Om jag inte missförstod gör man nr 2 i säcken o kissar ute? men wc papper läggs i säcken. Finns extra tjocka säckar
Jo jag vet att det finns extra tjocka säckar avsedda för detta men hur många tror du har det hemma? En vild gissning från min sida (och andra som just forskat om detta) är mindre än ett av 100 hushåll.

Sen detta med "om vattnet tar slut får jag väl köpa på Ica eller macken eller käka på Donken",,,,,,, ähum, riktigt så kommer det inte att funka för iom. att strömmen går så slocknar kassorna och butiker och näringsställen stannar och stänger, dessutom ligger deras lager på vägen och det lilla som finns i butiken kommer att ta slut snabbt om dom ens har öppet. Tanka kommer inte heller att funka för kulissräkneverken är utbytta mot digitala dito, kulissverken kunde handvevas för dom var egentligen en pump (ett jävla vevande blev det, men det gick) men dagens flödesmätare kan inte handvevas och pumpen i botten på lådan går inte heller att köra utan el. Så funkar det digitala on demandsamhället. :up:

Samhället har inga förråd varken med mat mediciner mm som det var tidigare. Mobb föråd mm är tömt o bortskänkt o en del sålt,och samhället avsaknar nu mer beredskap för kris sittuationer. Inte ens militären har tillräckliga förråd. O inga militärsjukhus utan de skall använda vanlig vården....där av som allmänheten uppmanas till egen beredskap för minst tre dygn. Tre dygn minst tar det för samhället att ställa om o få hjälp utifrån enl info på utbildningen hos försvarsutbildarna. Det är f-n inte klokt i mina ögon!
Vad är inte klokt?

72 timmar, som sagt, är ju ingen tid att tala om för de flesta av oss. Personer som behöver medicin kontinuerligt, brukar se till att hämta ut nya recept innan det tar slut, så det löser ju de 72 timmarna med automatik. Dessutom skulle jag vilja se den apotekare som vägrar att ge insulin till tex min partner bara för att det är strömavbrott så att kassaapparaten inte fungerar!

Jag undrar verkligen om det finns en enda storskalig kris som man har klarat genom lagerhållning som central överlevnadsmetod? Jag är starkt tveksam till hela idén.

Vad är inte klokt?

72 timmar, som sagt, är ju ingen tid att tala om för de flesta av oss. Personer som behöver medicin kontinuerligt, brukar se till att hämta ut nya recept innan det tar slut, så det löser ju de 72 timmarna med automatik. Dessutom skulle jag vilja se den apotekare som vägrar att ge insulin till tex min partner bara för att det är strömavbrott så att kassaapparaten inte fungerar!

Jag undrar verkligen om det finns en enda storskalig kris som man har klarat genom lagerhållning som central överlevnadsmetod? Jag är starkt tveksam till hela idén.

Upp till var o en att tro de man vill.
Apoteket här haft kassa strul o data problem då lämnar de inte ut någon medicin de gånger de skett. Fick åka till annan kommun o hämta medicin.

• Gilla
Reactions: kol
Upp till var o en att tro de man vill.
Apoteket här haft kassa strul o data problem då lämnar de inte ut någon medicin de gånger de skett. Fick åka till annan kommun o hämta medicin.
Men då hade de alltså kassastrul, det rådde inte allmän samhällskris.

Själv är jag mer rädd för den här extrem individualistiska andan som odlas i trådar som den här, än för samhällskriser. Eller, den individualismen är väl att betrakta som en samhällskris.

Det som de flesta glömmer är hur mycket som stannar om elen försvinner. Och att nej det kommer inte bara vara att butikerna ger bort vad det nu är.

Samhället är mycket mer sårbart än många tror. Sen preppar jag inte för det, men det är för jag bor och bott på landet och där är 24 - 72 h utan ström och vatten inget unikt, så det är förberett ändå. Och jag kan påverka tex värmen själv genom att elda, stänga av rum mm. Dieselelverk är sanslöst bra med även om jag inte har ngt här (men pappa har)

Vi var utan ström nästan 5 dygn efter stormen Per (tror jag han hette). Har varit utan vatten 3 v mitt i vintern osv.

Men jag har också sett vilka svårigheter bara ett X h strömavbrott ger i stan. Eller när banken får problem och man inte kan betala med kort och intervjuas i tidningen om att nu får barnen ingen mat...

Det händer att jag köper vildsvin för dyra pengar i saluhall! Tala om inte-kris! Tvärtom, lite lyx. :)
Haha det skulle jag inte göra själv av två anledningar. För det första tycker jag inte att fläskkött är speciellt gott över lag, för det andra skulle det för oss inte vara så smart när jag bara kunnat skicka ut maken ut på trappen med geväret.
OT, men jag gick i förrgårkväll från stallet i mörkret (ca 150meter), helt plötsligt från bara 5-10 meters håll kommer det ett vildsvin springandes mot mig i full fart. Jag GALLSKREK! Jag är liksom rädd för dem i vanliga fall men detta tog priset. Jag skrek så de skar i mina egna öron. Sen insåg jag att det var grannens hund. -10 år på 2 sekunder. Hua!

Men då hade de alltså kassastrul, det rådde inte allmän samhällskris.

Själv är jag mer rädd för den här extrem individualistiska andan som odlas i trådar som den här, än för samhällskriser. Eller, den individualismen är väl att betrakta som en samhällskris.

Allmän samhällskris räknas det inte som första dygnet tex. Så vissa kommer riskera komma ikläm ändå. Dessutom måste då apotekspersonalen tex kunna ta sig till arbetet - något man vid samhällskris kanske inte kan räkna med?

Primärt om en allmän insikt om att vi inte längre har några lager utan allt ligger på vägen. Inklusive mat och drivmedel. Jag tror INTE det skulle vara så enkelt för er i stan vid en krissituation.
Fast om det för min del står mellan att hjälpas åt med alla omkring mig, eller att på egen hand dra ut på storviltsjakt, så vet jag vilket jag föredrar och jag vet vilket som åtminstone i teorin kan fungera.

I övrigt är mitt liv givetvis inte inriktat på att klara kriser, så fall snarare på att agera så att kriser inte uppstår.

Haha det skulle jag inte göra själv av två anledningar. För det första tycker jag inte att fläskkött är speciellt gott över lag, för det andra skulle det för oss inte vara så smart när jag bara kunnat skicka ut maken ut på trappen med geväret.
OT, men jag gick i förrgårkväll från stallet i mörkret (ca 150meter), helt plötsligt från bara 5-10 meters håll kommer det ett vildsvin springandes mot mig i full fart. Jag GALLSKREK! Jag är liksom rädd för dem i vanliga fall men detta tog priset. Jag skrek så de skar i mina egna öron. Sen insåg jag att det var grannens hund. -10 år på 2 sekunder. Hua!

Dessa vildsvin! Gah...vi har några stora som huserar nere i skogen nu. Det är så min minishettis är liten :(

Fast om det för min del står mellan att hjälpas åt med alla omkring mig, eller att på egen hand dra ut på storviltsjakt, så vet jag vilket jag föredrar och jag vet vilket som åtminstone i teorin kan fungera.

I övrigt är mitt liv givetvis inte inriktat på att klara kriser, så fall snarare på att agera så att kriser inte uppstår.

Jag citerar Ronny Eriksson: "Om man byggde en hög mur runt hela Stockholm och det inte fanns dörrar i den, undrar om det skulle bli mest klösmärken på ut- eller insidan."

;)

Dessa vildsvin! Gah...vi har några stora som huserar nere i skogen nu. Det är så min minishettis är liten :(

Ja exakt så. Jag tycker det är skitobehagligt när man rider i skogen eftersom jag vet att grisarna ligger och trycker tills man är precis inpå dem, då flyr dom = hästarna flyr i panik. Har man tur att sitta kvar i vändningen ska man vara glad om man inte blir nockad av en gren.
Kom med bilen en gång när typ 5 minismå kultingar promenerade över vägen. Hade stor lust att gasa, men jag kunde inte vara så rå.

Här har vi ett gäng som jag träffar var och varannan gång när jag ta en träningsrunda i skogen, största faran med dom är om jag skulle råka snubbla omkull på en kulting för flocken flyttar sig inte och galten (gigantisk bjässe) brukar stå ivägen tills han fått lite kli under hakan. :p
Dom har gått här så länge nu så ingen av oss har nån nämvärd respekt för den andra,,,,,,,fast sommargrannarna håller på att skita på sig när dom möter "the hog gang". :laugh:

Dessutom skulle jag vilja se den apotekare som vägrar att ge insulin till tex min partner bara för att det är strömavbrott så att kassaapparaten inte fungerar!
Problemet är nog ännu större att ta sig in dit insulinet förvaras, inte kassaapparaten, de flesta ställen har elektroniska lås idag och de kommer i ett sånt läge inte att fungera. Vid en riktig sammhällskris skulle man givetvis börja bryta sig in, men inte de första tre dygnen på något som man tror är övergående.

Vi har trangiakök, värmeljus, ficklampor och diverse täcken/filtar. Det vi inte har i huset är en värmekälla som inte kräver elektricitet och hur vi ska få tag på vatten.

Tror jag skulle klara mig ett litet tag. Om än inte speciellt länge
Har
Utedass.
Jordkällare
Granne med ett par kor.
Vedspis
Källa att hinka vatten ur.
Välfyllda skafferier med torrvaror och konserver.
Massor av stearinljus.

Frysarna skulle vara stora problemet. Där finns mycket mat som skulle förstöras inom något dygn. Antar att jag skulle få se till att starta stordrift på konservering på vedspisen :D

Det jag tror skulle vara största fördelen är att JAG BOR PÅ LANDET! Här hjälper vi varann. Jag är helt säker på att vi skulle se om varann och fixa det nödvändigaste för varann i våra byar.

Klarar mig utmärkt ur värme och matlagnings synpunkt, men vattnet kan bli lite si o så att lösa här hemma,har dock grannar med brunn man kan hinka ur så räknas det då klara jag mig.

Lite kärvt utan värme mitt i vintern men möjligen att jag har tillräckligt grova ´rör för att kunna ha viss värme genom att elda i vedpannan om jag eldar försiktigt.
Vatten: opraktiskt men fullt möjligt att ta med hink ur min vattenbrunn även när strömlöst gör att vattenpumpen står stilla.
I övrigt: klarar utan svårigheter 72 timmar utan att kunna åka och handla. Vatten, knäckebröd. Då överlever man.
Dessutom färdiglagade matportioner i frysen. Godare att äta värmda, men går kallt också (och tina lär de ju göra om strömmen går, och så får man göra en brasa ute att värma över).

Problemet är nog ännu större att ta sig in dit insulinet förvaras, inte kassaapparaten
Det största problemet med medicinhantering i ett krisläge är varken fysisk åtkomst eller kassahantering utan tillgänglighet till elektroniska recept, vilket förutsätter både elektricitet och ett fungerande internet.

(Naturligtvis finns reservrutiner, men de är tidskrävande och omständliga.)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 477
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar