Vandring i Centralasien. Jag är lite misstänksam emot vattnet, för eventuella parasiter, bakterier eller virus. Koka kan vi göra, och ta med efter stoppen. Norra Sverige har jag vandrat i och då renade vi inte alls, helt fräscht vatten!
Vi kör på kokning och/eller vattenreningstabletter, men har enbart vandrat i Sverige. Finns det risk för cyanobakterier (blåalger) i vattnet ni ska dricka så räcker det inte att koka vattnet utan då måste det renas med tabletter/filter före kokning.
De flesta filter tar inte död på virus, till det behövs tabletter/droppar eller kokning. Katadyn Blue Splash är en filterflaska som ska verka effektivt mot virus, jag tror inte att det finns inte så många andra. Just Blue Splashs filter renar upp till 100 liter vatten,en tiondel av vad t.ex. Lifestraw Go Bottle klarar men då utan virusfiltrering. Filterflaskorna kräver i regel klart vatten för att fungera optimalt, ju smutsigare vatten desto kortare livslängd på filtret. Grumligt vatten ska helst filtreras genom ett kaffefilter eller liknande först. Det är bökigt att försöka filtrera vatten för matlagning genom filterflaskor eftersom de bygger på att man ska suga i sig vattnet, kanske kan vara värt att tänka på
Mycket beror nog på hur länge ni ska vara borta, hur mycket vatten ni förväntas göra av med och hur mycket rent vatten (och bränsle) ni planerar att bära med er mellan stoppen. Har ni möjlighet att koka vatten i kombination med reningstabletter/droppar så tror jag egentligen inte att så mycket mer behövs Ska ni vara i väg månader i sträck är kanske en ordentlig vattenrenare i stil med MSR Guardian Purifier vettig, men i en helt annan prisklass än tabletter, flaskor och kokning.
Om ni ska befinna er nära civilisation kan det vara bra att hålla koll på var industrier och jordbruk finns, vatten som rinner genom sådana områden kan vara rätt otrevligt med tanke på bl.a. kemikalier.