Vandring i Centralasien. Jag är lite misstänksam emot vattnet, för eventuella parasiter, bakterier eller virus. Koka kan vi göra, och ta med efter stoppen. Norra Sverige har jag vandrat i och då renade vi inte alls, helt fräscht vatten! :love:

Vi kör på kokning och/eller vattenreningstabletter, men har enbart vandrat i Sverige. Finns det risk för cyanobakterier (blåalger) i vattnet ni ska dricka så räcker det inte att koka vattnet utan då måste det renas med tabletter/filter före kokning.

De flesta filter tar inte död på virus, till det behövs tabletter/droppar eller kokning. Katadyn Blue Splash är en filterflaska som ska verka effektivt mot virus, jag tror inte att det finns inte så många andra. Just Blue Splashs filter renar upp till 100 liter vatten,en tiondel av vad t.ex. Lifestraw Go Bottle klarar men då utan virusfiltrering. Filterflaskorna kräver i regel klart vatten för att fungera optimalt, ju smutsigare vatten desto kortare livslängd på filtret. Grumligt vatten ska helst filtreras genom ett kaffefilter eller liknande först. Det är bökigt att försöka filtrera vatten för matlagning genom filterflaskor eftersom de bygger på att man ska suga i sig vattnet, kanske kan vara värt att tänka på :)

Mycket beror nog på hur länge ni ska vara borta, hur mycket vatten ni förväntas göra av med och hur mycket rent vatten (och bränsle) ni planerar att bära med er mellan stoppen. Har ni möjlighet att koka vatten i kombination med reningstabletter/droppar så tror jag egentligen inte att så mycket mer behövs :) Ska ni vara i väg månader i sträck är kanske en ordentlig vattenrenare i stil med MSR Guardian Purifier vettig, men i en helt annan prisklass än tabletter, flaskor och kokning.

Om ni ska befinna er nära civilisation kan det vara bra att hålla koll på var industrier och jordbruk finns, vatten som rinner genom sådana områden kan vara rätt otrevligt med tanke på bl.a. kemikalier.

Vi kör på kokning och/eller vattenreningstabletter, men har enbart vandrat i Sverige. Finns det risk för cyanobakterier (blåalger) i vattnet ni ska dricka så räcker det inte att koka vattnet utan då måste det renas med tabletter/filter före kokning.

De flesta filter tar inte död på virus, till det behövs tabletter/droppar eller kokning. Katadyn Blue Splash är en filterflaska som ska verka effektivt mot virus, jag tror inte att det finns inte så många andra. Just Blue Splashs filter renar upp till 100 liter vatten,en tiondel av vad t.ex. Lifestraw Go Bottle klarar men då utan virusfiltrering. Filterflaskorna kräver i regel klart vatten för att fungera optimalt, ju smutsigare vatten desto kortare livslängd på filtret. Grumligt vatten ska helst filtreras genom ett kaffefilter eller liknande först. Det är bökigt att försöka filtrera vatten för matlagning genom filterflaskor eftersom de bygger på att man ska suga i sig vattnet, kanske kan vara värt att tänka på :)

Mycket beror nog på hur länge ni ska vara borta, hur mycket vatten ni förväntas göra av med och hur mycket rent vatten (och bränsle) ni planerar att bära med er mellan stoppen. Har ni möjlighet att koka vatten i kombination med reningstabletter/droppar så tror jag egentligen inte att så mycket mer behövs :) Ska ni vara i väg månader i sträck är kanske en ordentlig vattenrenare i stil med MSR Guardian Purifier vettig, men i en helt annan prisklass än tabletter, flaskor och kokning.

Om ni ska befinna er nära civilisation kan det vara bra att hålla koll på var industrier och jordbruk finns, vatten som rinner genom sådana områden kan vara rätt otrevligt med tanke på bl.a. kemikalier.
På tal om rening, har en flaska joniserat silver eller vad det nu hette. Skulle ha det till sår rengöring på häst men använde det aldrig då jag fegade..
Hur anvönder man det och hur bra ör det? Om man nu ska få för sig att rena vatten ngn gång :p.

Förresten, får man slut på vatten till djuren och har tillgång till vatten från en ganska stillastående dam med mycket alger (grönt). Bör man rena det till hästarna? Duger ju till rådjuren men dagens hästar ju ju mer vana vid rent färskt vatten ut rena hinkar ;).

Jag har krisberedskap -3.
Jag bor i lägenhet i närförort till Stockholm, jag har inte plats för nåt dieseldrivet elaggregat (eller vad man nu bör ha) och jag tror inte jag blir poppis om jag gör upp eld i vardagsrummet.

Jag får väl helt sonika göra som en del i tråden befarat - ta mig till landsbygden och snylta på alla krisberedda eller köra alt 2 - ge mig ut och söka upp de hjälpcentraler som antagligen kommer upprättas och där erbjuda min arbetskraft. Förhoppningsvis får jag en mugg vatten för besväret.

Kommunerna är skyldiga att göra kartläggningar på var människor bor, det handlar inte om det var någon hemma utan de hävdade att det inte fanns hus där det har funnits hus i många många år... Säger man att man har evakuerat alla så bör man även se till att man har varit överallt...
Problemet är ju när personerna inte är skrivna på adresserna. Då räknas de inte som boende.

Jag har suttit med en del samfälligheter och det är ibland svårt att förklara att även om Kalle bor i huset permanent så är han inte skriven där osv.

Jag kan även ta fram fastigheter, men det kan ibland vara svårt att veta om de är bebyggda osv. Det är inte alltid helt självklart.
Ibland hittar jag hus på samfälligheter eller GA och det är väldigt svårtolkat.

För mig skulle det vara självklart att en boende i området hade bättre koll än en tjänsteman från kommunen.

Fast pratar vi ens om samma sak? Jag pratar om att när det är effektbrist och man gör MFK så går man sen på priolistor som kommunerna gjort som skickats via länsstyrelsen till Svenska Kraftnät som sedan skickar det till nätägarna och de prioriterar linorna. Eller så gör man det snabbare, att kommunen och elbolaget gör det direkt ihop och sen skickar det till länsstyrelsen och svenska kraftnät som sedan skickar tillbaka det till elbolaget.
Jag vet inte vad du pratar om, vid behov kopplas den last som krävs för ett intakt nät oavsett belastning. Utan nät finns inget att bygga från.

Min mor jobbar med kundtjänst på ett elbolag. Vissa människor får halvt panik av ngn timmes strömlöst. Alltid stadsbor av någon anledning.

Ska dock erkänna att jag blir lätt förslappad dom stunder jag bor i lägenhet. Men då jag varvar hus och lägenhet så har jag ändå grejer för att klara mig utan el. Värmen inne blir knepig, svärföräldrarna som bor granne har dock kamin. Lite för stor yta dock, men man får väl kura ihop sig framför. Är vägarna farbara åker jag nog dock hem till mamma. Där går det att leva som vanligt en längre tid utan ström.

Problemet är ju när personerna inte är skrivna på adresserna. Då räknas de inte som boende.

Jag har suttit med en del samfälligheter och det är ibland svårt att förklara att även om Kalle bor i huset permanent så är han inte skriven där osv.

Jag kan även ta fram fastigheter, men det kan ibland vara svårt att veta om de är bebyggda osv. Det är inte alltid helt självklart.
Ibland hittar jag hus på samfälligheter eller GA och det är väldigt svårtolkat.

För mig skulle det vara självklart att en boende i området hade bättre koll än en tjänsteman från kommunen.
Fast du missar det jag skriver, kommunen är skyldig att veta var det finns bostäder inom kommunen, oavsett om det bor någon där överhuvudtaget, just för såna här situationer. När du gör en evakuering så måste du kolla alla hus, oavsett om det har bott någon där de senaste 10 år eller inte, oavsett som det inte är någon som är skriven där eller inte. Det ingår som en del i kommunernas krisberedskap just för såna här situtationer som branden. Det är mängder med hus som ingen är skriven på, sommarstugor, uthyrningshus osv men vid en evakuering så måste man åka till alla hus.

Fast du missar det jag skriver, kommunen är skyldig att veta var det finns bostäder inom kommunen, oavsett om det bor någon där överhuvudtaget, just för såna här situationer. När du gör en evakuering så måste du kolla alla hus, oavsett om det har bott någon där de senaste 10 år eller inte, oavsett som det inte är någon som är skriven där eller inte. Det ingår som en del i kommunernas krisberedskap just för såna här situtationer som branden. Det är mängder med hus som ingen är skriven på, sommarstugor, uthyrningshus osv men vid en evakuering så måste man åka till alla hus.

Utan stöd av ortsbefolkningen lär väl ändå det ta längre tid än man har att kolla varje bostadsbyggnad? Dvs även om kommunen har stenkoll på alla bostadshus, sommarstugor och torp så är den lokalkännedom ortsbefolkningen har en nödvändighet.

Om det brinner i närheten eller är 1 M snö på oplogade vägar tex borde det ta på tok för lång tid att kolla varje fastighet, och att höra med de som bor i närheten vilka fastigheter som är bebodda och det finns människor i vara effektivare? Och i första hand evakuera dem, och i andra hand scanna resten?

Dvs jag kan inte se hur kommunen själv ska kunna vara tillräckligt effektiva ens med vetskap om vartenda torp?

Vandring i Centralasien. Jag är lite misstänksam emot vattnet, för eventuella parasiter, bakterier eller virus. Koka kan vi göra, och ta med efter stoppen. Norra Sverige har jag vandrat i och då renade vi inte alls, helt fräscht vatten! :love:

Steripen?Det använder jag och det verkar hålla sjukdomarna till ett minimum (för personalen kokar vattnet i många platser de med innan användning, där de inte gör det använder jag pennan för trots att det är säkert för personalen är min mage lite känsligare). Min har hållit i snart ett år och de som fick mig att köpa den hade precis spenderat sex månader i Indien med att rena några liter om dagen med sin utan problem :) Kör hellre på tabletter om du måste, man lär sig att bortse från smaken om man måste.

Jag köpte ett filter till också som tar bort smuts etc, när man häller i vattnet i flaskan om det behövs. Sen renar jag med pennan.

Nja nu var du lite tydligare. Skyldighet att veta vart det finns bostäder är inte samma sak som att veta var någon bor som var vinkeln från början.

Jag som jobbar med just sådana här saker vet att verklighet och insamlat material inte alltid överensstämmer med varandra. Helst ute på landet kan det dyka upp saker som inte rapporteras.
Jag hävdar fortfarande att någon med lokalkännedom är oumbärlig i kris.

Kyla är nog inget problem så här års och i värsta fall får man ju hälla ut det, men att stå med omjölkade kor eller ens försöka handmjölka kor som inte är vana kan bli nog så spännande även om det finns folk som fortfarande kan handmjölka. :nailbiting:
Det räcker så bra med spänning när en "nybörjarkossa" (förstakalvare) ska mjölkas in, är sen den som ska mjölka in den också nybörjare så kan det bli "lite" vilt, speciellt om kvigan tappat respekten för nybörjarmjölkaren som även tappat respekten för kvig"uslingen" och börjat retas istället. :angel:

Utan stöd av ortsbefolkningen lär väl ändå det ta längre tid än man har att kolla varje bostadsbyggnad? Dvs även om kommunen har stenkoll på alla bostadshus, sommarstugor och torp så är den lokalkännedom ortsbefolkningen har en nödvändighet.

Om det brinner i närheten eller är 1 M snö på oplogade vägar tex borde det ta på tok för lång tid att kolla varje fastighet, och att höra med de som bor i närheten vilka fastigheter som är bebodda och det finns människor i vara effektivare? Och i första hand evakuera dem, och i andra hand scanna resten?

Dvs jag kan inte se hur kommunen själv ska kunna vara tillräckligt effektiva ens med vetskap om vartenda torp?
Jag har nyligt jobbat med ett större sommarstugeområde. Och jag vet att det finns några "fläckar" där. Det är några fastigheter som två herrar påstod att någon bodde i och nästa man jag träffade skrattade och viftade bort det.
Ingen stor deal, det är två hus att gå ned till, men det är ju bara ett exempel på hur det kan se ut. Jag ska göra ett litet överslag i någon annan by också och se hur det ser ut.

Men jag tackar ändå för diskussionen för jag är tredje person att ta fram kartor vid kris :) Jag ska diskutera frågan, och även hävda vikten vid att få tag på någon med lokalkännedom att samarbeta med! Att snabbt skaffa sig en sådan kontakt på plats.

Steripen?Det använder jag och det verkar hålla sjukdomarna till ett minimum (för personalen kokar vattnet i många platser de med innan användning, där de inte gör det använder jag pennan för trots att det är säkert för personalen är min mage lite känsligare). Min har hållit i snart ett år och de som fick mig att köpa den hade precis spenderat sex månader i Indien med att rena några liter om dagen med sin utan problem :) Kör hellre på tabletter om du måste, man lär sig att bortse från smaken om man måste.

Jag köpte ett filter till också som tar bort smuts etc, när man häller i vattnet i flaskan om det behövs. Sen renar jag med pennan.

Ska kolla - tack!

Jättebra med tips! Tack!

Eftersom du inte skrev Centralasien utgick jag från Sverige och norden, dricka direkt från vattensamlingar i Centralasien, tror inte det va för då kan det bli "skitkul". :o
Är man som mig van att dricka "gammalt" vatten som det förmodligen bor ett och annat i så reagerar man nog inte alls på vatten som inte är renat misstänker jag, jag är ju delvis uppfödd på sånt samt opasteuriserad mjölk från ett lantbruk där renlighet inte var nån dygd och "skitlapparna" från mejeriet inte var ovanliga. Dock drack jag aldrig mjölk när vi blev bjudna på mat hos bonden för ALLT i kylskåpet luktade och smakade en blandning av ladugård och koskit. :wtf:

På tal om rening, har en flaska joniserat silver eller vad det nu hette. Skulle ha det till sår rengöring på häst men använde det aldrig då jag fegade..
Hur anvönder man det och hur bra ör det? Om man nu ska få för sig att rena vatten ngn gång :p.

Förresten, får man slut på vatten till djuren och har tillgång till vatten från en ganska stillastående dam med mycket alger (grönt). Bör man rena det till hästarna? Duger ju till rådjuren men dagens hästar ju ju mer vana vid rent färskt vatten ut rena hinkar ;).

Jag har bara hört negativt om att få i sig silver, Livsmedelsverket har bra information. Vill man rena vatten i Sverige är det enklast att koka det ordentligt.

Vad gäller vatten till djuren så hade jag hellre lett hästarna till ett vattendrag eller en sjö, alternativt hämtat vatten i dunkar därifrån istället. I nödfall låtit de dricka ur dammen. Det går att koka upp vattnet till hästarna men det rör sig om väldigt stora volymer vatten som skulle kräva mängder med bränsle.

Nja nu var du lite tydligare. Skyldighet att veta vart det finns bostäder är inte samma sak som att veta var någon bor som var vinkeln från början.

Jag som jobbar med just sådana här saker vet att verklighet och insamlat material inte alltid överensstämmer med varandra. Helst ute på landet kan det dyka upp saker som inte rapporteras.
Jag hävdar fortfarande att någon med lokalkännedom är oumbärlig i kris.
Just nu känns det som om ni vill missförstå? Eller om ni inte läser alla inlägg, under skogsbranden hävdade den statliga/kommunala delen att de minsan hade evakuerat alla hus och att det efter vissa vägar inte ens fanns hus. Något som ortsbefolkningen satte sig emot och krävde att få komma in och kolla så att det inte var några människor kvar, polispatrullen gav efter mycket om och men tillåtelse och det visade sig att kommunen helt hade missat/glömt bort att informera en hel radda med sommarstugor utefter en skogsväg. De flesta hade redan lämnat men några fanns kvar som inte hade förstått allvaret i situationen. Något som kommunen senare fick kritik för i utredningar.
1. Kommunen är skyldig att veta var det finns bostäder, oavsett om det bor folk där eller inte
2 kommunen är skyldig att se till att man faktiskt har varit på alla ställen vid en eventuell evakuering, oavsett om det är snöstorm eller brand men ja självklart kan det underlättas om man tar hjälp av ortsbefolkningen, men ansvaret ligger fortfarande på kommunen.

Aj aj, vattnet i Sverige är inte alls nödvändigtivs rent. Campylobacter förekommer, och det är inte trevligt att insjukna i. Och ännu mindre trevligt ute på fjället.

När min mamma skulle ut och vandra tryckte jag en vattenflaska med inbyggt kolfilter i näven på henne.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 476
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I