Det egna ansvaret kommer man aldrig ifrån, ska man se till snökaoset i Gävle så brast det hos många bilister som inte hade vinterrustat bilarna innan de gav sig ut på långkörning. Bara en sån enkel sak som att ha en filt och varma jackor, handskar och mössa i bilen är verkligen inte för mycket begärt.

Ok att man inte ska behöva rusta sig som inför en polarexpedition om man ska åka 10 mil men är det vinter så är det ens eget ansvar att se till att man klarar sig hjälpligt om man får problem efter vägen. Jag sitter ju inte och åker med tom tank om det inte finns någonstans att tanka efter vägen och sen skyller på andra.

Jag bor i en stuga på landet som har vedspis och egen brunn, så mig skulle det inte gå någon nöd på. Jag skulle kunna ordna nödlogi åt några frusna stackare från närmsta samhället om det blir kris! Jag tycker det är vettigt att myndigheterna säger åt folket att förbereda sig. 72 timmar är inte mycket. Jag har läst att man bör ha mat så att det räcker i två veckor, och det har jag. Inte för att jag tänker på krig, men för att jag gör storköp från en inköpsförening.

Det känns som lite lite, jag tycker @Wingates får ta sig till Systembolaget och handla lite mer så det blir minst 3 l per dag :up: 2,5 l känns som en väl stor chansning. Omräknat till vatten då, inte alkoholhalten :p

Vad gäller alkoholhaltiga drycker klarar jag mig garanterat längre än 72 timmar :rofl:
@Lager Jag har även 1l rom som jag kan leva på (pirat som man är) och 0.5l minttu choko. Ser nästan framimot 72h krisen :angel:

Då ska ni få lära er ytterligare en sak, se till att det är ett dieselelverk och förse det med dubbla tankar och omkastarventil så startar man på diesel och kör vidare på valfri mineralolja, begagnad hydraulolja som inte är miljöolja går utmärkt att köra på och är gratis, prata bara med nån mek som håller på med skogsmaskiner eller entreprenadmaskiner så får ni fatvis. Glöm bara inte att köra några minuter på diesel igen innan ni stänger av elverket annars kan det bli lite segstartat och då får man hjälpa upp det med startgas. :up:
Glöm allt vad frityroljor och vegetabiliska oljor heter bara för då rasar pumpen pga. syror och annan skit.
Tack, men jag har koll. ☺

De organisationerna sysslar ju strängt taget bara med beredskap. Därför är det rätt ointressant. De är väl också samhällsknutna i stora drag?

Det finns många organisationer som redan verkar och har resurser. LRF t.ex. med sina kommungrupper. Bygdegårdsrörelsen som har över 1400 föreningar i landet. Hembygdrörelsen kanske också. För att inte tala om jaktlag, lokala utvecklingsgrupper (i många fall identiska med bygdegårdsföreningar) HSSL är stort och starkt. Kontaktnät och organisationer som redan finns och verkar. Och kan ta ansvar vid extraordinära händelser.
Nej det är inte ointressant. Det är jätteviktigt. Vid en stor händelse kan inte kommunen administrera alla frivilliga utan de flesta har kontrakt med en frivillig resursgrupp, frg. Civilförsvarsföreningen har huvudmannaskapet för att upprätthålla funktionen och alla som är med i frg går utbildningar osv. Ofta både befsttningsutbildningar och grundutb. Det är också oftast ett kontrakt som är påskrivet mellan kommun och frg där det står om ersättning och arbetsgivaransvar etc.

Alla andra är viktiga, men i en större händelse kommer de frivilliga hänvisas till Frg.

Att det är svårt att rekrytera där kan dom skylla sig helt själva. Jag har haft (mycket god och djup) insikt i frivilligorganisationer där huvudstyrkan i "staben" bestått av ett gäng överåriga besservissrar som inte tillförde något konstruktivt utan endast var intresserade av att dricka kaffe, ha fester, åka nånstans och äta gott under förevändning att det var "kursdag" så pengarna kunde tas ur föreningens kassa. Nytillkomna motarbetades så dom ledsnade, egna initiativ fick ingen ha osv. osv. så jag förstår till fullo varför frivilligföreningarna ha svårt att rekrytera medlemmar.
De flesta har svårt med ekonomin efter Msb drar in mycket stöd så sådant sker inte längre, iaf inte i mina trakter.
Jag tror problemet är som all annan frivillighet, man har inte tid. Sen krävs det även att man kan gå ifrån sitt jobb osv och det kanske är känsligt i alla slimmade organisationer. Säkert därav mycket pensionärer.

I vilken kommun då? Alla kommuner har lagar att följa. Alla kommuner som sköter sin krisberedskap får en ersättning för att kunna sköta och höja sin beredskap. Ersättningen är dedikerad till det och får inte användas till något annat. Missköts detta dras ersättningen in. Du måste redovisa varje öre varje år.
Kommunerna äger inte livsmedelsbutikerna. Det åligger butikerna att ha redundans men kommunerna är ofta med i diskussionerna.

Det var försvarsmakten som sålde ut bandvagnar men även dåtidens trafikverk gjorde det. Många kommuner passade då på att köpa någon bandvagn. Likaså reservkraftverk. Många kommuner köpte då verk. Kommunerna har inte sålt ut bandvagnar.

Skrev som exempel. Den kommun jag bor i har väldigt dålig förberedelse för i detta exempel mycket snö. Det blev katastrof läge för 6-7 årsedsn det lom 60-70 cm snö. Räddningstjänsten hade haft bandvagnar men hade sålts. Räddningstjänsten ligger under kommunen. Lika så elverk saknades teller fungerade inte. Staten har mycket dålig krisberedskap. Vad har då inte kommunen.

Ja men jag tänker att just hygien kan man ju överleva utan i 72 timmar.

Inte tvätta händer efter att ha varit på wc? 72 timmar tar det för vårt land att få hjälp utifrån. Snö oväder storm mm då kan det ta längre tid har jag lärt mig och bli magsjuk för att man inte skött hygien som vid wc besök skulle inte jag vilja bli. Definitift inte om man är utsn el o beränsat med vatten.

Inte tvätta händer efter att ha varit på wc? 72 timmar tar det för vårt land att få hjälp utifrån. Snö oväder storm mm då kan det ta längre tid har jag lärt mig och bli magsjuk för att man inte skött hygien som vid wc besök skulle inte jag vilja bli. Definitift inte om man är utsn el o beränsat med vatten.
Ja, du överlever i 72h utan att tvätta händerna efter WC. Jag vet inte hur du gör, men själv tvättar jag händerna på rutin, extremt sällan jag faktiskt fått något på händerna.

Jag tror du oroar dig i onödan. Jag minns inga magsjukeepidemier efter stormarna. Fick ingen magsjuka själv heller. Men du kan ju ha tex våtservetter i krislådan så kommer du runt problemet ganska bra.

Skrev som exempel. Den kommun jag bor i har väldigt dålig förberedelse för i detta exempel mycket snö. Det blev katastrof läge för 6-7 årsedsn det lom 60-70 cm snö. Räddningstjänsten hade haft bandvagnar men hade sålts. Räddningstjänsten ligger under kommunen. Lika så elverk saknades teller fungerade inte. Staten har mycket dålig krisberedskap. Vad har då inte kommunen.
Till vad skulle bandvagnarna användas menar du? Hur blev det katastrof? Hade ni även elavbrott? Vilka av de samhällsviktiga funktionerna slogs ut?
Jag är genuint intresserad av detta, så om du vill kan du gärna berätta vilken kommun vi pratar om (här eller PM) så jag kan kontakta de för att se en utvärdering av händelsen.

Och staten gör inget i sådana lägen så jag vet inte hur deras beredskap kommer in?

Och jag vet inte var du har fått att 72 timmar gäller pga att det är då vi som land får hjälp utifrån? Det stämmer inte. Man har sagt 72 timmar eftersom man har gjort en bedömning att alla bör klara sig så länge helt själva utan hjälp av myndigheter. 72 timmar är också en kort tid, skulle vi ponera att vi behöver nödvatten-tankar (beroende på var kommunen ligger) så kan det ta allt från 30 minuter till säkerligen minst 1-1.5 dygn. Om man ens kommer fram (beroende på händelse). Och då pratar vi om EN kommun drabbas. Sedan ska allt detta administreras, vaktas, tankas osv så 72 timmar är kort tid. Och i ett sånt läge är det antagligen inte bara vattentankar som ska p plats.

Hygien är viktigt men du ska inte använda livsmedelsvatten till det utan för söka dig till hav, sjöar, bäckar etc.

Samma sak med branden i Västmanland. Togs upp i tråden här att inte var det kommunen som evakuerade djuren ur området. Anser man det är kommunens ansvar att evakuera ut djur vid en skogsbrand, allrahelst den värsta som drabbat Sverige i modern tid, då har man en annan syn på beredskap än om man anser kommunens ansvar är att evakuera mänskliga invånare. Anser man kommunen har ansvar att förse X invånare med mat eller ej, osv.
Fast nu förenklar du väldigt mycket, problemet med branden här i Västmanland var att det var ortbefolkningen som snabbast insåg vilka problem det kunde ställa till med, det var ett gäng bönder som gick ut och sågade ner stora delar av sin skogsmark, plöjde bort det som kunde brinna, och satte sedan igång och bevattnade brandgatan med sina vattentunnor. Brandförsvaret förstod inte vilken katastrof de stod inför, men alla de som hade haft kontakt med mossarna vet att branden sprider sig under jord och det snabbt, speciellt när det var så extremt torrt. Det var civila personen som tog på sig att se till att brandmän och frivilliga fick vatten och mat för att kunna utföra sitt arbete, det tog tre dygn innan kommunerna och staten fick igång sitt flöde, hade samhället stått och tittat på så hade branden blivit en ännu större katastrof.
Det var civila människor som åkte runt och såg till att alla hus blev evakuerade, kommunerna hade helt enkelt för dåligt koll på var det bodde folk, något de har erkänt i efterhand.
När det gäller djuren så var det LRF som drog igång räddningsaktioner och alla som hade en transport som var körduglig ville ställa upp, där fick man istället säga ifrån för att det skulle vara hanterbart.
Utredningarna efter branden visade att om inte ortsbefolkningarna hade gått man ur huse och gjort allt de kunde för att blöta ner, släcka, utfodra alla människor, komma med sina platspecifika kunskaper osv så hade katastrofen varit ännu större.
Jag säger inte att kommunerna borde se till att det ska finnas en sån krisberedskap, men underskatta inte ortsbefolkningen och den insats de gjorde, och hur stor hjälp de hade av att ha en viss krisberedskap inlärd från barnsben, något som oftast faller sig rätt naturligt på landsbygden där man kan bli insnöad, bli av med elen, få översvämmningar osv.

Fast nu förenklar du väldigt mycket, problemet med branden här i Västmanland var att det var ortbefolkningen som snabbast insåg vilka problem det kunde ställa till med, det var ett gäng bönder som gick ut och sågade ner stora delar av sin skogsmark, plöjde bort det som kunde brinna, och satte sedan igång och bevattnade brandgatan med sina vattentunnor. Brandförsvaret förstod inte vilken katastrof de stod inför, men alla de som hade haft kontakt med mossarna vet att branden sprider sig under jord och det snabbt, speciellt när det var så extremt torrt. Det var civila personen som tog på sig att se till att brandmän och frivilliga fick vatten och mat för att kunna utföra sitt arbete, det tog tre dygn innan kommunerna och staten fick igång sitt flöde, hade samhället stått och tittat på så hade branden blivit en ännu större katastrof.
Det var civila människor som åkte runt och såg till att alla hus blev evakuerade, kommunerna hade helt enkelt för dåligt koll på var det bodde folk, något de har erkänt i efterhand.
När det gäller djuren så var det LRF som drog igång räddningsaktioner och alla som hade en transport som var körduglig ville ställa upp, där fick man istället säga ifrån för att det skulle vara hanterbart.
Utredningarna efter branden visade att om inte ortsbefolkningarna hade gått man ur huse och gjort allt de kunde för att blöta ner, släcka, utfodra alla människor, komma med sina platspecifika kunskaper osv så hade katastrofen varit ännu större.
Jag säger inte att kommunerna borde se till att det ska finnas en sån krisberedskap, men underskatta inte ortsbefolkningen och den insats de gjorde, och hur stor hjälp de hade av att ha en viss krisberedskap inlärd från barnsben, något som oftast faller sig rätt naturligt på landsbygden där man kan bli insnöad, bli av med elen, få översvämmningar osv.

Du, mfl, missar att jag inte tagit ställning. Jag har bara redovisat att man kan se på en och samma sak på olika vis. T ex då vid branden så jag vet flera som ansåg att det de brukar klumpa ihop i "myndigheterna" skulle tagit mer ansvar för att evakuera djur, och lika många som i princip ansåg att "vem fan bryr sig om djuren, det är människorna som är det viktiga". Och allt däremellan.

Och OM man tillhör de som anser att kommunen eller högre ska ha en evakueringsplan för djur, då kommer man anse att det inte fungerade alls vid branden. OM man tillhör de som anser att huvudsaken är att inga människor dör, då kommer man tycka det fungerade bra vid branden. OM man tillhör de som tycker att kommunens ansvar är människorna, men att det inte bara handlar om att hindra att folk dör, då är man missnöjd med hur det fungerade (just pga det du påpekade). Osv.

Så när en person, här på Buke eller annars, säger att beredskapen är bra alt att beredskapen är dålig så är det bra att ta reda på VILKEN beredskap den personen tror/tycker/förväntar sig, och således bedömt utefter.

Jag vet på riktigt människor som tycker det är skitdåligt skött av "myndigheterna" när de 2 dygn efter storm inte plogat trottoarerna... Lägger man ribban där kommer man vara missnöjd med det mesta liksom. Lägger man ribban bara vid att inga människor ska dö, då kommer man vara nöjd med betydligt mer.

Jag har alltså inte sagt vad JAG tyckte om branden, eller snökaoset. Men kan för all del göra det. Snökaoset sköttes väl, branden sköttes rent taffligt. Idag är nog de flesta kommuner betydligt mer förberedda på en storbrand dock, och egentligen vet jag inte om det var rimligt att innan ha den beredskapen. Däremot så känns det som krisberedskapen överlag fallerade vid branden, just då mat och vätska till evakuerade och räddningstjänst och frivilliga inte fungerade.

Skulle ni lätt klara i 72 timmar utan t.ex. el och vatten?
Inga som helst problem; jag ser inte några dagar utan el som ett krisläge.

Har eget vatten, värmer huset med ved och det finns det gott om. Använder ändå alltid vedspisen till matlagning och mat finns det. Har utedass på gården för nödbehov. Mat till djuren finns också.

Självklart ska alla ta sitt personliga ansvar för att vara förberedda för mindre, kortvariga störningar; sen vid större och mer långvariga kriser behöver vi alla hjälpas åt.

Hemma i lägenheten absolut inte, far ström och vatten så är man rätt körd ;)

Hos killen så han har kamin och ved iallafall så brukar han ofta ha loka å sånt hemma så hade väl fått leva på det, annars får man väl leva på det barskåpet har att erbjuda :angel: Är rätt lugn trots att jag inte får i mig så mycket mat :o

Fördelen är väl att min farbror har egen brunn så ifall man har bil å dunkar så går vatten att fixa fram

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 477
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar