Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

<- Tänkte att det var dags att skaffa sig ett ansikte. Det är trevligare att prata med en grön groda än ett grått frågetecken. Men vi får väl se. "Its not easy beeing green" som den gode Kermit sa. ;) Vill undvika att ignorera någon, har jag klarat mig på Buke i över 13år utan att behöva göra det så skall väl saker och ting kunna redas ut även nu.

I min värld finns det ändå en viktig skillnad mellan att skriva talspråk och att (i onödan) uttrycka sig avancerat. Och det är att talspråket sällan sårar vare sig på ett medvetet eller omedvetet sätt. Jag har ingenting emot välartikulerad skrift, eller att man generellt skriver "akademiskt". Det är ordfäktningen jag inte gillar. Och att jag upplever exempelvis att det ibland i diskussioner "byts" tonläge när man vill "vinna" en diskussion. Det kan solklart ha att göra med att man är van vid en opponeringssituation där språket skall vara så, men kan också bli att "bäst ordförråd vinner." (Min upplevelse av situationen, och det här är inte heller en generell kritik mot att skriva akademiskt, i vart fall är det inte syftet med det jag skrivit).

Jag kan själv krångla till saker onödigt mycket ibland pg av akademisk bakgrund (fem år av akademiskt skrivande "skadar" vardagsspråket en aning, och det skriver jag inte som ett skryt om hur länge jag pluggat, utan för att visa samhörighet och att jag förstår hur du menar).
Men nu fattar jag inte, menar du att talspråk skulle vara på något vis snällare eller hur man ska uttrycka det än mera akademiskt språk? Jag tycker nog tvärtom! När folk inte kan uttrycka sig ordentligt så blir det mera otydligt och mer utrymme för misstolkningar, tycker jag. Jag har å andra sidan inget emot ordfäktning heller, ofta tycker jag argumenten blir tydligare och jag kan lättar ta ställning till vad jag tycker. Om det inte är rena tramserier förstås som en del politiker kör med. Jag vet inte om mitt vardagsspråk är skadat av att jag är akademiker i botten, mer att jag tycker att jag fått flera ord att beskriva mina tankar med.

Jag såg det du skrev först innan du ändrade och det är lugnt! :) Jag blev själv lite överraskad att det tog såpass att jag gick och grubblade på tråden under dagen! Men det hänger samman med dagsformen. Lite stressad inför semestern och allt som skall styras med innan den, plus spänd i nacken= spänd i tankarna och lite tunnare skal än jag har när jag är 100%.

Håller med om att talspråk kan vara väldigt otydligt och att det finns fördelar med att ha ett brett ordförråd i diskussioner.

<- Tänkte att det var dags att skaffa sig ett ansikte. Det är trevligare att prata med en grön groda än ett grått frågetecken. Men vi får väl se. "Its not easy beeing green" som den gode Kermit sa. ;) Vill undvika att ignorera någon, har jag klarat mig på Buke i över 13år utan att behöva göra det så skall väl saker och ting kunna redas ut även nu.
Men jag förstår nog inte varför man ska reda ut saker och ting riktigt. Det är väl bara att komma överens om att man inte är överens? Varför är det en sådan big deal liksom? På dig låter det som Buke är glaciär med dallrande is som du ska försöka kliva och parera på och där på kanten mot stupet ska vi reda ut saker och ting och komma överens. Varför?

Jag såg det du skrev först innan du ändrade och det är lugnt! :) Jag blev själv lite överraskad att det tog såpass att jag gick och grubblade på tråden under dagen! Men det hänger samman med dagsformen. Lite stressad inför semestern och allt som skall styras med innan den, plus spänd i nacken= spänd i tankarna och lite tunnare skal än jag har när jag är 100%.

Håller med om att talspråk kan vara väldigt otydligt och att det finns fördelar med att ha ett brett ordförråd i diskussioner.
Jag har lite problem med det här nya buke måste jag säga och nu försvann det som jag skulle ändra i stället....blev ett nytt inlägg. Gaaaaaah.

Vet inte exakt vad det beror på. Sviktande självkänsla kanske? Jag mår bättre när jag tycker att jag blir rättvist behandlad än när mina ord vänds emot mig och jag lyfts fram som en obehaglig typ. Vilket jag upplevde att jag gjorde och kände ett behov av att förklara hur jag menade. Även om det "bara" är någon som misstolkar mig på nätet och jag själv vet vad jag menar så kan jag uppleva det som personligt. Jag är dock medveten om det och jobbar med att bli bättre på att tro på mig själv oavsett vad andra har/ eller jag tror att andra har för bild av mig.

Jag har lite problem med det här nya buke måste jag säga och nu försvann det som jag skulle ändra i stället....blev ett nytt inlägg. Gaaaaaah.
Jag tror att det kan "gå snett" om man byter sida medan man håller på och redigerar.

När folk inte kan uttrycka sig ordentligt så blir det mera otydligt och mer utrymme för misstolkningar, tycker jag. Jag har å andra sidan inget emot ordfäktning heller, ofta tycker jag argumenten blir tydligare
Det slog mig plötsligt nåt jag sett några ggr här; att det fastnar i en diskussion just för att någon uttrycker sig otydligt och någon annan ber dem precisera (för att det de facto gör en stor skillnad i sak om det är på det ena eller andra sättet) och då möts de med frustration och irritation och att de blir hackade på; vilket ju inte alls var fallet utan tvärtom.

Ett stort ordförråd får man genom att läsa mycket och slå upp det man inte vet vad det betyder, det krävs ingen akademisk utbildning för att förkovra sig själv. :)

Precis hemkommen från Karlstad, där jag besökte bl a Värmlands museum och blev helt knock-outad av en serie fotografier. Det var en utställning på temat människohandel. En av utställarna hade fotat bilder på hus. Bara.

När man kom närmare såg man att det fanns en bildtext till varje hus. Så enkelt, så talande. Så jävligt. Går rakt in i magen:

http://www.varmlandsmuseum.se/1/1.0.1.0/977/1/

Varje gång jag öppnar den här tråden hoppas jag få läsa något om kvinnosyn. Men trådämnet verkar inte lika heligt här som det gjorde i dejtingtråden ..?
Antalet anmälningar har med saken att göra. Många ville ha tillbaka dejtingspåret.

Ingen har bett att få tillbaka kvinnosynsspåret. Eller försökt skriva några inlägg om kvinnosyn.

EDIT: Men nu så kom det ett!! :)

För att föra in ämnet på kvinnosyn läser jag en arbetsmarknadsutbildning genom AF och jag vill nästan ställa mig upp och skrika. Här råder nolltolerans mot rasism, man åker helt enkelt ut, men sexism däremot. Har exempelvis hört kommentarer på tal om varor som inte längre går att sälja på grund av ålder (ex. mode, teknik) att detsamma gäller ju äldre kvinnor. Yngre kvinnor däremot... Samma deltagare skulle anställa om kvinna kom i högklackat och smink (provanställning då för att kunna utvärdera "samarbetsförmåga"). Alla protester möts med det vanliga "överkänsliga fruntimmer".

För att föra in ämnet på kvinnosyn läser jag en arbetsmarknadsutbildning genom AF och jag vill nästan ställa mig upp och skrika. Här råder nolltolerans mot rasism, man åker helt enkelt ut, men sexism däremot. Har exempelvis hört kommentarer på tal om varor som inte längre går att sälja på grund av ålder (ex. mode, teknik) att detsamma gäller ju äldre kvinnor. Yngre kvinnor däremot... Samma deltagare skulle anställa om kvinna kom i högklackat och smink (provanställning då för att kunna utvärdera "samarbetsförmåga"). Alla protester möts med det vanliga "överkänsliga fruntimmer".
Fortsätt protestera och ta upp det med dem som driver utbildningen. Inget gehör, ta upp det med AF.
Vi bör alla reagera ordentligt mot skiten.

Fortsätt protestera och ta upp det med dem som driver utbildningen. Inget gehör, ta upp det med AF.
Vi bör alla reagera ordentligt mot skiten.
Sant. Tar gärna upp det med AF faktiskt, min handledare är fantastisk. Våra lärare verkar tyvärr inte reagera. Å andra sidan kallade en av dem oss för plugghästar och frågade om vi inte hade någon fritid.

Antalet anmälningar har med saken att göra. Många ville ha tillbaka dejtingspåret.

Ingen har bett att få tillbaka kvinnosynsspåret. Eller försökt skriva några inlägg om kvinnosyn.

EDIT: Men nu så kom det ett!! :)

Det var inte bara modereringen jag hade i åtanke, utan även att de som värnade om trådämnet tidigare inte alls verkar göra det nu.

Hur kommer det sig?

Två skäl, kanske. Det ena att de själva kritiserar personer som de inte vänder sig direkt till utan istället använder generaliseringar. Det andra att ämnet verkar väldigt känsloladdat för dem och då har man större möjlighet att låta bli att svara om man inte vill, än om man får inlägg riktade direkt till sig.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat