nya lägenheten har en kamin/öppen spis, konserver och t ex ris/pasta är billigt och kommer att bunkras upp vid erbjudande, lika så choklad :angel: och så finns det egen brunn på gården och en gödselstack för när toaletterna inte fungerar :p.
även transportmedel i form av hästar finns :).

verkar lite lagom sådär.
är jag hos föräldrarna så klarar vi oss typ en vecka utan ngt, spec på sommaren då växthuset är överfullt. bara att man nog får hämta vatten till hästarna från egna dammen 1km bort. vilket går utmärkt med både draghäst, vagn och vattentank på gården :). annars finns egen brunn även där. även vedspis och fullt skafferi och fulla frysar, så är bara att göra storkok av färskvarorna som sen kan klara sig i rums temp.
även goda grannar med kor :).

och vem har inte huset fullt av stearinljus?

När jag tänkte efter lite nu kom jag på att jag bara för matlagning har:
  • 2-lågigt fotogenkök som byggdes om till dieseldrift.
  • 1-lågigt dito, också ombyggt men går även på bensin mm.
  • Fotogenlampa med kokplatta ovanpå sk. stabslykta.
  • Gasolgrill med en full P-19 samt en full P-11 i reserv.
  • Jägarkök 2000 med faciliteter som titankastruller mm.
  • Gasolkök
  • Vedspis
"Prepper", vem då? Jag? Nää vet ni vad,,,,,,,,,, :angel:

Bor på landet, gemensam brunn med några andra hushåll och har en kamin i huset. MEN; även om man har eget vatten - hur ska det kunna pumpas upp om elen är borta? En gammaldags grävd brunn funkar ju med hink på snöre, men en borrad brunn....? Vatten skulle alltså bli ett problem. Men sjövatten kan vi ta hem, har inte långt till sjön.

Värmen fixar sig via kaminen, ved finns mycket.

Mat, tja, vi får väl laga till mat på kaminen, det kunde säkert fungera hjälpligt. Där går att värma vatten också. Stearinljus och tändstickor och ficklampor finns det gott om. Något spritkök och någon slags värmekamin som går på fotogen/olja finns också någonstans i garaget.

Tror jag skulle klara mig ett litet tag. Om än inte speciellt länge
Har
Utedass.
Jordkällare
Granne med ett par kor.
Vedspis
Källa att hinka vatten ur.
Välfyllda skafferier med torrvaror och konserver.
Massor av stearinljus.

Frysarna skulle vara stora problemet. Där finns mycket mat som skulle förstöras inom något dygn. Antar att jag skulle få se till att starta stordrift på konservering på vedspisen :D

Det jag tror skulle vara största fördelen är att JAG BOR PÅ LANDET! Här hjälper vi varann. Jag är helt säker på att vi skulle se om varann och fixa det nödvändigaste för varann i våra byar.

Just det! Det märkte vi tydligt under Gudrun och Per. Att man hjälper varandra. Vi hade elverk och åkte till grannens ridskola och såg till att de kunde få igång vattenpumpen och fylla på vatten. En annan granne hjälpte oss att röja upp vägen.

MEN; även om man har eget vatten - hur ska det kunna pumpas upp om elen är borta?
Kanske finns lättillgängliga andra alternativ, och kanske behöver inte hushållen så mycket vatten. Annars kostar ett enkelt begagnat elverk som kan driva pumpen inte mer än 2500-3000 kr, inte högsta kvalitet men mycket bättre än inget alls.

Just det! Det märkte vi tydligt under Gudrun och Per. Att man hjälper varandra. Vi hade elverk och åkte till grannens ridskola och såg till att de kunde få igång vattenpumpen och fylla på vatten. En annan granne hjälpte oss att röja upp vägen.

Verkligen, vi hade en storm här för två år sen - varade mycket kort tid men förstörde oerhört mycket. 20 minuter efter att det mojnade ylade motorsågar och fyrhjulingar över nejden, det var riktigt fascinerande!

Lite mer seriöst undrar jag över den här överlevnadspropagandan. Varför är det så mycket sådant nu? I vems intresse? Vad står det för?
Kanske för att man för inte alltför länge sedan hade en normal beredskap hemma? För att man inte var så säker på att allt skulle fungera med samhällets försorg. Min föräldrageneration upplevde kriget.
Beredskapen är så oändligt mycket kortare nu. Det är i nationens intresse ;) att vi är lite bättre på det.

Tiderna ändras och vi är elberoende i så väldigt mycket. T.ex. skulle jag itne ha telefon om elen slogs ut för jag har min fasta telefon på fiber, och den behöver ström för att funka.

Man har mindre lager av mat hemma. Man litar på affären om hörnet. Men den behöver kommunikationer och el för att fungera. Många lagar inte mat alla dagar i veckan.

Försvinner vattnet i kranen så har många inte ens kärl att hämta vatten i.
För egen del har sinad brunn medfört att jag har två 20-liters vattendunkar hemma. :D Alltid något.

Och som sagt - jag som ser byarörelsen inifrån - jag är trygg i att vi hjäler varann.
Jag antar att det skrivits en del om hur det civila samhället funkade vid storbranden i Västmanland. Inte var det samhället som såg till att djur och människor evakuerades, det var bygdens organisationer. Civilsamhället.
Det offentliga stod lamslaget. Ingen hade förutsett något sådant.

Man brukar rekommendera ej helt fyllda plastflaskor som man fryser in med vatten. Kan användas för att tinas upp och dricka, men även för att kyla mat :)
Då får man allt ha en stor frys. Själv har jag bara frysfack så jag kan inte frysa in vatten. Är nog många småhushåll i städerna som inte kan ha ett katastroflager med vatten och mat.

Vi bor i lägenhet och skulle tveklöst klara 72 h utan strömförsörjning och vatten. Mängder med friluftsutrustning, ljus samt okej matförråd finns hemma men extra uppvärmningskälla saknas.
Däremot hade vi förmodligen tagit oss ut till min mammas gård om problemet kvarstått runt andra dygnet. Möjligheterna att leva drägligt är långt större där än i stan, även om det bara rör sig om några dagar och den grannsamverkan som finns där ute är oumbärlig.

Jag tycker nog inte att det är märkligare att vara förberedd på att ström och vatten kan försvinna några dagar än vad det är att ha en förbandslåda hemma vid den händelse att en mindre olycka inträffar. Det mest basala är väl värme (kläder, täcken, filtar) och någon form av vätska. Att preppa för samhällets undergång känns som en helt annan sak än att vara medveten om att det kan bli lite kaos relativt snabbt om el och vatten försvinner.

Mitt största bekymmer är faktiskt ormen. I dagsläget finns ingen extra uppvärmning till henne om strömmen går och det går snabbt för en dåligt isolerad lägenhet att bli utkyld vintertid. Jag funderar på om det hade varit värt att skaffa ett gäng heat packs till henne, som en nödlösning för något dygn.

I kris så går det att ta vattnet i tanken till toalettstolen om man inte spolat bort det redan när strömmen går om man inte har tillgång till vatten hemma.

Här hemma så klarar jag nog ett strömavbrott bättre om det är minusgrader än om det är plusgrader för det jag har i kyl och frus kan jag ställa ut. Jag antar att mitt hus skulle fyllas på av grannarna då jag har bästa uppvärmningsmöjligheterna efter att ena grannen slängde ut sin trasiga panna förra hösten. Jag har en brunn jag kan hinka upp vatten ur och gott om ved så jag kan koka vattnet innan det dricks, behoven får vi göra utomhus.

Jag har en del torrvaror i skafferiet, men det räcker ju inte att mätta grannarna hur länge som helst om de själva saknar resurser. 72 timmar skulle dock inte vara några som helst problem. :)

Det jag saknar är väl batterier till radion och möjligheterna att ladda mobilen.

Vi bor i lägenhet och skulle tveklöst klara 72 h utan strömförsörjning och vatten. Mängder med friluftsutrustning, ljus samt okej matförråd finns hemma men extra uppvärmningskälla saknas.
Däremot hade vi förmodligen tagit oss ut till min mammas gård om problemet kvarstått runt andra dygnet. Möjligheterna att leva drägligt är långt större där än i stan, även om det bara rör sig om några dagar och den grannsamverkan som finns där ute är oumbärlig.

Jag tycker nog inte att det är märkligare att vara förberedd på att ström och vatten kan försvinna några dagar än vad det är att ha en förbandslåda hemma vid den händelse att en mindre olycka inträffar. Det mest basala är väl värme (kläder, täcken, filtar) och någon form av vätska. Att preppa för samhällets undergång känns som en helt annan sak än att vara medveten om att det kan bli lite kaos relativt snabbt om el och vatten försvinner.

Mitt största bekymmer är faktiskt ormen. I dagsläget finns ingen extra uppvärmning till henne om strömmen går och det går snabbt för en dåligt isolerad lägenhet att bli utkyld vintertid. Jag funderar på om det hade varit värt att skaffa ett gäng heat packs till henne, som en nödlösning för något dygn.

Mkt ambitiöst! :)

Känner mig som en slapp stadsmänniska. Lever på smoothies, take away, och något storkok i veckan så vuxen kvinna jag är... Har vin hemma, röda linser, råggryn, en burk konserverade tomater, fyra apelsiner och det sista julgodiset. Utöver katt- och hundmat.

Tanken på en generell samhällskollaps utan el och vatten ens några dygn ligger väldigt långt borta. Jag blir bland de första som dör helt klart. :o

Många har redan relativt god beredskap hemma, utan att tänka på det.

Såna här kampanjer, trådar etc har ju förmågan att få en att fundera lite - "vad har jag egentligen hemma? Vad skulle jag göra om det blev si eller så?"

Att bara ha kläckt tanken lite grann, och kanske fått lite ny input och ny kunskap, är ju inte dumt. Man behöver ju inte göra något aktivt av det, men som de säger, kunskap väger inget och man vet aldrig när man kan ha nytta av det.

Senast ändrad:
Det sistnämnda... :p

Mina akvariefiskar har jag redan insett kommer stryka med typ direkt.

Den hobbyn i kombination med sambons matlagningsintresse ger många överlevnadspoäng :p Hade jag levt själv så hade matförrådet bestått av kaffe, vin, energidricka och lite torrvaror. Frysen skulle vara tom och i bästa fall hade det funnits lite torrmat från REAL eller Blå Band att leva på :rofl:

Då får man allt ha en stor frys. Själv har jag bara frysfack så jag kan inte frysa in vatten. Är nog många småhushåll i städerna som inte kan ha ett katastroflager med vatten och mat.
Det där med att frysa in vatten är så dumt så klockorna stannar :banghead: varför inte frysa in mjölk och grädde istället och då också lagra upp smör i frysen? Jag har mejerivaror infrysta, alltid minst 10 liter mjölk och en massa grädde och smör samt ost och övrigt pålägg. Sånt håller nästan hur länge som helst nedfryst.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 477
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar