Lätt i framdelen

Sv: Lätt i framdelen

Egentligen helt utanför frågan; men kan du skriva ordet "och"?

Nog förstår jag att du itne vill att hästen ska stegra och bocka, och jag har inga problem med att folk förbjuder det - om de gör det av rätt anledning och med en förståelse om varför hästen gör som den gör. Folk ska veta att det hästar gör när de t.ex. stegrar eller bockar, är att vara HÄST. Det finns INGENTING som är naturligt i en relation mellan häst och människa, egentligen, utan det enda vi kan göra är att anpassa vårt sätt att tänka och agera till hästen så att en så naturlig kommunikation som möjligt kan uppstå.

Att din kompis slog över med sin häst efter att ha gjort ett sånt misstag hon gjorde, det tyder inte på annat än att HON inte hade nog med rutin för att lära in ett kommando för stegring. Dessutom får ett sånt kommando ALDRIG vara ett som kan sägas av misstag, och det fixas ganska lätt (t.ex. är ordet "kastrull", som en av mina vänner använder, inte direkt ett man säger i en paniksituation).

Vissa hästar har behov av de mest konstiga sorter. Och varför de inte kan utagera dem i hagen kan bero på att de hästar den går med inte svarar på den typen av bus. Min kuse tyckte det var skittrist att busa med sina kompisar, eftersom de var alldeles för lata.

Och exemplet med din hund är precis det jag pratar om; ett behov finns men det kan inte utageras precis var som helst. Dock inte helt jämförbart, eftersom det handlar om ett fysiskt behov kontra ett mentalt.

Och Stilett; kan du inte förklara ordet olat, använd det inte. Det är ett ord som missbrukas i parti och minut, allra helst när det är människan som orsakat beteendet i fråga, och det gör mig sur.

Just det, stegring är en olat. Eftersom det kan bli farligt. Har läst era inlägg och håller med många. Det kan inte vara hästen som bestämmer, då blir det farligt. Det gäller att chocka hästen ordentligt så att den lägger av med dumheterna. Jag tycker det låter som om hästen dominerar sin ägare, och då kanske det är säkrast att någon erfaren hästmänniska är med och visar hur man tar ur honom det.
Ägaren skriver att den inte förstår och därför blockerar sig och sätter sig på tvären. Som det låter för mig(särskilt som hästen är delvis arab) så testar den bara ... " vill inte- tänker minsann inte göra detta" "så får vi se om matte blir arg eller ger upp och går hem."

Bravo. Du verkar vara en beundransvärd hästmänniska som vet vad du talar om.

Tinkerbellan skrev:
Just det, stegring är en olat. Eftersom det kan bli farligt. Har läst era inlägg och håller med många. Det kan inte vara hästen som bestämmer, då blir det farligt. Det gäller att chocka hästen ordentligt så att den lägger av med dumheterna. Jag tycker det låter som om hästen dominerar sin ägare, och då kanske det är säkrast att någon erfaren hästmänniska är med och visar hur man tar ur honom det.
Ägaren skriver att den inte förstår och därför blockerar sig och sätter sig på tvären. Som det låter för mig(särskilt som hästen är delvis arab) så testar den bara ... " vill inte- tänker minsann inte göra detta" "så får vi se om matte blir arg eller ger upp och går hem."

En okontrollerad galopp kan bli farligt. Att leda hästen över gårdsplanen kan bli väääldigt farligt om hästen tar ett skutt åt sidan. Att kratsa hovarna kan vara farligt om hästen dänger ner hoven på ens fot.

Jag har fortfarande inte fått någon förklaring på varför stegring, som är en n a t u r l i g lek- och dominansrörelse, är en OLAT. Har inte ens fått någon förklaring på vad en olat är?

Visst är stegring och bockning en naturlig rörelse för hästen. Men för att det ska vara säkert för människorna ska den inte hålla på med det. För mig är olat en beteckning på dumheter som hästen gör för att testa, skrämma eller skada människan.

P.S om hästen stampar ner sin fot på din när du kratsar hovarna är det också en olat som man kan jobba bort.

Hur orkar du reta dej på att jag skriver o ist för och? :p

Tinkerbellan skrev:
P.S om hästen stampar ner sin fot på din när du kratsar hovarna är det också en olat som man kan jobba bort.

Jag menar inte att den dänger ner den "avsiktligt", snarare att den tappar balansen och landar med kraft på foten.

Min poäng är att ALLT kan vara farligt, hästar kan använda ALLT för att testa, men de kan också använda tamejfan ALLT för att det är KUL.

Jag tror att vi kommit på ett sidospår. Tjejen som skrev hade ju ett problem med det.
Stegrar kan den ju förstår också göra med kompisarna i hagen men då är det inget problem

Men snälla du förklara det själv då eftersom det tydligen är något svar du söker som du själv redan tycker du sitter inne med?? Varför märka ord så dant?

Visst, precis ALLT kan bli farligt när det gäller våra fyrfota vänner hästarna som väger ganska mkt mer än vi. Det är därför det gäller att ha en hög disciplin o få så tydliggjort som möjligt vem det är som har ledarskapet i relationen. Då kan de flesta faror o olycksrisker undvikas. En häst sätter inte gärna ner foten på dej eller springer över dej på stallbacken om den uppfattar dej som sin ledare. :idea:

Tack för bra förklaring... :bow: Vi verkar ha samma syn på saken.. :)

Little_Cowgirl skrev:
Men snälla du förklara det själv då eftersom det tydligen är något svar du söker som du själv redan tycker du sitter inne med?? Varför märka ord så dant?

Visst, precis ALLT kan bli farligt när det gäller våra fyrfota vänner hästarna som väger ganska mkt mer än vi. Det är därför det gäller att ha en hög disciplin o få så tydliggjort som möjligt vem det är som har ledarskapet i relationen. Då kan de flesta faror o olycksrisker undvikas. En häst sätter inte gärna ner foten på dej eller springer över dej på stallbacken om den uppfattar dej som sin ledare. :idea:

Jag vet inte vad en olat är, eftersom ingen kan förklara det för mig! Använder inte ordet själv, nämligen. Och de förklaringar som getts mig, de håller inte när man ser det hur hästens perspektiv (som jag redan dragit flera gånger).

Ja, som sagt, allt är farligt. Varför är just då stegring så förbjudet då det bevisligen kan bli en kul övning av det..?

Tassetass skrev:
Och stegrar gör hästen alltid för att testa eller skrämma människan?

Vad är din åsikt om det då?? Varför tror du dom gör det under hantering av människor?

Little_Cowgirl skrev:
Vad är din åsikt om det då?? Varför tror du dom gör det under hantering av människor?

För att det är kul? (Jag kan då lätt förstå varför det är kul att stå på bakbenen och vifta med frambenen!). Ett sätt att uttrycka livslust? För att de är exalterade och måste ta ut det på nåt sätt? Vissa hästar sticker iväg när de blir för taggade, vissa drar uppåt, liksom.

Allt kan bli farligt om man inte har disciplin på sin häst och ett klargjort ledarskap. Det var det som var budskapet. Har man det kan man oftast slippa att hästen stegrar sej, bockar, springer över en eller sätter sin fot på en. O jag vill helst slippa sånt även om man kan göra roliga övningar av det.

Sen undrar jag lite... Det är ju naturligt för hästen att stegra osv... Under de 20 år jag pysslat med hästar har jag en (1) gång sett en häst stegra sej!!! Både kring folk o med sina hästkompisar. O då kan jag tillägga att det var i ren protest.

O om det nu är för att hästen vill leka med sin lilla människa på 50 kg, varför ser man då inte en stor häst stegra sej mot en shettis i hagen för att leka med den lille??

oj oj oj,
visst är det kul. Det är kul att skrämma små barn också, att klämma in nån i stallväggen och att springa iväg med någon krake i grimskaftet hängande som en vante. Vad är du ute efter?

Tinkerbellan skrev:
oj oj oj,
visst är det kul. Det är kul att skrämma små barn också, att klämma in nån i stallväggen och att springa iväg med någon krake i grimskaftet hängande som en vante. Vad är du ute efter?

Jag är ute efter en förklaring på varför just stegring, av alla hundratals farliga saker en häst kan göra, är så himla tabu?

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar