Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

Nu är vi ju där. Istället för att leta efter en förklaring till varför folk missuppfattar varandra så ger vi oss på varandra. Alla måste faktiskt få tolkas utifrån sin kontext (jag gillar verkligen det ordet).

Om fillimoj gärna vill debattera om ett kärt ämne, tex höhässjning, så kanske den ska få göra det utan att fillimojs underliga språkbruk kommer i fokus OM det nu går att förstå.
Och har sen fillimoj helt fel i sin tes att hässjat hö är det bästa rent utfodringshygieniskt så kanske man kommer längre med att sakligt bemöta än att när fillimoj (som bott på Grönland de sista 30 åren) försöker fatta varför det inte längre är som förr, fräsa att -Om du vill förgifta dina hästar så varsågod.. jag är inte här för att lära dig om modern höhantering.
Här blir fillimoj förtvivlad - fillimoj älskar naturligtvis hästar .
Då kommer nästa användare och skriver att dåligt hö kan orsaka fler allvarliga sjukdomstillstånd. Detta vet fillimoj mycket väl och skriver:-Det vet jag väl för jösse namn.
Då är fillimoj helt plötsligt aggressiv och ovänlig...
Känner ni igen situationen?
Nu har fillimoj som en gång i tiden slet med sina hässjor för att det var det bästa man kunde göra för sin häst förvandlats till en person som tror sig bli sedd som en djurplågare. De som diskuterade med fillimoj knatar glatt vidare till nästa tråd. Det är ju bara Internet...

Nu är vi ju där. Istället för att leta efter en förklaring till varför folk missuppfattar varandra så ger vi oss på varandra. Alla måste faktiskt få tolkas utifrån sin kontext (jag gillar verkligen det ordet).
Nu förstår jag inte. Var är vi? Detta är en metadiskussion om hur vi uttrycker oss och hur vi tolkar varandra. Att ifrågasätta är en väg till att reda ut missförstånd.

Vad för kontext ska vi förhålla oss till menar du? Vi har ju bara texten i inlägg att gå på.

Och vad syftar du på för kontext i den här diskussionen? Ska vi komma ihåg vilka användare som ofta känner sig missförstådda och läsa deras inlägg annorlunda? Inte ifrågasätta?

Fast jag som är gammaldags tycker att man då (dessa två inbördes) kan komma överens om att man inte är överens och så blir det lugnt ändå. Att behöva trycka ignore måste betyda att det är enkelriktat att inte dra jämnt.
.
Det kan också vara så att man känner sig vasst och elakt behandlad av någon och blir ledsen.
Då är ignore alldeles utmärkt. Out of sight out of mind. Jag behöver inte utsättas, behöver inte bli ledsen utan kan fortsätta diskutera och bryta åsikter - det som är meningen med en diskussion.

I Det Verkliga Livet är jag just nu under angrepp från en människa som jag tvingas samarbeta med och som regelmässig angriper mig för saker som jag inte har en aning om. Tänk om jag kunde sätta ignore i livet - så praktiskt det vore.

Ja, jag stör mig på "orelevant" istället för irrelevant, osocial istället för asocial, de som särskriver och inte kan skilja på de eller dem osv, men jag brukar ta det gnället i de trådar där de hör hemma även om det sticker minst lika mycket i mina ögon. :meh:

Nu är jag helt OT och jag kan ha fel dessutom. Jag tolkar dock in olika saker i osocial och asocial. Jag kan använda båda orden men med delvis olika innebörder.

Har gått och känt mig illa till mods över den här tråden, och behöver få lite sinnesfrid så jag gör ett försök att reda ut begreppen och slippa gå ur diskussionen och känna mig som grönländaren. Detta är det jag skrev som det reagerades starkast på tror jag.

Jag har fetmarkerat något som jag tyckte var en viktig poäng. Att detta var ur mitt perspektiv och att det kan upplevas förminskande. Syftet med att skriva att jag själv förstår det handlade om att visa på att poängen inte är att man inte begriper det som står, men att det kan kännas som en duell i ord. Som ett exempel på hur det kan uppfattas. Jag har hitintills inte träffat på någon som i vardagen pratar som i det kursiva, så det var intressant att höra att några faktiskt gör det. Men jag håller fast vid att "även för dig" förstärker det hela till att göra kommentaren negativ. (I mina ögon) jag kan ju bara utgå från mig själv.

Jag tycker att det är ett målande begrepp. Ett exempel som är vanligt förekommande i diskussioner på buke är "akademiskt prickskytte". Genom att använda svåra ord á la vetenskaplig rapport upplever jag att det är lätt att förminska någon medvetet eller omedvetet: "Hade du läst igenom tråden torde det vara synnerligen tydligt även för dig att den meningen är irrelevant i sammanhanget." Och det sker ganska ofta. Nu har jag själv för det mesta ett ganska vårdat språk och kan många svåra ord, men jag undviker att använda dem om det inte behövs. Jag pratar inte så och vill skriva ungefär som jag pratar och inte som om jag skriver en akademisk text.

@ekra - jag tycker att det finns vissa likheter i det du argumenterar mot och dina egna argument. Genom att skriva att vissa användare medvetet använder en viss typ av ord som ett maktmedel kan man säga att du försöker ta ifrån dem deras språk. Och är inte det att medvetet förminska någon precis som att medvetet använda ett"för svårt" språk?
Jag skrev att jag upplever att det är så. Och att det medvetet eller omedvetet kan uppfattas av läsaren/mottagaren som att det är för att förminska.

Och det finns fler sätt att reagera på det jag skrev också. Man kan antingen välja att tänka, "oj, ja så kan det också uppfattas" och svara sakligt att "jag pratar och skriver på det viset för det är mitt naturliga sätt att prata". Då är det konstruktivt eftersom det förklarar varför. (Som Myrten gjorde) Eller så kan man säga att jag är otrevlig, höjer mig själv över andra och försöker ta ifrån någon sitt språk.

Man kan välja att inte uppfatta det så i första hand. Man kan inte ändra på andra, men man kan ändra på hur man själv reagerar. Det handlar om självkänsla och den går att utveckla.
Ja det är sant och en klok tanke, och något jag jobbar på. Men jag har svårt att bara skaka av mig när jag blir gravt missuppfattad och försöker reda ut varför. Det har lagts på mig en hög med åsikter som om de vore mina som inte är det. Det som jag tagit mest illa vid mig av och fick mig att känna att det var bäst att lägga ned var det Trani skrev:

Vi andra kan ju inte rätta oss efter hur du uttrycker dig. Jag skriver som jag pratar förutom att jag har tid att formulera mig lite mer genomtänkt än vad jag gör verbalt.

Du kritiserar fult samtidigt som du klappar dig själv på axeln: "Folk använder för svåra ord. Jag förstår dem men alla andra stackare förminskas av den överlägsna attityden." Du lyckas kritisera alla utom dig själv. Både dem som du anser ägna sig åt "akademiskt prickskytte" och resten som blir "träffade". Snyggt.
Jag tycker inte att detta är ett konstruktivt vis att diskutera. Är detta på allvar hur min text uppfattas, även utifrån det jag skrev efteråt? Eller vill du statuera exempel med att det går att missförstå även mig om man vill? Jag upplever det som obehaglig retorik att vrida på det jag säger på det viset, och det var framförallt detta som fick mig att vilja lämna diskussionen för jag kan inte hantera det. Detta med ett litet avslutande "Snyggt" Tog mig tillbaka till tonåren för ett par timmar. Jag kanske är en onödigt känslig typ i allmänhet, och det behöver man inte ta hänsyn till och anpassa sig efter men jag tycker att diskussionerna blir mycket mer konstruktiva och trevliga om man håller det på "hur menade du nu-nivå" istället för att ta det på "nu menade du såhär-nivå".

Poängen med det jag skrev var varken att städa bort alla vältaliga kommentarer, "svåra ord" eller att lyfta mig själv som bättre än någon annan.

Jag får säga att jag tycker faktiskt det är en obehaglig tanke att man ska "dumma ner" sitt språk för att någon man pratar med kanske inte pluggat vidare... :confused:
---
Jag förstår nog faktiskt inte heller den exempelmening du gav, Ekra?
Är det orden (synnerligen? relevant?) eller innehållet ("läs bättre!"?) som du vänder dig emot? För jag kan tycka att den kanske är något aggressiv/nedlåtande i tonen ("även för dig" tex), men i sammanhanget "akademiskt prickskytte" blir jag osäker på vad det är som borde skrivas om...?
Jag tycker inte att någon skall dumma ned sitt språk, man får skriva hur avancerat man vill, men jag upplever som sagt att språket ibland används på ett sätt som gör att det kan uppfattas som ett vapen. Det handlar om sammanhanget. Orden och innehållet i sammanhanget.

jag tycker det är minst lika dålig stil att hacka på andra som i dagligt tal har ett språkbruk som du kallar för akademiskt prickskytte.
Min mening var inte att hacka, och syftade inte på att jag vill få bort akademiskt och/ eller avancerat språkbruk från Buke, utan att belysa att det kan uppfattas som att det används som ett vapen i vissa situationer. Som den specifika som jag beskrev. (Med utgångspunkt i att jag personligen kan uppfatta det så, inte någon odefinierad allmänhet)

Är det fortfarande någon som på fullaste allvar inte förstår vad det är jag försöker säga så svarar jag på välvilligt menade frågor från de som på riktigt är intresserade av att veta.

Senast ändrad:
Du är på bukefalos. Det finns människor som gärna tar till kanslisvenska för att verka lite förmer än oss andra som får släpa oss fram med vanlig svenska. Inget att bry sig om kontrollbehovet tar sig andra uttryck bara. Sålla bland svaren är mitt i och för sig ovetenskapliga råd. Lycka till.

Har gått och känt mig illa till mods över den här tråden, och behöver få lite sinnesfrid så jag gör ett försök att reda ut begreppen och slippa gå ur diskussionen och känna mig som grönländaren. Detta är det jag skrev som det reagerades starkast på tror jag.

Jag har fetmarkerat något som jag tyckte var en viktig poäng. Att detta var ur mitt perspektiv och att det kan upplevas förminskande. Syftet med att skriva att jag själv förstår det handlade om att visa på att poängen inte är att man inte begriper det som står, men att det kan kännas som en duell i ord. Som ett exempel på hur det kan uppfattas. Jag har hitintills inte träffat på någon som i vardagen pratar som i det kursiva, så det var intressant att höra att några faktiskt gör det. Men jag håller fast vid att "även för dig" förstärker det hela till att göra kommentaren negativ. (I mina ögon) jag kan ju bara utgå från mig själv.

Jag skrev att jag upplever att det är så. Och att det medvetet eller omedvetet kan uppfattas av läsaren/mottagaren som att det är för att förminska.

Och det finns fler sätt att reagera på det jag skrev också. Man kan antingen välja att tänka, "oj, ja så kan det också uppfattas" och svara sakligt att "jag pratar och skriver på det viset för det är mitt naturliga sätt att prata". Då är det konstruktivt eftersom det förklarar varför. (Som Myrten gjorde) Eller så kan man säga att jag är otrevlig, höjer mig själv över andra och försöker ta ifrån någon sitt språk.

Ja det är sant och en klok tanke, och något jag jobbar på. Men jag har svårt att bara skaka av mig när jag blir gravt missuppfattad och försöker reda ut varför. Det har lagts på mig en hög med åsikter som om de vore mina som inte är det. Det som jag tagit mest illa vid mig av och fick mig att känna att det var bäst att lägga ned var det Trani skrev:

Jag tycker inte att detta är ett konstruktivt vis att diskutera. Är detta på allvar hur min text uppfattas, även utifrån det jag skrev efteråt? Eller vill du statuera exempel med att det går att missförstå även mig om man vill? Jag upplever det som obehaglig retorik att vrida på det jag säger på det viset, och det var framförallt detta som fick mig att vilja lämna diskussionen för jag kan inte hantera det. Detta med ett litet avslutande "Snyggt" Tog mig tillbaka till tonåren för ett par timmar. Jag kanske är en onödigt känslig typ i allmänhet, och det behöver man inte ta hänsyn till och anpassa sig efter men jag tycker att diskussionerna blir mycket mer konstruktiva och trevliga om man håller det på "hur menade du nu-nivå" istället för att ta det på "nu menade du såhär-nivå".

Poängen med det jag skrev var varken att städa bort alla vältaliga kommentarer, "svåra ord" eller att lyfta mig själv som bättre än någon annan.

Jag tycker inte att någon skall dumma ned sitt språk, man får skriva hur avancerat man vill, men jag upplever som sagt att språket ibland används på ett sätt som gör att det kan uppfattas som ett vapen. Det handlar om sammanhanget. Orden och innehållet i sammanhanget.

Min mening var inte att hacka, och syftade inte på att jag vill få bort akademiskt och/ eller avancerat språkbruk från Buke, utan att belysa att det kan uppfattas som att det används som ett vapen i vissa situationer. Som den specifika som jag beskrev. (Med utgångspunkt i att jag personligen kan uppfatta det så, inte någon odefinierad allmänhet)

Är det fortfarande någon som på fullaste allvar inte förstår vad det är jag försöker säga så svarar jag på välvilligt menade frågor från de som på riktigt är intresserade av att veta.
Jag förstår vad du menar men tycker att det är en tvåvägsgata. Det blir lite på samma vis som om de som använder ett byråkratiskt språk skulle säga till de som skriver mycket talspråk att skärpa sig och skriva "ordentligt". Alla ska väll tänka på hur de uttrycker sig. Speciellt när man kommunicerar i text.

Jag tycker också att det oftast om man vill ha en god diskussion är vettigt att lägga ifrån sig kraftuttrycken, de stora bokstäverna och utropstecknen då är risken mindre att man blir missförstådd eller att någon känner sig klämd eller arg.

Som akademiker är man väl medveten om att det finns människor som känner sig hotade av att andra människor valt att utbilda sig. Det är tröttsamt väldigt okonstruktivt och gör kanske att iallafall jag blir lite mer lättretlig när ämnet kommer upp även här. Min syn är så här: det här är mitt språk jag använder det inte för att visa på att det är någon form av värde skillnad på dig och mig, jag använder det för att det är mitt språk.

"Kanslisvenska"...

Jadu. De (lätträknade) gånger jag haft svårt att begripa vad någon vill ha sagt här på Bukefalos så har det definitivt inte varit pga någon högtravande kanslisvenska - snarare precis raka motsatsen; talspråk, konstig meningsbyggnad och obegriplig kommatering skapar betydligt mer bekymmer.
Men det kanske också är en väl utstuderad härskarteknik då?

Du är på bukefalos. Det finns människor som gärna tar till kanslisvenska för att verka lite förmer än oss andra som får släpa oss fram med vanlig svenska. Inget att bry sig om kontrollbehovet tar sig andra uttryck bara. Sålla bland svaren är mitt i och för sig ovetenskapliga råd. Lycka till.
Kan du ge exempel istället för att försöka peka med hela näven ut i periferin, eller är det för högtravande för dig att precisera mera? Jag hade som sagt ett ex som pga dåligt ordförråd och dålig allmänbildning använde samma teknik att försöka förminska andra pga hans eget tillkortakommande. :meh:

Kan du ge exempel istället för att försöka peka med hela näven ut i periferin, eller är det för högtravande för dig att precisera mera? Jag hade som sagt ett ex som pga dåligt ordförråd och dålig allmänbildning använde samma teknik att försöka förminska andra pga hans eget tillkortakommande. :meh:

Det är för svårt för någon som tvingats under pistolhot i hela sitt liv att aldrig lära sig absolut mer än minimalt med vanlig svenska. Det stod en hel pluton utanför universitetet och hotade den dagen det var dags att börja. Jag tror nog att det är massinvandringens fel.

Nu kände jag mig tvungen att ge mig in i diskussionen också. :)
Jag funderar inte jättemycket på vilket språk folk här använder. Inte mer än att mycket stavfel, likaväl som många och krångliga ord, gör en text mer svårbegriplig och jag tappat flytet i läsningen. Med det inte sagt att det ena är värre än det andra eller att alla måste använda en viss "mall" i sitt uttryck.
Det jag däremot kan tycka är lite tröttsamt är när diskussionen hamnar i ett läge när alla mer eller mindre känner sig trampade på tårna/förnärmade för att de kritiseras (oavsett om det är konstruktivt eller ej) och börjar att argumentera för sin sak bara för att. Där nånstans brukar i alla fall jag tappa intresset för en diskussion.

Jag förstår vad du menar men tycker att det är en tvåvägsgata. Det blir lite på samma vis som om de som använder ett byråkratiskt språk skulle säga till de som skriver mycket talspråk att skärpa sig och skriva "ordentligt". Alla ska väll tänka på hur de uttrycker sig. Speciellt när man kommunicerar i text.

Jag tycker också att det oftast om man vill ha en god diskussion är vettigt att lägga ifrån sig kraftuttrycken, de stora bokstäverna och utropstecknen då är risken mindre att man blir missförstådd eller att någon känner sig klämd eller arg.

Som akademiker är man väl medveten om att det finns människor som känner sig hotade av att andra människor valt att utbilda sig. Det är tröttsamt väldigt okonstruktivt och gör kanske att iallafall jag blir lite mer lättretlig när ämnet kommer upp även här. Min syn är så här: det här är mitt språk jag använder det inte för att visa på att det är någon form av värde skillnad på dig och mig, jag använder det för att det är mitt språk.
I min värld finns det ändå en viktig skillnad mellan att skriva talspråk och att (i onödan) uttrycka sig avancerat. Och det är att talspråket sällan sårar vare sig på ett medvetet eller omedvetet sätt. Jag har ingenting emot välartikulerad skrift, eller att man generellt skriver "akademiskt". Det är ordfäktningen jag inte gillar. Och att jag upplever exempelvis att det ibland i diskussioner "byts" tonläge när man vill "vinna" en diskussion. Det kan solklart ha att göra med att man är van vid en opponeringssituation där språket skall vara så, men kan också bli att "bäst ordförråd vinner." (Min upplevelse av situationen, och det här är inte heller en generell kritik mot att skriva akademiskt, i vart fall är det inte syftet med det jag skrivit).

Jag kan själv krångla till saker onödigt mycket ibland pg av akademisk bakgrund (fem år av akademiskt skrivande "skadar" vardagsspråket en aning, och det skriver jag inte som ett skryt om hur länge jag pluggat, utan för att visa samhörighet och att jag förstår hur du menar).

Vi? Vem gav sig på vem?
Nu förstår jag inte. Var är vi? Detta är en metadiskussion om hur vi uttrycker oss och hur vi tolkar varandra. Att ifrågasätta är en väg till att reda ut missförstånd.

Vad för kontext ska vi förhålla oss till menar du? Vi har ju bara texten i inlägg att gå på.

Och vad syftar du på för kontext i den här diskussionen? Ska vi komma ihåg vilka användare som ofta känner sig missförstådda och läsa deras inlägg annorlunda? Inte ifrågasätta?

Om ni inte kan se vilka vi är så är det faktiskt märkligt - så jag väljer att tro att ni bara svarar så för att provocera. Och ja, jag tycker att man kan försöka komma ihåg vem som är känsligare än andra. Precis som IRL.
I min värld (min kontext) är det inte konstigare än så.
Man kan vara tydligare mot dom som har andra erfarenheter än sig själva - oavsett "dåligt" eller "bra" språk.
Och man har mer än texten i denna tråd att gå på, det är ett stort vardagsrum på Buke och man träffar på de flesta användare ganska ofta. Varje tråd är inte ett isolerat universum.

Angående den här språkdebatten - med tanke på hur många olika användare som finns här på buke, med olika sätt att uttrycka sig, så tycker jag det enda man egentligen kan begära är att bli bemött med respekt.

Om någon behandlar mig som en idiot så spelar det ingen roll för mig om det sker med ett "du är ju helt jävla dum i huvudet" eller med ett gäng komplicerade, nedlåtande, ord.

Det skulle inte falla mig in att peta i andras stavfel eller svåra ord eller meningsuppbyggnad när deras budskap går fram och inte är en attack på mig personligen (men kanske på mina argument). Är det något jag inte förstår så frågar jag "vad menar du med det här?" Jag förväntar mig ingenting här på buke, utom grundläggande respekt, faktum är att jag gillar att det finns så många olika människor här, som uttrycker sig olika, som svär som sjömän ibland, som kommer med invecklade teorier, som trots sina olikheter förstår varandra någorlunda och (oftast) kan föra en diskussion.

Har gått och känt mig illa till mods över den här tråden, och behöver få lite sinnesfrid... något jag jobbar på. Men jag har svårt att bara skaka av mig när jag blir gravt missuppfattad
Om det påverkar dig så starkt ska du definitivt använda ignorefunktionen, för de du känner påverkar dig så negativt. Vi är en brokig skara här med vitt skilda bakgrunder, erfarenheter och liv. Något som är oerhört berikande men som även medför lite slitningar när olikheterna gör att vi krockar och missförstånd uppstår. Orkar man inte det, är det bättre att avstå och trycka på ignoreknappen.

Och att jag upplever exempelvis att det ibland i diskussioner "byts" tonläge när man vill "vinna" en diskussion.
Men OM det i just den situationen skulle vara ett försök till härskarteknik, så är ju vapnet värdelöst i samma sekund som du inser det. För då kan du ju bara skaka på huvudet åt det.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 625
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Remisser 1177

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat