Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

Det var ungefär så jag tänkte igår. Jag skulle vilja lyfta fram en buke-person som jag tycker är lysande och som klarar att vara stringent, saklig, nyanserad och respektfull samtidigt, nämligen Foinix. Det Foinix skriver, går fram.
Men åh vad fint skrivet, det där gjorde min kväll! Tack så jättemycket!

Ja alltså det där är bara ett SÅ BRA råd. Det är så himla skönt och behagligt att surfa omkring på buke när de man stör sig mest på inte syns alls! :up: :)

Jag har aldrig känt behovet av ignore-funktionen och tycker nog att det är ett lite tveksamt sätt att förhålla sig till att andra har andra åsikter. Jag kan inte hålla med om att det är ett bra råd, som jag förstått hur det funkar, fast jag kanske inte har förstått. Tappar man liksom inte debatten om man inte ser vissa inlägg? Om man bara ser svar på vissa inlägg?

Det är lite som med strutsen i sanden - ser jag det inte finns det inte, och jag tycker som sagt att det är ett trist sätt att förhålla sig till sina medmänniskor. Samtidigt som det säkert finns nåt enstaka behov som uppfylls.

Om man debatterar för att man vill att andra ska ta över ens egna åsikt och känner sig utsatt för att så inte blir fallet - ska man nog inte bara använda ignore. Då kanske man ska sluta att prata med folk både på nätet och IRL.

Om man debatterar för att man vill att andra ska ta över ens egna åsikt och känner sig utsatt för att så inte blir fallet - ska man nog inte bara använda ignore. Då kanske man ska sluta att prata med folk både på nätet och IRL.

Fast i verkliga livet är det ju också så att man hellre pratar med en del människor än andra. Det betyder inte att de människorna alltid tycker lika eller har samma värderingar som en själv - det går bra att prata med dem ändå ;)

Jag har aldrig känt behovet av ignore-funktionen och tycker nog att det är ett lite tveksamt sätt att förhålla sig till att andra har andra åsikter. Jag kan inte hålla med om att det är ett bra råd, som jag förstått hur det funkar, fast jag kanske inte har förstått. Tappar man liksom inte debatten om man inte ser vissa inlägg? Om man bara ser svar på vissa inlägg?

Det är lite som med strutsen i sanden - ser jag det inte finns det inte, och jag tycker som sagt att det är ett trist sätt att förhålla sig till sina medmänniskor. Samtidigt som det säkert finns nåt enstaka behov som uppfylls.

Om man debatterar för att man vill att andra ska ta över ens egna åsikt och känner sig utsatt för att så inte blir fallet - ska man nog inte bara använda ignore. Då kanske man ska sluta att prata med folk.

De användare jag satt på ignore är inte de som kan ge mig en givande diskussion. Det är användare jag i regel ine diskuterar med eftersom det inte ger något. Att debatera med alla för sakens skull ser jag inte nyttan i. Inte för att jag inte kan ändra åsikt eller för att jag vill predika min egen, utan för att det är personer som det är helt menlöst att debatera med, eller som gång efter gång visar på en trist människosyn. I det första faller ser jag inte varför jag ens ska läsa det eftersom det inte kommer att ge mig en diskussion i vilket fall, i det andra vill jag hellre vara en struts och stoppa huvudet i sanden. Kanske fel av mig, men jag känner att kassa värderingar påverkar mitt humör till det sämre, så då ser jag det hellre inte.

Fast i verkliga livet är det ju också så att man hellre pratar med en del människor än andra. Det betyder inte att de människorna alltid tycker lika eller har samma värderingar som en själv - det går bra att prata med dem ändå ;)

Fast gör du ignore? Det är en ganska avancerad härskarteknik som jag inte tycker är speciellt trevlig och skulle bli skogstokig på som medmänniska om man ser någon som blir utsatt för det. Tänk fikabordet på jobbet, vissa människors uttalanden, ignoreras fullständigt och kommenteras inte, besvaras inte, bekräftas inte.

I mitt fall handlar det sällan om åsikter, utan om vissas oförmåga att uttrycka saker utan att gå till fula angrepp eller annat som gör nicket omöjligt att diskutera med.

Precis. Och om någon i verkliga livet skulle bete sig illa under en diskussion eller visa prov på otrevliga värderingar skulle jag välja att sätta "ignore" på den personen. Är det tillräckligt grovt (typ personangrepp eller vidriga värderingar) skulle jag kanske klippa kontakten, undvika att diskutera med personen eller vad jag nu kan göra för att undvika att situationen uppstår igen. För det är inget jag vill ha i mitt liv, varken irl eller på nätet.

Tillägg eftersom jag såg @sjobergas inlägg senare: Och handlar det om en arbetskollega skulle jag undvika att diskutera sådana ämnen där det kan uppstå en diskussion eller värderingsyttringar. Dvs typ prata väder eller jobb. Inte mobbning.

@sjoberga Finessen med ignore på ett forum är att de användare som aldrig drar jämnt av en eller annan anledning inte behöver bry sig om varann. Lugnare för alla.

@sjoberga Det behöver ju inte vara åsikter man värjer sig emot. Jag blev en gång oense med en användare i en tråd och fick sen elaka PM och förföljdes in i annan tråd där andra varnades för att lyda mina råd. Råd som den gången handlade om någon blomma. Då tryckte jag på ignore.
Alla på Buke är människor och då och då så kommer man inte överens och det går överstyr. Då ska man skona sig själv. Jag tror tex att mitt sätt att resonera gjort att jag är på någras ignorelista.

Fast gör du ignore? Det är en ganska avancerad härskarteknik som jag inte tycker är speciellt trevlig och skulle bli skogstokig på som medmänniska om man ser någon som blir utsatt för det. Tänk fikabordet på jobbet, vissa människors uttalanden, ignoreras fullständigt och kommenteras inte, besvaras inte, bekräftas inte.

Nej absolut inte, men irl kan man ofta undvika sådana människor man inte trivs med.

@sjoberga Finessen med ignore på ett forum är att de användare som aldrig drar jämnt av en eller annan anledning inte behöver bry sig om varann. Lugnare för alla.

Fast jag som är gammaldags tycker att man då (dessa två inbördes) kan komma överens om att man inte är överens och så blir det lugnt ändå. Att behöva trycka ignore måste betyda att det är enkelriktat att inte dra jämnt. Ser jag ett inlägg från en viss person; väljer jag ju ändå själv om och hur noga jag läser det, och om jag vill bemöta eller inte. Som ignore fast med informationen kvar.

Jag ser bara vilket informationsunderskott i debatten man skulle lida av om man hade ignore på en eller flera som kommer med åsikter. Man kan ju rent av bli betraktad som helt bakom flötet; av andra utomstående som inte förstått vilka ignoreknappar man tryckt in.

Nej absolut inte, men irl kan man ofta undvika sådana människor man inte trivs med.

Fast jag tror ju inte att det är så man utvecklas bäst som människa - fast det är ju min åsikt. Särskilt inte om man låter just liknande åsikter styra vilka man trivs med för mycket.

Fast jag tror ju inte att det är så man utvecklas bäst som människa - fast det är ju min åsikt. Särskilt inte om man låter just liknande åsikter styra vilka man trivs med för mycket.

Jag har lärt mig (men kan bli bättre på det) att inte låta energitjuvar irl ta min energi. Det finns måååånga nyanser mellan energitjuv och "bästa vän".

Så om du får hotfulla PM, förföljs i trådar med påhopp och osakligheter, sexuella trakasserier osv så tycker du att man ska vara en "duktig flicka" och komma överens för att det är fult att ignorera nån?

Jösses...

Men vänta lite nu. Nej.

Jag kommenterar rådet att ignorera någon efter den debatt som pågått i slutet av den här tråden. Som jag tycker är ett kasst råd. Det finns säkert några anledningar till att det är en bra funktion. Bland annat de du nämner.

@sjoberga
En användare är oftast i flera trådar. Och det kan vara så att man samlar på sig känslan en användare bygger upp i många inlägg. Om man hugger lite lagomt i 20 trådar så får man kanske förstå att någon i någon tråd tycker det blir för mycket med det 21 lagoma hugget.
Det är lättare att ta åt sig av en användare som ofta är kritisk även om droppen som får det att rinna över bara är en droppe.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 655
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka