Jag håller verkligen med vem det nu var som skrev, även om du skulle ändra dig och vilja skaffa barn så kommer det inte att fixa det andra som gör dig galen i förhållandet. Min erfarenhet är att det framträder ännu tydligare, att få ett förhållande att överleva barn är ingen walk in the park, rent krasst.
Så jag skulle ha tagit mig en ordentlig funderare på allt det där andra som du stör dig på, och varit rak mot både mig själv och partner.
Eller ja, i den bästa av världar hade jag det. Det haade varit det kloka att göra, därmed inte sagt att jag skulle ha fixat det.
Ja, det är ju det. Det är det kloka att göra, och jag har ju gått igenom så mycket av det här i mitt huvud en längre period. Men det är ohyggligt svårt att ta fram det och ta tag i det. Det här är väl bra första steg, men då har man ändå allt det verkligt svåra framför sig. Men det är väl en process... Inte något jag lyckas med i en handvändning.
Det är jättebra att skriva, om ingenting annat för att få ner sina tankar i klartext. Ett tips där är att sedan läsa upp det och fråga dig själv om det du skrivit verkligen stämmer, upprepa det för dig själv och sen ändrar du och gör förändringar i texten.
Håller helt med. Det får nog bli nästa steg nu, att verkligen få ned det på papper till mig själv.
Och blir det så att jag pratar med någon utomstående också så är det ju alltid bra att ha..
@Utsikt Jag vill bara säga att jag tycker att du resonerar så himla klokt! Lyssna på dig själv.
Tack! Jag vet nog egentligen vad jag tycker och tänker, när jag funderar på situationen utan känslor... Men det är svårt "i verkligheten" .. ❤
Nu sticker jag ut lite och säger att även partnern har ett ansvar för att se till att ta diskussionen och sen lämna om han inser att det inte blir barn på det sätt som han vill i det nuvarande förhållandet. Det känns fantastiskt omodernt att lämpa över den biten på att kvinnan ska ta ett aktivt beslut och sen göra grovarbetet när det gäller barn. Vill en man ha barn så är det lika mycket upp till honom att prata om det, planera och även lämna i de fall förhållandet inte utvecklas som han vill.
Jag är också en sån som ”nog” inte vill ha barn, vilket jag också sagt till min nuvarande särbo och även exet. För min egen del så är det lika med helst inte. Jag trivs bra barfri som det är och pysslar hellre med djur och odlingar på fritiden. Allting som kommer kring barn låter svintråkigt även om jag säkert skulle gilla barnet i sig och antagligen vara en hyfsad förälder.
Men skulle min partner absolut vilja ha barn (vilket han i dagsläget säger att han inte vill) så visst kan jag diskutera det. Med då är det han som vill få till en förändring och då hans ansvar att initiera diskussionen, planera för det, han kommer få sköta huvuddelen av hämtandet och lämnandet, aktiviteter, skolgång osv. Massor med par som vill ha barn lyckas inte med det trots att hur mycket vilja som helst finns. En del som inte vill ha barn får det ändå, så är livet, och det är bara att göra det bästa av det.
Jo, i sak håller jag med. Men det är väl kanske också en av anledningarna till osäkerhet i förhållandet i stort. Jag är absolut projektledaren från allt till resor till att gå ut och träffa vänner och ser knappast att det skulle ändras om ett barn kom in i bilden.