Måste du dricka på fest?

Jag tycker det du säger är vettigt niphredil, väljer man att bo hemma och få allt betalt så anser jag att följa husreglerna är det minsta man kan göra.

Dina föräldrar kan inte bestämma över ditt liv Dressyrtjejen_97, men du kan inte heller bestämma vad de ska ha för regler i sitt hem.

(Nu kanske vi blir kölhalade båda två niphredil, men då slipper du blir det ensam. ;))

Jag håller också med.
förutom att jag tycker att det är onödigt elakt att kalla någon för "unken" som @niphredil gjorde.
Man behöver inte välja föraktfulla ord även för sådant man inte gillar.

Vi diskuterar inte någons mentala ålder? Jag bara frågade om du skulle ta det lika "hårt" från en tonåring. Helt enkelt för att jag själv som sagt sa en hel del grodor när jag revolterade och började försöka stå på egna ben. Vilket för mig var i 16-17 års åldern.
Och jag tror frigörelseprocessen är rätt likartad oavsett ålder (och det har inget med mental ålder att göra??). Att det tar en stund att hitta rätt balans. Säga ifrån tydligt nog för att bli hörd, men inte så mycket att man upprör. En balansgång jag inbillar mig de flesta vacklade runt på ett tag.

Så försenat tonårsbeteende avsåg ingens mentala ålder. Utan var för att exemplifiera de första trevande stegen i frigörelseprocessen. Skulle och kunde kanske valt ett annat ord för att undvika missförstånd. Men att gå från barn till självständig vuxen innebär ett mellanting.

Däremot behöver du givetvis inte svara.

Jag kan svara...

man behöver inte vara oförskämd för att frigöra sig.
Det kan gå helt smärtfritt till.

Fast det är klart, det är olika "språkligt klimat" i olika familjer.

I min familj hade varken syrran eller jag någonsin kommit på tanken att säga åt våra föräldrar att "knipa käft". Även de gånger de faktiskt ifrågasatt var vi varit när vi kom löjligt sent hem (eller tidigt, beroende på hur man ser på klockan fem på morgonen).

Jag håller också med.
förutom att jag tycker att det är onödigt elakt att kalla någon för "unken" som @niphredil gjorde.
Jag har inte kallat någon unken, sluta ljug! :mad: Jag skrev att jag tycker att det är unket gjort och det är nåt helt annat.

Jädrar vad fult gjort av dig.

Jag tror du slår huvudet på spiken här
Men oavsett: det är dags för @Dressyrtjejen_97 att ta tag i sin frigörelse från sina föräldrar. Det gör man inte genom att bråka med dem i föräldrahemmet, utan genom att flytta och leva sitt liv på sina egna villkor och med sina egna resurser som bas (inte föräldrarnas).

Frigörelseprocessen kan vara svår och smärtsam för både den unge och för föräldrarna, men så är livet.

Jag håller med dig @Petruska !

Kommer ihåg i en annan tråd då det blev liknande diskussioner och TS fick förslaget att åka bort över en helg. Detta slogs omgående bort då det var helt omöjligt att låta ngn annan ta hand om hästen över helgen. Jag tror inte bara det är relationen med föräldrarna som kan behöva luckras upp (obs min rent spontana reaktion). För mig låter det inte helt normalt att en 21-åring inte under några omständigheter kan tänka sig att åka bort över en helg. Det känns inte riktigt sunt att vara så bunden till hemmet/hästen odyl i den åldern.

Jag tänker att om man vill bli behandlad som en vuxen person behöver du också själv bete dig som en vuxen. Dvs jag har fått bilden av att du låter dina föräldrar betala för din häst och för dig?
Jag tror det är dags för dig att ta ansvar för dig själv nu. Även om du pratar med föräldrarna tror jag inte detta kommer att ändra sig.
Jag tror både du och föräldrarna kommer lära sig väldigt mkt av att du flyttar hemifrån. Jag tror att ni båda behöver det.
Och tills dess du flyttar- börja betala dina kostnader hemma för dig och för hästen.

Jag håller också med.

Då tolkar vi @niphredil's text olika. :) För mig blir inte en person unken bara för att man gör något eller beter sig på ett sätt som kan uppfattas som unket.

@Dressyrtjejen_97 om du inte trivs med ditt liv får du försöka göra ändringar som bidrar till att du mår bra och har ett liv du tycker om. Vet att det är svårt när man har föräldrar som sätter lite käppar i hjulet med sitt sätt att vara och uttrycka sig.

Min mamma har alltid sagt att studielån är helt galet och att man inte ska skuldsätta sig, så när jag tog studielån första gången höll jag på att storkna och var jätterädd för vad mamma skulle säga. Anledningen till att jag tog studielån var för att klara av att ha kvar min lägenhet under studietiden och det betydde så mycket mer än om mamma blev arg eller inte. Idag påverkas jag inte längre av min mammas nästintill paranoida åsikter men det tog lång tid och ett stycke samtalsteraput innan jag vågade stå upp mot henne.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 592
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 456
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar