Könsneutral förskola

Sv: Könsneutral förskola

Om pedofiler kan så kan rasister, eller hur.

Man behöver ju inte go public med sina åsikter !!

Nej det är väl klart, men det är ju knappast något att ta upp för det lär ju alltid finnas någon som tycker på något annat sätt. Det kanske även så finns bland personalen på denna förskola, vem vet.

Jaha, ska vi ta ett annat exempel då. Någon med starka politiska åsikter, ska den vara tvungen att jobba mot sin natur? Hur kan vi tvinga en socialdemokratisk förskolelärare att inte uttrycka sitt förakt för föräldrarnas RUT-avdrag. Hur ska en kristdemokratisk förskolelärare förväntas jobba mot sin natur när ett barn har homosexuella föräldrar?

Att "jobba mot sin natur" kan en vara tvungen att göra om naturen inte är kompatibel med arbetet.

NU har du nog missuppfattat något :crazy: Jag hänvisade till de som skrev här att man i forskningen visat att man OMEDVETET gör skillnad på pojkar och flickor. Det går ju knappast att jämföra med en åsikt!!

Och om nu vi människor OMEDVETET gör skillnader så borde det vara precis lika svårt för dessa förskolelärare att jobba mot detta som alla andra

Jaså vad är då social science? Såvitt jag vet är det ett paraplynamn för flera vetenskapsområden, däribland economics, geography och political science. Samtliga benämns som sciences. Om sen sedan social science är riktig science kan ju diskuteras. Men det heter fortfarande political science och gender studies.

Du är ute och far här. Gender studies är ett fält inom social science och det finns både social science och social studies:

answers.com skrev:
What is the difference between social science and social studies?

The two terms actually have similar application.

The term "social studies", in elementary and secondary education, includes sociology, history, political science, economics, religion, geography, and anthropology.

The term "social sciences" is sometimes applied solely to higher education, and originally included the studies of jurisprudence (law), education, health, economics, and art. However, the definition can include all of the studies concerned with man and society. [Min fetstil]

Det finns ingen sådan värdeskillnad mellan orden science och studies som du vill tro.

NU har du nog missuppfattat något :crazy: Jag hänvisade till de som skrev här att man i forskningen visat att man OMEDVETET gör skillnad på pojkar och flickor. Det går ju knappast att jämföra med en åsikt!!

Och om nu vi människor OMEDVETET gör skillnader så borde det vara precis lika svårt för dessa förskolelärare att jobba mot detta som alla andra

Fast jag ser inte varför det skulle göra så att de inte skulle jobba för det. Om någon växt upp i en socialdemokratisk familj, enbart med socialdemokratiska vänner och enbart socialdemokrater i nätverket, då får den personen göra sitt bästa för att inte kläcka socialdemokratiska åsikter i jobbet. Ja, det kanske är svårt, men den personen får ju jobba med det.

På samma sätt får ju en förskolepedagog försöak analysera sig själv och när den märker att den agerar utefter fördomar så får den ju göra sitt bästa för att inte behandla barnen utifrån sina egna fördomar. En person som inte är kapabel till att göra det kanske borde se sig om efter ett annat jobb där det inte är nödvändigt att analysera sig själv och jobba med sina fördomar?

Lyckligtvis så slipper jag det i mitt jobb. Och visst kan jag se världen ur flera synvinklar.

Du har ett jobb som aldrig kräver att du ser saker på ett annat sätt?
Får man nyfiket undra vad du jobbar med? Oavsett vad jag jobbat med, har andra människors blotta existens ställt någon form av krav på mig och mitt sätt att tänka/vara/uppleva saker. Om jag städade toaletter skulle jag säkert vara tvungen till en omvalidering av min omgivning och mig själv också.

Jag gillar mitt jobb just för att jag lär mig vrida och vända på alla mina argument. Alltid. Annars skulle jag sluta utvecklas som människa.

Fast jag ser inte varför det skulle göra så att de inte skulle jobba för det. Om någon växt upp i en socialdemokratisk familj, enbart med socialdemokratiska vänner och enbart socialdemokrater i nätverket, då får den personen göra sitt bästa för att inte kläcka socialdemokratiska åsikter i jobbet. Ja, det kanske är svårt, men den personen får ju jobba med det.

På samma sätt får ju en förskolepedagog försöak analysera sig själv och när den märker att den agerar utefter fördomar så får den ju göra sitt bästa för att inte behandla barnen utifrån sina egna fördomar. En person som inte är kapabel till att göra det kanske borde se sig om efter ett annat jobb där det inte är nödvändigt att analysera sig själv och jobba med sina fördomar?

Ehh

Läste du vad jag skrev eller??

Om VI människor av naturen gör OMEDVETET skillnad på kön hur skall då dessa förskolelärare veta när de gör det eller inte??

Bristen på vetenskapliga bevis.

Men vetenskap är ju ett arbetssätt som bygger på att man observerar samband och utifrån dem drar slutsatser och bygger hypoteser. Dessa kan vara rätt eller fel och den vetenskapliga arbetsmetoden innebär att man prövar och eventuellt förkastar eller modifierar dem. Vad i genusvetenskapen tycker du inte stämmer överens med detta?

Du har ett jobb som aldrig kräver att du ser saker på ett annat sätt?
Får man nyfiket undra vad du jobbar med? Oavsett vad jag jobbat med, har andra människors blotta existens ställt någon form av krav på mig och mitt sätt att tänka/vara/uppleva saker. Om jag städade toaletter skulle jag säkert vara tvungen till en omvalidering av min omgivning och mig själv också.

Jag gillar mitt jobb just för att jag lär mig vrida och vända på alla mina argument. Alltid. Annars skulle jag sluta utvecklas som människa.

Nej jag behöver inte fundera på värderingar eller synvinklar. Teknik fungerar bara på ett sätt, men självklart finns det flera sätt att jobba med det.

Hjärntvättad tror jag inte att du är. Men du är säkerligen påverkad av de normer som finns i vårt samhälle. Du var ju inte född med de åsikter du har nu, utan de har du ju fått under tiden du levt. Att då tro att du inte påverkats alls av de normer som finns i samhället har jag mycket svårt att tro.

Men som jag ser det är det antagligen så att om både du och din pojkvän skulle ta sig varsin promenad på stan ikväll kjol så skulle det krävas betydligt större mod av din pojkvän för att genomföra detta. Detta då det bryter mot de normer som finns i samhället. Det gör inte att någon av er väljer fel om ni väljer eller inte väljer att bära kjol, men oavsett kräver det mer mod att göra något mot normerna än att följa det.

Sedan vet inte jag om jag missförstod dig, du skrev i första stycket att du var en typisk pojkflicka. I andra stycket påbörjar du en mening med "Däremot har jag pojkvän, ...", menar du att du under uppväxten antytts vara homosexuell för att du var en pojkflicka? Jag undrar bara för att jag/sonen fick flera kommentarer om att han skulle bli homosexuell för att han hade en rosa mössa, var det samma sak du fick höra?

Självklart är jag påverkad av de normer som finns i vårt samhälle. Det är jag mycket medveten om. Min poäng var mer om det finns något egenvärde i att leva opåverkad.

Nu är visserligen det klädesplagg min pojkvän nog är mest stolt över en kilt, men jag förstår din poäng. Dock kan inte jag se problemet i att kvinnor bär vissa kläder och män andra, så länge det sker av fri vilja, eller ja den upplevda fria viljan. Att det finns män som trivs i att bära kjol är självklart, dock sitter väl inte det i själva plagget utan i andra frågor. Andelen män som av rent estetiska eller praktiska skäl skulle vilja bära kjol men inte vågar då de känner sig så förtryckta av samhällets normer tror jag inte är särskilt stor, men bevisa gärna motsatsen. Skulle jag se en man i kjol på stan skulle jag inte vända på huvudet eller titta två gånger, på andra ställen är det säkerligen annorlunda. Men det tror jag har med helt andra samhällsfrågor att göra än kön och genus. Ja nu blir jag antaligen halshuggen.

Det var aldrig någon under min uppväxt som någonsin antydde att jag skulle vara homosexuell. Kanske då jag trots allt hade en väldig förkärlek för ett visst pojkband :p Däremot funderade jag själv på min sexualitet vid några tillfällen, därav desa kommentarer.

På vårt dagis är det vissa föräldrar som står för de allra läskigaste generaliseringarna faktiskt, och de hävdar naturligtvis att de absolut inte gör någon skillnad på könen. Såklart. Det bara är så att flickor är stillsamma och vill leka mammapappabarn, och pojkar är stökiga. Ingen reflektion öht över hur de själva formar barnen.

Vi har några bekanta som agerar så. Vi har väldigt trevligt tillsammans när vi ses, men just gällande den här biten så får jag nästan utslag ibland... jag och min sambo ser hur de HELA tiden formar efter könsrollerna. Det mest slående var när deras son var i vår sons rum och följande konversation utspelar sig framför mig:
- Har du några bilar A? frågar mamman vår son
- Här! säger A och drar ut lådan med bilar (ett 10-tal kanske)
- Titta B! Här är A:s bilar! *mamman ställer upp bilarna på golvet och B tittar på dem och börjar peta*
- Har du inga fler bilar A? frågar mamman och kommenterar till mig: "B är ju så intresserad av bilar. Det är ju BARA bilar som gäller". Hon drar ut legolådan och ser några legobilar. (Jag står och undrar varför 10 nya bilar inte räcker...)

Under tiden står hennes son B och tittar på vår sons rosa dammsugare. Hon kommenterar i förbifarten "titta, en dammsugare som du har hemma också". Under tiden som sonen B går till vår sons spis och öppnar och stänger luckan säger mamman högt och ljudligt "TITTA B!!! Kolla vilken fin BIIIIIL!"

Sonen vänder sig raskt mot mamman och bilarna och börjar leka med dem.

Skulle jag fråga om de behandlar pojkar och flickor lika så skulle de absolut säga "självklart!"

Problemet är ju att det inom denna genus"vetenskap" inte finns några vetenskapliga bevis. Det är därför enligt mig ytterst märkligt att man till kommunala verksamheter tar in genus"vetare" som får laborera bäst de vill utan att ha något vetenskapligt underlag till vad de pysslar med.
På engelska heter det inte gender science utan gender studies. Det gör det av en anledning.
På högskolor och universitet får man lära sig hur man gör en vetenskaplig studie på olika nivåer. Det grundläggande är ju en del kurser i statistik och empiriska studier. Utifrån de rapporter jag läst om studier i beteende på (bland annat) förskolor (företrädesvis studier via filmande av personalen i olika situationer) så har jag inte sett några brister i dessa.
Vad är det du har sett?

Jag vet att mina inlägg ibland är lite motsägelsefulla, försöker ibland att inte skriva för mycket och försöker sen förtydliga och det kan bli lite rörigt. Har lite svårt ibland att få med det jag menar. Vi läste artikeln om Egalia och tog ytterligare en diskussion till detta, just för att föräldrar som läst artikeln ska få en bra förklaring. JAg är och säkert inte mina kollegor heller, felfria när det gäller genustänk mm, men det som är viktigt är ju att ändå inte förstärka könsrollerna utan uppmuntra barnen till olika saker. tycker dock en tjej att det är urtråkigt att leka med bilar behöver hon ju inte det;)

Nu blev jag glad av att läsa ditt inlägg! :) (känns insiktsfullt!)

Självklart är jag påverkad av de normer som finns i vårt samhälle. Det är jag mycket medveten om. Min poäng var mer om det finns något egenvärde i att leva opåverkad.

Nu är visserligen det klädesplagg min pojkvän nog är mest stolt över en kilt, men jag förstår din poäng. Dock kan inte jag se problemet i att kvinnor bär vissa kläder och män andra, så länge det sker av fri vilja, eller ja den upplevda fria viljan. Att det finns män som trivs i att bära kjol är självklart, dock sitter väl inte det i själva plagget utan i andra frågor. Andelen män som av rent estetiska eller praktiska skäl skulle vilja bära kjol men inte vågar då de känner sig så förtryckta av samhällets normer tror jag inte är särskilt stor, men bevisa gärna motsatsen. Skulle jag se en man i kjol på stan skulle jag inte vända på huvudet eller titta två gånger, på andra ställen är det säkerligen annorlunda. Men det tror jag har med helt andra samhällsfrågor att göra än kön och genus. Ja nu blir jag antaligen halshuggen.

Det var aldrig någon under min uppväxt som någonsin antydde att jag skulle vara homosexuell. Kanske då jag trots allt hade en väldig förkärlek för ett visst pojkband :p Däremot funderade jag själv på min sexualitet vid några tillfällen, därav desa kommentarer.

Jag tror att det för barn är viktigt att de får bejaka de sidor av sig själva som de har. Inte de sidor som samhället säger att de ska ha. När en är vuxen kan en förhoppningsvis själv reflektera över vad den vill och varför, men även som vuxen kan det vara svårt att bryta mot normer. Därför tycker jag att vi ska göra vårt bästa för att barnen i så stor utsträckning som möjligt ska få välja vad de vill i livet utifrån de individer de är.

Däremot förstår jag inte helt vilka andra samhällsfrågor än genus och kön du syftar på? Men det kanske är off topic? :)

För att gå definitivt off topic så skrev du att du tror stenhårt på kärnfamiljen (tror det var exakt så du skrev iaf), till vilket pris? Dvs hur dåligt ska det vara i kärnfamiljen för att du ska tro att barnen har det bättre i en separerad familj? :)

I modern tid sätts (iaf akademiskt) det likamedtecken mellan science och naturvetenskap. Säger någon "science" är det naturvetenskap som avses. Kanske mer en amerikansk tradition än engelsk.

Jag undrar dock fortfarande varför naturvetenskap är mer vetenskap än genusvetenskap. Vad gör vi inom naturvetenskapen som man inte gör inom genusvetenskapen? Vad jag vet bygger man upp hypoteser och testar dem även inom genusvetenskapen.

Min kusin studerar på School of Social and Political Science på University of Edinburgh. Menar du att det är naturvetenskap han egentligen studerar?

Att det i den amerikanska universitetsvärlden finns någon annan definition är mycket möjligt. Jag har inte heller påstått motsatsen.

Jag har redan skrivit det men jag anser att det är bristen på vetenskapkliga bevis som gör att genus"vetenskap" inte kvalificerar sig som vetenskap. Testa hypoteser kan man ju göra om vad som helst.

Så du menar då att de som jobbar på denna förskola går emot all forskning??
Nej, de är ju människor. I vårt nutida samhälle. Färgade av normerna precis som du och jag. Men; som jag skrev; att ha en medvetenhet om genus gör att man medvetet försöker förändra sitt beteende.
Där tror jag en förskola med genusprofil har mycket större chanser att agera MER jämställt än en där genus aldrig kommer upp på agendan. Liksom jag tror att ju mer uppmärksam jag är på mina egna brister gällande fördomar och annat så blir jag förhoppningsvis mindre benägen att göra samma "missar" igen.

Och hur ansträngt blir det inte att jobba emot sin egen natur och hur konstlat blir det inte då när de då måste tänka på detta hela tiden?
Jättekonstlat. Om man tror att det innebär att man måste bli en "perfekt robot" som förskollärare på en genusförskola. Eller som förälder som vill agera jämställt. (Det du skriver känns ju dock inte som något svar till mig, eftersom du uppenbarligen frågar om någon slags åsikt jag aldrig någonsin ens haft..)

Att "jobba mot sin natur" kan en vara tvungen att göra om naturen inte är kompatibel med arbetet.

*nickar*
Den projektledare jag pratade med som för några år sen jobbade med genusprojekt på förskola och skola i vår kommun var väldigt noga med att alltid poängtera att i arbetet som förskollärare eller lärare finns ett lagstadgat KRAV att jobba med jämställdhet. Det är liksom inget man kan slippa undan genom att säga "men jag tror inte på det där".

Läser man lite om "bias" så finner man att många av oss även omedvetet gör skillnad på t ex människor utifrån hudfärg, ålder, sexuell läggning mm. Rasisten är inte styrd av åsikter i första hand.

Det glädjande är att vi människor KAN förändra oss själva. Det går trögt och är svårt, men det ÄR möjligt att själv börja jobba med att tankemässigt förändra även omedvetna förutfattade meningar/fördomar.

Det här testet har jag gjort några gånger. Och funnit att jag omedvetet (liksom så oerhört många andra) har omedvetna fördomar/förutfattade meningar i högre grad än jag själv trodde. Det gav mig insikt om att även hos mig är värderingar DJUPT rotade. Trots att jag vuxit upp i en familj där tolerans varit enormt viktigt.
Länk till test:
https://implicit.harvard.edu/implicit/

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 839
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 860
Senast: cewe
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama