Jag har bara hört negativt om att få i sig silver, Livsmedelsverket har bra information. Vill man rena vatten i Sverige är det enklast att koka det ordentligt.

Vad gäller vatten till djuren så hade jag hellre lett hästarna till ett vattendrag eller en sjö, alternativt hämtat vatten i dunkar därifrån istället. I nödfall låtit de dricka ur dammen. Det går att koka upp vattnet till hästarna men det rör sig om väldigt stora volymer vatten som skulle kräva mängder med bränsle.
Dammen är 100m lång och 40m bred, inte helt stillastående som en mindre damm dvs men duger för rådjuren i alla fall som ofta är där och dricker :). Ska man till ett vattendra/sjö som inte är = dike så är det 15min med bil.

Just nu känns det som om ni vill missförstå? Eller om ni inte läser alla inlägg, under skogsbranden hävdade den statliga/kommunala delen att de minsan hade evakuerat alla hus och att det efter vissa vägar inte ens fanns hus. Något som ortsbefolkningen satte sig emot och krävde att få komma in och kolla så att det inte var några människor kvar, polispatrullen gav efter mycket om och men tillåtelse och det visade sig att kommunen helt hade missat/glömt bort att informera en hel radda med sommarstugor utefter en skogsväg. De flesta hade redan lämnat men några fanns kvar som inte hade förstått allvaret i situationen. Något som kommunen senare fick kritik för i utredningar.
1. Kommunen är skyldig att veta var det finns bostäder, oavsett om det bor folk där eller inte
2 kommunen är skyldig att se till att man faktiskt har varit på alla ställen vid en eventuell evakuering, oavsett om det är snöstorm eller brand men ja självklart kan det underlättas om man tar hjälp av ortsbefolkningen, men ansvaret ligger fortfarande på kommunen.

Problemet var att räddningstjänsterna inte samordnade på ett effektivt sätt. De använde dessutom kartor vid första evakueringen där det inte fanns namn på vägarna. Det gjorde att VMA:et som gick ut inte stämde med avspärrningar.Det är en räddningsledare som beslutar om evakuering vid en brand.
Dessutom var det så att det var endast vissa delar som beslut togs för evakuering men media gick ut med att det var evakuering på andra ställen, men det var bara en rekommendation och inget tvång. Media skrev att det var ett tvång.
Det var mycket som skulle ha behövt övats innan. Men just evakueringar har vi inte gjort så många i detta land.

Aj aj, vattnet i Sverige är inte alls nödvändigtivs rent. Campylobacter förekommer, och det är inte trevligt att insjukna i. Och ännu mindre trevligt ute på fjället.

När min mamma skulle ut och vandra tryckte jag en vattenflaska med inbyggt kolfilter i näven på henne.

Se där... Vi fick info om att det var ok att dricka. Ingen blev sjuk, men alltid bra att veta att vi ska vara försiktiga även i Norrland.

Det verkar vara en trend nu att kommuner uppmanar sina invånare att kunna klara sig i 72 timmar. I min tidning skrev man idag att man uppmanade att ha en krislåda. Hur är det för er? Skulle ni lätt klara i 72 timmar utan t.ex. el och vatten? Själv är jag en preppare. Sambon har hakat på, men gjorde narr av mig förut ;)
Har sjö brevid huset, där det tas dricksvatten till hela byn så det fixar sig (om inte isen är för tjock!) uppvärmning kan jag lösa med ved utan problem, och laga mat. Är det kallt kan ju maten stå ute, annars är väl det de knepigaste att få till kyla till maten om det är sommartid. å andra sidan hade jag väl då kunnat köra/gå till matbutiken och köpa ägg, grönsaker, konserver som klarar temperaturen.

Just nu känns det som om ni vill missförstå? Eller om ni inte läser alla inlägg, under skogsbranden hävdade den statliga/kommunala delen att de minsan hade evakuerat alla hus och att det efter vissa vägar inte ens fanns hus. Något som ortsbefolkningen satte sig emot och krävde att få komma in och kolla så att det inte var några människor kvar, polispatrullen gav efter mycket om och men tillåtelse och det visade sig att kommunen helt hade missat/glömt bort att informera en hel radda med sommarstugor utefter en skogsväg. De flesta hade redan lämnat men några fanns kvar som inte hade förstått allvaret i situationen. Något som kommunen senare fick kritik för i utredningar.
1. Kommunen är skyldig att veta var det finns bostäder, oavsett om det bor folk där eller inte
2 kommunen är skyldig att se till att man faktiskt har varit på alla ställen vid en eventuell evakuering, oavsett om det är snöstorm eller brand men ja självklart kan det underlättas om man tar hjälp av ortsbefolkningen, men ansvaret ligger fortfarande på kommunen.
Jag försöker bara förklara för dig att maskiner och insamlat data aldrig kan ersätta en person med lokalkännedom. Eftersom jag sitter och jobbar med sådant vet jag hur det ser ut i verkligheten.
Det kan ta månader innan ett nybygge är inritat i primärkartan. Det kan vara någon som bygger ett hus och bor i husvagn på sin fastighet. Det kan vara en nybildad fastighet som ännu inte ritats in osv.

Det är viktigt att förstå glappet mellan en färdig karta och verkligheten. "Kommunen" kan aldrig vara så uppdaterad att de vet var människor rör sig precis på dagen.
Ja jag läser att du skriver att de gjorde ett taffligt jobb i just den händelsen, men det bara förstärker min uppfattning om att "kommunen" inte kan vara bättre uppdaterade än lokalbefolkningen.

Det verkar vara en trend nu att kommuner uppmanar sina invånare att kunna klara sig i 72 timmar. I min tidning skrev man idag att man uppmanade att ha en krislåda. Hur är det för er? Skulle ni lätt klara i 72 timmar utan t.ex. el och vatten? Själv är jag en preppare. Sambon har hakat på, men gjorde narr av mig förut ;)

Vatten skulle jag klara iom att sjön är precis bakom huset, tyvärr är det värre med värmen och el.
Har bergvärme och om pumpen (eldriven såklart) stannar så stannar cirkulationen o då blir det kallt. Varmmat kan ju lagas på Trangia köket så det funkar, men iofs har man ju legat i lumpen och då var man ju utan sånt i veckor.

Apropå "Norrland" så lärde jag mig som barn i scouterna att man i Norrland - definierat som norr om Dalälven - kan dricka vattnet i rörliga vattendrag. Jag har gjort det även söder om Dalälven, med gott resultat. Men jag kan ha haft tur. (Eller så har jag något gift i mig som ger mig cancer vid 65, vad vet jag.)

Det gjorde vi alltid som barn, drack från fjällbäckarna, aldrig att nån blev sjuk.

Dammen är 100m lång och 40m bred, inte helt stillastående som en mindre damm dvs men duger för rådjuren i alla fall som ofta är där och dricker :). Ska man till ett vattendra/sjö som inte är = dike så är det 15min med bil.

Jag tror inte hästarna tar skada av vattnet, även om det är omöjligt att säga så här över internet :) Pratar vi om 72 h beredskap så kan jag inte tänka mig annat än att det går fint att ha dammen som backup men för att vara helt hundra på vattenkvaliteten så behöver man ju ta prover.

Vad ska man ha i en krislåda då? Hur ser en ultimat ut? Ska vi hjälpas åt? Vi utgår ifrån att vi inte har egen brunn.

(Själv har jag stark ångest över klimathotet och tänker att det kommer bli ganska urballat om några år :nailbiting:. Men det är en annan, närbesläktad, diskussion)

Första hjälpen- förband
Radio med vev
Ficklampa m vev
Konserver
Grillkol till grillen
Kokkärl
Tändare
Ljus i mängder
Köpevatten i flaska
Vattenreningstabletter
Nokia 3310 och Telenr
Powerbank
En liten bensindunk m bensin till bilen

Kopiera och fyll på :heart

Vad ska man ha i en krislåda då?

Första hjälpen- förband
Radio med vev
Ficklampa m vev
Konserver
Grillkol till grillen
Kokkärl
Tändare
Ljus i mängder
Köpevatten i flaska
Vattenreningstabletter
Nokia 3310 och Telenr
Powerbank
En liten bensindunk m bensin till bilen
Fotogenlampa + några flaskor bränsle
Varsin bra sovsäck
Ett par termofiltar

Men jisses amalia, givetvis kan du överleva utan att tvätta händer efter att ha kissat. Peta dig bara inte i ögonen eller munnen så är det lugnt.

Jag har dessutom ett stort paket våtservetter liggandes hemma så jag klarar mig oavsett :D. Men har man inte det och har med begränsat med vatten känns det ju som hål i huvudet att hälla bort det lilla man har.

Man kanske bara behöver kissa? Kratsat hovar o mockat få vill i varfsll jag tvätta händerna.
Det ska även räcka till att diska.

Det är inte klokt att det är så dålig krisberedskap i kommun som exempel. Affären har inget mat lager det är " just in time" leveranser. Säg att det blir storm o snöoväder. Det har sålt ut bandvagnarna som behövs gör att ta sig fram till ex sjuka o behövande. Då behöver jag ha beredskap för det hemna med mat, vatten, någon värmekälla för några dagar. Det är en sorts kris. Det är väll inget kostigt? Jag bor på landsbydgden med vintertid besvärlig väg o har djur. Så att ha framförhållning med mat o vätska o foder strö mm är inte idioti i mina ögon.

Det är så jag tänker. Jag måste klara mig o "mina" några dagar.
Till vad skulle bandvagnarna användas menar du? Hur blev det katastrof? Hade ni även elavbrott? Vilka av de samhällsviktiga funktionerna slogs ut?
Jag är genuint intresserad av detta, så om du vill kan du gärna berätta vilken kommun vi pratar om (här eller PM) så jag kan kontakta de för att se en utvärdering av händelsen.

Och staten gör inget i sådana lägen så jag vet inte hur deras beredskap kommer in?

Och jag vet inte var du har fått att 72 timmar gäller pga att det är då vi som land får hjälp utifrån? Det stämmer inte. Man har sagt 72 timmar eftersom man har gjort en bedömning att alla bör klara sig så länge helt själva utan hjälp av myndigheter. 72 timmar är också en kort tid, skulle vi ponera att vi behöver nödvatten-tankar (beroende på var kommunen ligger) så kan det ta allt från 30 minuter till säkerligen minst 1-1.5 dygn. Om man ens kommer fram (beroende på händelse). Och då pratar vi om EN kommun drabbas. Sedan ska allt detta administreras, vaktas, tankas osv så 72 timmar är kort tid. Och i ett sånt läge är det antagligen inte bara vattentankar som ska p plats.

Hygien är viktigt men du ska inte använda livsmedelsvatten till det utan för söka dig till hav, sjöar, bäckar etc.

Hygen kan vi inte använda saltvattnet till. Det blir skav av salt kristallerna. Bandvagnar användes för att köra ut mat hjälp till gammla o sjuka.nej jag är inte villig att hänga ut vilken kommun jag bor i.

Jag tror du oroar dig i onödan. Jag minns inga magsjukeepidemier efter stormarna. Fick ingen magsjuka själv heller. Men du kan ju ha tex våtservetter i krislådan så kommer du runt problemet ganska bra.

Jag är inte orolig men varför kan jag inte ha framförhållning. Bor på landsbygden o har inte alltid farbar vägvintertid. Så det är i mitt ontresse att ha mat, vatten o foder o strö till
Hästarna.

Ja, du överlever i 72h utan att tvätta händerna efter WC. Jag vet inte hur du gör, men själv tvättar jag händerna på rutin, extremt sällan jag faktiskt fått något på händerna.

Väldigt vad ni hänger upp er på handtvätt efter wc besök! Det är mitt eget val att tvätta händerna o sköta min hygien vid ex ström avbrott o man får hinka upp vatten. Ni gör som ni vill.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 476
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar