Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

Två skäl, kanske. Det ena att de själva kritiserar personer som de inte vänder sig direkt till utan istället använder generaliseringar. Det andra att ämnet verkar väldigt känsloladdat för dem och då har man större möjlighet att låta bli att svara om man inte vill, än om man får inlägg riktade direkt till sig.
Tycker du att jag gör det?
På vilket sätt uppfattar du att ämnet verkar känsloladdat för dem?

Tycker du att jag gör det?
På vilket sätt uppfattar du att ämnet verkar känsloladdat för dem?

Nej, jag tror inte att jag sett dig göra så.

Uppfattningen får jag genom att läsa känsloladdade inlägg.

Men det verkar onödigt att vi skapar en rant om det här, i synnerhet som jag just skrivit att jag gärna läser om kvinnosyn i den här tråden.

Nej, jag tror inte att jag sett dig göra så.

Uppfattningen får jag genom att läsa känsloladdade inlägg.

Men det verkar onödigt att vi skapar en rant om det här, i synnerhet som jag just skrivit att jag gärna läser om kvinnosyn i den här tråden.
Ok, tänkte bara att klargörande ev kunde få igång den igen.

... Alla protester möts med det vanliga "överkänsliga fruntimmer".
Jag är uppväxt i en ovanligt jämlik familj, har jag förstått nu som vuxen. Som tonåring tyckte jag att feminism var onödigt, för "min" värld var ju redan jämlik. Ni kan ju själva förstå vilken chock det var första gången jag mötte ren, oinlindad sexism... (Va - menar du på allvar att du tror att det kommer att ta längre tid att lära mig flyga för att jag är tjej??? Jag vill byta flyglärare bums!!!)

Nu har verkligheten lärt mig att feminismen är något nödvändigt, att många människor på på allvar tror att kvinnor och män inte har samma värde, intelligens, förmågor och rättigheter.

Min bror, som ju växt upp i samma miljö som jag, har fortfarande inte sett ojämlikheten. Jag gissar att det beror på att han som man inte blir utsatt för den på samma sätt som jag. "Sverige ÄR jämlikt", kan han säga, och han tror faktiskt att det är så. Han är en mycket omtänksam, snäll och empatisk person, men han FÖRSTÅR helt enkelt inte hur världen ser utfrån en kvinnas perspektiv - världen är ju "jämlik" mot honom.

Jag tror att detta kan vara problemet för många män, med undantag från dem som är nöjda med att tro att de tillhör människosläktets "bättre hälft". De FATTAR helt enkelt inte hur plumpa de är, hur orättvis arbetsmarknaden kan vara, hur ojämlikt samhället fortfarande är och hur färgade de själva är av kvinnoförakt.

Nu anser jag dock inte att okunskap är en ursäkt - men det kan vara en förklaring till varför så många (i övrigt trevliga och vettiga) män, inte begriper att kampen för jämlikhet är essensiell för den framtida utvecklingen av vårt samhälle.

Senast ändrad:
Nu anser jag dock inte att okunskap är en ursäkt - men det kan vara en förklaring till varför så många (i övrigt trevliga och vettiga) män, inte begriper att kampen för jämlikhet är essensiell för den framtida utvecklingen av vårt samhälle.

Jag, kvinna, hade ju heller inte fattat det och gör fortfarande inte fullt ut, eftersom jag mest hela tiden får nya insikter. Det är som att få ett nytt perspektiv, ja faktiskt en ny världsbild. Allt som jag tidigare tyckte, trodde, tänkte, uppfattade måste jag nu omvärdera och testa att se på ur en annan synvinkel. Det är både svårt och jobbigt! Jag är i alla fall glad om de som kommit längre har tålamod och överseende under tiden som jag tragglar vidare.

Men visst borde man fatta även om man själv inte anser sig direkt berörd? Det är ju svårt att undvika allt man läser om kvinnors lägre löner, fler sjukskrivningar pga dubbeljobb, mäns lägre uttag av föräldradagar osv. Man måste leva i ett samhälleligt vakuum om man inte ser det. :confused:

Jag, kvinna, hade ju heller inte fattat det och gör fortfarande inte fullt ut, eftersom jag mest hela tiden får nya insikter. Det är som att få ett nytt perspektiv, ja faktiskt en ny världsbild. Allt som jag tidigare tyckte, trodde, tänkte, uppfattade måste jag nu omvärdera och testa att se på ur en annan synvinkel. Det är både svårt och jobbigt! Jag är i alla fall glad om de som kommit längre har tålamod och överseende under tiden som jag tragglar vidare.
Eller hur, det är som nya glasögon och hålla på att ställa in skärpan och när man har fått in den, djävlar vad man ser då!!!
Jag tror många kvinnor inte heller har en tanke på att de saknar dessa glasögon eftersom de har levt med dessa normer hela sitt liv, svårt att distansera sig och inse att allt inte står rätt till och leta efter glasögonen.

Eller hur, det är som nya glasögon och hålla på att ställa in skärpan och när man har fått in den, djävlar vad man ser då!!!
Jag tror många kvinnor inte heller har en tanke på att de saknar dessa glasögon eftersom de har levt med dessa normer hela sitt liv, svårt att ta distansera sig och inse att allt inte står rätt till och leta efter glasögonen.

Glasögonen heter ju feminism. :) Feminism är ett perspektiv att analysera samhället från, helt enkelt.

Jag hamnade i en djup depression efter en komplicerad skilsmässa och var ute och promenerade i timmar varje dag och dag för dag fick jag nya insikter. Många tårar bakom solglasögonen där jag gick men vad klar och stark jag kände mig när jag kom upp igen :banana:

Men visst borde man fatta även om man själv inte anser sig direkt berörd? Det är ju svårt att undvika allt man läser om kvinnors lägre löner, fler sjukskrivningar pga dubbeljobb, mäns lägre uttag av föräldradagar osv. Man måste leva i ett samhälleligt vakuum om man inte ser det. :confused:
Jo, alla konkreta saker, sådant du nämner ovan, fattar och fattade jag. Men bemötande från män, mäns kommentarer, mäns beteende i vardagen, hur jag ibland inte ens märkte det eller om jag gjorde det så var det en känsla av att något är FEL men jag kunde inte sätta fingret på VAD.

Jag tror många kvinnor inte heller har en tanke på att de saknar dessa glasögon eftersom de har levt med dessa normer hela sitt liv, svårt att distansera sig och inse att allt inte står rätt till och leta efter glasögonen.
Ja! Och gissningsvis är dessa kvinnor (till viss del jag förut) i majoritet.

Jo, alla konkreta saker, sådant du nämner ovan, fattar och fattade jag. Men bemötande från män, mäns kommentarer, mäns beteende i vardagen, hur jag ibland inte ens märkte det eller om jag gjorde det så var det en känsla av att något är FEL men jag kunde inte sätta fingret på VAD.

Då kände du i alla fall det ... Jag känner ofta annars, när jag läser trådar som berör jämställdhet, att väldigt många som försäkrar att de lever i ett jämställt förhållande eller på en jämställd arbetsplats förmodligen inte alls gör det. Det kan handla om så subtila grejer att man inte förknippar det med jämställdhetsbrist. Och då är det kanske en filosofisk fråga om jämställdhetsbristen isåfall spelar någon roll (mitt eget svar är att den självklart gör det).

Då kände du i alla fall det ... Jag känner ofta annars, när jag läser trådar som berör jämställdhet, att väldigt många som försäkrar att de lever i ett jämställt förhållande eller på en jämställd arbetsplats förmodligen inte alls gör det. Det kan handla om så subtila grejer att man inte förknippar det med jämställdhetsbrist. Och då är det kanske en filosofisk fråga om jämställdhetsbristen isåfall spelar någon roll (mitt eget svar är att den självklart gör det).

Visst spelar det roll, det gör det ju. Men det är ju bekvämare att tänka att det inte gör det.

Men de exempel som du radar upp är "bara" symptomen, och om dessa symptom är allt man ser så kan de tyckas vara problem som är relativt enkla att åtgärda över tid, och inget som rättfärdigar feminismens och "fruntimrens" höga rop. Det VERKLIGA problemet, resten av isberget, orsaken till dessa skillnder, sitter djupare och det är skillnad på att känna till fakta och att FÖRSTÅ orsakerna.

Det är detta jag syftade på.

Fast ärligt så slåss det ju generellt både på buke och överallt med näbbar och klor när det gäller föräldraledigheten att det är mammornas, både med argumentet att de förtjänar den och att de inte har råd att han stannar hemma. Alla gråtmilda valser om att man ska få bestämma själv om man vill vara hemma eller inte. Sen kommer en massa gnälltrådar att han inte tar halva ansvaret efter att han varit curlad i ex antal år och inte behövt lyfta ett finger när det gäller ungarna. :crazy:

Men de exempel som du radar upp är "bara" symptomen, och om dessa symptom är allt man ser så kan de tyckas vara problem som är relativt enkla att åtgärda över tid, och inget som rättfärdigar feminismens och "fruntimrens" höga rop. Det VERKLIGA problemet, resten av isberget, orsaken till dessa skillnder, sitter djupare och det är skillnad på att känna till fakta och att FÖRSTÅ orsakerna.

Det är detta jag syftade på.

Ja, du har ju rätt.

Det där med "över tid" är intressant. Man hör det ofta. "Vi måste ha lite tålamod, man kan inte ändra allt över natt, det måste få TA TID".

Och då känner jag mest Javisst, men det har gått några tusen år redan, hur många tusen år till ska vi vänta?

• Gilla
Reactions: via
Ja, du har ju rätt.

Det där med "över tid" är intressant. Man hör det ofta. "Vi måste ha lite tålamod, man kan inte ändra allt över natt, det måste få TA TID".

Och då känner jag mest Javisst, men det har gått några tusen år redan, hur många tusen år till ska vi vänta?
Du har nog inte fattat Mandalaki lilla vän, att vi väna varelser så gärna sitter med hopknipna ben i ett vackert glastorn och bara väntar och väntar på att den förlösande prinsen ska komma på sin vita springare och visa manlig styrka och mod och befria oss, men kom på att vi kan ju göra som Törnrosa, sticka oss i fingret när vi sitter och broderar lite och lägga oss ned o slagga lite tills HAN kommer....(ja jag försöker hitta vettiga folksagor till mina barn just nu).

Senast ändrad:
Förresten vad tycker ni om FI: s förslag om att frysa manliga löner i 10 år för att kvinnolöner ska ha en chans att komma ikapp?

Så där kände jag också när jag var yngre. Att något skavde, något stämde bara inte. Jag förstod inte vad det var förrän jag började läsa en feministisk skribents krönikor och fick en total aha-upplevelse, 14 år gammal. Sedan dess har jag många gånger önskat att jag inte skulle se de här sakerna för det känns som att det många gånger bara suger ut min energi snarare än ger mig något. Jag blir matt, jag blir less, jag blir uppgiven men för vad? Ingenting, känns det som ibland.

Då är det tur att det finns så många kloka feminister där ute - här på Buke, på bloggar, goda vänner - som kan få mig att känna mig lite starkare och lite mindre ensam.

Ja, du har ju rätt.

Fast jag tror att de allra flesta är beredda på att revolution inte är det bästa och att det måste få ta tid OM man samtidigt kan se en tydlig och signifikant rörelse åt rätt håll. Fast så är det ju inte - och då höjs rösterna med rätta för att göra något åt det.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Remisser 1177
  • Ögonbryns-serum??
  • Tvillingar!?

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010