Könsneutral förskola

Sv: Könsneutral förskola

Kn
Egalias döttrar är en viktig bok, men inte en jag skulle döpa en förskola efter. I alla fall inte en som pojkar sedan ska gå i :angel:

haha! :D Sant!

Om de skulle leva efter normen i boken så skulle jag inte heller vilja sätta något barn i den. (Å andra sidan lever ju nästan alla andra förskolor efter motsatt norm och där tvekar inte så många att sätta dem .... :crazy:)

Jag har inte så stor erfarenhet av barn, men är de inte väldigt anpassningsbara?

Jag sätter en mille på att även de som går i denna "extrema" genusskola har superkoll på vad övriga samhället säger om kön. Barn brukar ha det och det är inte som att dessa är isolerade på sin förskola. Som det står i artikel så är förskolan först och främst en motvikt, en i mitt tycke välbehövlig sådan. Övergång till annan skola behöver nog inte vara mer komplicerad än skolövergång i allmänhet.

Signalerna till barnen är: "Här får man vara precis den man är och vill vara! Här behöver man inte följa normen för sitt kön om den inte är bekväm" - är det negativt?

Jag har väldigt begränsad erfarenhet av dagis än så länge, men är det verkligen vanligt att det inte går till så som du skriver ovan? Brukar det verkligen vara så att det inte är okej för flickorna att leka med "pojksaker" och tvärtom? Det har jag svårt att tänka mig

kl

Jag tycker att det är viktigt att utgå ifrån ett genusperspektiv i all pedagogik (dvs både förskola och skola). Jag är dock lite tveksam till vad jag tycker om att förskolor har en genusinriktning på samma sätt som man kan ha montessoripedagogik som inriktning. Jag vill nog inte uttala mig så mycket om det utan att ha sett hur det fungerar i praktiken. Det är en god idé, absolut, men jag tror att det kan finnas en viss risk i att ha så stort fokus på genus. Missförstå mig rätt nu, det är absolut viktigt, men det kan också bli så att man fokuserar så mycket på genusperspektivet att det blir knasigt åt andra hållet i stället. Ungefär som att man inte vill att ens dotter ska ha ett "tjejnamn" och därför döper henne till Anders... Eller att man bara ger sin son dockor att leka med...förstår ni hur jag menar?

Jag känner mig lite tveksam till ordet Hen, men det kanske mest är för att det känns ovant. Precis som jag opponerade mig rätt starkt mot att använda ordet "snippa" (som jag nu använder när jag pratar med barn). Men för mig känns det inte mest angeläget att använda könsneutrala ord som "hen".
För mig känns det minst lika viktigt att lära barnen att respektera varandra och varandras olikheter, att tycka om sig själva och att lära dem det sociala språket. Gör man det med ett genustänk bakom så skapar man goda möjligheter för barnen. Men det kan man faktiskt också göra utan att bara använda könsneutrala ord och utan att "stänga ute" normer som heterofamiljer och kärnfamiljer och bara köpa in böcker som visar andra situationer (alla delar behövs!).

//Julia

Jag har väldigt begränsad erfarenhet av dagis än så länge, men är det verkligen vanligt att det inte går till så som du skriver ovan? Brukar det verkligen vara så att det inte är okej för flickorna att leka med "pojksaker" och tvärtom? Det har jag svårt att tänka mig

Indirekt så är det inte "okej". All empirisk forskning som gjorts på förskolor hittills på området visar att personalen omedvetet behandlar pojkar och flickor olika. Det är inte några uttryckliga "förbud" för flickor att sparka boll eller pojkar att leka med dockor. Men det finns en indirekt uppmuntran (precis som i samhället i övrigt) där pojkar uppmuntras till vissa lekar och beteenden och flickor till andra.

Genusmedvetenhet brukar bli en rejäl ögonöppnare på alla de förskolor där man arbetat med frågan! Dels kan man läsa om förskolorna Tittmyran och Björntomten (Kajsa Wahlström har skrivit en bra bok om det projektet) och sen finns massor av rapporter från kommunala förskolor i landet i övrigt. I alla de fall jag har läst om så visar det sig att personalen själva upptäcker/ser att de faktiskt GÖR olika mot pojkar och flickor. Omedvetet! Det finns nog ytterst få inom förskolan som medvetet VILL göra skillnad och VILL "indoktrinera" i könsroller.

Leva ut.
Det forsvann ett ord.

Ställer samma fråga som den andra härovan:
Vad är att "leva ut" sitt kön?

För mig är det viktigaste att få leva ut sin PERSON. Om det sen följer eller inte följer det traditionella könsmönstret är totalt ointressant.

kl

Jag tycker att det är viktigt att utgå ifrån ett genusperspektiv i all pedagogik (dvs både förskola och skola). Jag är dock lite tveksam till vad jag tycker om att förskolor har en genusinriktning på samma sätt som man kan ha montessoripedagogik som inriktning. Jag vill nog inte uttala mig så mycket om det utan att ha sett hur det fungerar i praktiken. Det är en god idé, absolut, men jag tror att det kan finnas en viss risk i att ha så stort fokus på genus. Missförstå mig rätt nu, det är absolut viktigt, men det kan också bli så att man fokuserar så mycket på genusperspektivet att det blir knasigt åt andra hållet i stället. Ungefär som att man inte vill att ens dotter ska ha ett "tjejnamn" och därför döper henne till Anders... Eller att man bara ger sin son dockor att leka med...förstår ni hur jag menar?

Jag drar mig till minnes när vi i högstadiet skulle besöka gymnasiet och vi dels bara besökte de praktiska linjerna och sen tjatade vår Syo på alla tjejer "gå fram och fråga nu tjejer hur det är att gå bygg!" "hörni tjejer, kolla vad kul, ska ni inte söka till fordon?". Tjatet kändes konstlat och påtvingat och fick delvis en motsatt effekt på mig.

Så; jag tror jag förstår hur du tänker.
Det mest önskvärda vore väl om genus genomsyrade "allt" - det som kallas jämställdhetsintegrering i organisationsperspektiv - att genus blir en naturlig fråga/tanke i alla sammanhang; vare sig man ska anlägga vägar, designa telefoner, ta hand om patienter eller annat. Att det inte behövdes några "genusförskolor" utan att det bara fanns där; lika naturligt som idén om att barn behöver vara utomhus x antal tillfällen per dag eller vecka.

Angående förskolan i exemplet så handlar det ju väldigt mycket om hur genusmedveten man egentligen är. Jag tycker mig ibland se att det finns personer som TROR sig vara medvetna men egentligen agerar med någon slags överkompensation eller "tillgjord" jämställdhetsagenda. T ex om man BARA ser de nackdelar kvinnor har av könsrollerna men varken ser eller vill se de nackdelar män har. Så uppfattar jag dock inte det lilla jag kan utläsa av artikeln. Om jag däremot skulle lämna mitt barn på genusförskolan och han skulle komma hem och påstå att pojkar inte FÅR leka med bilar då skulle jag bli förskräckt - då tycker jag inte man har förstått vad genusmedvetenhet är.

Ja precis så, jag tror inte heller att pedagoger på förskolan VILL göra skillnad på barnen men det sker automatiskt.

Allmänt:

Tror ni verkligen att det gör sådan skada att dom på förskolan inte har böcker med hetero- och kärnfamiljstema? Tror ni inte barnen matas med sådan information övrig tid?

Att förstå genustänket är stort, det handlar inte om att begränsa utan om att utöka..

det kan också bli så att man fokuserar så mycket på genusperspektivet att det blir knasigt åt andra hållet i stället. Ungefär som att man inte vill att ens dotter ska ha ett "tjejnamn" och därför döper henne till Anders... Eller att man bara ger sin son dockor att leka med...förstår ni hur jag menar?

Jag förstår vad du menar men jag håller inte med, ffa inte om formuleringen "åt andra hållet", eller "för långt"/"överdrivet" som det också ofta uttrycks.

Genusperspektiv innebär att frångå könskategorisering, det du beskriver innebär ett fortsatt fokus på och särskiljande av kön. Det är inte genusmedvetenhet som "gått för långt" utan snarare en annan sida av det normativa myntet (flicka/pojke-fixering). Det är ingen ökad risk som kommer med genusmedvetenhet utan snarare en misslyckad och bristfällig genusmedvetenhet - samma vanliga skit.

Jag har svårt att tro att pojkar skulle vara hänvisade till bara bilar och flickor till prinsessklänningar på någon förskola. Däremot kan jag tänka mig att barn ibland behandlas olika p.g.a. kön, att en flicka upplevs som mer besvärlig när hon busar och är högljudd än när en pojke skulle göra samma sak.

För mig är det dock mer viktigt att man sätter fokus på lika behandling oberoende av kön än att man sätter in ett "hen" i sången om en sockerbagare. Där blir det bara konstlat och fånigt för mig.

Jag tror det är bra för ex.vis förskollärare att regelbundet videofilma sig själv i interaktion med barnen, jag tror det är lättare att upptäcka vissa skillnader man gör i bemötanden av pojkar och flickor efteråt.
Och att samtala med barnen och ställa frågor och tillsammans resonera sig fram, typ. "finns det vissa färger som bara pojkar får ha? Kan bara flickor bli sjuksköterskor?" tror jag är bra sätt att göra barn medvetna om att alla kön faktiskt ska ha alla möjligheter.

Jag har svårt att tro att pojkar skulle vara hänvisade till bara bilar och flickor till prinsessklänningar på någon förskola. Däremot kan jag tänka mig att barn ibland behandlas olika p.g.a. kön, att en flicka upplevs som mer besvärlig när hon busar och är högljudd än när en pojke skulle göra samma sak.

För mig är det dock mer viktigt att man sätter fokus på lika behandling oberoende av kön än att man sätter in ett "hen" i sången om en sockerbagare. Där blir det bara konstlat och fånigt för mig.

Jag tror det är bra för ex.vis förskollärare att regelbundet videofilma sig själv i interaktion med barnen, jag tror det är lättare att upptäcka vissa skillnader man gör i bemötanden av pojkar och flickor efteråt.
Och att samtala med barnen och ställa frågor och tillsammans resonera sig fram, typ. "finns det vissa färger som bara pojkar får ha? Kan bara flickor bli sjuksköterskor?" tror jag är bra sätt att göra barn medvetna om att alla kön faktiskt ska ha alla möjligheter.

på dom förskolor jag jobbat, har vi i minst 10 år haft ett genustänk. Det är inget nytt påfund.
Men att byta ut texter eller bara läsa vissa böcker har vi aldrig hållit på med.

Vi har genom åren haft många föräldrar i icke traditionella mans/kvinno jobb, och dom har vi belyst, men givetvis ÄVEN dom som haft traditionella jobb.
vi har tex haft mammor som: varit brandmän, doktor, gruvarbetare, varit i fjällräddningen,
vi har haft män som varit: bagare, undersköterskor, städare, (även som köks personal/städare på förskolor) kockar,
Haka inte upp er på hur jag delat in manligt och kvinnligt!

våra barn kan klä ut sig helt utan att vi styr, en dag groda andra dagen prins. även om man är tjej.
När vi är i skogen lekar tjejer lika mycket älgjägare, eller pistmaskinsförare, som att killar bygger ett kök, och matar sina barn...
ni skulle sett luciatåget! där var det många killar med krona,:love:

vi har haft flickor som varit 5 jävlig med såg och hammare, samtidigt som en del killar alltid ropar -BAKA när man frågar vad dom vill göra.

jag har fått tänka efter massor för att skriva ner detta. för i min värld är barn individer:love: och deras klädstil har inte fått mej att indela dom i grupper. MEN... killar har snopp, det har inte tjejer, och det skiljer dom åt. sånt går inte göra nått åt!

Jag tror inte på att samhället ska styra, och göra barn till något "hen" varför ska vi styra våra barn mot något som inte är deras personlighet?
för en del killar är killarnas gemenskap en tillhörighet, precis som tjejerna har sin tillhörighet.
jag har min tillhörighet i min westernklubb....

kanske vår syn på detta beror på att vi bor på en liten ort, där inte familjelivet är så könsindelat. pappor jobbar borta veckovis, alltså kör mammor traktor.
mammor jobbar borta veckovis, alltså blir pappor inhoppare i skolans städ..
många män slöjdar i sameslöjd. Lika gärna i sy som i träslöjd.

*jenny*

Mycket bra skrivet!

Sen vill jag dra det hela lite längre och kalla det hela helt absurt.

Att medvetet plocka bort böcker om där det förekommer heterosexuella visar ju på att det inte alls är "alla möjligheter" man vill visa på. Om man dessutom har fått för sig att alla kossor i böcker är män framgår det ju tydligt att man inte har så bra koll på detta med kön och könsroller som man påstår sig ha.

Dessutom påstår man sig pyssla med pedagogisk skolförberedande verksamhet men lär medvetet ut felaktig svenska!?

Hoppas det finns en förskola garanterat befriad från genusdravel när det är dags för mina framtida barn att börja.

Senast ändrad:

Jag tror samma sak som dig, det är lätt att se utifrån och se skillnaderna men att stå mitt i är det rätt svårt. Jag vet att de har jobbat med det på våran förskola tidigare och jag ser att det har gett effekt.
Just nu verkar de mest ha problem att räcka till för de barn som har särskilda behov, eller kanske snarare till de barn som inte har det eftersom barnen som har särskilda behov kräver sin tid.

Som ex är hur man tröstar, tröstar man kille genom att säga att det inte är så farligt och tjejen igenom att krama och blåsa bort det onda eller hur gör man? Orden tror jag gör mindre skillnad än handlingarna...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 852
Senast: cewe
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama