Lätt i framdelen

Sv: Lätt i framdelen

För att det är då man kan få 500 kg häst i huvudet.

Åter till mitt sätt att se på det: Jag vill inte att min häst tar ut sina glädjeryck med mej i närheten. Varken med att stegra sej eller sticka iväg med mej.

Säjer jag att det är ok så kan han få springa hur fort han vill men det ska vara på mina villkor...

Little_Cowgirl skrev:
Allt kan bli farligt om man inte har disciplin på sin häst och ett klargjort ledarskap. Det var det som var budskapet. Har man det kan man oftast slippa att hästen stegrar sej, bockar, springer över en eller sätter sin fot på en. O jag vill helst slippa sånt även om man kan göra roliga övningar av det.

Sen undrar jag lite... Det är ju naturligt för hästen att stegra osv... Under de 20 år jag pysslat med hästar har jag en (1) gång sett en häst stegra sej!!! Både kring folk o med sina hästkompisar. O då kan jag tillägga att det var i ren protest.

O om det nu är för att hästen vill leka med sin lilla människa på 50 kg, varför ser man då inte en stor häst stegra sej mot en shettis i hagen för att leka med den lille??

Man slipper oftast det, ja. Men ibland faller inte allt vi tycker är olämpligt bort i och med att man blir ranghögst, vissa saker är skitkul ändå.

Jag har sett många hästar stegra sig under mina 10-12 år i hästvärlden. Med eller utan människa i närheten.

Tinkerbellan skrev:
För att det är då man kan få 500 kg häst i huvudet.

Du kan dö av att hästen skallar dig med alla fyra fötter på marken. 40 kg hästhuvud i X antal kilometer i timmen när det försöker vifta bort en insekt. Aj.

Du kan få 500 kg häst över dig när du leder den; räcker med att hästen skuttar lite när den blir rädd och helt oavsiktligt tacklar dig.

Little_Cowgirl skrev:
Åter till mitt sätt att se på det: Jag vill inte att min häst tar ut sina glädjeryck med mej i närheten. Varken med att stegra sej eller sticka iväg med mej.

Säjer jag att det är ok så kan han få springa hur fort han vill men det ska vara på mina villkor...

Men vissa kanske vill kunna låta hästen uttrycka sin glädje, dels för kommunikationträningens skull, och dels för att erbjuda hästen lite mer skoj tillsammans med sin människa (för så jävla roliga är vi inte alla gånger).

Hästen tacklar dej inte oavsiktligt o drar inte till dej med huvet oavsiktligt heller om den har så pass respekt för dej. Tro mej, de har järnkoll på sina kroppsdelar.

Misstag säkert. Men inte stegra eller nåt av allt det andra för att det är kul om den vet reglerna. Så ÄR det i min drömvärld vilken jag tydligen lever i nu?? :crazy:

Skrev just att om jag säjer att det är ok så får han gärna springa fort t ex. O han är lyckligast när han har ett mkt tydligt ledarskap som jag tidigare nämnt vilket enligt mina erfarenheter gäller de flesta fyrfota. Min häst tycker det är kul o träna ett riktigt pass eller att tävla t ex så han har kul ihop med mej ibland då.. Men jag har väl tur som har en häst som gillar samma som jag!
För hästlekar har han som sagt minst 12 timmar om dagen i hagen med kompisar..

Visst kan hästen göra misstag, om den blir skrämd t.ex. Men det är ju inte det diskussionen gäller. Det är ju en tjej som har problem med en farlig häst! Undrar om du inte skulle ha en pudel i stället som du kan göra tricks med.

Har vissa glömt bort att Shaggy själv skrev in och bad om råd för att hon tyckte att hon hamnat i en otrevlig situation ?

Så TasseTass, tycker du istället att Shaggy ska uppmuntra sin häst att resa sig mot henne, kanske även uppmuntra problemet hon hade med henne när hon longerade, dvs att hästen "delar" volten alltså springer inåt och tränger ut Shaggy ? Ser du också det som en lekfullt betende ?

Senast ändrad av en moderator:

Om du tycker det är obehagligt att inte veta hur honkommer reagera vid tillsägelse så tycker jag du kan hjälpa till med lite utrustning i början,,,,iallafall tills du får "bukt" med henne.....Jobba henne på en volt med tex martingal eller snodd...då blir det svårare för henne att resa sig.....är själv ganska emot all sådan utrustning eftersom den tvingar hästen gå på ett onaturligt sätt,,,,men i ditt fall så är ju hästen just nu ganska farlig...och om du börjar i den änden så kanske hon till slut förstår/lägger av med dessa dumheter.....då kan då jobba henne på volten, och sköter hon sig fint så har ju utrusningen hjälpt, å du kan passa på att berömma henne...vilket hon säkert tyccker är trevligt....skulle hon ändå dumma sig så har du mer koll, och jag tror inte hon kommer så högt....hon lär iaf känna sig obekväm och kör du med detta et tag, så kanske hon slutar, för hon känner att det är ingen ide....

ÖÖhhh...du menar alltså att när du hanterar en häst från marken så är det OK att den reser sig???? Man arbetar med hästen på många sätt från marken, du LEDER den, longerar osv....det är väl SJÄLVKLART att det inte är OK om häst står och reser vid din sida???? Det är ju LIVSFARLIGT!! Att jobba med hästar är inte bara att rida, utan en HEL del annats......Du ska väl fortfarande valedaren fast du itne rider???

asmodeus skrev:
Har vissa glömt bort att Shaggy själv skrev in och bad om råd för att hon tyckte att hon hamnat i en otrevlig situation ?

Så TasseTass, tycker du istället att Shaggy ska uppmuntra sin häst att resa sig mot henne, kanske även uppmuntra problemet hon hade med henne när hon longerade, dvs att hästen "delar" volten alltså springer inåt och tränger ut Shaggy ? Ser du också det som en lekfullt betende ?

Som redan sagt. Andra råd än det jag gav har redan getts, varför skulle jag upprepa det. Mitt förslag är en alternativ lösning, som Shaggy får ta ställning till själv. Och SOM SAGT, jag har träffat Shaggy och fick intrycket av en väldigt klok tjej, så jag är inte alls orolig för att hon ska göra något hon inte känner sig trygg i.

Little_Cowgirl skrev:
Hästen tacklar dej inte oavsiktligt o drar inte till dej med huvet oavsiktligt heller om den har så pass respekt för dej. Tro mej, de har järnkoll på sina kroppsdelar.

Ja, det har järnkoll, för det mesta. Men det är levande varelser, och de gör misstag. Eller du kanske inte tillåter dina hästar att göra misstag heller?

Tinkerbellan skrev:
Visst kan hästen göra misstag, om den blir skrämd t.ex. Men det är ju inte det diskussionen gäller. Det är ju en tjej som har problem med en farlig häst! Undrar om du inte skulle ha en pudel i stället som du kan göra tricks med.

Nej, jag har ingen koll alls på hundar. Roligare att leka apport med en häst. :)

Skämtåsido. Man får anpassa hanteringen efter hästen. Jag har sett hästar bli sjuka av tristess och vantrivsel när deras behov av "olater" blivit kvävda. Vissa har till och med blivit farliga - på riktigt. Så fort deras behov blivit tillfredställda har det blivit nya hästar, glada och "lydiga" och fulla av liv - och inte ett dugg farliga.

Men å andra sidan har jag en tendens att dra till mig extremt underliga hästar, som av olika anledningar inte beter sig som vanligt. Men oavsett vilket så tror jag inte på att kväva behov, utan tillfredställa dem.

Oj vilken diskution det blev. Svarar nu på allt som jag kommer på i de tidigare inläggen så detta är inte speciellt riktat till Tassetass.
Jag har funderat lite på de förslag jag fått och bestämde mig för att börja med att rätta alla småfel. Jag är helt säker på att hon har respekt för mig för annars skulle jag inte leva nu men det skadar inte att ta till lite extra ibland och markera att matte fortfarande bestämmer. Någon tyckte att det här att hon sprang genom volten var ett bevis på att hon inte respekterade mig men det händer enbart om hon är exalterad och inte vet var hon ska göra av sig själv i övriga situationer har vi inga sådana problem. I fredags släppte jag henne lös i ridhuset precis som planerat och det var helt plötsligt häst överallt, å vad hon sprang och bockade och vad vacker hon är :love:. Hon kom in mot mig och bjöd in mig till lek men då drev jag bort henne och sa ”Du får leka själv”. Hon gjorde en liten tendens till att resa sig mot mig men då harklade jag mig lite tog mentalt ner henne på marken och backade henne några steg bort från mig. Efter det tog jag igenom ett par saker som vi haft diskutioner om tidigare och arg blev hon men hon tog tillrättavisningen på rätt sätt.
Jag kommer inte att lära henne stegring på komando i nuläget. Det beror inte på att jag tror iden är dålig utan att jag inte tror mig själv om att kunna läsa hästen tillräckligt bra ännu. I framtiden kanske det kan vara en möjlighet men inte just nu. Tassetass du får komma och lära mig, tror du skulle gilla min lilla busa ;).
En sak jag undrar över är varifrån alla diskutionerna kom angående att hästen reser sig vid ridning :confused: hon har aldrig visat minsta lilla tendens till sådant.
Att slå henne under magen då hon reser sig med en långpisk är inget alternativ, problemet ska lösas innan hon står på bakbenen. Sen har vi det där med mig och linor och mig och pinnar.
Alla förslag om hjälptyglar att böja hästen osv faller på att jag vägrar att jobba henne med någon som helst utrusting i form av linor eller ens grimma på. När jag jobbar henne lös i ridhuset ska hon kunna springa och busa det är liksom det som är grejen. Det ska i desssa lägen inte finnas något som hon kan skada sig på. Den enda utrustning jag använder är benskydd runt om och det är bara för hennes säkerhetsskull (och min plånboks :D).
Jag kanske är konstig men jag vill att min häst ska få tala om när det inte passar henne. Hon får inte sparka och inte bitas men jag vill veta när jag gör något hon inte tycker om. Det här kanske ligger mig lite i fatet men samtidigt tror jag att hon respekterar mig för detta. Det finns folk som undrar hur jag kan hantera den hårda hästen på det sätt jag gör utan att hon slår ihjäl mig, alla andra måste sätta extremt tydliga gränser annars smäller det. Varför har inte jag sådana problem :confused:. Har bestämmt mig för att stegringar får ske en bit ifrån matte tillsvidare (10 meter eller så) helt enkelt av säkerhetsskäl. Att plocka bort stegringen ur hennes repertoar tror jag inte på. Att hon inte tar ut det behovet i hagen beror nog, som Tassetass sa, att kompisarna är tråkiga. Jaha så virrade jag in mig i något konstigt på slutet som nog ingen förstår :crazy:.

Som jag skrev tidigare, säkert kan de göra misstag o det är fullt tillåtet även i min drömvärld men de har bra mkt bättre koll på sej själva än vad vissa kanske förstått. De är inte hälften så klumpiga som vi människor, hela deras kommunikation går ju ut på kroppsspråk, tänk om de skulle "råka" springa rakt på kompisen hipp som happ så ofta som vi skulle kunna "råka" göra det...

Det jag säjer är inte att de inte gör misstag, det händer säkert då och då o det är fullt tillåtet. Men många misstolkar det mesta de gör som misstag o då har man blivit LURAD. Rejält oxå.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar