Måste du dricka på fest?

Intressanta åsikter! :up:
Intressant att ni också verkar göra skillnad på hemmafest och "utefest".

Kan för egen del förtydliga att det är samma oavsett vad. Jag dricker aldrig en droppe någonsin, mitt sällskap brukar dricka 1-5 cider/öl per kväll.
När jag syftar på "fest" syftar jag på fester anordnade av min studentförening, kan förtydligas.

Kan för egen del förtydliga att det är samma oavsett vad. Jag dricker aldrig en droppe någonsin, mitt sällskap brukar dricka 1-5 cider/öl per kväll.
När jag syftar på "fest" syftar jag på fester anordnade av min studentförening, kan förtydligas.
Det där med skillnad på hemmafest och utefest/krogen är nog relaterat till hur alkoholpåverkade andra människor är. Iaf jag får lite bättre tolerans för andra fulla människor när jag själv är onykter och på bra humör. I nyktert tillstånd kan jag bli jätteirriterad på puckon som knuffas på dansgolvet eller liknande.

Jag kan ha roligt oavsett både på hemmafest och utekvällar. Men jag har inga problem med alkoholen, jag kan hantera den utan problem och det värsta som kan hända om jag dricker för mkt är att jag gör något som blir lite pinsamt eller att jag bli bakfull dagen efter. Det finns liksom ingen anledning för mig att avstå alkohol på fest om jag inte måste köra bil eller liknande.

1-5 cider på en kväll kan jag dock vara utan. Då är jag hellre nykter. Blir bara mätt och lite illamående av att hälla i mig en massa cider som ändå inte kommer ge någon berusning att tala om.
Gillar cider till mat ibland, men ska jag på fest vill jag ha ngt starkare dryck.

Tycker dina föräldrar alltså illa om att du umgås med lite folk i din förening, som tar ett par öl? Någon gång i veckan? Vari ligger problemet, tidpunkten på dygnet? Eller skippar du att plugga?

Jag kan inte se att det gör någon som helst skillnad om man dricker 0 eller 2 öl/cider i det sammanhanget. Alltså om man inte gillar alkohol såklart, men det lär ju inte påverka varken jaget eller tillställningen varken hit eller dit om man dricker 0 eller 2 öl? 3-5 öl kanske är mer påverkande möjligen, dagen efter i alla fall.

Jag tänkte mig att du brukade vara ute på nationerna 5 dagar i veckan, hängde i takkronan, stukade foten, kom hem klockan 03 med en vägskylt och missade tentan dagen efter :D om föräldrarna reagerade.

Senast ändrad:
Nattliga funderingar, återigen. Måste du dricka när du är på fest? Eller kan du ha lika kul ändå?

Mot bättre vetande har jag trots allt ändå festat en hel del under hösten. Dock utan att dricka en droppe alkohol någon gång. Och jag har haft så kul, och utvecklats så mycket som människa av det :love:
Men samtidigt vet jag att det är en vanlig uppfattning att "det inte går att festa utan att dricka". Vad anser ni om det?

Aldrig druckit alkohol och varit på riktigt bra fester ändå. Dock har det funnits tillfällen då jag önskat att jag kunnat ta lite men då har det berott på sällskapet man varit med. De flesta kan rocka loss med och utan alkohol och en del. tja utan alkohol är de ruggigt tråkiga och då har jag svårt att bära upp det och tröttnar.

Klart det går att ha roligt utan alkohol.

Men då förstår jag inte alls vad dina föräldrar har emot det. Du dricker ju inte ens :crazy:. Vill de att du ska sitta mellan dem och glo på Bingolotto på lördagskvällarna O_o

Jag förstår inte heller vad dina föräldrar är griniga över i sammanhanget.

Det hör ju till livet att ungdomar festar tycker jag.
Nu som 37-åring är jag glad att jag festade som en idiot ett gäng år. Det har utvecklat mig på ett vis jag gått miste om ifall jag bara suttit hemma.
Ihop med att jag har en massa roliga minnen och träffat härligt folk.

Nattliga funderingar, återigen. Måste du dricka när du är på fest? Eller kan du ha lika kul ändå?

Mot bättre vetande har jag trots allt ändå festat en hel del under hösten. Dock utan att dricka en droppe alkohol någon gång. Och jag har haft så kul, och utvecklats så mycket som människa av det :love:
Men samtidigt vet jag att det är en vanlig uppfattning att "det inte går att festa utan att dricka". Vad anser ni om det?

Nej jag behöver inte dricka för att ha trevligt och roligt på fest eller ute bland folk på lokal.

Tycker dina föräldrar alltså illa om att du umgås med lite folk i din förening, som tar ett par öl? Någon gång i veckan? Vari ligger problemet, tidpunkten på dygnet? Eller skippar du att plugga?

Jag kan inte se att det gör någon som helst skillnad om man dricker 0 eller 2 öl/cider i det sammanhanget. Alltså om man inte gillar alkohol såklart, men det lär ju inte påverka varken jaget eller tillställningen varken hit eller dit om man dricker 0 eller 2 öl? 3-5 öl kanske är mer påverkande möjligen, dagen efter i alla fall.

Jag tänkte mig att du brukade vara ute på nationerna 5 dagar i veckan, hängde i takkronan, stukade foten, kom hem klockan 03 med en vägskylt och missade tentan dagen efter :D om föräldrarna reagerade.

Eh. Nä. Ingetdera. Jag sköter plugget, och jag dricker som sagt inte alkohol. Är dessutom på såna här sammankomster kanske 1-3 ggr/månad. Så inte ofta heller. Det roliga är också att jag har 15 min kommunalt hem från högskolan, och brukar komma hem senast ca. 00.30. Men det är tydligen illa nog...:cautious:
Om jag får gissa helt fritt tror jag de tycker jag kommer hem för sent och att det allmänt är läskigt "när deras lilla fluffiga hundvalp är ute på nätterna", fast jag har så nära hem... Men jag vet inte.

Senast ändrad:
Eh. Nä. Ingetdera. Jag sköter plugget, och jag dricker som sagt inte alkohol. Är dessutom på såna här sammankomster kanske 1-3 ggr/månad. Så inte ofta heller. Det roliga är också att jag har 15 min kommunalt hem från högskolan, och brukar komma hem senast ca. 00.30. Men det är tydligen illa nog...:cautious:
Om jag får gissa helt fritt tror jag de tycker jag kommer hem för sent och att det allmänt är läskigt "när deras lilla fluffiga hundvalp är ute på nätterna", fast jag har så nära hem... Men jag vet inte.
Du behöver verkligen ta csnlån och flytta hemifrån.
Det här är helt orimligt.

Hade jag varit din mamma hade jag varit mer orolig för att du var överdrivet skötsam. Lite kul ska man väl få ha!

Ok, min mamma oroade sig nog mer om jag inte var ute någon gång i månaden i alla fall. Eftersom hon då oroade sig över att jag inte hade trevliga vänner som jag ville umgås med.

Det är ju alltså helt normalt att dricka te och äta kakor till klockan 3 på natten som student utan att föräldrar ska oroa sig. När man är typ 14 år gammal ska man kunna åka hem till en kompis och "leka" till klockan 22 en vardag då och då tycker jag allt.

Det kanske blir lättare för dem om du hittar ett korridorsboende eller ett boende i andra hand? För det där med 1-3 ggr i månaden prata lite med några vänner till 00:30 på natten är kanske inte riktigt att festa som så utan kanske mer att umgås och prata lite? Det är kanske vad jag gjorde med mina vänner tre gånger i veckan när jag pluggade, över en kopp te, eller över ett glas cider på en nation. Men att diskutera filosofi och världens mysterier över ett glas öl/kopp te till klockan 00,30 (eller till klockan 03:30) är bara sådant man behöver ;). Men som jag minskat på sedan jag fått barn...

Om du måste bo kvar hemma pga ekonomi, sluta kalla det festa och börja kalla det för att hänga lite och prata? Så de lugnar sig. Menar de att de själva går hem klockan 21 om de ska äta kanapéer med sina grannar?

Senast ändrad:

Okej, jag antar att råden om CSN-lån och att flytta inte är gjort i en handvändning, och att det kanske behöver värka fram osv. Många har ju den här fasen tidigare, där man är ute och festar och föräldrar är skeptiska och oroliga. Du har den nu, och det blir ju en omställning för både dig och dem även om du är vuxen. De borde ju såklart inte lägga sig i, men nu gör de ju det. Förhoppningsvis märker de ju att det här inte gör någon skillnad angående den ansvarsfulla unga vuxna du är, även om du festar.

Ok, min mamma oroade sig nog mer om jag inte var ute någon gång i månaden i alla fall. Eftersom hon då oroade sig över att jag inte hade trevliga vänner som jag ville umgås med.

Det är ju alltså helt normalt att dricka te och äta kakor till klockan 3 på natten som student utan att föräldrar ska oroa sig. När man är typ 14 år gammal ska man kunna åka hem till en kompis och "leka" till klockan 22 en vardag då och då tycker jag allt.

Det kanske blir lättare för dem om du hittar ett korridorsboende eller ett boende i andra hand? För det där med 1-3 ggr i månaden prata lite med några vänner till 00:30 på natten är kanske inte riktigt att festa som så utan kanske mer att umgås och prata lite? Det är kanske vad jag gjorde med mina vänner tre gånger i veckan när jag pluggade, över en kopp te, eller över ett glas cider på en nation. Men att diskutera filosofi och världens mysterier över ett glas öl/kopp te till klockan 00,30 (eller till klockan 03:30) är bara sådant man behöver ;). Men som jag minskat på sedan jag fått barn...

Om du måste bo kvar hemma pga ekonomi, sluta kalla det festa och börja kalla det för att hänga lite och prata? Så de lugnar sig. Menar de att de själva går hem klockan 21 om de ska äta kanapéer med sina grannar?

Du har absolut en poäng! :up:
Men samtidigt så skulle jag ändå kalla det att "festa", då jag trots allt hänger i puben, det spelas hög musik och jag dansar. Så något annat vore väl att "falskt marknadsföra" det lite. Jag har försökt att förklara att jag aldrig ens skulle komma på tanken att dricka, att jag kommer hem 23.30-00.30, att det ju faktiskt är nära osv. osv. Men det verkar gå in på ena sidan och ut genom den andra....

(Och som sagt, jag bodde i korridor. Festa så föräldrarna oroar sig det är mer att komma hem med en vägskylt 6 på morgonen. (efter att ha sovit i en trappa). Komma ut från rummet, i kalsonger bara och fråga om man hade byxor när man kom hem, komma ut från rummet igen i byxor den här gången och fråga varför man har en vägskylt på rummet, komma ut ytterligare en gång denna gång helt påklädd, och kammad, med väskan under armen och glatt deklarera att man hinner precis till tentan som börjar klockan 8. -Jag satt i köket och pluggade till en tenta när min korridorare gjorde detta, vad jag gjorde vaken 6 på morgonen har jag ingen aning om, panik kanske. Nåja rätta takter av honom att prioritera tentan! framför sömn!)

Tvingas jag vara med majoriteten i släkten så vet mamma om att det är hon som kör men i övrigt behöver jag inte dricka alkohol på fester eller liknande. Jag är oftast den som kör annars.

Men samtidigt så skulle jag ändå kalla det att "festa", då jag trots allt hänger i puben, det spelas hög musik och jag dansar. Så något annat vore väl att "falskt marknadsföra" det lite. Jag har försökt att förklara att jag aldrig ens skulle komma på tanken att dricka, att jag kommer hem 23.30-00.30, att det ju faktiskt är nära osv. osv. Men det verkar gå in på ena sidan och ut genom den andra....
Har de problem med drickande just, dina föräldrar? Jag förstår inte riktigt hur den biten spelar in, om du drack en öl eller inte. Jo det är kanske fest om man dansar iofs och det är musik. Men, jag vet inte jag. Dina föräldrar verkar väldigt extrema. De måste väl ha besökt ett dansställe någon gång i livet och varit på en pub?

Men det är alltså de som sticker ut här, inte du. Om du stunge ut så vore det iom att du är hemma väldigt tidigt.

Har de problem med drickande just, dina föräldrar? Jag förstår inte riktigt hur den biten spelar in, om du drack en öl eller inte. Jo det är kanske fest om man dansar iofs och det är musik. Men, jag vet inte jag. Dina föräldrar verkar väldigt extrema. De måste väl ha besökt ett dansställe någon gång i livet och varit på en pub?

Men det är alltså de som sticker ut här, inte du. Om du stunge ut så vore det iom att du är hemma väldigt tidigt.

Inte vad jag vet iaf. Mamma dricker inte, och har mig veterligen aldrig gjort. Pappa tar en öl till maten någon gång ibland...

Pappa har det definitivt, mamma vet jag inte.

Tack! Jo, det förstår jag också ;) Men det är som det är, I guess...

Accepterar du att det är så? Tänkte iom att du själv kallade det mot bättre vetande?

Min mamma oroade sig över att jag var ute för lite och tyckte jag "borde gå ut mer" en period. Sen den period jag var ute varje helg (inte nykter..) så var det ofta hon eller någon av de andra föräldrarna som körde och hämtade. Klockan 02 på natten... Jag hade fest hemma med. Med alkohol.
Min mamma var heller inte nojig om jag inte kom hem alls, men hon ville veta var jag sov någonstans.

Det du beskriver kallar jag inte för festa utan "gå ut".

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 711
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 592
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar