Sv: Könsneutral förskola
Jag har svårt att tro att pojkar skulle vara hänvisade till bara bilar och flickor till prinsessklänningar på någon förskola. Däremot kan jag tänka mig att barn ibland behandlas olika p.g.a. kön, att en flicka upplevs som mer besvärlig när hon busar och är högljudd än när en pojke skulle göra samma sak.
För mig är det dock mer viktigt att man sätter fokus på lika behandling oberoende av kön än att man sätter in ett "hen" i sången om en sockerbagare. Där blir det bara konstlat och fånigt för mig.
Jag tror det är bra för ex.vis förskollärare att regelbundet videofilma sig själv i interaktion med barnen, jag tror det är lättare att upptäcka vissa skillnader man gör i bemötanden av pojkar och flickor efteråt.
Och att samtala med barnen och ställa frågor och tillsammans resonera sig fram, typ. "finns det vissa färger som bara pojkar får ha? Kan bara flickor bli sjuksköterskor?" tror jag är bra sätt att göra barn medvetna om att alla kön faktiskt ska ha alla möjligheter.
på dom förskolor jag jobbat, har vi i minst 10 år haft ett genustänk. Det är inget nytt påfund.
Men att byta ut texter eller bara läsa vissa böcker har vi aldrig hållit på med.
Vi har genom åren haft många föräldrar i icke traditionella mans/kvinno jobb, och dom har vi belyst, men givetvis ÄVEN dom som haft traditionella jobb.
vi har tex haft mammor som: varit brandmän, doktor, gruvarbetare, varit i fjällräddningen,
vi har haft män som varit: bagare, undersköterskor, städare, (även som köks personal/städare på förskolor) kockar,
Haka inte upp er på hur jag delat in manligt och kvinnligt!
våra barn kan klä ut sig helt utan att vi styr, en dag groda andra dagen prins. även om man är tjej.
När vi är i skogen lekar tjejer lika mycket älgjägare, eller pistmaskinsförare, som att killar bygger ett kök, och matar sina barn...
ni skulle sett luciatåget! där var det många killar med krona,
vi har haft flickor som varit 5 jävlig med såg och hammare, samtidigt som en del killar alltid ropar -BAKA när man frågar vad dom vill göra.
jag har fått tänka efter massor för att skriva ner detta. för i min värld är barn individer
och deras klädstil har inte fått mej att indela dom i grupper. MEN... killar har snopp, det har inte tjejer, och det skiljer dom åt. sånt går inte göra nått åt!
Jag tror inte på att samhället ska styra, och göra barn till något "hen" varför ska vi styra våra barn mot något som inte är deras personlighet?
för en del killar är killarnas gemenskap en tillhörighet, precis som tjejerna har sin tillhörighet.
jag har min tillhörighet i min westernklubb....
kanske vår syn på detta beror på att vi bor på en liten ort, där inte familjelivet är så könsindelat. pappor jobbar borta veckovis, alltså kör mammor traktor.
mammor jobbar borta veckovis, alltså blir pappor inhoppare i skolans städ..
många män slöjdar i sameslöjd. Lika gärna i sy som i träslöjd.
*jenny*