Vid strömavbrott har jag spolat i toaletten genom att hälla i en hink med regnvatten. Hände senast i somras då åskan slog ner och förstörde bland annat just vattenpumpen.

Sommartid samlas det regnvatten i alla möjliga tunnor här men jag har även en gammal brunn på gården som det går att hinka upp vatten ur. Vattnet är tjänligt eller det var det i alla fall för åtta år sedan då vi tog prover. Skulle det bli strömavbrott just nu skulle jag nog smälta snö att använda till toastolen.

Vedspis finns som både värmer huset och går att laga mat på

Det man inte ska glömma i sin krislåda är första hjälpen-kit.

Det bör man även ha i bilen. I vintras var jag och mamma i Ullared och tog ett stopp på vägen hem. När vi sitter på andra sidan vägen och dricker varsin julmust faller en äldre man handlöst rakt fram och tuppar av på vägen. Mörkt och eländigt var det och hade vi inte varit där hade antagligen en lastbil kört över mannen. Och så mycket blod har jag aldrig sett. Tack och lov fanns en och annan picknickfilt med mera i vår bil.

Jag tror för det första att människor måste lära sig vad kommunen har ansvar för och vad de gör i olika krissituationer.
Det som kommunen har ansvar för på en vardag har de även i kris och vid en extraordinär händelse. Det betyder att kommunen inte evakuerar djur, kör ut elverk till befolkningen, plogar statliga/privatägda vägar, evakuerar folk (det gör räddningsledare och polis) osv. Det en kommun gör är att på bästa sätt håller kommunala samhällsviktiga funktioner i drift som vatten,el, äldreboende osv. Det innebär att livsmedelsbutiker håller sina butiker öppna själva, regionen håller sjukhusen öppna osv. Självklart samverkar kommuner med statliga myndigheter, landsting och privata aktörer (som är samhällsviktiga) men en kommun kommer aldrig ta över annans ansvar. Kommunen är skyldig enligt lag att samordna inom sitt geografiska område.
Men som sagt så består ju kommunen av personer. Det fixar sig inte bara av sig självt.

Och OM man tillhör de som anser att kommunen eller högre ska ha en evakueringsplan för djur, då kommer man anse att det inte fungerade alls vid branden. OM man tillhör de som anser att huvudsaken är att inga människor dör, då kommer man tycka det fungerade bra vid branden. OM man tillhör de som tycker att kommunens ansvar är människorna, men att det inte bara handlar om att hindra att folk dör, då är man missnöjd med hur det fungerade (just pga det du påpekade). Osv.
Fast här var det statliga utredningar som visade att staten och kommunernas krisberedskap var för dålig/för långsam och det har gjort en hel del arbete efter branden. Du missar även det jag skriver att det var inte kommunen/staten som såg till att alla överlevde utan det var ortsbefolkningen som var mest kunniga i var det fanns sommarstugor med människor i, i vissa fall fick de till och med tvinga sig förbi polispatruller som hade blivit tillsagda att alla människor bakom avspärrningen var borta, när ortsbefolkningen visste att så inte var fallet och då gick emot myndighetspersoner för att rädda liv. Mat och vatten är livsavgörande vid brandkatastrofer av det här slaget, för att orka släcka så måste man få energi, i det läget klarar man sig inte 72h utan mat, eftersom arbetet är så ansträngande.
Så ja kommunernas krisberedskap var för dålig när något sånt inträffade, statens krisberedskap var för dålig när något sånt här inträffade, brandförsvarets beredskap och kunskaper var för dåliga, det är inte någon personlig åsikt jag har utan sånt som statliga utredningar har kommit fram till, brandförsvarets utredningar och även kommunernas egna utredningar har visat samma sak.

en sak jag kom att tänka på nu när jag skumläste ikapp, och det är att väldigt många inte har foder för sina djur mer än t ex en säck/ höbal osv åt gången.
hästar t ex; hamnar man i en situation där man helt enkelt inte kan få tag i mer foder pga översnöade vägar och bilen sagt upp sig av kylan, då är man väldigt handikappad och ens djur får lida för det.

köper en årsförbrukning hö och halm åt gången till hästarna, och foder till katterna och hunden blir så att man minst har en oöppnad säck kvar när man handlar mer.
detta då det är full panik när något väl tar slut och man inte kan handla mer. även om det "bara" är att släpet inte är besiktat eller att man jobbar dubbla skift ett par dagar just då.

Vad gäller moderna mobiltelefoner med touch så slog mig idag (-28 grader f n) tanken att det kan bli problem med att ö h t ringa nödsamtal eller andra samtal då telefonen kan bli för kall att ringa med. Alternativt att du är så kall om fingrarna att den inte reagerar på dina tryckningar.
(Kanske bäst att skaffa sådana där vantar för mobiltelefon i händelse av kalla fingrar?)
Bäst att ta gamla knapptelefonen med sig då så man kan (med stela fingrar?) flytta över simkortet dit.

Just hästarna och framförallt mjölkdjur så här års är nog vattnet det största bekymret. De flesta stall och lagårdar har nog foder så de klarar sig ett tag, men utan vatten blir det svårt. Jag antar att det blir många djur som kommer behöva avlivas om det drar ut på tiden mer än ett par dygn om man inte kan ordna fram vatten, en mjölkko dricker upp emot 100 l/dygn och ungdjur 50 l. Dessutom så har ju politikerna effektivt tagit död på det småskaliga jordbruket sedan 60-talet så de mjölkbönder som fortfarande slåss mot dålig lönsamhet har väldigt stora besättningar som aldrig handmjölkas och kräver många kubikmeter vatten/dag.

Bäst att ta gamla knapptelefonen med sig då så man kan (med stela fingrar?) flytta över simkortet dit.
Går det ens att flytta över? Har man iFån så passar inte kortet.

Just hästarna och framförallt mjölkdjur så här års är nog vattnet det största bekymret.

Utan vatten inget liv
I somras så var det tal om nödslakt på grund av vattenbrist
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/olandstorka-kan-leda-till-nodslakt
Vet inte om det kan räknas som samhällskris men det var säkert väldigt jobbigt för många djurägare.
Nu kördes det vatten från fastlandet och jag tror det aldrig blev någon som fick nödslakta alla sina djur.
Dricksvatten ska man vara rädd om.

Just hästarna och framförallt mjölkdjur så här års är nog vattnet det största bekymret. De flesta stall och lagårdar har nog foder så de klarar sig ett tag, men utan vatten blir det svårt. Jag antar att det blir många djur som kommer behöva avlivas om det drar ut på tiden mer än ett par dygn om man inte kan ordna fram vatten, en mjölkko dricker upp emot 100 l/dygn och ungdjur 50 l. Dessutom så har ju politikerna effektivt tagit död på det småskaliga jordbruket sedan 60-talet så de mjölkbönder som fortfarande slåss mot dålig lönsamhet har väldigt stora besättningar som aldrig handmjölkas och kräver många kubikmeter vatten/dag.

Att handmjölka 40+ kor är ingen höjdare, speciellt om det pga strömavbrott inte kan hållas kylt i mjölktank.

en sak jag kom att tänka på nu när jag skumläste ikapp, och det är att väldigt många inte har foder för sina djur mer än t ex en säck/ höbal osv åt gången.
hästar t ex; hamnar man i en situation där man helt enkelt inte kan få tag i mer foder pga översnöade vägar och bilen sagt upp sig av kylan, då är man väldigt handikappad och ens djur får lida för det.

köper en årsförbrukning hö och halm åt gången till hästarna, och foder till katterna och hunden blir så att man minst har en oöppnad säck kvar när man handlar mer.
detta då det är full panik när något väl tar slut och man inte kan handla mer. även om det "bara" är att släpet inte är besiktat eller att man jobbar dubbla skift ett par dagar just då.

Halm har jag inte årsförbrukning av, kan inte lagra. Men silage finns med god marginal.

Dessutom livnär sig mina fortfarande på gräset i hagen i första hand, fördel med lättfödda ponnyer på 3ha gammal vall.

Att handmjölka 40+ kor är ingen höjdare, speciellt om det pga strömavbrott inte kan hållas kylt i mjölktank.
Kyla är nog inget problem så här års och i värsta fall får man ju hälla ut det, men att stå med omjölkade kor eller ens försöka handmjölka kor som inte är vana kan bli nog så spännande även om det finns folk som fortfarande kan handmjölka. :nailbiting:

Kyla är nog inget problem så här års och i värsta fall får man ju hälla ut det, men att stå med omjölkade kor eller ens försöka handmjölka kor som inte är vana kan bli nog så spännande även om det finns folk som fortfarande kan handmjölka. :nailbiting:
Redan som 9 åring var sonen bäst av oss alla att handmjölka såväl får som getter o kor.

Man är skyldig att leva upp till djurskyddslagen även i kris. Har du lantbruk ska du alltid kunna säkerställa värme, ventilation, mjölkning, utfodring och utgödsling. Det säger även försäkringsbolag. Därför ska den som har lantbruk tillgång till eget reservkraftverk (eller hur man nu säkerställer det jag skrev om, men det kan vara svårt utan el).

Man är skyldig att leva upp till djurskyddslagen även i kris. Har du lantbruk ska du alltid kunna säkerställa värme, ventilation, mjölkning, utfodring och utgödsling. Det säger även försäkringsbolag. Därför ska den som har lantbruk tillgång till eget reservkraftverk (eller hur man nu säkerställer det jag skrev om, men det kan vara svårt utan el).
Det är jag fullt medveten om, men det hjälper föga dem som det fryser för, därav att det troligen blir många djur som måste slaktas om man inte kan säkerställa vattenförsörjningen då mjölkdjur och stora besättningar kräver stora volymer.

Är det ingen kris är det ju inget problem oavsett hur länge elen är borta eller det är -40 ute.

Det kan räcka att det är effektbrist så försvinner elen. Då har kommunerna prioriterat vilka inom det geografiska området som ska ha el. Så det är ännu viktigare för ex hönsbesättningar att de har tillgång till reservkraftsverk. Så det behöver inte vara invasion, storm etc, elen kan försvinna ändå.

Det kan räcka att det är effektbrist så försvinner elen. Då har kommunerna prioriterat vilka inom det geografiska området som ska ha el. Så det är ännu viktigare för ex hönsbesättningar att de har tillgång till reservkraftsverk. Så det behöver inte vara invasion, storm etc, elen kan försvinna ändå.
Vid effektbrist så sker manuellt bortkoppling och ingen ska vara utan el längre än max 4 timmar. Det är dessutom nätägare/elproducent och inte kommunen som ansvarar för att koppla bort förbrukningen.

Senast ändrad:

En fråga angående sommarens vattenbekymmer. När grundvattnet sinar vad göra då? För även om tex jag sparar på vatten så påverkas grundvattnet av hela samhällets förbrukning.
Nu löste det sig väl relativt bra i somras men så vitt jag förstått är grundvatten nivåerna fortfarande låga

Senast ändrad:

Samma här. Köper hem och förvarar hela årets foder till gräsätarna. Hatar att behöva ringa bönderna akut för att få mat hemkörd, och vet precis hur jobbigt det är att vara bonde och få sin planering förstörd av djurägare utan framförhållning. Det är ju inte så att foderproducenterna sitter på händerna den här årstiden heller...

Det var väldigt va alla var självsäkra på sin överlevnad. Jag bor i lägenhet. Tänker att om elen går så försvinner uppvärmningen, fast huset håller sig väl ok varmt rätt länge på isoleringen, sedan skyddar det ju ifrån blåst och nederbörd iaf.

Men vatten? Jag har typ aldrig något vatten hemma utan tar allting i kranen direkt. Två flaskor vin är det enda drickbara i mitt kök just nu. Intressant att leva på dem i tre dygn. Matvarorna är det lite bättre med, gryn och linser räcker länge.
Toatanken har rent vatten

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 477
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar