Hmm... inser att jag måste beställa hem mera hö åt hästarna samt skaffa torrfoder åt hunden och kattarna att ha som krisfoder. (Kattarna skulle dock förhoppningsvis överleva ett bra tag på möss och fåglar)

Vi är typen som brukar handla mat varje dag och planera minst möjligt. Men har alltids några basvaror hemma så det skulle nog räcka en till två veckor åtminstonde, om vi ransonerar lite.

I övrigt tror jag att vi skulle klara oss ganska bra vid kris, vi har:
- vatten som gränsar till tomten (inte bästa drickkvaliteen men borde gå att överleva på, annars går ån med fräscht vatten typ 7-800m borta)
- 3-4 20 liters dunkar för vattenhämting
- 15-20 höns samt 8-10 hanar, dvs. ägg och kött
- två körhästar med vagnar samt en äldre släde som funkar på is (och broddskor till hästarna)
- stor vakthund som kan skydda mot inbrott
- massor med friluftsgrejer, t.ex. en sak man kan använda för att ladda mobilen genom att elda småkvistar
- motorsåg
- en massa träd som går att elda för att eventuelt koka/steka mat utomhus

Största problemet skulle nog vara att vi inte har annan uppvärmning än el. Finns dock massor med varma kläder och filtar, och det är extremt sällan någon långvarig kyla här (motsvarande klimat som skåne) så vi skulle nog överleva även om det blir jobbigt och obehagligt.

Jag har tidigare arbetat inom kommunadministration, så jag har lite koll på hur det planeras för krishantering med t.ex. vattenutdelning och så. Låt oss säga såhär att om transportnätet slutar fungera så lär det bli problem.

Är det så att man försämrar för sig (eller samhället) genom att vara krismedveten?
Om inte, vari ligger problematiken att vara det?

Tja, det är inte alldeles bra om fler skulle börja bunkra Kalasjnikovs, ammunition, mat och bensin på sina ägor, bygga bunkrar och propagera för jordens undergång- till exempel. Vilket verkar vara en vanlig ide om vad "krismedvetenhet" är i vissa länder västerut.

Vad är inte klokt?

72 timmar, som sagt, är ju ingen tid att tala om för de flesta av oss. Personer som behöver medicin kontinuerligt, brukar se till att hämta ut nya recept innan det tar slut, så det löser ju de 72 timmarna med automatik. Dessutom skulle jag vilja se den apotekare som vägrar att ge insulin till tex min partner bara för att det är strömavbrott så att kassaapparaten inte fungerar!

Jag undrar verkligen om det finns en enda storskalig kris som man har klarat genom lagerhållning som central överlevnadsmetod? Jag är starkt tveksam till hela idén.

Det är inte klokt att det är så dålig krisberedskap i kommun som exempel. Affären har inget mat lager det är " just in time" leveranser. Säg att det blir storm o snöoväder. Det har sålt ut bandvagnarna som behövs gör att ta sig fram till ex sjuka o behövande. Då behöver jag ha beredskap för det hemna med mat, vatten, någon värmekälla för några dagar. Det är en sorts kris. Det är väll inget kostigt? Jag bor på landsbydgden med vintertid besvärlig väg o har djur. Så att ha framförhållning med mat o vätska o foder strö mm är inte idioti i mina ögon.

Vi skulle få vissa problem. Huset har tyvärr bara elvärme och det finns inte luckor för alla fönster så det skulle bli en del värmeutsläpp. Vatten har vi för några dagar och blir det längre tid så tror jag att nån av grannarna har en brunn men det finns inga vattendrag att tala om.

I övrigt har vi gasolkök,mat och utrustning som skulle räcka länge.

Det är inte klokt att det är så dålig krisberedskap i kommun som exempel. Affären har inget mat lager det är " just in time" leveranser. Säg att det blir storm o snöoväder. Det har sålt ut bandvagnarna som behövs gör att ta sig fram till ex sjuka o behövande. Då behöver jag ha beredskap för det hemna med mat, vatten, någon värmekälla för några dagar. Det är en sorts kris. Det är väll inget kostigt? Jag bor på landsbydgden med vintertid besvärlig väg o har djur. Så att ha framförhållning med mat o vätska o foder strö mm är inte idioti i mina ögon.
Jag känner till Just in time.

Idioti har jag inte sagt något om. Bara att 72 timmar ska nog de flesta kunna ta sig igenom.

Vad är inte klokt?

72 timmar, som sagt, är ju ingen tid att tala om för de flesta av oss. Personer som behöver medicin kontinuerligt, brukar se till att hämta ut nya recept innan det tar slut, så det löser ju de 72 timmarna med automatik. Dessutom skulle jag vilja se den apotekare som vägrar att ge insulin till tex min partner bara för att det är strömavbrott så att kassaapparaten inte fungerar!

Problemet med insulin är ju att det måste förvaras kallt/svalt. Sen har jag mkt svårt att tro att man 'lätt' kan få ut medicin om det saknas ström. Tex funkar ju varken dörrarna (slå sig in?) eller de elektroniska recepten. Visserligen kan man bevisa att man är diabetiker, men vilka diabetiker skall få det insulin som apoteket har hemma? De har ju inte heller jättestora lager. Dessutom är det inte säkert att de har extra sprutor och delar till pumpen då det är Skövdedepån som skall sköta det mesta av detta nu.

Tja, det är inte alldeles bra om fler skulle börja bunkra Kalasjnikovs, ammunition, mat och bensin på sina ägor, bygga bunkrar och propagera för jordens undergång- till exempel. Vilket verkar vara en vanlig ide om vad "krismedvetenhet" är i vissa länder västerut.
Jag tycker du ska läsa om den här tråden från början.

Problemet med insulin är ju att det måste förvaras kallt/svalt. Sen har jag mkt svårt att tro att man 'lätt' kan få ut medicin om det saknas ström. Tex funkar ju varken dörrarna (slå sig in?) eller de elektroniska recepten. Visserligen kan man bevisa att man är diabetiker, men vilka diabetiker skall få det insulin som apoteket har hemma? De har ju inte heller jättestora lager. Dessutom är det inte säkert att de har extra sprutor och delar till pumpen då det är Skövdedepån som skall sköta det mesta av detta nu.
Men vi har ju alltså inte det problemet om vi talar om 72 timmar. Det löser de flesta själva, på rutin. Det innefattar givetvis även de prylar man använder.

Vad sägs om den krismedvetenhet denna tråd handlar om, och du opponerar dig mot?
Tja, den "medvetenheten" tycks variera mellan funderingar på vatten till djuren under några få dagar till något i stil med "efter katastrofen". Om medvetenhet, lite vanliga smånojor eller något mer problematiskt är svårt att avgöra via forum. Självgodheten i den självutnämnda medvetenheten är däremot rätt lätt att detektera.

Trenden är inte bekymmersfri, skulle jag säga.

Fast jag fattar ändå inte. 72 timmar dör du ju inte på även om du inte dricker exakt 3liter vatten per dygn, eller äter jättebra. Visst - jävla obekvämt och jobbigt och kanske kallt men som vanlig frisk vuxen ska man väl kunna ta sig igenom det på lite knäckebröd och det drickbara man har hemma? (Om man nu har nåt vill säga - jag har Cola, vin och juice hemma i skrivande stund).

Man kan klara sig utan att ha mobilen på hela tiden, med att pissa ute, med att inte duscha, med att gå i underställ och overall inne.

Man dricker inte 3 liter vatten det skall räcka till hygein också. Men det är en riktlinje upp till var o en att tolka som ni vill.

Hur långt västerut tänker du då.....? :confused:
Bor i grannlandet västerut och känner inte precis igen mig...? :cautious:

Man dricker inte 3 liter vatten det skall räcka till hygein också. Men det är en riktlinje upp till var o en att tolka som ni vill.
Ja men jag tänker att just hygien kan man ju överleva utan i 72 timmar.

Jag tänker ganska ofta på sånt. Tex hamstrar jag mediciner, torrvaror (pasta, kex, mjöl etc), torrfoder till katterna, toapapper,våtservetter och ljus. Frysen är alltid full av bröd etc som kan ätas upp först. Det finns möjlighet och utrustning för att göra bål och koka vatten. Jag har sjukvårdsutrustning. Jag har ett lager av akupunkturnålar. Batterier och uppladdade ficklampor finns alltid. Har egen brunn med pump så vi förlorar vatten i kranen vid elavbrott, men det går fint att hinka upp ur brunnen eller från en stor damm på gården. Mitt hus har bara elvärme och det är inte bra, men jag kan gå över till grannhuset som har kamin och massor av ved om något händer vintertid. Vi har behållt utedasset och ser till att hålla det i bra skick. Försöker alltid ha hö hemma för ett par veckor, och jag har alltid en hage med långt gräs som jag sparar. Inte så mycket näring vintertid men lite finns ju och det håller igång magen så hästarna kan klara sig. Jag har massa filtar och varma kläder.

Vid krig har jag en plan på hur jag kan rymma till grannlandet (med djuren), jag har kartor och har tänkt på vilka väger jag kan åka ev rida om det inte går att köra. Har också tänkt på hur jag ska göra vid översvämning och skogsbrand. Tex en sån enkel sak som att det finns burar med plats för alla katterna så vi snabbt kan flytta på oss. Att transporten aldrig lånas ut och alltid ska vara i körbart skick. Att det finns bränsle i tanken. Vi har radio som går på batteri.

Jag håller alltid koll på smhi. Varje gång det är stormvarning fyller jag upp alla baljor och hinkar med vatten. Laddar upp alla mobiler och datorer (kan ladda från den+laddbank), lägger fram ficklampor och äter så mycket varm mat jag orkar. Oftast i onödan men better safe than sorry. Det är inte speciellt jobbigt att ta förhandsregler.

Det ni som tycker att det inte är något problem att klara sig inte förstått, är att om en kris uppstår kommer ni inte ha en aning om hur länge den kommer vara! Ni vet inte att om 72h är allt som vanligt igen, bara att vänta med att äta och dricka upp vinet. Det funkar inte så. Det är ingen realityshow som varar ett bestämt antal timmer, det är på riktigt och på liv och död. De flesta som är tycker att beredskap är onödigt är dessutom stadsbor och ni kommer klara er betydligt sämre än vi som bor på landet och har tillgång till eget rent vatten och bränsle, mat, vapen och maskiner. I en stad är även risken för upplopp och kriminalitet väldigt stor och det kan bli omöjligt att lämna lägenheten.

Jag tänker ganska ofta på sånt. Tex hamstrar jag mediciner, torrvaror (pasta, kex, mjöl etc), torrfoder till katterna, toapapper,våtservetter och ljus. Frysen är alltid full av bröd etc som kan ätas upp först. Det finns möjlighet och utrustning för att göra bål och koka vatten. Jag har sjukvårdsutrustning. Jag har ett lager av akupunkturnålar. Batterier och uppladdade ficklampor finns alltid. Har egen brunn med pump så vi förlorar vatten i kranen vid elavbrott, men det går fint att hinka upp ur brunnen eller från en stor damm på gården. Mitt hus har bara elvärme och det är inte bra, men jag kan gå över till grannhuset som har kamin och massor av ved om något händer vintertid. Vi har behållt utedasset och ser till att hålla det i bra skick. Försöker alltid ha hö hemma för ett par veckor, och jag har alltid en hage med långt gräs som jag sparar. Inte så mycket näring vintertid men lite finns ju och det håller igång magen så hästarna kan klara sig. Jag har massa filtar och varma kläder.

Vid krig har jag en plan på hur jag kan rymma till grannlandet (med djuren), jag har kartor och har tänkt på vilka väger jag kan åka ev rida om det inte går att köra. Har också tänkt på hur jag ska göra vid översvämning och skogsbrand. Tex en sån enkel sak som att det finns burar med plats för alla katterna så vi snabbt kan flytta på oss. Att transporten aldrig lånas ut och alltid ska vara i körbart skick. Att det finns bränsle i tanken. Vi har radio som går på batteri.

Jag håller alltid koll på smhi. Varje gång det är stormvarning fyller jag upp alla baljor och hinkar med vatten. Laddar upp alla mobiler och datorer (kan ladda från den+laddbank), lägger fram ficklampor och äter så mycket varm mat jag orkar. Oftast i onödan men better safe than sorry. Det är inte speciellt jobbigt att ta förhandsregler.

Det ni som tycker att det inte är något problem att klara sig inte förstått, är att om en kris uppstår kommer ni inte ha en aning om hur länge den kommer vara! Ni vet inte att om 72h är allt som vanligt igen, bara att vänta med att äta och dricka upp vinet. Det funkar inte så. Det är ingen realityshow som varar ett bestämt antal timmer, det är på riktigt och på liv och död. De flesta som är tycker att beredskap är onödigt är dessutom stadsbor och ni kommer klara er betydligt sämre än vi som bor på landet och har tillgång till eget rent vatten och bränsle, mat, vapen och maskiner. I en stad är även risken för upplopp och kriminalitet väldigt stor och det kan bli omöjligt att lämna lägenheten.

Jag tycker det låter på gränsen till skadligt (apropå den diskussion som förs) att lägga så mycket kraft, energi och tanke på "krismedvetenhet", att göra såpass snäva val (låna ej ut transporten till exempel) för att kunna hantera något som har en extremt liten sannolikhet för inträffande. Av det jag läser i ditt inlägg.

Annars håller jag med i mycket av det du skriver också. Att förbereda inför eventuella elavbrott är något vi också gör varje gång det larmas i förväg. Det är skönt att veta sedan när strömmen försvinner. Men det har ju med att göra att sannolikheten att elen försvinner är högst signifikant, händer då och då.

Det där med att äta varm mat tills man nästan spyr i preventivt syfte förstod jag inte ens. Det lät inte speciellt smart.

Exakt, när många vill ha medicin kommer det inte hjälpa att Petruskas man behöver den. Apoteken har sällan stora lager i dag, just för att det är så enkelt att beställa leveranser. Alla andra diabetiker behöver också medicin och många är beredda att begå kriminella handlingar för att få tag på livsviktiga varor som insulin. Att be snällt kommer inte fungera särskilt länge när apoteken inte får nya leveranser.

Om man har en sjukdom som kräver mediciner är det idioti att inte se till att ha såpass att man åtminstone kan klara sig ett par veckor.

Jag tycker det låter på gränsen till skadligt (apropå den diskussion som förs) att lägga så mycket kraft, energi och tanke på "krismedvetenhet", att göra såpass snäva val (låna ej ut transporten till exempel) för att kunna hantera något som har en extremt liten sannolikhet för inträffande. Av det jag läser i ditt inlägg.

Annars håller jag med i mycket av det du skriver också. Att förbereda inför eventuella elavbrott är något vi också gör varje gång det larmas i förväg. Det är skönt att veta sedan när strömmen försvinner.

Behöver faktisk inte alls lägga så mycket energi på det, det går av sig själv. Jag pratade mycket med min farmor och mormor om krigen (jag är från ett land som blev ockuperat av nazisterna) och redan där lärde jag mig mycket nyttigt. Jag läste en överlevelseshandbok för typ 15-20 år sen och efter det finns tänket i ryggmärgen sas. När mat äts upp och utrustning förbrukas fyller jag på med ny, kollar vad jag har och skriver upp det jag behöver köpa på en lapp. Inte mer komplicerat än så. Jag väntar inte med att köpa nya mediciner tills de jag har är nästan slut. Jag väntar inte med att köpa djurfoder tills det är slut.
Varför skulle jag göra det? Det är inte enklare på något sätt att inte ha någon framförhållning och att inte ha något på lager. Vad jag ska göra vid kris har jag för längst tänkt ut så det är heller inget jag behöver lägga tid på. Jag går inte runt och tänker på alla katastrofer som kan hända. Tvärtom skulle jag säga, jag vet ju att jag är så beredd som jag kan vara så det är inget jag behöver oroa mig för.
Den enda tiden jag aktivt lagt på krisberedskap senaste åren är att skriva i den här tråden. ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 363
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 477
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar