Lätt i framdelen

Sv: Lätt i framdelen

Kommer upp massa annat, t ex det med ridningen, för att det är kul o diskutera tror jag.. :smirk:

Tror du har feltolkat det där med "hårda gränser annars smäller det", förstår inte riktigt hur du menar när du skriver det iaf.

Min häst visar oxå missnöje om han är det, han nickar med huvvet o vinklar öronen. Fullt tillräckligt för att jag ska förstå...

läs inläggen innan du svarar, eller kan du inte läsa?

kopierar min text:

"jag har inte skrivit mot människa från marken, utan mot häst(i hagen) lekform."från marken säger jag inget om. det kan vara lek för hästen. det ser man ju när hästarna leker i hagen"
Jag skulle inte acceptera att en häst stegrar på backen.
därför skrev jag även:
"från marken är hästen väldigt rädd om sin mage,
förr kunde rovdjuren riva dom på magen om dom reste sig,
därför kan man via en pisk eller dylikt "gå mot magen" så fort dom reser sig. Då lär dom sig att dom finner det otrevligt"

däremot har jag även skrivit:"Det blir mkt lätt en olat, och om man lär hästen från marken kan den även förknippa sitationen uppsuttet"

Med andra ord, jag skulle inte vilja ha en häst som stegrar varken i hantering eller ridning! och har även skrivit att det kan bli farligt.
Men om hästen stegrar sig i hagen, med sina kompisar, i en form av lek. det är en annan sak. det kan man ju inte påverka.

Jag har även skrivit att stegring ska inte läras in och inget man heller bör skriva på ett forum att man kan lära in.
Hästen kan faktiskt gå över och i sådan sitation betyder det livsfara.

Sen svarade jag på tassetass om det var en olat för att det var obekvämt för ryttaren med stegring när man rider och då svarade jag att jag inte finner det otrevligt att sitta på en stegrande häst men den kan förenas med livasfara om den slår över.

Hästen kan lika gärna bryta nacken om den slår över utan ryttare också.

sen skrev jag även att om man har en häst som gör detta så ska man ta hjälp av folk som kan eftersom det lätt kan övergå till en olat.

Och tassetass, jag tillåter inte olika saker ang detta, jag har i hela inlägget varit emot stegringarna."

_Jag håller med Stilett_

Tassetass.
Att lära sin häst att stegra är något man gör om man håller på med frihetsdressyr/stuntträning/och/eller cirkus. Dvs att hästen jobbar med det, som galoppombyten i varje steg, levad, capriole tex. Dvs det krävs en högt skolad häst för att göra några av de absolut svåraste övningarna och då menar jag inte kroppsligt för hästen utan i samspel med en människa.

Man KAN lära sin häst det. Det är inte förbjudet. Men innan detta kan fungera måste ju häst och människa ha total respekt och tllit för varandra, och det finns enligt mig inte i det här fallet.

Jag tycker också att det är fel att skriva att man ska uppmuntra sin häst till det här på Buke, eftersom du som skriver inte har en aning om vad det är för människor som läser detta och blir inspirerade till att försöka sig på något liknande på sin egen häst där hemma (som du INTE känner, eller har träffat. Någon som kanske aldrig har skrivit ett inlägg här) Kanske en nybörjare som köpt en för ung häst, ja eller vad som helst.

Även om det nu fungerar för dig så kan du inte förneka att det är bland det absolut mest problematiska som finns att en häst reser sig när man inte önskar det. Man kan uppmuntra dem till att slå bakut också, men det är heller inte önskvärt av en häst som står ibland andra människor som ev måste hantera hästen någon någn. Det är en väldig skillnad på en fritidshäst i ett kollektivstall i halland *fingerat* och spanska ridskolan !

Om du är intresserad av trickträning och vill surra om det. Gå en kurs ! Eller starta en privat mailing lista där du känner deltagarna.
jaja, min åsikt.

Little_Cowgirl skrev:
Kommer upp massa annat, t ex det med ridningen, för att det är kul o diskutera tror jag.. :smirk:
Den första som skrev det uttalade sig som om jag hade frågat om det. Jag kan ha missförstått vad h*n menade ;)

Little_Cowgirl skrev:
Tror du har feltolkat det där med "hårda gränser annars smäller det", förstår inte riktigt hur du menar när du skriver det iaf.
Nej det tror jag inte. Det handlade alltså om min häst som kräver skarpa gränser av alla utom mig :confused:. Sista stycket där blev lite virrigt :crazy:

Little_Cowgirl skrev:
Min häst visar oxå missnöje om han är det, han nickar med huvvet o vinklar öronen. Fullt tillräckligt för att jag ska förstå...
Japp fullt tillräckligt men endel blir arga på hästen för den missnöjesyttringen. Det är ungefär så Novan gör också att jag tog upp sparkar och bett var för att förtydliga att jag inte tillåter vad som helst ;)

Hej Shaggy !

Vilken "debatt" du fick upp hördu ! :-)
Du har iaf fått en del råd kritik och synpunkter, och jag hoppas nu att du använder ditt sunda förnuft. Gör det du tycker känns bäst för dig själv och din häst, men bli inte hemmablind utan ta in en del av de synpunkter du fått. (Hur skulle du INTE kunnat göra det ) ;)

Skulle det bli svårare (du säger att du redan nu börjat förändra saker och ting) så tycker jag att du ska ta hjälp. Gå inte och skada dig själv. God Jul. //Helena

Aha, då förstår jag bättre! :)
Lycka till med din häst nu iaf o hoppas du fått ut en del av denna tråden även om den blivit en annan diskussion i sista änden! :D

Såna här diskutioner är jättebra, man får se saker från ett lite annat håll och se vad som kan appliceras på den egna situationen. Att man sen får upp ögonen och märker hur hemmablind man är är ju inte fel det heller :).
Jag tackar alla för att ni har velat hjälpa mig och ge mig tips och ideer. Jag har läst alla tips och endel tar jag till mig och andra förkastar jag. De tips jag förkastar behöver ju inte vara fel generellt utan det är bara det att dom inte passar mig och min häst (just nu :D). Alla hästar är olika och det är ju alla människor också och det är svårt att råda någon över nätet när man inte har sett saker på riktigt.
Det känns som om jag har fått endel nya insikter efter den här diskutionen och om det får mogna lite så har jag lärt mig lite till inom det stora området häst :).

__Stilett__ skrev:
i ridningen är det en olat.

från marken säger jag inget om. det kan vara lek för hästen.
det ser man ju när hästarna leker i hagen.
men i ridningen ska dom ej resa sig. den lilla tid man vill ha hästen koncetrerad och uppmärksam så ska hästen inte resa sig.

från marken säger du ju inget om skriver du iaf här, jag LÄSTE detta och tolkade exakt som det stod! :mad:

vi pratade om olater o dylikt, och jag skrev att från marken säger jag inget om, dvs jag yttrar inte mina tankar.
utan drog upp om att det kan va en lek för hästen via andra hästar.

jag skriver inte att hästen får stegra mot MIG från marken.

vad finner man för glädje i att ha en stegrande häst över sig och kanske bli knockad med framhovarna?

det förstår väl vem som helst.

hade du läst dom andra inläggen hade du fått klarhet i hela inlägget.

så sura miner och öhhh:andet kan du tjata ngnannanstans.

Jag tolkade ditt inlägg just som du skrev, ska du ta illa upp så lär dig formulera dig isåfall då istället för att gnälla på mig...end of

men för miljonte gången, om du läst mitt kopierade inlägg så hade du ju fått en förklaring. uhh så trögtänk. orkar inte diskutera med såna som inte kan inse sina fel! så bye bye!

detta är shaggys tråd, jag ska inte behöva förklara gång på gång.
eftersom det redan stog skrivet innan du skrev.

men herregud....finner inga ord...lär dig själv inse dina brister å då!! Om du läser ditt eget inlägg som jag svarade på så kanske du själv ser hur KORKAT formulerat det är!! Men JAA jag har sett att du förklarat dig senare! Men i JUST DETTA INLÄGG stod det j..ligt korkat!!Så tänk över dina egna brister innan du börjar klaga på andras

asmodeus skrev:
_Jag håller med Stilett_

Tassetass.
Att lära sin häst att stegra är något man gör om man håller på med frihetsdressyr/stuntträning/och/eller cirkus. Dvs att hästen jobbar med det, som galoppombyten i varje steg, levad, capriole tex. Dvs det krävs en högt skolad häst för att göra några av de absolut svåraste övningarna och då menar jag inte kroppsligt för hästen utan i samspel med en människa.

Man KAN lära sin häst det. Det är inte förbjudet. Men innan detta kan fungera måste ju häst och människa ha total respekt och tllit för varandra, och det finns enligt mig inte i det här fallet.

Jag tycker också att det är fel att skriva att man ska uppmuntra sin häst till det här på Buke, eftersom du som skriver inte har en aning om vad det är för människor som läser detta och blir inspirerade till att försöka sig på något liknande på sin egen häst där hemma (som du INTE känner, eller har träffat. Någon som kanske aldrig har skrivit ett inlägg här) Kanske en nybörjare som köpt en för ung häst, ja eller vad som helst.

Även om det nu fungerar för dig så kan du inte förneka att det är bland det absolut mest problematiska som finns att en häst reser sig när man inte önskar det. Man kan uppmuntra dem till att slå bakut också, men det är heller inte önskvärt av en häst som står ibland andra människor som ev måste hantera hästen någon någn. Det är en väldig skillnad på en fritidshäst i ett kollektivstall i halland *fingerat* och spanska ridskolan !

Om du är intresserad av trickträning och vill surra om det. Gå en kurs ! Eller starta en privat mailing lista där du känner deltagarna.
jaja, min åsikt.

Att stegring är något man bara sysslar med när man håller på med frihetsdressyr håller jag inte med om. Så en hoppryttare kan inte lära sin häst det, eller en westernryttare? Trist.

Och jag har väl tamejfan ALDRIG sagt nånting om att UPPMUNTRA ett beteende - jag har pratat om att tillfredställa behov. Och om någon är så jäkla dum att denna går ut och börjar hetsa sin häst till att stegra; ingen större förlust för mänskligheten. Skämtåsido... Jag har flera gånger påpekat att det inte är något man ska göra om man inte har koll på sig själv, och om jag inte får snacka stegringar på ett forum för att någon kan få för sig något borde varenda jäkla film innehållande en kuse förbjudas för att någon unge med en ponny kan skada sig när de försöker härma något de gör på filmen. För att inte tala om fälttävlan! Gudars vad okunniga människor kan få för sig...

Men åter till ämnet...

Jag ser inte stegring som någon jättegrej, som ett "problem", trots att den hästen jag hade var den mest framdelslätta jag någonsin träffat. Man ser varför hästen gör det, och arbetar med det utifrån det. Inte mer med det. Stegring för mig är inte allvarligare än en häst som knuffas, eller bits, eller drar iväg när man leder den.

Och nej, jag är inte så intresserad av trickträning. Jag gör det hästen vill göra, skulle aldrig få för mig att be en "markbunden" häst att stegra, eller lära en häst som aldrig använder munnen att apportera eller bära saker. Don efter person, helt enkelt.

Little_Cowgirl skrev:
Som jag skrev tidigare, säkert kan de göra misstag o det är fullt tillåtet även i min drömvärld men de har bra mkt bättre koll på sej själva än vad vissa kanske förstått. De är inte hälften så klumpiga som vi människor, hela deras kommunikation går ju ut på kroppsspråk, tänk om de skulle "råka" springa rakt på kompisen hipp som happ så ofta som vi skulle kunna "råka" göra det...

Det jag säjer är inte att de inte gör misstag, det händer säkert då och då o det är fullt tillåtet. Men många misstolkar det mesta de gör som misstag o då har man blivit LURAD. Rejält oxå.

Absolut att de har bättre koll än oss människor. Men om du inte stött på såna klantarslen till hästar som jag stött på rätt många av; då har du haft tur. Hästar som gång på gång får dyngstryk av sina ranghögre eftersom de bara inte fattar, de har ingen koll... Hyggligt roliga hästar oftast, dock.

Och ett exempel om misstag. Stod och pillade min häst på pannluggen, han hade nosen nere i spånet så jag stod lite, lite böjd över honom. Förbi kommer katten gående, hästen nosar varpå katten klöser till som fan (blödande, randig mule), och hästen slänger upp huvudet och knockar mig. Den hästen hade en sjukt stor respekt för mig, det kan alla som träffat oss intyga, men det gjorde ONT, han blev rädd och han hade nog inte helt koll på i vilken vinkel jag stod böjd över honom. Totalt oavsiktligt, han såg ut som sju svåra år efteråt och skulle bara kramas och kramas för att säga förlåt, men ett misstag. Och då ska det sägas att den kusen var en ranghög jävel med otroligt stor koll på det mesta, men även den bäste gör misstag.

Sen att hästar som sagt luras ibland, eller rättare sagt; folk tror att de säger åt hästen att göra en sak men säger egentligen en helt annan, det är en sak. Men det har inget med rena, ärliga misstag att göra, som de facto alla normala hästar gör. Det märker man när man umgås 10-12 timmar per dygn med samma häst...

Klart jag har stött på klantisar.. O håller med om att de kan va skitkul.. :rofl: Men det är ju det som är det luriga, vem är klantig o vem är skitsmart lixom.. Kan ju vara väldigt svårt att avgöra på vissa.

O som jag skrivit tidigare, misstag händer såklart o ditt exempel är ju ett typiskt sånt! O typiskt att dom blir så ursäktande efteråt, då tycker man lite synd om dom.. :love:

Den hästen jag har nu är en sån som har absolut 0 klantighet men han är äckelsmart. Så det är väl lite han jag utgått ifrån eftersom Shaggys häst verkar lite lik honom i psyket på den lilla beskrivning man fått här. Det är mkt svårt med en häst som överlistar en hela tiden men som samtidigt är världens goaste o snällaste. Iaf mot de som inte kräver något av honom...

Den förra hästen jag red är en sån modell som "spelar" klantig om man kan uttrycka sej så om en häst.. De som ser honom som en klantskalle behandlar han därefter, ställer sej på tårna på dem, låtsas att han inte såg dem osv. Men mej vet han att han inte lurar så mina fötter håller han sej borta från. :crazy:

Det här hör ju inte till Shaggys fråga men.. Det är kul att utbyta erfarenheter ändå så... :smirk:

Har haft en sån i mitt stall, som märkte att om han spelade vad vi uppfattade som dum så kom han undan med vad som helst. Tog honom inte många timmar att begripa att det inte funkade hemma hos mig :devil: och herreguuud så deppad han blev - tills han insåg att man kunde ha jäkligt kul UTAN att trampa folk på fötterna :D

Tassetass skrev:
Att stegring är något man bara sysslar med när man håller på med frihetsdressyr håller jag inte med om. Så en hoppryttare kan inte lära sin häst det, eller en westernryttare? Trist.
Jag skrev inte att en häst eller eller människa bara kunde ha ETT "yrke". Men man utövar dressyr; när man lär ett djur att utföra en rörelse på kommando.
Tassetass skrev:
Och jag har väl tamejfan ALDRIG sagt nånting om att UPPMUNTRA ett beteende - jag har pratat om att tillfredställa behov.
För mig är det sak samma..
Tassetass skrev:
Och om någon är så jäkla dum att denna går ut och börjar hetsa sin häst till att stegra; ingen större förlust för mänskligheten.
Så kan man ju också se det..
Tassetass skrev:
Stegring för mig är inte allvarligare än en häst som knuffas, eller bits, eller drar iväg när man leder den.
Well, om jag var tvungen att välja mellan dessa alternativ så skulle jag nog helst välja alt. Nr4. Som sista alternativ Nr1: dvs att få en hel häst över mig, eller ett par hovar i skallen.
Och nej, jag är inte så intresserad av trickträning. Jag gör det hästen vill göra, skulle aldrig få för mig att be en "markbunden" häst att stegra, eller lära en häst som aldrig använder munnen att apportera eller bära saker. Don efter person, helt enkelt.
Bara en vanlig fråga från en intresserad - "vad gör du med din/a häst/ar" ? Rider, kör du eller något annat ?

....................................A s M o D e U s....................................

Ser du ingen skillnad mellan att uppmuntra ett beteende och tillfredställa ett..? SAOL? *spydig* Jag uppmuntrar inte min häst att äta under ridturen, men jag tillfredställer behovet i stallet, i hagen osv. Jag uppmuntrar inte en häst till att klia sig på mig, men om det kliar kan hästen säga till så fixar jag det. Osv osv.

Det jag kan sträcka mig till att säga att jag uppmuntrar är att hästen ska säga till om det är något den vill, så fixar jag det så fort tillfälle finns. Men det är sällan något jag behöver uppmuntra, då de flesta hästar märker ganska fort att om de bara kommunicerar med mig så gör jag allt jag kan fö att fixa problemet - i utbyte mot att de ibland offrar sig lite för mig.

"Ingen förlust för mänskligheten"-kommentaren orkar jag inte ens bry mig om, har svårt att tro att någon inte fattade att det var ett, om än fult, skämt.

Och vad jag gör med min kuse... Har ingen häst nu, tog bort min kuse i vintras. Vad vi gjorde? Undrar jag med :D Det som föll oss in för dagen.

Senast ändrad:

Ja, ser du saken på det sättet,så håller jag med dig om skillnaden mellan att "uppmuntra och att tillfredställa". Jag höll mig till själva "ämnet" stegring i den här tråden.
//AsMoDeUs

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar