller vad man ska säga.

Så sätter punkt här! Den som vill kan ignorera inlägget jag skrev (som du svarade på), reagerade bara starkt eftersom jag tycker att hela grejen är så respektlös.

Vi diskuterar inte någons mentala ålder? Jag bara frågade om du skulle ta det lika "hårt" från en tonåring. Helt enkelt för att jag själv som sagt sa en hel del grodor när jag revolterade och började försöka stå på egna ben. Vilket för mig var i 16-17 års åldern.
Och jag tror frigörelseprocessen är rätt likartad oavsett ålder (och det har inget med mental ålder att göra??). Att det tar en stund att hitta rätt balans. Säga ifrån tydligt nog för att bli hörd, men inte så mycket att man upprör. En balansgång jag inbillar mig de flesta vacklade runt på ett tag.

Så försenat tonårsbeteende avsåg ingens mentala ålder. Utan var för att exemplifiera de första trevande stegen i frigörelseprocessen. Skulle och kunde kanske valt ett annat ord för att undvika missförstånd. Men att gå från barn till självständig vuxen innebär ett mellanting.

Däremot behöver du givetvis inte svara.

När man är myndig, dvs. rent lagligt får dricka på krogen ser jag alkoholintag eller inte som en ickefråga. Det är helt upp till var och en om man dricker alkohol eller inte. Jag förstår inte alls ditt behov av att ständigt poängtera att du inte dricker alkohol. Det har inget med saken att göra ens. Du är ingens ägodel. Vill du dricka alkohol, ha sex med den som faller dig i smaken (om hen är villig såklart) eller sitta hemma och pilla navelludd på kvällarna så är det helt upp till dig. Du är vuxen och bestämmer själv. Det är ju liksom det som är bra med att vara vuxen, man bestämmer själv.

Du måste börja bete dig som en vuxen om du vill bli behandlad som en vuxen. En vuxen som bor med andra vuxna tar sin del av hushållssysslorna, sin del av hemmets trivsel i övrigt och tar ansvar för sin egen ekonomi. Det innebär också att man inte svarar som en omogen tonåring på frågan var man har varit. Frågan ska inte ens behöva ställas för bor man flera vuxna tillsammans bör man inte hålla hemligt vart man ska eller att man ska ut vilket frågan "var har du varit" indikerar. Det låter som om du hade smitit genom fönstret eller något, inte att du påväg ut säger att du ska dit eller dit som en helt vanlig upplysning till övriga i hemmet. Frågan från dina föräldrar borde inte heller varit "var har du varit", utan, "har du haft kul?"

Hade mina barn i tjugoårsåldern kommit hem så tidigt som 00,30 så hade jag frågat vad som hade hänt för att komma hem så tidigt var helt enkelt inte normalt. Jag hade heller aldrig propsat på att de bodde hemma istället för i korridor. Det är en speciell tid där runt tjugo och pluggar man så ska man få hela konceptet om man vill. Mitt ena barn hade kunnat bo hemma under studietiden men valde vilket jag anser är helt rätt, att flytta och bo i korridor/andra hand/dela lägenhet i diverse konstellationer just för att få hela konceptet.

Frigör dig. Det innebär inte att du ska bryta med dina föräldrar utan med deras tankar, att du ska börja lyssna på dig själv. Separera deras tankar från dina egna och lev som du vill.

de har även hotat med att dra in föremåner vid enstaka tillfällen.
Men är inte det här problemet?
Att du försörjer dig med pengar som ges ihop med villkor om ditt beteende.

Det är väldig skillnad mot att ta emot pengar som gåva, eller att man som vuxna delar hushållets kostnader efter någon rimlig modell där vissa ger mer.
I princip ser jag inte något fel med att väja pappas pengar före studielån.
MEN när pappa som motprestation kräver att få styra delar i ens liv som det är osunt att en vuxen människa inte ska ha egen makt över. Då skriker min larmklocka.

Inte vad jag vet iaf. Mamma dricker inte, och har mig veterligen aldrig gjort. Pappa tar en öl till maten någon gång ibland...

Pappa har det definitivt, mamma vet jag inte.

Tack! Jo, det förstår jag också ;) Men det är som det är, I guess...
Nah! :) det borde gå att få dem att förstå. Men jag känner många nykterister som är på fest med mig och andra och de brukar vara precis lika roliga och galna som övriga personer på festen, och ha precis lika roligt som alla andra, vissa såklart roligare eftersom de är kul folk. :D Och deras föräldrar har såvitt jag vet aldrig brytt sig om de dricker eller inte, oavsett om de själva varit nykterister eller inte. :), och iom att några klättrat upp över 50+ så råkar jag veta att de verkar inte heller lägga sig i sina barns vanor på området, så länge barnens hälsa inte hotas.

Så jag skulle ju säga att du vet bäst :D

Mot bättre vetande har jag trots allt ändå festat en hel del under hösten. Dock utan att dricka en droppe alkohol någon gång. Och jag har haft så kul, och utvecklats så mycket som människa av det :love:

Du mår bra av att umgås med dina vänner ibland och ha lite kul till, inte speciellt, sent på kvällen. Ett par gånger i månaden. Det påverkar inte dina studier, utom möjligen positivt eftersom du blir glad. Så det låter ju som att du med bättre vetande :D (inte mot bättre vetande) festat lite lagom under hösten och du har haft kul och utvecklats som människa och det verkar inte spela någon som helst roll om du dricker eller inte eftersom du har kul.

Jo det var det jag menade. Att det är märkligt att inte föräldrarna vill det. Antingen att @Dressyrtjejen_97 betalar sin del via extrajobb eller CSN lån. Det borde ju vara föräldrarna som propsade på det och inte tvärtom.

Jag ser det faktiskt inte som märkligt om man ser det ur aspekten att föräldrarna vill behålla kontrollen.

Jag känner igen tendensen från min egen far. Ganska exakt faktiskt. Skillnaden är att jag ganska tidigt insåg den stora stora haken - man blir livegen. Så jag sa nej. Men jag har inga problem se mekanismen, och varför det "passar" föräldern.
(Min mamma var inte så, tvärtom, så jag hade en motvikt. Hade de varit enade hade det nog varit mycket svårare att inte fastna)

Jag ser det faktiskt inte som märkligt om man ser det ur aspekten att föräldrarna vill behålla kontrollen.

Jag känner igen tendensen från min egen far. Ganska exakt faktiskt. Skillnaden är att jag ganska tidigt insåg den stora stora haken - man blir livegen. Så jag sa nej. Men jag har inga problem se mekanismen, och varför det "passar" föräldern.
(Min mamma var inte så, tvärtom, så jag hade en motvikt. Hade de varit enade hade det nog varit mycket svårare att inte fastna)
Kontroll av ens vuxna barn är en illusion. Blir snarare motsatt effekt. Bra att du hade en motvikt med din mamma. Kan tänka mig att det är svårt om båda föräldrarna har samma synsätt. Antingen blir man nog som du säger livegen eller så bryter loss ganska radikalt (istället för det normala i små steg).

Nattliga funderingar, återigen. Måste du dricka när du är på fest? Eller kan du ha lika kul ändå?

Mot bättre vetande har jag trots allt ändå festat en hel del under hösten. Dock utan att dricka en droppe alkohol någon gång. Och jag har haft så kul, och utvecklats så mycket som människa av det :love:
Men samtidigt vet jag att det är en vanlig uppfattning att "det inte går att festa utan att dricka". Vad anser ni om det?

Klart att det går att ha roligt utan alkohol.

Jag dricker vin på helgerna men "festar" inte.
För jag är så jädra gammal och tråkig att jag tycker att "festande" människor ofta är jättetrista att umgås med, eftersom så många av dem är berusade och därmed inte så intressanta att diskutera med. Enstaka undantag finns...

Kontroll av ens vuxna barn är en illusion. Blir snarare motsatt effekt. Bra att du hade en motvikt med din mamma. Kan tänka mig att det är svårt om båda föräldrarna har samma synsätt. Antingen blir man nog som du säger livegen eller så bryter loss ganska radikalt (istället för det normala i små steg).
Jag läste ihop med en tjej som var hårt kontrollerad hemifrån. Hon var i princip "satt på högskola för att ha något att göra tills hon blev gift". Frireligiöst hem. Det var verkligen inte lätt för henne att frigöra sig.

Mja hur mycket som är en illusion beror på. Det finns extremt hårt kontrollerade vuxna barn. Hela hederskulturen är ett exempel. Visst revolterar folk från den med - men många gör det inte för de helt enkelt inte vill ta risken att dö.

Men när det handlar om exempel som diskuterades här - att ekonomiskt "låsa" barnen för att bibehålla en kontroll så är den mer eller mindre en illusion ja. Men det kan för både förälder och barn kännas nog så verkligt. Särskilt om det finns ett älskar djur (t ex häst) med i bilden som förutsätter förälderns ekonomiska stöd. Revolten blir otroligt mycket svårare om hästen ligger i potten och man riskerar att förlora den t ex.

Kan du prata med dina föräldrar? Mycket av det som tas upp känns som icke-frågor. Hur länge andra är ute på kvällar eller hur mycket andra dricker är ju egentligen inte särskilt relevant för hur du ska leva ditt liv. Det enda jag tycker verkar rimligt är att sitta ner med dina föräldrar och prata om hur ni som tre(?) vuxna människor ska kunna leva tillsammans och vilka förväntningar ni har på varandra. Kommer ni inte överens om något är väl alternativet att flytta. Själv hade jag aldrig orkat bo med någon jag inte kan prata med, oavsett om det är familj, vänner eller partner.

Varför bor du hemma @Dressyrtjejen_97 ? Är det för att föräldrarna betalar för hästen? VILL du bo hemma om du bortser från ”förmånerna” du talar om? Det är ju svårt att ställa krav om du är beroende av föräldrarna på det viset. Rent spontant känns det som att ni hade nog bägge tjänat på att du flyttade hemifrån.

Jag tycker alkohol är ganska äckligt :p Jag kan festa nykter men jag är ingen partypingla längre. Blir trött klockan 22 oavsett alkohol eller inte :angel:

Är jag på rätt humör kan jag inta alkohol (oftast för att det var så länge sedan sist att jag förträngt alla bieffekter av det) men det är la typ 1 gång om året.

Jag tycker i och för sig att idén om "husregler" som ett vuxet barn bör följa, känns rätt egendomlig. Om nödvändigt, kan ju de vuxna i samma hushåll komma överens om gemensamma regler, men att två vuxna fattar beslut om vilka regler som gäller för den tredje vuxna personen, har i stort sett inget gemensamt med ett vettigt familjeliv för mig.

Men jag tycker också, @Dressyrtjejen_97 , att du beter dig rätt omoget gentemot oss här på buke. Du gnäller över dina föräldrar, du skriver saker om dem som är rätt ingående, men du tycks inte göra något alls vare sig för att få ordning på din relation till dina föräldrar, eller för att flytta hemifrån och ta itu med ditt vuxenliv på egna, självständiga - om än darriga till en början - ben.

Det här att du får diverse medhåll från folk på buke om att dina föräldrar är rätt extrema, vad använder du det medhållet till i ditt eget tänkande och i ditt eget liv?

Det här att folk på buke faktiskt tycker att om du låter dina föräldrar försörja dig helt, bekosta din häst och annan lyx, utan att du ens verkar ha särskilt trevligt tillsammans med dem eller egentligen respektera dem, vad använder du det till i ditt eget tänkande och i ditt eget liv?

Mig visar du väldigt tydligt att du inte är vuxen alls. Och grejen är att det blir man inte medan man bor hemma, i normalfallet. Det blev inte min son heller. Han hade också en fas då han lite fastnade i att "få ordning på oss (föräldrar)" innan vi kunde resonera oss fram till att det inte var det som var lösningen på hans "problem". Hans "problem" var att det var dags att flytta hemifrån. Och så gjorde han det. Då har jag inte försökt styra över honom ens en tiondel så mycket som du beskriver att dina föräldrar gör med dig, men jag vet ju å andra sidan inte hur det skulle låta om det var min son som berättade om det här.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 592
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 458
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar