Måste du dricka på fest?

Nattliga funderingar, återigen. Måste du dricka när du är på fest? Eller kan du ha lika kul ändå?

Mot bättre vetande har jag trots allt ändå festat en hel del under hösten. Dock utan att dricka en droppe alkohol någon gång. Och jag har haft så kul, och utvecklats så mycket som människa av det :love:
Men samtidigt vet jag att det är en vanlig uppfattning att "det inte går att festa utan att dricka". Vad anser ni om det?

Vad är fest för dig?
Jag dricker inte för att bli full, men för att det är gott!
Skulle nog inte kunna äta en riktigt god middag utan att dricka ett gott vin till. Jag tycker att det hör ihop.
Men om ngn skulle bjuda mig på alkoläsk/Kopparbergs läsk-cider hade jag nog lika gärna kunnat dricka julmust ;)

Sen att man råkar bli full det händer ju men det är liksom inte själva målet när man startar :rofl:
Men jag kan gilla den där salonsberusade känslan, typ när man går hem genom stan efter en god middag med vänner, men det är ju inte bara vinets effekter utan känslan av en lyckad kväll på alla plan!

Några av mina roligaste fester har varit nyktra, några andra av mina roligaste fester har varit onyktra... Jag behöver definitivt inte alkoholen för att ha roligt. Däremot, jag vill ha något gott att dricka. Dricker inte läsk, sötdricka, osv i vanliga fall. Så att ha något gott i ett vackert glas är liksom av större betydelse. Får jag något med alkohol som inte är gott dricker jag inte upp det. Samma gäller något utan. Flytande kalorier är inte värt det utan festkänsla helt enkelt.

Börjar komma goda torra cider med lägre socker och alkoholhalt. Det tycker jag är underbart! Ser även fram emot fler sorters mousserande viner med lägre alkoholhalt som kan vara goda. Just nu är alkoholfritt tyvärr väldigt sött ofta men det förändras!

@Dressyrtjejen_97 Men du är gott och väl myndig. Det är inte mot bättre vetande vara för dina föräldrar inte gillar det. Sen förstår jag inte hur de kan han minsta negativ åsikt om du inte ens dricker alkohol när du går ut?

Jag är snart 40. Mina föräldrar gillar inte allt jag gör. Det hör till livet. Jag gillar inte allt mina föräldrar gör heller. Men är något mot bättre vetande är det något jag gör mot MITT bättre vetande :)

Nattliga funderingar, återigen. Måste du dricka när du är på fest? Eller kan du ha lika kul ändå?

Mot bättre vetande har jag trots allt ändå festat en hel del under hösten. Dock utan att dricka en droppe alkohol någon gång. Och jag har haft så kul, och utvecklats så mycket som människa av det :love:
Men samtidigt vet jag att det är en vanlig uppfattning att "det inte går att festa utan att dricka". Vad anser ni om det?
Självklart! Jag går oftare på fest nykter än onykter eftersom jag hellre kör bil än åka natttrafik.

Mitt nyktra jag tycker att fulla människor är svinjobbiga. Mitt fulla jag tycker att andra fulla personer är fantastiskt trevliga.
Följaktligen anpassar jag mitt drickande efter sällskapet, för att själv få ut så mycket som möjligt av umgänget.
Jag är dock i grunden en skötsam och ordentlig person, så jag har aldrig druckit så jag spytt, däckat eller gjort något jag ångrat.

@Dressyrtjejen_97 Varför är dina föräldrar negativa till att du har ett normalt socialt liv?

Jag dricker över huvud taget inte särskilt mycket, och nästan uteslutande vin. Ett eller två glas till middagen. Om jag går ut, ett glas bubbel hellre än drink. Sen har jag blivit kräsen med åren och dricker inte vad som helst i vinväg.

Om jag skulle hamna på stor fest anpassar jag mig likt @Ulmerkott och flera andra; umgås med onyktra gör man bäst om man själv är liiite på lyran, eller så går jag hem.

Jag dricker ju inte om jag kör bil till fest och jag har kul oavsett. Men jag lägger inte så mycket av min själ i att dricka att jag behöver bekymra mig om jag har kul eller inte beroende på om jag dricker eller inte. Att dricka alkohol är inte så centralt för mig att jag behöver reflektera över att låta bli det. Om jag dricker mer fnissar jag möjligen mer, men det gör jag om jag är trött också. Oavsett hur mycket jag dricker så är jag samma person som jag är när jag inte gör det, om än med sämre balans. Så jag brukar dricka så mycket som är gott att dricka, om det som är dricka är gott att dricka och inte så mycket.

Att festa utan att dricka är varken utvecklande eller underligt för mig. Men jag tycker inte speciellt mycket om sockerdricka och coca cola (fruktansvärt onyttigt också) så jag föredrar att inte köra till fester, jag dricker hellre ett glas vin eller två, eller fler än ett glas vatten på en fest. Ett glas vin dricker jag långsamt, vatten är liksom inte samma sak att smutta på riktigt, gott te brukar inte serveras på fest. Å tredje sidan så brukar jag inte dansa på borden direkt. Om det är musik så dansar jag på golvet. Så jag är nog inte party på den nivån (å tredje sidan tycker jag inte andra brukar hänga i takkronan heller och borden brukar ju vara fällbord så de håller inte för vuxna.)

Ja jag kan festa utan att dricka men jag tycker fulla människor på nattklubb är jobbiga så då går jag hem tidigt om jah är nykter. Jag tycker att öl, vin drinkar och champagne smakar gott så dricker gärna därför men jag gillar inte att bli plakat så jag slutar innan dess. Finns liksom ett mellanting mellan att festa sig redlös och att inte dricka överhuvudtaget.

Du är väl dessutom vuxen och fri att göra vad du vill. Dina föräldrar behöver inte gilla allt du gör.

• Gilla
Reactions: MCP
Börjar få en underlig känsla av att festa för nästan alla betyder "sitta i en soffa och dricka ett glas vin, eller fler"/"vanlig middag" är det ingen som hänger i takkronorna? :D (Blir lite besviken, tänkte att jag bara missat de roligaste festerna.)

Jag har inga problem med att vara nykter på hemmafest, jag är bara så förbannat kvällstrött så jag behöver dricka för att orka hålla mig vaken hela kvällen/natten. Ut på klubb går jag inte nykter, behöver vara full för att uppskatta det. ;)

Angående dina föräldrar så känner jag lite SNARK på dom. Kan dom inte bara uppskatta att du har kul med dina vänner? Jag har två systrar, varav yngsta är lika gammal som dig. Mina föräldrar (eller kanske mest min mor) uppmanar oss alltid att "ta det lite lugnt med alkoholen" eller "det är en dag imorn också" men detta följs alltid av ett "ha så kul!" Innan man kliver ut ur huset. Det är ok att bry sig men inte att ge dig dåligt samvete för att du roar dig och njuter av livet när tillfälle ges :)

Efter att ha vaknat till liter bättre tänkte jag göra ett tillägg till mitt förra inlägg.

Har inga som helst problem att klara av att vara social på nykter fot, men mitt nyktra jag kräver oftas kanske lite mer kvalité (eller hur man nu ska säga det :D) på stimulans än vad mitt smått onyktra jag kräver. Är jag nykter så tycks dessutom tiden gå saktare än när jag druckit, vilket tillsammans gör att jag helt enkelt tröttnar fortare.

Man behöver inte löparskor för att springa maraton heller. Men det hjälper till.
Jag dricker på fester för att jag tycker det blir roligare och jag blir lite gladare och socialare. Är jag nykter så kan jag lika gärna stanna hemma. För det blir bara tråkigt.

Börjar få en underlig känsla av att festa för nästan alla betyder "sitta i en soffa och dricka ett glas vin, eller fler"/"vanlig middag" är det ingen som hänger i takkronorna? :D (Blir lite besviken, tänkte att jag bara missat de roligaste festerna.)
Vi dansade på borden en midsommarafton. Ända tills det ena bordet föll ihop. Sen blev det trångt på det som var kvar :angel: sen var det nån nyårsfest då dom sköt en stor krater i gräsmattan och det kom en liten raket flygandes in i huset

Jag dricker helst inte alkohol alls. Dels för att för min del är det lite av självmedicinering pga min bipolära sjukdom. Har jag en djup depression och dricker kan alkoholen göra så jag slipper känna något och har jag en hypermani kan jag bli väldigt gränslös.
Dricker jag när jag är i normaltillstånd så tycker jag faktiskt att all alkohol smakar skit.
Så jag undviker det och tar något glas vin ibland men det slutar ändå bara att jag tar 3 klunkar och ger resten till min make.

Så ja, jag kan absolut festa utan alkohol men inte utan en ångestdämpande då jag har social fobi. Utan den går jag inte på fest. Fast jag går aldrig på fest ändå för det är för mycket folk där :D :p

Jo det går absolut att festa utan att dricka :)!

Dansa och ha kul kan jag göra nykter. Bada naken, ta fel tåg, dåliga beslut, bli utkastad osv då har det blivit alldeles för mycket och ibland minns jag dessutom inget dagen efter :cautious:. Men mina föräldrar har aldrig brytt sig om det. Inte när jag var barn heller.
Bättre att festa nykter eller lite berusad bara :up:

Nu festar jag i princip inte längre på det sättet. Men har alltid kunnat vara nykter (och stundtals uppfattats som fullast på festen ändå). Ibland har jag varit nykter, ibland druckit.
Undantaget är de (få) studentfester som varit uttalade fylleslag. Då blir folk för fulla för att det ska vara roligt att själv vara nykter.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 711
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 592
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar