Ja. Vi har varit utan både el och vatten betydligt längre än 72h vid ett tillfälle de senaste 10 åren. Det är jobbigt och kräver mycket arbete - och samarbete med andra.

Mest jobb kräver djuren.

Man kan ju alltid vända på steken, och fråga sig om någon skulle kunna ha intresse av att vi inte blir krismedvetna i Sverige. Och i så fall, vad skulle det stå för..?
Just den frågan har jag ställt mig också, det kan finnas en dold agenda i sånt som anammas av en större grupp "nyttiga idioter" och alltihop bottnar i att invagga folk i falsk trygghet för något suspekt syfte. Vi har ju ett land inte långt från vårat som är "rätt" bra på att sprida desinformation på många sätt.

Mitt intryck är att vi hade ett större medvetande och krisberedskap på individplanet för bara 25-30 år sedan, medan sådana aspekter efter hand fallit i glömska sedan dess. Urbanisering har bidragit till att en stor andel av befolkningen har vant sig vid en på många sätt bekväm och problemfri existens i stadsmiljöer. Men besvärar man sig med att skrapa litet på ytan så är det inte någon kontroversiell uppfattning att somliga av de storskaliga samhällsfunktioner som många förlitar sig på är känsligare och mindre robusta idag än för säg en generation sedan. Det räcker med ett rejält snöfall (t ex Göteborg 1995) för att många delar av samhället skall gå ner på knä, även om det inte handlar om överlevnad. Och vi har idag inte ens samma nivå på beredskap och redundans ifråga om vare sig utrustning eller personal som vi hade då.

Nu handlade tråden ju inte om något domedagsscenario utan om tre dygns elavbrott, men redan det - tre dygn utan el i hela samhället - är besvärligt nog. Vi har ju ett samhälle där många historiskt offentliga stödfunktioner är uppstyckade och utsålda, med följden att vi på många håll saknar övergripande strategier och handlingsplaner för krislägen. Robusthet och driftsäkerhet är kostnadsposter i årsredovisningar, snarare än potentiell samhällsnytta. Med det i tankarna är det snudd på verklighetsfrånvänt, som jag ser det, att utgå från att "någon" löser alla problem, och att "det ordnar sig".
Rent konkret finns ofta en robusthet och tålighet i decentraliserade och småskaliga verksamheter, sett i ett större perspektiv. Småskalig energiförsörjning reducerar risken för geografiskt omfattande elavbrott (tänk t ex 1983, då hela Sverige söder om Dalälven var strömlöst en halv dag, eller de regionalt svåra konsekvenserna av Gudrun och Per). Decentraliserad livsmedelsproduktion med gårdsförsäljning reducerar effekterna av störningar i logistikkedjor och transportsystem. Egen vattenförsörjning minskar problemen vid exempelvis sabotage eller stora elavbrott. Vi har ju att förhålla oss både till oavsiktliga krislägen och till avsiktliga.

Det är dumt att underblåsa ogrundade rädslor, men jag ser ett stort spann mellan det och ett realistiskt riskmedvetande. Och jag menar inte att det nödvändigtvis är av godo att skala ner allting till by- och grann-nivå, men jag ser definitivt ett större samhällsproblem i att blunda för eget ansvarstagande än i att ha en sund beredskap på det. :)

Det sistnämnda... :p

Mina akvariefiskar har jag redan insett kommer stryka med typ direkt.

Samma här. Akvarierna kommer vara de första som dör. Ohjälpligt. Hade jag dyrare fiskar skulle jag tveklöst ha elverk dock. Antar en orm är värdefull både ekonomiskt och känslomässigt - så ett elverk kanske inte är en dum ide?

Ett bilbatteri och en inverter för några hundralappar håller fiskarna vid liv länge, utan buller och avgaser. Med en lagom stor batteriladdare konstant ansluten till batteriet för underhållsladdning, fortsätter pumpen även om elen försvinner när man inte är hemma. :up:

(Sen finns det ju batteridrivna luftpumpar också, jag har en för 2 st D-batterier som funkar många timmar, bra i reserv och kostar bara nån hundring.)

Fast jag fattar ändå inte. 72 timmar dör du ju inte på även om du inte dricker exakt 3liter vatten per dygn, eller äter jättebra. Visst - jävla obekvämt och jobbigt och kanske kallt men som vanlig frisk vuxen ska man väl kunna ta sig igenom det på lite knäckebröd och det drickbara man har hemma? (Om man nu har nåt vill säga - jag har Cola, vin och juice hemma i skrivande stund).

Man kan klara sig utan att ha mobilen på hela tiden, med att pissa ute, med att inte duscha, med att gå i underställ och overall inne.

Det handlar val mest om att bibehalla samhallsordningen an att hindra att folk svalter under 3 dagar. Matta personer ar mindre desperata och brakar mindre gissar jag. I en krissituation ar det ju osakert hur bra polis och liknande samhallsfunktioner fungerar, sa det bor ju medfolja en okad risk for inbrott, brak och kravaller.
Jag bor valdigt uppbyggt, dar jag gissar att en stor majoritet handlar for nagra dagar max, och vid en samhallig kris, dar e.g. elnat och vatten slas ut sa skulle nog ordningen gar ganska fort ocksa...

Fast jag fattar ändå inte. 72 timmar dör du ju inte på även om du inte dricker exakt 3liter vatten per dygn, eller äter jättebra. Visst - jävla obekvämt och jobbigt och kanske kallt men som vanlig frisk vuxen ska man väl kunna ta sig igenom det på lite knäckebröd och det drickbara man har hemma? (Om man nu har nåt vill säga - jag har Cola, vin och juice hemma i skrivande stund).

Man kan klara sig utan att ha mobilen på hela tiden, med att pissa ute, med att inte duscha, med att gå i underställ och overall inne.

Om man vet att det slutar vid 72h så är det helt rätt tänkt. Fast det vet man väl oftast inte? Jag visste till exempel inte att el och vatten skulle komma tillbaka vid Gudrun efter 106h (förutom att jag trodde att det max blir ett par timmar, som det brukar vara :grin:). Vi arbetade hårt för att hitta lösningar att klara oss bra mycket längre än så.

.
Jag citerar Ronny Eriksson: "Om man byggde en hög mur runt hela Stockholm och det inte fanns dörrar i den, undrar om det skulle bli mest klösmärken på ut- eller insidan."

;)
Och ändå har folk flyttat dit i strida strömmar! Från landsbygden! Från jordbruket!

Ett bilbatteri och en inverter för några hundralappar håller fiskarna vid liv länge, utan buller och avgaser. Med en lagom stor batteriladdare konstant ansluten till batteriet för underhållsladdning, fortsätter pumpen även om elen försvinner när man inte är hemma. :up:

(Sen finns det ju batteridrivna luftpumpar också, jag har en för 2 st D-batterier som funkar många timmar, bra i reserv och kostar bara nån hundring.)

Inte så mycket frånvaro av pump som dödar dem utan kylan.

MSB har tagit fram olika sceniarion för hur samhällets beredskap ser ut vid olika väderextremer.

T.ex vilken problematik som kan uppstå vid värmebölja eller skyfall. Men betydligt besvärligare blir det enligt dessa rapporter vid en isstorm (underkylt regn vintertid):
https://www.msb.se/Upload/Kunskapsb...ngar/Isstormsscenario_rapport_101210_webb.pdf

”Under de senaste dygnen har vädret i Sverige varit klart och kallt. Temperaturen har nattetid varit ca -10ºC, för att under dagarna stiga till i genomsnitt - 5ºC. Elförbrukningen har för årstiden varit hög och Svenska Kraftnät håller effektreserver i beredskap. Väderprognoser varnar för stormbyar, snöfall och underkylt regn över en mycket stor yta av Sverige, som sträcker sig över flera angränsande län och inkluderar såväl större städer som landsbygd. SMHI har utfärdat en klass 2 varning för de kommande dygnen, då risken för en s.k. isstorm är överhängande. Er organisation/län, dess verksamhets- och ansvarsområde förutspås bli direkt drabbade av ovädret. Nästa morgon slår ovädret med full kraft. På grund av höga vindhastigheter och kraftig nedisning havererar ledningar för svåra påfrestningar och ställverk kortsluts efter hand. Detta orsakar omfattande strömavbrott i området. Den kraftiga nedisningen knäcker även telefonstolpar, radiomaster och mobiltelefonmaster vilket orsakar omfattande störningar också på elektroniska kommunikationer. Vägar blir till stora delar oframkomliga på grund av flera centimeter tjock isbeläggning, omkullblåsta träd och nedfallna ledningar. Flera personolyckor i trafiken inrapporteras. Allmänheten uppmanas att stanna hemma. Akuta transporter kan endast genomföras genom körning i kolonn, efter att Vägverket halkbekämpat. På grund av den kraftiga isbeläggningen står även hela det drabbade områdets järnvägsnät stilla. I förlängningen ger isstormen återverkningar inom flera samhällssektorer, bland annat genom störningar i betalningssystemet, livsmedel- och dricksvattenförsörjning, den kommunal vård- och omsorgen, etc. Efter tre dygn avtar ovädret och den följande veckan blir klar och kall, vilket bland annat innebär att istäcket ligger kvar på väg- och järnvägsnät. Cirka 1 miljoner abonnenter i området är utan elförsörjning. Elnätets minskade förmåga och överansträngning föranleder också s.k. effektbrist i andra delar av landet. Röjningsarbete och reparationer kan dock påbörjas. Havererade ställverk i det drabbade området beräknas vara funktionsdugliga inom några dygn, men skadade ledningar beräknas kunna tas i full drift om tidigast en till två veckor. Manuell bortkoppling kommer att behöva tillämpas i området och även i andra delar av Sverige under den närmaste månaden. Även telekommunikationer förväntas fungera bristfälligt under denna tid.”

Problemet är nog ännu större att ta sig in dit insulinet förvaras, inte kassaapparaten, de flesta ställen har elektroniska lås idag och de kommer i ett sånt läge inte att fungera. Vid en riktig sammhällskris skulle man givetvis börja bryta sig in, men inte de första tre dygnen på något som man tror är övergående.
Och de första tre dygnen har normalt sett diabetiker (och andra som behöver medicin hela tiden) redan medicin för att klara hemma. De flesta undviker nog att stå helt utan.

Samma här. Akvarierna kommer vara de första som dör. Ohjälpligt. Hade jag dyrare fiskar skulle jag tveklöst ha elverk dock. Antar en orm är värdefull både ekonomiskt och känslomässigt - så ett elverk kanske inte är en dum ide?

Min kungssnok är inte värd många hundralappar så det är högst känslomässigt. Men det tar lång tid för en orm att dö av kyla och det är förmodligen väldigt plågsamt. Om det rör sig en drastisk sänkning, från sina normala 25-30 grader till +10 på ett par dagar så skulle ormen stressas något fruktansvärt och kanske ta skada i form av förkylningar m.m, det vill jag undvika om det går.

Elverk känns som en lite för dyr lösning i dagsläget "bara" för ormens skull. Möjlighet att ha henne på mammas täljstenskamin finns om ett ev. strömavbrott skulle hålla i sig.

Kanske för att man för inte alltför länge sedan hade en normal beredskap hemma? För att man inte var så säker på att allt skulle fungera med samhällets försorg. Min föräldrageneration upplevde kriget.
Beredskapen är så oändligt mycket kortare nu. Det är i nationens intresse ;) att vi är lite bättre på det.

Tiderna ändras och vi är elberoende i så väldigt mycket. T.ex. skulle jag itne ha telefon om elen slogs ut för jag har min fasta telefon på fiber, och den behöver ström för att funka.

Man har mindre lager av mat hemma. Man litar på affären om hörnet. Men den behöver kommunikationer och el för att fungera. Många lagar inte mat alla dagar i veckan.

Försvinner vattnet i kranen så har många inte ens kärl att hämta vatten i.
För egen del har sinad brunn medfört att jag har två 20-liters vattendunkar hemma. :D Alltid något.

Och som sagt - jag som ser byarörelsen inifrån - jag är trygg i att vi hjäler varann.
Jag antar att det skrivits en del om hur det civila samhället funkade vid storbranden i Västmanland. Inte var det samhället som såg till att djur och människor evakuerades, det var bygdens organisationer. Civilsamhället.
Det offentliga stod lamslaget. Ingen hade förutsett något sådant.
Javisst, civilsamhället har ofta räddat folk. Se bara på den sk flyktingkrisen. Civilsamhället förutsätter människor, vilket det inte råder brist på i tätorter. Jag räknar in det i uttryck som samhällets organisationer, slarvigt kanske, men ändå.

Alltså, grejen är ju att man inte överlevde andra världskriget genom lagerhållning av saker från före krigsutbrottet. Snarare genom påtvingad sparsamhet och omsorg under tiden. Hade det varit krig med den typen av ransonering nu hade jag tagit vara på mina äpplen mycket mer systematiskt i höstas, tex.

Andra krig verkar det inte heller vara lagerhållning i förväg som räddar folk, om de räddas. Och lagerhållning i förväg hade väl knappast klarat skivan under tex Leningrads belägring. Om det någonsin har räddat folk, så bör det ha gällt kriser som var betydligt snabbare avklarade.

Min kungssnok är inte värd många hundralappar så det är högst känslomässigt. Men det tar lång tid för en orm att dö av kyla och det är förmodligen väldigt plågsamt. Om det rör sig en drastisk sänkning, från sina normala 25-30 grader till +10 på ett par dagar så skulle ormen stressas något fruktansvärt och kanske ta skada i form av förkylningar m.m, det vill jag undvika om det går.

Elverk känns som en lite för dyr lösning i dagsläget "bara" för ormens skull. Möjlighet att ha henne på mammas täljstenskamin finns om ett ev. strömavbrott skulle hålla i sig.

Nu vet jag inte hur fort det blir utkylt där du bor, men till +10 tar vintertid inte ens ett dygn att rasa till vid bortfall av värmen i de flesta bostäder. Men antar den kan hållas varm ett tag i filtar, ha nära kroppen och så. Och sen ta er till värme.

Du får värma täljsten på engångsgrill på balkongen i värsta fall ;)

Känner mig som en slapp stadsmänniska. Lever på smoothies, take away, och något storkok i veckan så vuxen kvinna jag är... Har vin hemma, röda linser, råggryn, en burk konserverade tomater, fyra apelsiner och det sista julgodiset. Utöver katt- och hundmat.

Tanken på en generell samhällskollaps utan el och vatten ens några dygn ligger väldigt långt borta. Jag blir bland de första som dör helt klart. :o
85% av den svenska befolkningen bor i städer, så du kommer att vara i gott sällskap! :)

Javisst, civilsamhället har ofta räddat folk. Se bara på den sk flyktingkrisen. Civilsamhället förutsätter människor, vilket det inte råder brist på i tätorter. Jag räknar in det i uttryck som samhällets organisationer, slarvigt kanske, men ändå.

Alltså, grejen är ju att man inte överlevde andra världskriget genom lagerhållning av saker från före krigsutbrottet. Snarare genom påtvingad sparsamhet och omsorg under tiden. Hade det varit krig med den typen av ransonering nu hade jag tagit vara på mina äpplen mycket mer systematiskt i höstas, tex.

Andra krig verkar det inte heller vara lagerhållning i förväg som räddar folk, om de räddas. Och lagerhållning i förväg hade väl knappast klarat skivan under tex Leningrads belägring. Om det någonsin har räddat folk, så bör det ha gällt kriser som var betydligt snabbare avklarade.
Är det så att man försämrar för sig (eller samhället) genom att vara krismedveten?
Om inte, vari ligger problematiken att vara det?

Nu vet jag inte hur fort det blir utkylt där du bor, men till +10 tar vintertid inte ens ett dygn att rasa till vid bortfall av värmen i de flesta bostäder. Men antar den kan hållas varm ett tag i filtar, ha nära kroppen och så. Och sen ta er till värme.

Du får värma täljsten på engångsgrill på balkongen i värsta fall ;)

Här i söder blir det sällan många minus, men nollgradigt är illa nog. Det kallnar ju så fort inomhus när värmen försvinner. Jag får slänga ormen i en påse närmast kroppen och ha en katt i knäet, samt resa tältet inomhus ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 363
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 477
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar