Para ihop katter ibland?

tigerflicka

Trådstartare
Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att katterna blivit presenterade för varandra efter konstens alls regler är om det är bra/dåligt, fördel/nackdel efter det att de får ses ibland men inte hela tiden.
Vi är inte i läge att flytta ihop än. Det hade varit smidigt att kunna ta ned katten, men tänker ifall det blir en nackdel när (om?) de blivit kompisar att ses sporadiskt.
Nån som testat/har kloka råd?

Generellt sett är det inte ett bra sätt att få katter att funka ihop. Katter har inte alltid så lätt att acceptera nya katter, och har inte lika lätt att hantera förändringar varken socialt eller platsmässigt. Det är inte ovanligt att tex veterinärbesök eller att en katt varit borta för parning sen ställer till dynamiken ordentligt och katter som levt ihop länge helt plötsligt kräver ny, långsam introduktion om de ska gå att ha i samma rum igen.

Det kan gå, jag har själv haft (och har nu) katter som även i vuxen ålder gått utmärkt att sätta ihop med "nästan vem som helst", men jag hade inte räknat med det och även om det går så bör man betrakta det som ett stressmoment för katterna.

Jag hade nog hellre väntat tills det är dags att bo ihop mer permanent, för att kunna ge introduktionen all den tid den kan behöva. Mina har alltid gått fort att sätta ihop (men jag har också en väldigt social ras och katter vana vid utställning och nya individer) men det är inget konstigt om det tar ett par månader innan man kan släppa ihop dem helt.

T
Generellt sett är det inte ett bra sätt att få katter att funka ihop. Katter har inte alltid så lätt att acceptera nya katter, och har inte lika lätt att hantera förändringar varken socialt eller platsmässigt. Det är inte ovanligt att tex veterinärbesök eller att en katt varit borta för parning sen ställer till dynamiken ordentligt och katter som levt ihop länge helt plötsligt kräver ny, långsam introduktion om de ska gå att ha i samma rum igen.

Det kan gå, jag har själv haft (och har nu) katter som även i vuxen ålder gått utmärkt att sätta ihop med "nästan vem som helst", men jag hade inte räknat med det och även om det går så bör man betrakta det som ett stressmoment för katterna.

Jag hade nog hellre väntat tills det är dags att bo ihop mer permanent, för att kunna ge introduktionen all den tid den kan behöva. Mina har alltid gått fort att sätta ihop (men jag har också en väldigt social ras och katter vana vid utställning och nya individer) men det är inget konstigt om det tar ett par månader innan man kan släppa ihop dem helt.
Tack! Har tänkt att det inte är optimalt för dem men ville höra ändå om någon hade erfarenhet.

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 373
Senast: Blyger
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 974
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar