Lätt i framdelen

Sv: Lätt i framdelen

Det där köper jag. Att skrika och vråla ger inte så mycket har jag märkt tidigare. Det är inte heller min plan att ställa mig och vråla åt Novan.
Igår började jag med att korrigera alla dom där små sakerna som hon gör och herregud vad mycket skit man har släppt igenom. När vi hade gått från stallet till ridhuset så var damen skitsur och jag var utmattad, men jag vann :) (tror jag :crazy: ). Jag red en kort stund och det gick faktiskt riktigt bra och när jag gick hem sen så fungerade hon väldigt mycket bättre. Jag hoppas verkligen att det ska räcka med att bara korrigera på det här sättet för jag vill inte ha ett riktigt bråk med henne.
Idag kommer eldprovet jag ska släppa madam lös om jag orkar och törs :D.
Jag hoppas att det inte ska behöva vara såhär jobbigt alltför länge för igår när jag åkte från stallet så var jag helt slut istället för att ha fått energi som jag brukar få där.

Tassetass skrev:
Jag säger fortfarande; skrik aldrig åt en häst.
Du har ju inte läst vad jag skrivit. Jag skrev i det första inlägget till Shaggy att hon skulle "vråla" till NEJ, kort och konstist. Det är för mig den mörkaste och mest dominanta röstresurs man har inom sig. Du vill gärna få det till att jag förspråkar storbandsorkester verkar det som.

TasseTass. Ge Shaggy ett konkret råd om hur hon ska bete sig, om du inte tycker om min metod. Men hjälp henne istället för att reta upp dig på mig.
//helena

Precis det märkte jag med, typ hur många småsaker som helst man märker... :angel: Tror det kan lösa mkt om man håller koll på sånt med.

Eftersom alla skriver om hur snäll man ska vara mot sin häst osv är det väl bäst att jag tillägger att jag inte heller står o bankar på min häst dagarna i ända. Jag är hård när han är det o då ser jag till o va hårdare än han på ett eller annat sätt. Behöver inte ingripa våld, kan lika gärna vara i rundcorall eller vad som. Vet inte med den här diskussionen om att skrika... Klart man ryter till ibland men man använder ju inte precis hästens öra som tratt. O håller med om att vi borde vara smartare o kunna hitta en annan väg men själv står jag med en häst som är för smart för det många gånger. Hästarnas egen väg är ju trots allt att varna först o sen smäller det ju på ett eller annat sätt. Betonar igen att det inte behöver vara "en smäll på käften" som gäller. Alla individer är ju så olika o man får se till att behandla dom efter vad som passar just den individen.

Sen tycker jag att alla är rätt snabba att hoppa på varann om div saker i de flesta forum här på Buke tyvärr... :crazy:

Lär inte en häst att stegra på kommando som har stegring som olat!
när den reser sig, volta hästen mot sin svagaste sida istället.
då orkar den inte resa sig!

jag har själv tidigare haft en häst som tidigare ägare lärde stegra på kommando istället och det kan bli till väldiga nackdelar, även om siationen inte alltid var så farlig så kan det ändå bli en rejäl nackdel!

från marken är hästen väldigt rädd om sin mage,
förr kunde rovdjuren riva dom på magen om dom reste sig,
därför kan man via en pisk eller dylikt "gå mot magen" så fort dom reser sig. Då lär dom sig att dom finner det otrevligt.

Men ta hjälp av ngn som kan det här med såna olater.
att göra det själv kan bli fel. man måste ge rätt signaler i rätt ögonblick.

Och vråla för mig är mörk, grov röst med hög volym. Mörk, grov, "farlig" röst och låg volym; då är man barsk. Att vråla tyst existerar liksom inte, i alla fall inte i något vokabulär jag känner till.

Hur hon ska få ner hästen på marken tror jag hon redan vet, och jag har gett ett konkret råd; att göra något vettigt av stegringen. Jag är inte av tron att kväva beteende utan om det är något hästen GILLAR att göra så ska man låta hästen göra det under kontrollerade former. Jag skulle inte rekommendera stegring till vem som helst, men jag har träffat och pratat med Shaggy och hon verkar vara en oerhört klok person - så henne vågar jag tipsa om det.

Givetvis ska det inledande steget vara att se om hästen gör det för att den märkt att det är ett effektivt sätt att få som den vill, men det hade Shaggy redan räknat ut och hyggliga tips om hur hon löser det har redan framkommit. Bl.a. ditt, om man tar bort vrålet.

__Stilett__ skrev:
Lär inte en häst att stegra på kommando som har stegring som olat!
när den reser sig, volta hästen mot sin svagaste sida istället.
då orkar den inte resa sig!

jag har själv tidigare haft en häst som tidigare ägare lärde stegra på kommando istället och det kan bli till väldiga nackdelar, även om siationen inte alltid var så farlig så kan det ändå bli en rejäl nackdel!

från marken är hästen väldigt rädd om sin mage,
därför kan man via en pisk eller dylikt "gå mot magen" så fort dom reser sig. Då lär dom sig att dom finner det otrevligt.

Men ta hjälp av ngn som kan det här med såna olater.
att göra det själv kan bli fel. man måste ge rätt signaler i rätt ögonblick.

Måste stegring vara en olat..? Varför i så fall? För att den är obekväm för oss?

i ridningen är det en olat.

från marken säger jag inget om. det kan vara lek för hästen.
det ser man ju när hästarna leker i hagen.
men i ridningen ska dom ej resa sig. den lilla tid man vill ha hästen koncetrerad och uppmärksam så ska hästen inte resa sig.

tillägg: stegring är inte obeväm för ryttaren.
jag tycker inte det är otrevligt när hästen reser sig.
men givetvis kan det bli farligt om den slår över!

Senast ändrad av en moderator:

Varför är det en olat..? Du säger att det är en olat, varför?

Men om hästen stegrar för att den tycker det är kul och får stegra av sig på kommando på marken under en busstund - varför skulle den då stegra vid ridning? Om hästen har sitt behov av rörelsen tillfredställd är risken mindre att den kommer på att den ska göra det med ryttare, och dels är det lättare att säga till hästen att den inte ska göra det om det är en rörelse där den är van att kommunicera med sin människa istället för bråka om den.

Innan jag lärde min kuse att stegra på kommando kunde det bli ett jäkla rabalder när jag red, efteråt räckte det med att jag harklade mig lite alt. la in honom på en liten volt ett par-tre sekunder. Dels så var han van att stegringen var något man kommunicerade om, dels visste han att när jag hade fötterna på marken igen så kunde vi busa. Summasummarum; trygg matte och nöjd pålle.

därför att när hästen stegrar vid ridning betyder det att hästen "blir ledaren" och trycker ner ryttaren. Från marken är detta mera en tvärtom faktor.

Men stegring är inget man ska lära hästen om man inte är hundra på ledarskapet med sin häst.(och därför inget jag tycker man skriver på ett forum att man ska lära sin häst) Det blir mkt lätt en olat, och om man lär hästen från marken kan den även förknippa sitationen uppsuttet.

Njae. En stegring är en stegring är en stegring. I alla fall från hästens sida. De tänker inte så långt att när de är på marken så är det lek och på ryggen allvar. Har hästen ont har den alltid ont och stegrar därför, tycker hästen det är kul att stegra tycker den det varesig den har ryttare på ryggen eller inte och ställer sig därför när den tycker att det passar - OM man inte har en fungerande kommunikation om saken. Så där tycker jag helt enkelt du är fel ute. Reglerna är inte olika på ryggen och på marken, men med en fungerande kommunikation kan man förhandla om villkoren.

Som sagt; jag rekommenderar inte kommandoträning till vem som helst. Men som sagt; Shaggy skulle inte lära sin häst det om hon inte kände sin häst. Hon är klok. Och om någon annan som läser får för sig att göra det så hoppas jag att de är lika kloka. Är de däremot idioter och lär sin häst det fast de inte klarar av det så är de antagligen redan så fel ute att de tvarken lär göra från eller till...

nej möjligen att dom inte tänker så, jag har inte sagt att dom precis tänker så, men dom ska se ryttaren som sin ledare och ska därför inte resa sig när man rider. Dom är inte i hagen då, i sin egen zon.
Utan ska därför va uppmärksamma på sin ryttare, sin ledare.

Hur menar du Stilett? Varför trycker hästen ner ryttaren när den stegrar uppsuttet men tvärtom om man står på marken??? Vad har du fått detta ifrån? I mina ögon skulle det vara en rätt rejäl dominanshandling från min hästs sida om han stegrade sej mot mej när jag är på marken. O om han gjorde det när jag satt på skulle jag ta det som ren olydnad.

Personligen tycker jag det är bäst att lära sin häst att inte stegra över huvud taget med sin människa i närheten, varken på marken eller uppsutten. Det kan ju bli livsfarligt. Hur tänker ni när ni säjer att det inte skulle vara en olat?? Tänker ni inte på säkerhet?

Min häst ska inte stegra sej i min närhet eller göra annat som kan riskera att jag blir skadad. Om han gillar o stegra sej eller dylikt gör vi upp det så att han har cirka 12 timmar i sin hage/dag där han kan göra vad han vill, när jag är med är det jag som bestämmer. Punkt slut. Tryggt o säkert o han vet vad som gäller o är lycklig häst. Inkonsekvens är det värsta för djuren, hur ska de kunna veta vad som gäller o när??

__Stilett__ skrev:
nej möjligen att dom inte tänker så, jag har inte sagt att dom precis tänker så, men dom ska se ryttaren som sin ledare och ska därför inte resa sig när man rider. Dom är inte i hagen då, i sin egen zon.
Utan ska därför va uppmärksamma på sin ryttare, sin ledare.

En sak är säker; är du inte ranghögst på marken är du det inte på ryggen.

Men du svarar fortfarande inte på varför stegring är en olat? Det är ju en naturlig rörelse för hästen, precis som galopp eller ett litet bocksprång?

Little_Cowgirl skrev:
Hur menar du Stilett? Varför trycker hästen ner ryttaren när den stegrar uppsuttet men tvärtom om man står på marken??? Vad har du fått detta ifrån? I mina ögon skulle det vara en rätt rejäl dominanshandling från min hästs sida om han stegrade sej mot mej när jag är på marken. O om han gjorde det när jag satt på skulle jag ta det som ren olydnad.

Personligen tycker jag det är bäst att lära sin häst att inte stegra över huvud taget med sin människa i närheten, varken på marken eller uppsutten. Det kan ju bli livsfarligt. Hur tänker ni när ni säjer att det inte skulle vara en olat?? Tänker ni inte på säkerhet?

Min häst ska inte stegra sej i min närhet eller göra annat som kan riskera att jag blir skadad. Om han gillar o stegra sej eller dylikt gör vi upp det så att han har cirka 12 timmar i sin hage/dag där han kan göra vad han vill, när jag är med är det jag som bestämmer. Punkt slut. Tryggt o säkert o han vet vad som gäller o är lycklig häst. Inkonsekvens är det värsta för djuren, hur ska de kunna veta vad som gäller o när??

Jag har aldrig förstått vad en olat är. Oönskat beteende? Varför beter man sig då på ett sånt sätt att man tar fram det i hästen?

Och vem har talat om inkonsekvens, förutom Stilett, som tillåter olika saker beroende på var hon är?

jag har inte skrivit mot människa från marken, utan mot häst(i hagen) lekform."från marken säger jag inget om. det kan vara lek för hästen. det ser man ju när hästarna leker i hagen"
Jag skulle inte acceptera att en häst stegrar på backen.
därför skrev jag även:
"från marken är hästen väldigt rädd om sin mage,
därför kan man via en pisk eller dylikt "gå mot magen" så fort dom reser sig. Då lär dom sig att dom finner det otrevligt"

däremot har jag även skrivit:"Det blir mkt lätt en olat, och om man lär hästen från marken kan den även förknippa sitationen uppsuttet"

Med andra ord, jag skulle inte vilja ha en häst som stegrar varken i hantering eller ridning! och har även skrivit att det kan bli farligt.
Men om hästen stegrar sig i hagen, med sina kompisar, i en form av lek. det är en annan sak. det kan man ju inte påverka.

Jag har även skrivit att stegring ska inte läras in och inget man heller bör skriva på ett forum att man kan lära in.
Hästen kan faktiskt gå över och i sådan sitation betyder det livsfara.

Sen svarade jag på tassetass om det var en olat för att det var obekvämt för ryttaren med stegring när man rider och då svarade jag att jag inte finner det otrevligt att sitta på en stegrande häst men den kan förenas med livasfara om den slår över.

Hästen kan lika gärna bryta nacken om den slår över utan ryttare också.

sen skrev jag även att om man har en häst som gör detta så ska man ta hjälp av folk som kan eftersom det lätt kan övergå till en olat.

Och tassetass, jag tillåter inte olika saker ang detta, jag har i hela inlägget varit emot stegringarna.

Jag förstår fortfarande inte varför stegring är en olat, det är ju som sagt ett naturligt beteende. Krubbitning är en olat, ett onaturligt beteende hästen lägger till sig av olika orsaker, men stegring är en naturlig lek- och dominansrörelse, som dock pga sin karaktär kan bli farlig om man inte har lite koll på läget. Men det kan en okontrollerad galopp också bli.

Men... det är just för att undvika farliga stegringar som jag ibland föreslår att man ska göra om det till en kommunikativ övning istället för att bara kväva det, ifall det är en häst som gör det eftersom den har ett behov av det och inte för att protestera. Och uppfattningen jag får av Shaggy är att hennes häst tycker det är kul, och då ser jag det som vårt ansvar att göra nåt bra av det.

Och på tal om farligt; hur farligt är det inte att ta sig så nära en hästmage (läs: frambenen) för att kunna slå med rep eller pisk, om man inte är jävulskt bra på att snabbt som fan snärta väldigt långa rep? Hästar kan vända sig även när de står på bakbenen och frambenen når längre än vad man kan tro...

rep skulle inte jag vilja ha då det är alldeles för svårt att hinna reagera och att man måste stå såpass nära.
en långpisk däremot (det finns riktigt långa) så behöver man inte komma så nära så man är i direkt sparkläge.

Men som sagt, man ska ta hjälp av rutinerad folk som vet vad dom gör och gör allt i precis rätt ögonblick. Och därför ska inte vem som helst (som jag även skrivit) ge sig på sånt dom ev. inte klarar av.

olat är svårt att förklara.
en olat beror lite på grann mellan häst o häst, ryttar o häst etc....
en olat kan i många (och flera) fall bero på ryttaren/människan.
Men inte i alla fall som finns. Det finns alltid undantag.

Tassetass skrev:
Jag har aldrig förstått vad en olat är. Oönskat beteende? Varför beter man sig då på ett sånt sätt att man tar fram det i hästen?

Och vem har talat om inkonsekvens, förutom Stilett, som tillåter olika saker beroende på var hon är?

Jag har inte sagt att det är en olat men däremot skulle jag ta det som en stor utmaning av ledarskapet. Och en mkt farlig sådan. O jag tar inte fram det hos min häst, han står på alla fyra när jag är i närheten.

O om det nu är ett naturligt beteende såsom bocksprång o annat vad du skrev så kan vi ju hårddra det: Det är naturligt för min hund att baja var som helst men jag vill inte att han gör det så det är förbjudet inne men var som helst ute är ok!!

Jag vill inte att min häst stegrar, bockar, sparkar eller gör nåt annat som är "naturligt" för honom när han har med mej att göra, det räknas som olydnad o brist på respekt i vår relation. Det är inte speciellt naturligt med en relation mellan människa-häst heller om man ska se till det.

Om jag däremot utsätter honom för något som får honom att protestera på det viset får jag rannsaka mej själv o se om han hade anledning att göra det o isf ändra på det jag gjorde. Men det är lika förbjudet ändå.

O kanske kan man göra om det till en kommunikativ övning om hästen har ett så stort "behov" av att stegra sej men då gäller det ju att man har järnkoll på vilka kommandon som betyder vad sen. En kompis till mej krossade flera kroppsdelar när hon slog över med sin häst som hon lärt stegra på kommando p g a att hon "råkade" göra kommandot i en panikslagen situation där det knappast var menat som ett stegringskommando.

Varför skulle vissa hästar ha stort behov av att stegra sej? O isf varför kan det inte räcka att de har hela dagarna på sej att stå på 2 ben i hagen?

Senast ändrad av en moderator:

__Stilett__ skrev:
jag har inte skrivit mot människa från marken, utan mot häst(i hagen) lekform."från marken säger jag inget om. det kan vara lek för hästen. det ser man ju när hästarna leker i hagen"
Jag skulle inte acceptera att en häst stegrar på backen.
därför skrev jag även:
"från marken är hästen väldigt rädd om sin mage,
därför kan man via en pisk eller dylikt "gå mot magen" så fort dom reser sig. Då lär dom sig att dom finner det otrevligt"

Okej. Jag missuppfattade!! Sorry.
:smirk:

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel