Och jag undrar vad ni ska med sovsäck,kokkärl, bla till,vi ska inte campa,bara vara utan ström i 72 tim.
Det beror väl på hur kallt det är? Är det -20 ute är väl sovsäck bra?

Om man vill koka upp ngt på grillen kan man väl ha en kastrull? Eller mhj av ett trianga?

Alltså ja det gör man ju, men Sundsvall, Hudiksvall och Gävle tillhör ju också Norrland och där skulle jag inte dricka ur bäckarna :D

Jag överlevde det med som liten. Brorsan med. Så skulle chansa på det igen om det var vad som fanns att tillgå. Nu kommer ju avbrotten oftast vintertid då bäckar etc är frusna men...

Väldigt vad ni hänger upp er på handtvätt efter wc besök! Det är mitt eget val att tvätta händerna o sköta min hygien vid ex ström avbrott o man får hinka upp vatten. Ni gör som ni vill.
Ja och rört allt annat inne på toan också. Jag vill också tvätta händerna efter toabesök tack.

Jag överlevde det med som liten. Brorsan med. Så skulle chansa på det igen om det var vad som fanns att tillgå. Nu kommer ju avbrotten oftast vintertid då bäckar etc är frusna men...
Ja jag skulle ju dricka från Mälaren om det krisade. Det vattnet dricker vi ju redan idag så...

Ja det finns vattendrag jag skulle dricka ifrån även om det inte var kris. Älvar osv. Jag får nog mest upp bilder på dagvattendiken och det är ju verkligen inte det som diskuteras!

Apropå "Norrland" så lärde jag mig som barn i scouterna att man i Norrland - definierat som norr om Dalälven - kan dricka vattnet i rörliga vattendrag. Jag har gjort det även söder om Dalälven, med gott resultat. Men jag kan ha haft tur. (Eller så har jag något gift i mig som ger mig cancer vid 65, vad vet jag.)

Ungefär så ja... Ingen parasit har gjort sig gällande än, men vi får väl se.

Man kanske bara behöver kissa? Kratsat hovar o mockat få vill i varfsll jag tvätta händerna.
Det ska även räcka till att diska.
Jag hade inte hällt bort drickbart vatten på att diska kan jag säga. Då får disken stå tills vattnet är igång igen.

Jag har inte djur att mocka åt eller kratsa hovar på så i mina inlägg finns inga såna inräknade. Jag talar om vuxna friska människor som har sig själv att sörja för. Annars hade jag skrivit "vuxna och barn" eller "vuxna med djur".

Har du djur är ju problemet långt större än "hitta vatten att tvätta händerna efter mockning med".

Ungefär så ja... Ingen parasit har gjort sig gällande än, men vi får väl se.
Jag är mycket lite övertygad om scouternas trovärdighet i miljörelaterade kunskapsfrågor, iofs, dessutom var det några decennier sedan. Men det mesta går ju för det mesta bra, så jag skulle dricka vatten som jag inte fick en alltför dålig känsla för. (Sannolikheten för att jag i händelse av kris skulle befinna mig norr om Dalälven är dock liten.)

En fråga, har sjöar i närheten, men det är inte dricksvattentjänligt. Däremot så kan man bada där på sommaren.
På ett praktiskt sett kan forsla vatten till hästarna, vi har ju mängder med dunkar. Men kan hästarna dricka det i worst case scenario? Till människor går det ju att koka. Men känns som en omöjlighet när de ska ha 40l* 5 hästar / dag. (Nu tänker jag på om man ska klara sig i 72/h.)

Om man nu har en gammal, men oanvänt brunn till huset, är det bara att hinka upp vatten och koka det innan?

Apropå det där med att tvätta händerna hit eller dit, har nån här mjölkat? Då kan det hända att man dricker morgonkaffet i ladugården samtidigt vilket betyder att man tvättar juver på skitiga kor och byter organ, torkar av händerna på juvertrasan, tar muggen och den halvätna sockerkaksskivan ur hinken med tillbehör och fortsätter fikat. Och det gör man dag efter dag,,,,,,
"Sjuk", nää inte en chans, bakterierna har inte en suck pga. att immunförsvaret är på alerten men en "tvångshandtvättare" skulle garanterat få problem med både tvätt och magsjuka där.
2013-06-28%2010.49.22.jpg
[/URL][/IMG]

Apropå det där med att tvätta händerna hit eller dit, har nån här mjölkat? Då kan det hända att man dricker morgonkaffet i ladugården samtidigt vilket betyder att man tvättar juver på skitiga kor och byter organ, torkar av händerna på juvertrasan, tar muggen och den halvätna sockerkaksskivan ur hinken med tillbehör och fortsätter fikat. Och det gör man dag efter dag,,,,,,
"Sjuk", nää inte en chans, bakterierna har inte en suck pga. att immunförsvaret är på alerten men en "tvångshandtvättare" skulle garanterat få problem med både tvätt och magsjuka där.
2013-06-28%2010.49.22.jpg
[/URL][/IMG]
Mjölkat har jag gjort många gånger men fikat har vi alltid gjort innan lagårn. Hygienen vid mjölkningen har alltid varit A och O, det kostar pengar att kassera en tank mjölk och så bråttom har vi aldrig haft det att det är ok att slarva.

I stallet däremot har det varit helt ok att skölja ur muggen ur hästarnas kar innan man häller upp kaffet när det fikas efter mockningen och andra sysslor varit klara.

Mjölkat har jag gjort många gånger men fikat har vi alltid gjort innan lagårn. Hygienen vid mjölkningen har alltid varit A och O, det kostar pengar att kassera en tank mjölk och så bråttom har vi aldrig haft det att det är ok att slarva.

I stallet däremot har det varit helt ok att skölja ur muggen ur hästarnas kar innan man häller upp kaffet när det fikas efter mockningen och andra sysslor varit klara.
Trots att vi fikade under mjölkningen så var mjölkhygienen på topp (KRAV) , det beror ju på hur man gör och nytvättade varma och fuktiga juvertrasor fanns ju gott om, dessutom gillade en av kossorna mig som sällskap, hon hade svårt att släppa ner mjölken men med mig som ko-mpis så rann den nästan själv så då blev det helt naturligt att ta fikarasten hos henne och dessutom var det bondmoran som levererade kaffe och sockerkaka i hinken på mjölkrälsen. :d

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 476
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar