Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Just den frågan har jag ställt mig också, det kan finnas en dold agenda i sånt som anammas av en större grupp "nyttiga idioter" och alltihop bottnar i att invagga folk i falsk trygghet för något suspekt syfte. Vi har ju ett land inte långt från vårat som är "rätt" bra på att sprida desinformation på många sätt.Man kan ju alltid vända på steken, och fråga sig om någon skulle kunna ha intresse av att vi inte blir krismedvetna i Sverige. Och i så fall, vad skulle det stå för..?
Det sistnämnda...
Mina akvariefiskar har jag redan insett kommer stryka med typ direkt.
Fast jag fattar ändå inte. 72 timmar dör du ju inte på även om du inte dricker exakt 3liter vatten per dygn, eller äter jättebra. Visst - jävla obekvämt och jobbigt och kanske kallt men som vanlig frisk vuxen ska man väl kunna ta sig igenom det på lite knäckebröd och det drickbara man har hemma? (Om man nu har nåt vill säga - jag har Cola, vin och juice hemma i skrivande stund).
Man kan klara sig utan att ha mobilen på hela tiden, med att pissa ute, med att inte duscha, med att gå i underställ och overall inne.
Och ändå har folk flyttat dit i strida strömmar! Från landsbygden! Från jordbruket!Jag citerar Ronny Eriksson: "Om man byggde en hög mur runt hela Stockholm och det inte fanns dörrar i den, undrar om det skulle bli mest klösmärken på ut- eller insidan."
Ett bilbatteri och en inverter för några hundralappar håller fiskarna vid liv länge, utan buller och avgaser. Med en lagom stor batteriladdare konstant ansluten till batteriet för underhållsladdning, fortsätter pumpen även om elen försvinner när man inte är hemma.
(Sen finns det ju batteridrivna luftpumpar också, jag har en för 2 st D-batterier som funkar många timmar, bra i reserv och kostar bara nån hundring.)
.
Och ändå har folk flyttat dit i strida strömmar! Från landsbygden! Från jordbruket!
Och de första tre dygnen har normalt sett diabetiker (och andra som behöver medicin hela tiden) redan medicin för att klara hemma. De flesta undviker nog att stå helt utan.Problemet är nog ännu större att ta sig in dit insulinet förvaras, inte kassaapparaten, de flesta ställen har elektroniska lås idag och de kommer i ett sånt läge inte att fungera. Vid en riktig sammhällskris skulle man givetvis börja bryta sig in, men inte de första tre dygnen på något som man tror är övergående.
Samma här. Akvarierna kommer vara de första som dör. Ohjälpligt. Hade jag dyrare fiskar skulle jag tveklöst ha elverk dock. Antar en orm är värdefull både ekonomiskt och känslomässigt - så ett elverk kanske inte är en dum ide?
Javisst, civilsamhället har ofta räddat folk. Se bara på den sk flyktingkrisen. Civilsamhället förutsätter människor, vilket det inte råder brist på i tätorter. Jag räknar in det i uttryck som samhällets organisationer, slarvigt kanske, men ändå.Kanske för att man för inte alltför länge sedan hade en normal beredskap hemma? För att man inte var så säker på att allt skulle fungera med samhällets försorg. Min föräldrageneration upplevde kriget.
Beredskapen är så oändligt mycket kortare nu. Det är i nationens intresse att vi är lite bättre på det.
Tiderna ändras och vi är elberoende i så väldigt mycket. T.ex. skulle jag itne ha telefon om elen slogs ut för jag har min fasta telefon på fiber, och den behöver ström för att funka.
Man har mindre lager av mat hemma. Man litar på affären om hörnet. Men den behöver kommunikationer och el för att fungera. Många lagar inte mat alla dagar i veckan.
Försvinner vattnet i kranen så har många inte ens kärl att hämta vatten i.
För egen del har sinad brunn medfört att jag har två 20-liters vattendunkar hemma. Alltid något.
Och som sagt - jag som ser byarörelsen inifrån - jag är trygg i att vi hjäler varann.
Jag antar att det skrivits en del om hur det civila samhället funkade vid storbranden i Västmanland. Inte var det samhället som såg till att djur och människor evakuerades, det var bygdens organisationer. Civilsamhället.
Det offentliga stod lamslaget. Ingen hade förutsett något sådant.
Min kungssnok är inte värd många hundralappar så det är högst känslomässigt. Men det tar lång tid för en orm att dö av kyla och det är förmodligen väldigt plågsamt. Om det rör sig en drastisk sänkning, från sina normala 25-30 grader till +10 på ett par dagar så skulle ormen stressas något fruktansvärt och kanske ta skada i form av förkylningar m.m, det vill jag undvika om det går.
Elverk känns som en lite för dyr lösning i dagsläget "bara" för ormens skull. Möjlighet att ha henne på mammas täljstenskamin finns om ett ev. strömavbrott skulle hålla i sig.
85% av den svenska befolkningen bor i städer, så du kommer att vara i gott sällskap!Känner mig som en slapp stadsmänniska. Lever på smoothies, take away, och något storkok i veckan så vuxen kvinna jag är... Har vin hemma, röda linser, råggryn, en burk konserverade tomater, fyra apelsiner och det sista julgodiset. Utöver katt- och hundmat.
Tanken på en generell samhällskollaps utan el och vatten ens några dygn ligger väldigt långt borta. Jag blir bland de första som dör helt klart.
Är det så att man försämrar för sig (eller samhället) genom att vara krismedveten?Javisst, civilsamhället har ofta räddat folk. Se bara på den sk flyktingkrisen. Civilsamhället förutsätter människor, vilket det inte råder brist på i tätorter. Jag räknar in det i uttryck som samhällets organisationer, slarvigt kanske, men ändå.
Alltså, grejen är ju att man inte överlevde andra världskriget genom lagerhållning av saker från före krigsutbrottet. Snarare genom påtvingad sparsamhet och omsorg under tiden. Hade det varit krig med den typen av ransonering nu hade jag tagit vara på mina äpplen mycket mer systematiskt i höstas, tex.
Andra krig verkar det inte heller vara lagerhållning i förväg som räddar folk, om de räddas. Och lagerhållning i förväg hade väl knappast klarat skivan under tex Leningrads belägring. Om det någonsin har räddat folk, så bör det ha gällt kriser som var betydligt snabbare avklarade.
Nu vet jag inte hur fort det blir utkylt där du bor, men till +10 tar vintertid inte ens ett dygn att rasa till vid bortfall av värmen i de flesta bostäder. Men antar den kan hållas varm ett tag i filtar, ha nära kroppen och så. Och sen ta er till värme.
Du får värma täljsten på engångsgrill på balkongen i värsta fall
Det beror naturligtvis på vad du avser med att vara "krismedveten".Är det så att man försämrar för sig (eller samhället) genom att vara krismedveten?
Om inte, vari ligger problematiken att vara det?