Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

Aprilmaj: ekra får naturligtvis tycka vad hen vill, jag höll bara inte med hen. Det finns säkert många som tycker bukes debattklimat är helt uppåt väggarna. En av anledningarna är säkert det som du beskriver, många här försöker inte åstadkomma socialt vackert väder precis, och det gillar och uppskattar jag verkligen. Plus att folk har humor!
Jag kan ibland känna mig udda i vissa sammanhang, speciellt i "'vackert-väder-grupper" där det mesta handlar om yta och status. Det är inte ofta jag umgås med sådana grupper men ibland måste jag det. Då är buke skönt som en ventil där det finns andra starka självständiga människor som står för vad de tycker.
Jag vill inte heller att det bara ska vara "vackert-väder-grupper" och det är det ju inte heller, tack och lov. Jag har fått och får en hel del tankeställare och viktiga insikter, vilket jag är glad över. Samtidigt tycker jag att det i diskussionerna ibland blir "antingen - eller" och ingen är villig att nyansera sig. Det är som om det bara finns ett rätt och resten är fel.

Det var ungefär så jag tänkte igår. Jag skulle vilja lyfta fram en buke-person som jag tycker är lysande och som klarar att vara stringent, saklig, nyanserad och respektfull samtidigt, nämligen Foinix. Det Foinix skriver, går fram.

Jag tycker och det är verkligen inte sarkastiskt menat eller ironiskt, eller ilsket, eftersom det inte verkar framgå att det är skitsvårt att diskutera här på Senior utan att bli missförstådd. Jag fattar inte vad jag gör för fel, är det rimligt att behöva moderera sina egna inlägg i 40 minuter innan man kan lägga ut dem för att sedan eventuellt bli riktigt uppfattad, eller behöva ägna ytterligare 30 minuter att svara så tydligt och neutralt jag bara kan på följdfrågorna? Är jag ensam om att känna så? Är det ett "hårt" klimat på Senior, eller är det jag som tar åt mig för lätt? Jag uppfattar mig själv som ganska tydlig för det mesta, frånsett när jag korkat nog var sarkastisk i den andra dejtingtråden (men då poängterade jag det också eftersom jag vet att det är sjukt osmidigt). Men jag känner att det ofta vrids på innebörden av det jag skrivit, så något gör jag ju fel.

Tar gärna emot tips för att få diskussionerna att flyta bättre så att jag slipper ägna så mycket tid åt att förklara vad jag menar istället för att det jag egentligen menar diskuteras.

Jag har hängt på Buke sedan Stallet-tiden under ett annat icke-anonymt nick och skrivit mycket på andra delar av forumet (om häst) och trodde att jag hade koll på hur man skall skriva för att inte bli missuppfattad, men här blir jag det ideligen.

Nej du är inte ensam om att känna så. Utanför Buke har jag inga problem med att bli förstådd, men här upplever jag att jag misstolkas och missuppfattas titt som tätt.

Ibland låter jag bli att skiva nåt alls (trots att jag egentligen skulle vilja) för jag är "rädd" för att jag ska bli tvungen att förklara och förklara och förklara...och ändå är det någon som "sätter dit mig".
Jag följer diskussionen och ser om du får nåt bra råd ;)

Jag tolkar alltid utifrån mina erfarenheter och utifrån min "extrema" empatiförmåga, tog mig halva mitt vuxenliv att fatta att inte alla "tycker synd om och vill hjälpa" som jag gör - inte alltid världens bästa egenskap i sociala sammanhang.
Så länge det inte handlar om grova brott mot andra så kan jag ha förståelse och försöka ge min syn på saken utan personangrepp.
Jag har också förstått att jag är mycket mer nyfiken på människor och vad som får dom att göra si eller så än de flesta andra.
Jag diskuterar lika mycket för att lära mig mer om människan bakom åsikten än om ämnet i sig och skulle jag ha fel i sak så ger jag mig, inga problem.
Jag bakar också in mina erfarenheter av alla olika samhällsgrupper jag umgåtts med i livet, vilket gör att jag tycker extremt illa om när någon skjuter prick från sin mer utbildade/intelligentare/intellektuellare/erfarnare position - även om prickskytten har rätt i sak.

Jag tycker behovet av att "skjuta prick" är minst lika illa som att inte förstå att nypa någon i aschlet är helt jävla fel.

Ibland låter jag bli att skiva nåt alls (trots att jag egentligen skulle vilja) för jag är "rädd" för att jag ska bli tvungen att förklara och förklara och förklara...och ändå är det någon som "sätter dit mig".
Jag tror att du skulle vinna väldigt mycket på att sluta se det som att folk ska sätta dit dig. Alla här inne blir ifrågasatta, jag också till exempel, men jag ser det aldrig som att någon försöker jävlas eller sätta dit mig. Förmodligen håller de bara inte med mig och ifrågasätter därför när jag skriver något som de tycker är märkligt.

Jag tror att du skulle vinna väldigt mycket på att sluta se det som att folk ska sätta dit dig. Alla här inne blir ifrågasatta, jag också till exempel, men jag ser det aldrig som att någon försöker jävlas eller sätta dit mig. Förmodligen håller de bara inte med mig och ifrågasätter därför när jag skriver något som de tycker är märkligt.

Därav citattecknet - så att jag inte skulle bli missförstådd ;)

Därav citattecknet - så att jag inte skulle bli missförstådd ;)
Jo men tott, även om du använder citattecken så visar det du skriver ändå på hur du känner. Och många gånger blir du ju upprörd när folk inte håller med dig, och verkar tycka att folk är out to get you liksom. Det var bara ett tips i all välmening - se det som att folk inte håller dina åsikter istället för att folk hackar på din person. Då blir det kanske lättare att posta grejer också?

Jo men tott, även om du använder citattecken så visar det du skriver ändå på hur du känner. Och många gånger blir du ju upprörd när folk inte håller med dig, och verkar tycka att folk är out to get you liksom. Det var bara ett tips i all välmening - se det som att folk inte håller dina åsikter istället för att folk hackar på din person. Då blir det kanske lättare att posta grejer också?

Tack, men... Som jag skrev så har jag inga problem med att bli förstådd utanför Buke.

Tack, men... Som jag skrev så har jag inga problem med att bli förstådd utanför Buke.
Nu var ju tipsen för just Buke. För att slippa, som du skrev, oroa dig när du postar inlägg eller till och med låta bli att posta saker.

Jag tolkade det som att du skrev om det här i tråden för att du ville ha tips? Men jag kanske missförstod?

Nu var ju tipsen för just Buke. För att slippa, som du skrev, oroa dig när du postar inlägg eller till och med låta bli att posta saker.

Jag tolkade det som att du skrev om det här i tråden för att du ville ha tips? Men jag kanske missförstod?

Du missförstod brutalt. Vill jag ha tips frågar jag efter det. Jag svarade på ekras fråga om hon var den enda som känner att hon lätt blir missförstådd här.

Nej du är inte ensam om att känna så. Utanför Buke har jag inga problem med att bli förstådd, men här upplever jag att jag misstolkas och missuppfattas titt som tätt.

Jag följer diskussionen och ser om du får nåt bra råd ;)
Det tycker jag var intressant. Det låter mera som du vill få folk att hålla med dig genom att förklara dig bättre?
Sen funderar jag på det här med att argumentera respektfullt. Det förstår jag inte, åsikter är ju åsikter som bryts mot varandra? Vad menas med respektfullt i det här sammanhanget? Jag är inte inriktad mot konsensus direkt utan jag vill höra hur andra tänker, ibland håller folk med mig, oftast inte. So? Det är ju inte min person som jag diskuterar direkt.

Jag tolkar alltid utifrån mina erfarenheter och utifrån min "extrema" empatiförmåga, tog mig halva mitt vuxenliv att fatta att inte alla "tycker synd om och vill hjälpa" som jag gör - inte alltid världens bästa egenskap i sociala sammanhang.
Så länge det inte handlar om grova brott mot andra så kan jag ha förståelse och försöka ge min syn på saken utan personangrepp.
Jag har också förstått att jag är mycket mer nyfiken på människor och vad som får dom att göra si eller så än de flesta andra.
Jag diskuterar lika mycket för att lära mig mer om människan bakom åsikten än om ämnet i sig och skulle jag ha fel i sak så ger jag mig, inga problem.
Jag bakar också in mina erfarenheter av alla olika samhällsgrupper jag umgåtts med i livet, vilket gör att jag tycker extremt illa om när någon skjuter prick från sin mer utbildade/intelligentare/intellektuellare/erfarnare position - även om prickskytten har rätt i sak.

Jag tycker behovet av att "skjuta prick" är minst lika illa som att inte förstå att nypa någon i aschlet är helt jävla fel.
Men jisses, här låter det ju som Buke är en övning i prickskytte, menar du så? Alla har väl olika erfarenheter och utbildning men det är ju det som gör diskussioner intressanta! Eller hur menar du? Att jag som är välutbildad skulle slå folk i skallen med mina akademiska meriter? Det är ju fånigt, det finns massor av saker som jag inte har någon erfarenhet av som jag gärna diskuterar ändå.

Du missförstod brutalt. Vill jag ha tips frågar jag efter det. Jag svarade på ekras fråga om hon var den enda som känner att hon lätt blir missförstådd här.
Jag tolkade detta som att du var i behov utav tips och råd:

Jag följer diskussionen och ser om du får nåt bra råd

Återigen, du behöver kanske inte ta allt som ett påhopp? Jag menade inget illa och tycker inte att jag varit otrevlig, trots det är din ton väldigt vass.

Återigen, du behöver kanske inte ta allt som ett påhopp? Jag menade inget illa och tycker inte att jag varit otrevlig, trots det är din ton väldigt vass.

Jag svarade rakt och klart, men då tror du att jag tog det som ett påhopp och då tycker du att min ton är vass. Se, missförstådd igen!
...fast lite märkligt är det att det oftast är samma personer som missförstår mig...

...fast lite märkligt är det att det oftast är samma personer som missförstår mig...
Men snälla du, det är ingen konspiration det här. Du skrev att du hoppades på råd, jag gav dig ett råd, du säger att jag BRUTALT missförstått dig för om du vill ha råd så BER du faktiskt om det. Ja, det var lite svårt för mig att hänga med där att du faktiskt inte ville ha ett råd men är det hela världen? Måste vi dra på oss foliehattar för det?

Men snälla du, det är ingen konspiration det här. Du skrev att du hoppades på råd, jag gav dig ett råd, du säger att jag BRUTALT missförstått dig för om du vill ha råd så BER du faktiskt om det. Ja, det var lite svårt för mig att hänga med där att du faktiskt inte ville ha ett råd men är det hela världen? Måste vi dra på oss foliehattar för det?

Ge dig nu niphredil! Jag har ingenstans bett om råd! Jag skrev att jag följer tråden och ser om ekra får nåt tips. Det är inte att BE om råd!

Ge dig nu niphredil! Jag har ingenstans bett om råd! Jag skrev att jag följer tråden och ser om ekra får nåt tips. Det är inte att BE om råd!
Jag har försökt förklara artigt och trevligt varför jag missförstod dig. Din ton däremot lämnar ju mycket att önska. Återigen, är det hela världen om någon råkar ge dig ett råd (pga att personen uppenbart är dum i huvudet som inte FATTAT att du inte vill ha något råd) även om du inte vill ha det? Jag förstår inte, är det så svårt att svara på såna inlägg utan ett utropstecken i varje mening? Du måste känna dig extremt missförstådd för att bli så upprörd.

Men jisses, här låter det ju som Buke är en övning i prickskytte, menar du så? Alla har väl olika erfarenheter och utbildning men det är ju det som gör diskussioner intressanta! Eller hur menar du? Att jag som är välutbildad skulle slå folk i skallen med mina akademiska meriter? Det är ju fånigt, det finns massor av saker som jag inte har någon erfarenhet av som jag gärna diskuterar ändå.
Nej, inte hela Buke, absolut inte. Men i vissa trådar så blir det prickskytte. Diskussioner är inte att slå sin åsikt i huvudet på någon och sen bara mangla.

Och jag har inga problem att förstå @tott och att hon just nu är inmålad i ett hörn och känner sig oerhört angripen och därför slår omkring sig.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 655
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka