Könsneutral förskola

Sv: Könsneutral förskola

Vet du varför föräldrarna inte ville att barnet/-n skulle ha gymnastikdräkt?

Jag hade gymnastikdräkt när jag var liten, både på skolgympan och när jag gick på gymnastik på fritiden. Jag är född -86 så det var ju iaf en bit in på 90-talet. Jag gillade dem men det handlar ju om tycke och smak :D

Jag kommer faktiskt inte ihåg varför nu.

Dräkterna kanske blivit bekvämare med tiden. :D

Ur artikeln:
"Ingen är flicka eller pojke. Hon och han blir ofta hen."

Jag anser att det ar var och ens rattighet att sjalv fa bastamma.

Vill man vara "stereotypisk" tjej ar det ok.
Vill man vara "stereotypisk" kille ar det ok.
Vill man vara helt neutral ar det ok.

Det ar ok att vara olika.

Det är väl precis vad föreståndaren som intervjuas säger?
"– Vi tror att vi är fria, men när vi föreslår något så är det nästan alltid något inom könskategorin. Och de flesta fogar sig i könsrollen som läggs på dem. Men det finns de som inte kan det. Och ingen mår dåligt av att få alla möjligheter, säger Gabriella Martinson."

Den mening du citerar uppfattar jag för övrigt som gällande för figurer i böcker och sånger, inte som att barnen kallas hen.

Jag är också fortsatt nyfiken på vad "hen-facket" innehåller för något.

Om de blev bekvämare från din barndom till min barn så måste de vara superduperbekväma nu :D Undrar om de finns i vuxenstorlek :angel:

Jag tycker att det är bra. MEN jag tycker att det känns lite knepigt att det är en kommunal förskola. Profilerade (om dett nu räknas som profilerad) förskolor skall ingen tvingas att gå i, vilket effekten kan bli av en kommunal förskola. Visst är genustänk bra, men detkänns lite överdrivet tex att böcker med vanliga heterofamiljer är dissade. Om man skall vara bred i tänket så skall hela skalan finnas.

Det får nog vänta tills bebisen i magen har tittat ut. Att hitta en gymnastikdräkt som passar en gravidmage är nog liiiite väl att överdriva :angel:

Jag blir bara trött på så där överdrivet PK idéer. Jättebra att alla barn ska leka med dockor/ bilar, jättebra med lika lön för lika arbete (som är så självklart att det inte ens borde behöva tas upp), MEN jättekonstigt att gå omkring och säga "hen" dagarna i ända. Extremfeminismen har gått överstyr tycker jag...

Jag tror verkligen inte på idén att vi skulle få en bättre, rättvisare och mer jämställd värld genom att försöka totalt förneka att det finns några som helst skillnader mellan könen, och det måste ju vara det man i förlängningen strävar efter med denna form av pedagogik?

Det är väl precis vad föreståndaren som intervjuas säger?
"– Vi tror att vi är fria, men när vi föreslår något så är det nästan alltid något inom könskategorin. Och de flesta fogar sig i könsrollen som läggs på dem. Men det finns de som inte kan det. Och ingen mår dåligt av att få alla möjligheter, säger Gabriella Martinson."

Den mening du citerar uppfattar jag för övrigt som gällande för figurer i böcker och sånger, inte som att barnen kallas hen.

Jag är också fortsatt nyfiken på vad "hen-facket" innehåller för något.

Hen = konsneutral. Inte kille inte tjej.

Jag ar emot att placera manniskor i fack.
Att placera alla som konsneutrala per default ar lika illa som att placera tjejer i 'tjej facket'

Meningen jag syftade pa handlade om barnen.

Jag tycker att det borde vara en självklarhet på alla förskolor.

Angående "hen", jag har då inte lidit av att blivit kallad det hela barndomen, fast på finska då, hän.
I min familj är vi dessutom så ofina att vi kallar varandra för "den"= se.

Jag tycker att det borde vara en självklarhet på alla förskolor.

Angående "hen", jag har då inte lidit av att blivit kallad det hela barndomen, fast på finska då, hän.
I min familj är vi dessutom så ofina att vi kallar varandra för "den"= se.

Dels kl.

Ofina ar ni val inte eftersom finskt sprakbruk skiljer sig fran svenskt.

I finskan finns inte orden Han och hon sa att anvanda ordet Han (med prickar ovan) ar inter val man gor for att placera nagon som konsneutral i samma mening som I artikeln.
Order hen ar det inte fel pa, det kan vara valdigt anvandbart.
Tyvarr har det pa grund av extremiteter som den artikeln behandlar nu I mangas ogon blivit negativt laddat. Trist.

Forresten ar ju hen ett feminint ord fran borjan.
Battre men finskans motsvarighet kan jag tycka. I och med att det nu ska vara neutralt.

n

Att placera alla som konsneutrala per default ar lika illa som att placera tjejer i 'tjej facket'

Men hen är inte ett fack på det sättet, som du själv skriver så är det neutralt - det kan syfta på en tjej eller en kille eller ingetdera. Precis som att säga "barn" istället för att specificera om det är en flicka eller pojke.

Du menar alltså att du varken använder han, hon eller hen? För alla de tre delar ju in människor i fack? På vilket sätt är hen ett fack om det är neutralt?

Det är din läsning. Jag delar inte den.

Jag blir lite rädd att det låter så "fint" men frågan är hur det ser ut i praktiken. Oavsett vad de kallar barnen är frågan hur de behandlar barnen.

Jag har min yngsta nu på våran komunala förskola, äldsta har oxå gått där och då tyckte jag att det var väldigt mycket "tjejer ska vara söta och snäll och sitta och rita, och killar ska härja runt" Men den äldre delen av personalen har gått i pension, vi har fått in tre manliga förskolelärare och dessutom ytterligare en manlig vikarie som har varit där ofta. Fokus ligger på natur och miljö, prova på olikaNO expriment och vara ute mycket. Personalen är i dag helt underbar, sonen som älskade hårspännen och tofsar ett tag fick ett varmt välkommen och ett "vilket fint hårspänne" när han påpekade att han hade det på sig, lika glatt svarade de när en av tjejerna visade upp sin favorit bil.

De ser barnen som individer, sonen som är en rätt stillsam typ som inte tycker om när det blir härjigt ser de till att han kan komma undan, men samtidigt låter de de barnen som vill härja runt på bra ställen för det.

Så jag är mycket nöjd med våran förskola idag, och jag är ledsen att vi ska behöva lämna den i höst för att börja skolan.

Sa som du beskriver efter forandringen funkar mina barns forskola ocksa, minus de manliga forskollararna. Jag har faktiskt aldrig markt av nagon uppenbar konsindelning trots att jag har spenderat en del tid dar (foraldrar uppmuntras att komma och hjalpa till om de kan/vill). T.ex. infor juluppvisningen fick barnen sjalva valja vad de ville vara, vilket medforde flera pojkar i traditionella flickroller och tvartom.

Jag tycker det ar bra att det fokuseras pa genusarbete om detta ar ett problem men personligen skulle jag inte vilja ha mina barn pa en forskola som segregeras sa hart att heterobocker inte far forekomma. Da diskrimineras det ju at andra hallet istallet. Och jag tycker nog att man kan saga hon, han, flicka, pojke, man, kvinna om manniskor - vi har ju fysiologiska skillnader trots allt ;)

Du menar alltså att du varken använder han, hon eller hen? För alla de tre delar ju in människor i fack? På vilket sätt är hen ett fack om det är neutralt?

Det är din läsning. Jag delar inte den.

Jovisst, men jag anvander benamningen for det fack Personen i fraga sjalv placerat Sig i.
Ingen utom individen sjalv har ratt att kategorisera denne.

Det jag opponerar mig emot ar inte anvandandet av 'hen' utan att man inte tillats leva sitt Kon eftersom
Ingen ar tjej eller kille

Jag tycker det är horribelt :(

Tycker det är sekt varning på det..

Det är väl en självklarhet att alla barn skall behandlas lika oavsett vilket förskola de går på

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 841
Senast: cewe
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30