_Jag håller med Stilett_
Tassetass.
Att lära sin häst att stegra är något man gör om man håller på med frihetsdressyr/stuntträning/och/eller cirkus. Dvs att hästen jobbar med det, som galoppombyten i varje steg, levad, capriole tex. Dvs det krävs en högt skolad häst för att göra några av de absolut svåraste övningarna och då menar jag inte kroppsligt för hästen utan i samspel med en människa.
Man KAN lära sin häst det. Det är inte förbjudet. Men innan detta kan fungera måste ju häst och människa ha total respekt och tllit för varandra, och det finns enligt mig inte i det här fallet.
Jag tycker också att det är fel att skriva att man ska uppmuntra sin häst till det här på Buke, eftersom du som skriver inte har en aning om vad det är för människor som läser detta och blir inspirerade till att försöka sig på något liknande på sin egen häst där hemma (som du INTE känner, eller har träffat. Någon som kanske aldrig har skrivit ett inlägg här) Kanske en nybörjare som köpt en för ung häst, ja eller vad som helst.
Även om det nu fungerar för dig så kan du inte förneka att det är bland det absolut mest problematiska som finns att en häst reser sig när man inte önskar det. Man kan uppmuntra dem till att slå bakut också, men det är heller inte önskvärt av en häst som står ibland andra människor som ev måste hantera hästen någon någn. Det är en väldig skillnad på en fritidshäst i ett kollektivstall i halland *fingerat* och spanska ridskolan !
Om du är intresserad av trickträning och vill surra om det. Gå en kurs ! Eller starta en privat mailing lista där du känner deltagarna.
jaja, min åsikt.