Det här är något som är ett problem även i "vanliga livet" att det är den som säger ifrån som "skapar dålig stämning" inte den som beter sig illa. Jag har växt upp med en pappa som har väldigt nära till att bli arg och upprörd när något/någon går honom emot. Eftersom jag av någon anledning inte är den backar, avleder, ignorerar eller slätar över vilket de andra diplomaterna i familjen gör när det blir kink, så har jag under hela min uppväxt varit den som är "bråkig". Jag får alltså bära ansvaret för att min pappa blir arg och inte kan bete sig som folk och stämningen blir dålig.@ekra
Grejen är den att du är inte den första att skriva så. I varje snackig tråd säger någon "men hallå, det här ska vara en glad/peppig/whatever-tråd" när någon bemöter nåt jävla junk som någon skrivit. Det är helt lugnt att du skriver från hjärtat men just för att så många har den åsikten så känns det viktigt att bemöta. Jag har sett inlägg i "glad och peppig-tråd" som handlar om hur somaliska barn är att jämföra med kackerlackor. INGEN reagerade och när jag kommenterade det så blev jag the bad guy som hade mage att sabba deras jävla mystråd. Jag blev förvisso förbannad, men inte förvånad. När någon skriver nåt sexistiskt i dejtingtråden är det aldrig hen som får skit för att hen sabbar stämningen utan det är alltid den som ifrågasätter som får det. Det tycker jag är tröttsamt.
Men det kan lika gärna vara något annat tillfälle när någon gör en arg eller ledsen och man får kommentaren, gör nu ingen scen... Det är lite samma tema, ta skeden i vacker hand :P.
På något sätt är det där väldigt inarbetat i samhället kanske är det en nödvändighet på många sätt om man skall samexistera i grupp vad vet jag (jag lyckas ju aldrig hålla klaffen) att man slätar över och att "stämmningen" i gruppen står över allt vad rättvisa heter.