Behöver faktisk inte alls lägga så mycket energi på det, det går av sig själv. Jag pratade mycket med min farmor och mormor om krigen (jag är från ett land som blev ockuperat av nazisterna) och redan där lärde jag mig mycket nyttigt. Jag läste en överlevelseshandbok för typ 15-20 år sen och efter det finns tänket i ryggmärgen sas. När mat äts upp och utrustning förbrukas fyller jag på med ny, kollar vad jag har och skriver upp det jag behöver köpa på en lapp. Inte mer komplicerat än så. Jag väntar inte med att köpa nya mediciner tills de jag har är nästan slut. Jag väntar inte med att köpa djurfoder tills det är slut.
Varför skulle jag göra det? Det är inte enklare på något sätt att inte ha någon framförhållning och att inte ha något på lager. Vad jag ska göra vid kris har jag för längst tänkt ut så det är heller inget jag behöver lägga tid på. Jag går inte runt och tänker på alla katastrofer som kan hända. Tvärtom skulle jag säga, jag vet ju att jag är så beredd som jag kan vara så det är inget jag behöver oroa mig för.
Den enda tiden jag aktivt lagt på krisberedskap senaste åren är att skriva i den här tråden. ;)

Jag tänkte mer på "jag lånar inte ut transporten till grannen vars häst är i nöd, för kriget kanske bryter ut i natt.". Som det skadliga, dvs där jag tycker man optimerar fel utgående från sannolikhetens. Och om man går och ägnar energi åt att vara beredd på det som aldrig inträffar.

Inte att man ägnat några timmar en gång i tiden för att fundera och lägga upp en plan som man kan sätta i verket.

Jag tänkte mer på "jag lånar inte ut transporten till grannen vars häst är i nöd, för kriget kanske bryter ut i natt.". Som det skadliga, dvs där jag tycker man optimerar fel utgående från sannolikhetens. Och om man går och ägnar energi åt att vara beredd på det som aldrig inträffar.

Inte att man ägnat några timmar en gång i tiden för att fundera och lägga upp en plan som man kan sätta i verket.

Nu har mina grannar egna transporter, men jag syftar inte på att låna ut till grannens dödssjuka häst som inte har transport. Det är en kris som aldrig hänt och som jag ev får ta ställning till den dagen situationen skulle uppstå (och som jag högst troligen inte skulle säga nej till).

Jag syftar på att, som många gör, hyra/låna ut till alla som vill åka på träning etc och då ffa pga att, som jag skrev, något kan hända med mina och det är en stor del i varför jag ville ha egen. Det är inte kul att stå med en sjuk/skadad häst och inte kunna åka pga att man inte har transport, finns oftast inte tid att hitta en att låna. Sannolikheten att det är en skada eller sjukdom är givetvis högre än att det är pga krig, men oavsett är det pga säkerhetstänk.

Senast ändrad:
Det verkar vara en trend nu att kommuner uppmanar sina invånare att kunna klara sig i 72 timmar. I min tidning skrev man idag att man uppmanade att ha en krislåda. Hur är det för er? Skulle ni lätt klara i 72 timmar utan t.ex. el och vatten? Själv är jag en preppare. Sambon har hakat på, men gjorde narr av mig förut ;)

Vi hade klarat oss. Men det blir svårt med hästarna utan vatten. Det hade vi fått åka och hämta.

Vi bor ju i en gammal 1600-talskåk. Här finns kakelugn, öppen spis och vedspis. Så man kan hålla värmen iaf i några rum. Och laga mat på ellipsen.
Vi har också massor med ljus, ficklampor, pannlampor etc.

Jag fick klara mig utan el när jag bott här några dagar och hyresvärden grävt av en elkabel. Jag fick använda vedspis, kakelugn och ljus.
Hade då bara en ficklampa i form av liten nyckelring. Men det gick bra.

Mat har vi i konserver/torrvara i värsta fall. I det här vädret kan man ju ställa ut saker med.
Och vin har vi alltid hemma. :p

Nu har mina grannar egna transporter, men jag syftar inte på att låna ut till grannens dödssjuka häst. Det är en kris som aldrig hänt och som jag ev får ta ställning till den dagen situationen skulle uppstå. Jag syftar på att hyra/låna ut till alla som vill åka på träning etc.
Ok, då förstår jag. Det skulle inte jag heller göra, oavsett krig eller inte.

Javisst, civilsamhället har ofta räddat folk. Se bara på den sk flyktingkrisen. Civilsamhället förutsätter människor, vilket det inte råder brist på i tätorter. Jag räknar in det i uttryck som samhällets organisationer, slarvigt kanske, men ändå.

Alltså, grejen är ju att man inte överlevde andra världskriget genom lagerhållning av saker från före krigsutbrottet. Snarare genom påtvingad sparsamhet och omsorg under tiden. Hade det varit krig med den typen av ransonering nu hade jag tagit vara på mina äpplen mycket mer systematiskt i höstas, tex.

Andra krig verkar det inte heller vara lagerhållning i förväg som räddar folk, om de räddas. Och lagerhållning i förväg hade väl knappast klarat skivan under tex Leningrads belägring. Om det någonsin har räddat folk, så bör det ha gällt kriser som var betydligt snabbare avklarade.
Jag begriper inte riktigt ditt resonemang.

Samhället kommer att de övergripande åtgärderna som behövs om det inträffar en kris av något slag. Men att ta det som utgångspunkt för att man som enskild inte behöver ha någon beredskap alls känns långsökt?
Alla åtgärder kommer att bli mer akuta om folk i gemen helt saknar basvaror, värme och energi. Det är en betydligt större apparat att evakuera eller försörja några hundra tusen människor på en dag elelr två, jämfört med två veckor t.ex.

För mig känns det tryggt att veta att jag klarar mig ett tag om det inträffar en storm liknande den som ställde oss utan el i några veckor. På samma sätt som det var ovärderligt att ha kamin med kokmöjlighet den våren och sommaren som det pågick ledningsarbeten så strömmen var avstängd flera timmar varje dag och vi hade blöjbarn.

Jag skulle inte behöva flytta, inte behöva evakueras. Jag skulle, med lite större möda än vanligt, klara mig och mitt hus en bra stund.

72 timmar är en enkel match. När gudrun drog förbi var vi helt instängda i byn i drygt ett dygn innan vi med gemensamma krafter efter att gått person ur huse med motorsåg och traktorer och skogsvagnar sågat oss ut två kilometer till nästa byvägd som då var röjd. Det tog 16 dygn innan strömmen var åter, 4 dygn innan telefonen fungerade, ett dygn innan posten kom. Vatten togs ur bäcken och grävd brunn ute i hästhagarna. Efter fem dygn knackade militären på dörren och frågade om vi behövde understöd till våra 30 hästar. Jag såg ut som en fågelholk för du har ju ansvar att ha en krisplan. Det hade vi och den fungerade utmärkt.

Man var lite trött på mackor och te efter de veckorna. Kakelugnen gick varm och elverket fungerade så pass att frysen kunde hållas igång och barnen få se på tv på kvällarna.

Lärdom: införskaffa 3fas-elverk. Betydligt mer praktiskt.

Vi skulle klara oss fint.

Äldre hus med vedspis, litet så värmen blir helt okej. Egen brunn.
Karln är elektriker så han hade fan kunnat trolla fram el. :D

Gasol, bensin, diesel, olja, x antal vattendunkar, motorsågar, filtar, ljus, ficklampor, fan och hans moster. Motorbåt om bilen inte skulle gå. Det är fördelen med ett hundra år gammalt båtvarv - ALLT finns.

Det hade inte varit några större problem så länge det finns bränsle till elverket. Det driver hela huset och pumpen till brunnen vid behov. Sedan skulle vi väl inte köra det för fullt hela tiden ändå, det är ju helt onödigt utan vi skulle elda i kaminen, tappa upp vatten osv. Vi handlar inte oftare än en gång i veckan i vanliga fall och klarar oss utan problem i ganska många veckor på det som finns hemma. Skulle det ske idag skulle största problemet vara att hundmaten bara räcker i en vecka till men det är ganska lättlöst det med.

Detta är ju ingen överlevnadspropaganda som kommit nu den har ju funnits länge men människor (generellt) förlitar sig på samhället och att någon annan ska fixa saker. Titta vad som sker när elen gått, efter 10 sekunder är det fullt sjå på sociala medier, folk lagade mat och nu försvann elen! Jag kan ibland bli rädd och tänka "tänk om detta är något mycket större och folk blir sura för att ugnen stängdes av".
72 timmar är extremt kort tid, i andra länder kan man tala om 10 dagar. 72 timmar måste alla friska människor klara sig för det kommer bli extremt svårt att administrera allt som måste skötas i en kommun. Krasst sett skulle jag säga att kommer det en storm, ja, det blir jobbigt (beroende på hur kommunen ser ut), men det kommer bli en helt annan grej om vi börjar prata om förgiftat vatten med elbortfall, stora terroristhandlingar, krig etc. Inte bara händelsen i sig som måste lösas utan också att det är ju inte meningen att gemene man ska sitta hemma och dricka 3 liter vatten och vänta på en bandvagn från kommunen, utan att du kanske ska inställa dig där du är krigsplacerad, vad gör du med barnen? Djuren? Har du dina mediciner? Är det en kommun som drabbas löses det men om det är halva Sverige? Om vattnet förgiftas i hela södra Sverige?

Ja, ställa ut tankar säger några då. Absolut, men det finns inte hur många vinterisolerade vattentankar som helst. Var ska vattnet hämtas? Av vem? Går det? Är vägarna öppna? Finns det drivmedel? El? Och det vattnet som kommer leverars är dricksvatten, dvs du får själv ombesörja hygienvatten osv.

Pratar vi civilt försvar som är populärt nu finns det tre viktiga delar. Kommunen ska bedriva samhällsviktig verksamhet, värna om människors liv och hälsa samt bistå försvarsmakten.
För att samhällsviktig verksamhet ska drivas behövs nyckelpersoner. Så det är ju inte så att alla sitter hemma och väntar på "räddning" utan det måste jobbas på som "vanligt". Oavsett händelse.

Lärdom: införskaffa 3fas-elverk. Betydligt mer praktiskt.
Då ska ni få lära er ytterligare en sak, se till att det är ett dieselelverk och förse det med dubbla tankar och omkastarventil så startar man på diesel och kör vidare på valfri mineralolja, begagnad hydraulolja som inte är miljöolja går utmärkt att köra på och är gratis, prata bara med nån mek som håller på med skogsmaskiner eller entreprenadmaskiner så får ni fatvis. Glöm bara inte att köra några minuter på diesel igen innan ni stänger av elverket annars kan det bli lite segstartat och då får man hjälpa upp det med startgas. :up:
Glöm allt vad frityroljor och vegetabiliska oljor heter bara för då rasar pumpen pga. syror och annan skit.

Absolut. Speciellt den kalla årstiden, när lagring av mat är oproblematiskt.

Finns två bra brunnar på gården, det är förvisso tungt att hinka men det går ju. Har torrvaror, ägg och konserver för flera månader. Kött i frysen som räcker minst lika länge och ett gäng slaktdjur som går i hagarna. Foder till dem har jag också som räcker gott och väl ett år.

Värst är nog hundarna, de äter färskfoder och slaktrester och det går åt tre kilo om dagen. Deras frysblock blir snabbt äckliga om de inte är djupfrysta :p

Vad som gäller om man förlorar uppvärmingsmöjligheterna vid exvis långvarigt strömavbrott är ju att försöka begränsa utrymmet som man ska värma. Klä på sig, värma varandra, ta alla filtar, kuddar, täcken, överkast mm och bygg en koja i rummet. De flesta har ett matbord som man kan bädda under, lägg dukar/överkast/filtar/lakan eller vad man nu har för att fånga värmen och krypa ihop under bordet så man kan få lite värme av varandra eller hålla värmen själv lättare. :)

Tio sidor svar på ett dygn, det där med "beredskap för zombieapokalypsen" är väl inte ett så tokigt kallpratsämne ändå? (med eller utan zombieinslaget) :D

Jag har en fördel av att bo på landet med egen brunn och möjlighet att dra upp hinkar med vatten + i alla fall en värmekälla/kamin med ved, satsar på att fixa en till innan apokalypsen kommer. Gärna med bakugn. Hyggliga skafferiförråd, batteridriven radio, utedass, egna höns, utvecklade grönsaksodlingar och goda grannar med mjölkkor samt mer utvecklade grönsaksodlingar, det borde räcka ett tag.

Om man inte måste börja utveckla ett försvar mot stadsborna som väller ut på landet för att klara sig på lite längre sikt. Två hästar som möjligen skulle gå att köra in om det behövs långsiktig odling i större skala. Och i alla fall en del gamla "hästdrivna" redskap. Fördelen med en 100 år gammal jordbruksfastighet - det mesta finns. :up:

Senast ändrad:
Tänker det också. Fast saker kan ju hända även på våren, sommaren och hösten. Man får hoppas om något händer att det inte är en rekordvinter :)
Vi hade värmen i vår lägenhet avstängd in i oktober/november (Sthlm) det var ju minst sagt lite kyligt mot slutet. Barnen var 3 och 1 år och jag minns att någon av dem blev sjuk också. Det var inte roligt. Visst vi överlevde, men så lång period tog verkligen på krafterna. Värmen slogs alltså aldrig på efter sommaren.

Problemet med insulin är ju att det måste förvaras kallt/svalt. Sen har jag mkt svårt att tro att man 'lätt' kan få ut medicin om det saknas ström. Tex funkar ju varken dörrarna (slå sig in?) eller de elektroniska recepten. Visserligen kan man bevisa att man är diabetiker, men vilka diabetiker skall få det insulin som apoteket har hemma? De har ju inte heller jättestora lager. Dessutom är det inte säkert att de har extra sprutor och delar till pumpen då det är Skövdedepån som skall sköta det mesta av detta nu.

Insulin håller sig i rumstemperatur i en månad. Är det någon plusgrad ute går det att ställa det där eller någonstans svalt för att det inte ska gå till spillo. Får däremot absolut inte frysa, då är det verkningslöst. Insulin tror jag de flesta har tillräckligt av på lager, det stora problemet borde vara att få i sig tillräckligt med kolhydrater för att inte få känningar, eller häva känningar.
Det går inte att strunta i insulin och inte äta, då riskerar man syraförgiftning istället och det är riktigt farligt.

Ett annat problem skulle kunna vara om det börjar brinna någonstans och brandkåren kommer inte fram eller inte ens kan bli larmad.

Brandfara är ju ingen osannolikhet med tanke på att ljus och liknande antagligen kommer användas som ljus och/eller värmekälla vid långvarigt strömavbrott.

Sen som flera tidigare skrivit så är det skillnad på att veta att strömavbrottet kommer att vara i tre dygn än att vara i ett strömavbrott som drar ut på tiden.

Kan tänka mig att de första timmarna är det nog ingen som reflekterar så mycket över det hela mer än att man är irriterad.

Det är nog snarare när man inser att det här kan dra ut rejält på tiden som det blir jobbigt. Speciellt om det då generellt är tydligt att hela samhället är mer eller mindre utslaget och vägarna ofarbara pga snö/nedfallna träd/vatten osv. Är då större delarna av landet utslaget så kan det börja kännas riktigt jobbigt. Är man då någotsånär förberedd både psykiskt och materiellt så är det mycket lättare att härda ut.

Bara en sån enkel sak som att inte kunna dricka på tre dygn pga avsaknad av vatten är rätt så mentalt nedbrytande.

Jag tycker du ska kolla upp vem som införde kalasjnikovs i tråden, och överväga en anmälning till admin.

Eller så läser du mitt inlägg i lugn och ro igen och försöker, åtminstone en halv sekund, förstå vad jag menar, istället för att vilja missförstå.

Det finns en typ av sk krismedvetenhet som kan vara väldigt skadlig för samhället. Och jag nämnde det när du frågade efter den. Du begränsade inte frågan till "den krismedvetenhet som definierats bokstavligen av förslagen och innehållet i denna tråd, kan den vara skadlig?".

Det handlar om när individer isolerar sig, beväpnar sig, slutar lita på varandra och samhället, slutar använda rationella grunder för att ta beslut. Sånt som tangeras i tråden utan att man nämner framlidne Kalasjnikov och hans uppfinningar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 361
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 477
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar