Könsneutral förskola

Sv: Könsneutral förskola

Jag tycker din förskola låter bra! Jag tror vårt granndagis fungerar likadant. (När jag frågade sa de tex att de aldrig någonsin skulle vara negativa till en pojke i kjol. De verkar ha ett starkt genustänk i grunden, just grunden, inte som ständigt enda fokus.). När jag läste om Tittmyran tyckte jag det verkade vara ett helt underbart och viktigt projekt där jag gärna haft mitt barn.

Men jag skulle aldrig vilja att mitt barn gick på ett dagis döpt till Egalia, någonsin. Det låter för mig som extremism och jag gillar inte extremism.

Jag vill att pedagogiken på ett dagis ska grundas i natur, kultur, vetenskapligt tänkande, nyfikenhet och rörelse inte jämställdhet. Jämställdhet är för mig ett självklart inslag som ska existera diskret i bakgrunden. Just för att det för ett barn ska vara självklart! att alla är lika värda och får vara precis som de vill! Tryck för mycket på ett område, tjata om det och barnen anar ugglor i mossen, de är inte dumma. (eller jag var i alla fall aldrig när jag var liten)

Självklart har jag ingenting emot dagisets existens, det är underbart att kunna välja. Men jag väljer ett som är lite diskret istället, just för att ana ugglor i mossen redan som femåring kan vara ärftligt...

*KL*

Jag vet inte vad jag tycker. Har funderat i flera dagar, men har fortfarande inte kommit fram till något mer än att jag tycker att genustänk är bra. I övrigt så handlar det väl om hur förskolan fungerar i övrigt.

JAg har haft min son på förskola sen 10 januari och är således nybörjare på det hela. Vi valde en privat förskola med en väl utvecklad pedagogik som ser till barnet som individ. De pratar om barns olika inteligenser, dvs att vissa barn gillar musik, andra gillar att klämma och känna på saker för att lära sig, en del gillar färger, andra gillar bilder, några är matematisk/logiska etc. Så allt de gör innehåller alla de här delarna.

Ett exempel. De har morgonsamling i små grupper med "sina" pedagoger". En dag är det kanske matte. De tittar på siffrorna 1 till 3. Då kan de sjunga en sång om dessa, samtidigt som de använder sig av bilder på 3 nallebjörnar, dessa björnar är i olika färg och de sitter på en tavla där man kan gå fram och plocka ner dem, byta plats etc. Så barn som vill känna får göra det, barn som lär sig via sång och musik får den delen osv.

Svammel från min sida, men ni kanske förstår konceptet? Pedagogerna skulle förklara det här mycket bättre än jag lyckas med.

Om ett barn är väldigt stojigt så har de ett utrymme där barnet får springa, hoppa, röja etc. Det finns lugnare områden för de barn som behöver lugn och ro.

De jobbar mycket med att inte hela tiden säga nej och inte till barnen (typ: Ställ dina skor på din plats i hyllan, i stället för Ställ Inte skorna på golvet). Positiva ordalag.

De har inte uttalat sig om genus alls, men när jag ser på verksamheten så känns det som att de ser barnen endast som de egna individer de är, men det kanske är för tidigt att uttala sig om det.

Min son har älskat bilar och knappar och allt som har hjul sen han öppnade ögonen i princip. Men han valde även en rosa tandborste hos tandläkaren och brukar förtjust försöka rycka i tjejkläderna när vi är i klädbutiker (han gillar färgerna tror jag). Mitt mål är att han ska få välja så fritt som möjligt, men jag tror att om inte hela samhället förändras så kommer han trots allt att snappa upp våra stereotypa normer.

Det jag hoppas och vill för mitt barn (och ev. framtida barn) är att de ska ha samma möjligheter, oavsett kön. I övrigt får de vara precis hur stereotypa eller ostereotypa som de vill.

Men varför ska jämställdhet bara finnas "diskret i bakgrunden"? Varför är inte det lika viktigt som natur, kultur och vetenskapligt tänkande? Det är inte självklart. Det måste arbetas aktivt för jämställdhet. Det är ingenting vi uppnår genom att bara ha det i bakhuvudet. Det är dessutom ingenting som konkurrerar ut tex. naturvetenskapligt tänkande eller nyfikenhet.

Vad är det för ugglor i mossen barnen kan börja ana? Att vi inte lever i ett jämställt samhälle?

Ja precis så, jag tror inte heller att pedagoger på förskolan VILL göra skillnad på barnen men det sker automatiskt.

Allmänt:

Tror ni verkligen att det gör sådan skada att dom på förskolan inte har böcker med hetero- och kärnfamiljstema? Tror ni inte barnen matas med sådan information övrig tid?

Att förstå genustänket är stort, det handlar inte om att begränsa utan om att utöka..

Skall man bedriva en bra pedagogik så borde ju alla former vara representerade, det behövs ju trots allt en man och en kvinna för att skapa barn.

Jag tycker inte heller om att man gör om sånger etc etc.

Nej jag är absolut inte för en sådan här förskola utan jag anser att ett sunt förnuft skall gälla och där jag har mitt barn så gör man ingen skillnad på barnen pga kön även om man säger pojkar och flickor och nej jag tycker inte om att man använder påhittade ord för att beskriva pojke eller flicka. För det är just det som de är. Som sagt det är vad jag tycker!

Och nej jag tror inte att man per automatik gör skillnad på om det är en pojke eller flicka, så görs inte på vår förskola och så gör inte heller jag när jag har träningar tex

Och nej jag tror inte att man per automatik gör skillnad på om det är en pojke eller flicka, så görs inte på vår förskola och så gör inte heller jag när jag har träningar tex
Man kan inte lita till sin spontana intuition i såna här frågor eftersom alla är så färgade av vad vi ser runt oss.

Men det man möjligtvis kan fundera på när det gäller Egalia är om en enskild pedagogik kan förändra något, särskilt när världen ser ut som den gör. Mina barns förskola är på det stora hela okej när det gäller pedagogiken (även om jag skulle önska mig mera) men däremot så är det bara kvinnor som jobbar där och de hanterar föräldrarna helt olika beroende på kön, de är tex mycket strängare mot mammorna om något är missat. Det blir liksom en ö just i pedagogiken där man försöker vara jämställda medan resten av livet pågår som vanligt med mammor som vabbar och är föräldralediga och pappor som satsar på jobbet och brottas med sönerna, barnkalas med prinsessteman och monsterteman. Det vore väldigt intressant att läsa forskning om de barn som vuxit upp i gröna vågen byarna på landet där man försökte skapa mer utopiska samhällen. Går det att förändra något genom att skapa såna lokala öar av andra värderingar, eller är mainstreamkulturen så genomsyrande att det i princip ändå inte leder nånstans alls?

Skall man bedriva en bra pedagogik så borde ju alla former vara representerade, det behövs ju trots allt en man och en kvinna för att skapa barn.

Jag tycker inte heller om att man gör om sånger etc etc.

Nej jag är absolut inte för en sådan här förskola utan jag anser att ett sunt förnuft skall gälla och där jag har mitt barn så gör man ingen skillnad på barnen pga kön även om man säger pojkar och flickor och nej jag tycker inte om att man använder påhittade ord för att beskriva pojke eller flicka. För det är just det som de är. Som sagt det är vad jag tycker!

Du tror, men så fort genusforskare studerar personalen ute i förskolorna/skolorna finner de tecken på särbehandling. Det är ingenting som sker medvetet utan omedvetet. Jag tror ingen av oss kommer undan på den punkten. Jag tror vi alla faller dit eftersom vi präglats på det samhälle vi lever i.

Man kan inte lita till sin spontana intuition i såna här frågor eftersom alla är så färgade av vad vi ser runt oss.

Men det man möjligtvis kan fundera på när det gäller Egalia är om en enskild pedagogik kan förändra något, särskilt när världen ser ut som den gör. Mina barns förskola är på det stora hela okej när det gäller pedagogiken (även om jag skulle önska mig mera) men däremot så är det bara kvinnor som jobbar där och de hanterar föräldrarna helt olika beroende på kön, de är tex mycket strängare mot mammorna om något är missat. Det blir liksom en ö just i pedagogiken där man försöker vara jämställda medan resten av livet pågår som vanligt med mammor som vabbar och är föräldralediga och pappor som satsar på jobbet och brottas med sönerna, barnkalas med prinsessteman och monsterteman. Det vore väldigt intressant att läsa forskning om de barn som vuxit upp i gröna vågen byarna på landet där man försökte skapa mer utopiska samhällen. Går det att förändra något genom att skapa såna lokala öar av andra värderingar, eller är mainstreamkulturen så genomsyrande att det i princip ändå inte leder nånstans alls?

Ska vi få till någon förändring måste vi börja någonstans och det är logiskt att börja med barnen eftersom det är de som ska ta över efter oss.:) Men självklart måste arbetet ske på ett bredare plan.

Egentligen känner jag mig lite tjatig nu.... men all empirisk forskning som finns på området visar att vi gör det. Alla. Kvinnor, män, föräldrar, pedagoger. Alla.

Genusmedvetna personer försöker lyfta blicken och se när de gör det, försöker märka när det sker. Och viljemässigt förändra sig.

Du har såna bra poänger!! :bow:
Personligen brukar jag tänka att jag kan inte göra så mycket mer än att "försöka själv" på min lilla planhalva av livet. Jag är ju också genomsyrad av könsroller och lever i mångt och mycket efter (hetero)normen. Men jag försöker lyfta min blick, försöker notera när jag är begränsande gentemot mig själv och andra människor. Man kanske måste ha lite överseende med sig själv som människa också....
Men samtidigt kan det ju kännas lite deppigt att inte mer händer/har hänt på så många år i jämställdhetsfrågan. Känns som om det står still och stampar. Många i de yngre generationerna fortsätter att gå i samma normativa fotspår som deras släktingar på 20talet....

Då har du en väldigt ovanlig förskola, för som sagt är det väldigt ovanligt att man inte, kanske utan att ens tänka på det, gör skillnad. Bara en sådan sak hur långt tålamod man har med en kille som stökar på samlingen, jämnför med en tjej gör det osv.

Och även personalen själv som kanske säger att de inte gör någon skillnad, men filmar sig själv under kanske ett par dagar för att studera hur de själva gör, upptäcker att de gör saker som de inte ens tänkte på.

Just det där med mamma-pappa-barn har de lekt väldigt mycket på våran förskola, oavsett kön. Sonen har tyckt att det är jätteroligt, nu är det andra lekar som intresserar honom mer. Sen har han även älskat traktorer, bilar och så barbie och my littel ponny...

Jag är glad för våran omgivning visserligen följer hetronormen, men man går inte så stor skillnad på killar och tjejer. Alla leker med alla, kanske för att vi bor på landet och man helst leker med den som är närmast oavsett om det är kille eller tjej. Tjejer kör traktorer och lastbilar, egentligen tror jag tjejerna har lättare att hitta olika förebilder, killarna har inte lika många olika varianter på förebilder.

Egentligen känner jag mig lite tjatig nu.... men all empirisk forskning som finns på området visar att vi gör det. Alla. Kvinnor, män, föräldrar, pedagoger. Alla.

Genusmedvetna personer försöker lyfta blicken och se när de gör det, försöker märka när det sker. Och viljemässigt förändra sig.

Så sant så sant. Den allra farligaste fördomen är att man inte har några själv!

På vårt dagis är det vissa föräldrar som står för de allra läskigaste generaliseringarna faktiskt, och de hävdar naturligtvis att de absolut inte gör någon skillnad på könen. Såklart. Det bara är så att flickor är stillsamma och vill leka mammapappabarn, och pojkar är stökiga. Ingen reflektion öht över hur de själva formar barnen. Personalen upplever jag som iallafall lite medvetna om att problematiken finns, även om där också finns brister. Det rings alltid alltid till mamman när barnet är sjukt t ex. Jag kan tycka att det är lite befriande att det iallafall finns ett ställe som Egalias döttrar när man ser hur det ser ut på så många andra ställen!

Lite av det är det jag försökt få fram. Vi försöker lyfta blicken och jag är relativt bra på att se sådant jag gör "fel" och försöker hela tiden bli bättre. Sen när det gäller föräldrar så har vi ganska bra fördelning, men det är klart vissa pappa ringer vi aldrig för att de ändå inte är nåbara, men så fort vi har nåt event dit de kommer försöker vi ju få med dem också.
Vi ska ha drop in kaffe sen och då brukar ganska många försöka komma.
Sen har vi ju de asylsökande där det är en annan tradition oftast, det är mamma som sköter sådant. Det kan vi ju liksom inte göra något åt och vi har ju heller inte tillgång till tolk alltid, det är alldeles för dyrt.

jag är också ganska medveten om mina
fördomar och försöker arbeta bort dem, även de små sakerna

Men jag skulle aldrig vilja att mitt barn gick på ett dagis döpt till Egalia, någonsin. Det låter för mig som extremism och jag gillar inte extremism.

Jag tycker du gör en knepig tolkning av både förskolan och boken. Av artikeln får i alla fall jag intrycket av att verksamheten har en mer liberal- och queerfeministisk inrikting (fokus på allas lika värde och alternativ till heteronormen) snarare än radikalfeministisk. Egalias döttrar beskriver knappast en utopi utan syftade till att belysa manssamhället, inte minst i språket - alltså en ögonöppnare.

Jovisst, men jag anvander benamningen for det fack Personen i fraga sjalv placerat Sig i.
Ingen utom individen sjalv har ratt att kategorisera denne.

Det jag opponerar mig emot ar inte anvandandet av 'hen' utan att man inte tillats leva sitt Kon eftersom

Så du omnämner aldrig någon som han eller hon om personen inte själv sagt om den kategoriserar sig som kvinna eller man?
Om du har barn, hur har du gjort med dessa, i vilken ålder har de själva valt att kategorisera sig som flicka/pojke/kvinna/man? Vad har du kallat dem, den eller alltid namnet?

Hur gör en när den lever sitt kön? Nytt begrepp för mig.

Jo, det finns det. Genetiskt men annu viktigare - I hjarnan. Konet sitter inte I det du kan se med blotta ogat.

Intressant att det kommer upp! Har du lyckats hitta någon som lyckats koppla dessa skillnader i hjärnan till beteende? Sist denna diskussion var uppe på Senior (någon månad sedan eller så) fanns det ingen forskning som kopplat dessa skillnader till skillnader i praktiken, vore intressant att läsa. :)

Du har såna bra poänger!! :bow:
Personligen brukar jag tänka att jag kan inte göra så mycket mer än att "försöka själv" på min lilla planhalva av livet. Jag är ju också genomsyrad av könsroller och lever i mångt och mycket efter (hetero)normen. Men jag försöker lyfta min blick, försöker notera när jag är begränsande gentemot mig själv och andra människor. Man kanske måste ha lite överseende med sig själv som människa också....
Men samtidigt kan det ju kännas lite deppigt att inte mer händer/har hänt på så många år i jämställdhetsfrågan. Känns som om det står still och stampar. Många i de yngre generationerna fortsätter att gå i samma normativa fotspår som deras släktingar på 20talet....

Så länge vi har våra roller (manligt/kvinnligt) så torde det rimligen vara stört omöjligt att ändra på könsrollsträskbeteendet som genomsyrar oss.
Låt säga att män och kvinnor började dela på ansvaret när det gäller hem och barn (fp, vab, deltid) och att pedagogerna inom barn och omsorg bestod av 50/50 kvinnor/män - hur skulle då behovet av genusinspiration se ut? Mindre/mer?

Sättet vi beter oss på är ju ett direkt resultat från vårt agerande och sätt att leva/vara.
Dvs som man ropar får man svar.

Intressant att det kommer upp! Har du lyckats hitta någon som lyckats koppla dessa skillnader i hjärnan till beteende? Sist denna diskussion var uppe på Senior (någon månad sedan eller så) fanns det ingen forskning som kopplat dessa skillnader till skillnader i praktiken, vore intressant att läsa. :)

Att det finns fysiska skillnader ar dokumenterat.

Men angaende denna skillnad i hjarnan vs beteende sa finns det studier som visar pa ja och studier som visar pa nej. Att vetenskapligt bevisa det ena eller andra har hittills inte vart mojligt.

Nature vs nuture det ar fragan.

Hur ser din installning ut angaende det?

Att det finns fysiska skillnader ar dokumenterat.

Men angaende denna skillnad i hjarnan vs beteende sa finns det studier som visar pa ja och studier som visar pa nej. Att vetenskapligt bevisa det ena eller andra har hittills inte vart mojligt.

Nature vs nuture det ar fragan.

Hur ser din installning ut angaende det?

Visserligen var det inte mig du frågade, men jag tar mig ändå friheten att svara ;)

Visst finns det skillnader i hjärnan. Visst skulle man teoretiskt kunna tänka sig att dessa skillnader kan orsaka olika beteende hos män och kvinnor, även om det ännu är helt omöjligt att avgöra i vilka fall och i hur stor grad olikheterna yttrar sig. Men oavsett vilka skillnader som finns är det uppenbart att de individuella skillnaderna i beteende är avsevärt större än könsskillnaderna, och därmed finns det ingen som helst anledning att behandla barn utifrån vilket kön de tillhör. Hur mycket man än vänder och vrider på saken kvarstår det faktum att pojkar både kan älska bilar och djur och att flickor både kan brottas och leka mamma, pappa, barn.

Som världen ser ut i dag uppmuntras beteenden mer utifrån vad barnen har för kön än vad de faktiskt tycker om, och detta gäller för hela samhället. Varje litet steg mot reflektion och analys av hur man förhåller sig till barnen är positivt, och därmed tycker jag att Egalia och alla andra genusmedvetna förskolor gör något bra.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 879
Senast: cewe
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info