Könsneutral förskola

Sv: Könsneutral förskola

Vad är det som gör pojkar och flickor olika då, mer än könsorganen? För kom inte och påstå att barn föds in i sina könsroller, där är det vi som så vackert placerar dem.

Menar du att det inte är fysiska skillnader på pojkar och flickor förutom könsorganen??

Jag blir bara trött på så där överdrivet PK idéer. Jättebra att alla barn ska leka med dockor/ bilar, jättebra med lika lön för lika arbete (som är så självklart att det inte ens borde behöva tas upp), MEN jättekonstigt att gå omkring och säga "hen" dagarna i ända. Extremfeminismen har gått överstyr tycker jag...

Jag tror verkligen inte på idén att vi skulle få en bättre, rättvisare och mer jämställd värld genom att försöka totalt förneka att det finns några som helst skillnader mellan könen, och det måste ju vara det man i förlängningen strävar efter med denna form av pedagogik?

:bow:

DU förklarade det precis som jag ville säga

Jag blir så trött! Barn är barn och är olika oavsett om de är pojkar eller flickor.

Strunta i att inte göra skillnader mellan könen, uppmuntra barnen på det de är bra och tycker om.

Jag har två pojkar som är oerhört biltokiga och alltid varit, men ena sonen tycker han är fantastiskt fin i princessklänningen som finns på förskolans utklädningsdel. Klart han får ha den, han kan också vara princessa. På vår förskola som inte är könsneutral som den i artikeln, leker både flickor och pojkar med olika leksaker efter vad de är intresserade av.

Pojkar och flickor är annorlunda mer än till könsorganen, killar har oftast starkare fysik och är duktig på att springa överlag, medan tjejer oftare har kommit längre i sin utveckling vad gäller tal m.m. Sedan finns det alltid undantag.

Tycker det är ett fantastiskt initiativ! Alla "detaljer" kanske jag inte håller helt med om , men överlag, fanastiskt initiativ.

*svarar innan jag läst hela tråden*

jag tycker det är suveränt, jätteintressant, toppen! :) Skulle gärna se att våra barn var i en så genusmedveten miljö. Jag tycker inte det är katastrof att de INTE är det (som nuläget är), men visst kan jag se att det skulle vara en hjälp för oss som själva försöker bli lite mer genus- och jämställdhetsmedvetna i vår vardag.

Nu ska jag läsa vidare vad ni andra skrivit!

att införa hen tycker jag är att göra barn förvirrad:crazy:

*Jenny*

Hur då?
Vi säger ju den och det om saker.
Om människor kan vi ju säga "kollegan", "kompisen", "människan", "bebisen" - hur är det förvirrande menar du?

(De påtalar ju att det inte handlar om att låtsas om att könsorgan och kön inte finns. För det gör det ju. De tar däremot bort det när det egentligen är lika irrelevant som hårfärg, skostorlek eller nationalitet)

Negativt.

Lika lite som man bor placera in barn i kategorierna kille/tjej endast efter deras yttre bor man placera dem i facket "hen"

Vad hemskt for en liten tjej som kanner sig som en tjej att behova ratta sig efter att vara en "hen"

Samma sak for en liten kille som kanner sig som en tjej... att inte fa leva ut det utan istallet behova vara neutral?

Vad sander det for signaler till barnet?

Läs om artikeln tycker jag!

För vad är "hen" - det är inte en neutral person som inte får göra något alls och klä sig i beige! Det är tvärtom; en "hen" är en person där KÖNStillhörighet inte har främsta betydelsen för ens val. Helst ingen betydelse alls. Utan det handlar om större möjligheter till fria val, få leka med ALLT, intressera sig för ALLT, utveckla de personliga egenskaperna (inte de som är "accepterade" utifrån könstillhörighet) man har.

Signalerna till barnen är: "Här får man vara precis den man är och vill vara! Här behöver man inte följa normen för sitt kön om den inte är bekväm" - är det negativt?

Jag vill minnas att jag sett uppföljningar på barn som gick i någon tidigare förskola av det här slaget. Det var skillnad på dem och barn som gått i "vanliga" förskolor när det började skolan. Lärarna hade svårt att hantera det, framför allt att flickorna inte var så stillsamma, om minne tär med mig :crazy:

Ja, jag har också läst den uppföljningen. Det var nog på Tittmyran och Björntomten som var pionjärerna i genusmedveten förskola. Uppföljningen visade att barnen efter några år i skolan, där man INTE jobbade på samma sätt; hade anpassat sig och var lika mycket i könsrollerna som andra barn.

Däremot var det som du sa; skillnad när de BÖRJADE skolan - det var dock svårt för många lärare att förhålla sig till. Lärarna var/är ju också vana vid en viss normföreskriven Pojke och Flicka. Förväntningarna är/var olika beroende på kön.

Nu menade jag inte på små barn bara.

Men nu är det ju små förskolebarn som diskuteras så då är det väl lämpligt att hålla sig till dom ?

Allmänt
Jag tycker det är ett bra initiativ. Jag hoppas att man redan på förskolan ska tänka mer i ett genusperspektiv och inte i kön. I förskolan finns inga andra skillnader än snippan och snoppen så varför måste barnen prompt tryckas ner i dessa fack?

Björk skrev:
Däremot var det som du sa; skillnad när de BÖRJADE skolan - det var dock svårt för många lärare att förhålla sig till. Lärarna var/är ju också vana vid en viss normföreskriven Pojke och Flicka. Förväntningarna är/var olika beroende på kön

Det är ju bara så otroligt ledsamt :/

Senast ändrad:

Ur artikeln:
"Ingen är flicka eller pojke. Hon och han blir ofta hen."

Missade du dessa:
Vi vill inte ta bort det biologiska könet. Det är det sociala könet vi arbetar med, säger Lotta Rajalin.

– Vi tror att vi är fria, men när vi föreslår något så är det nästan alltid något inom könskategorin. Och de flesta fogar sig i könsrollen som läggs på dem. Men det finns de som inte kan det. Och ingen mår dåligt av att få alla möjligheter, säger Gabriella Martinson.

Därför är språket så viktigt på Egalia. Könsbestämmande ord som pojkar och flickor används inte.

– Vi säger ju inte ”Nu ska alla svenskar leka med det här”. Varför ska vi då dela upp utifrån kön? Visst har barn preferenser – men de hänger inte ihop med biologiskt kön, säger Gabriella Martinson.

Istället används förnamnet, ”kompis” eller ”person”.

– Men vi rättar aldrig barnen, de gör aldrig fel, de gör som de lärt sig, säger Lotta Rajalin.

”Hon” och ”han” är inte bannlysta men varvas med det könsneutrala ”hen”.

Det vill säga: ingen är förbjuden att vara "könsstereotyp" - man försöker dock medvetet mata med ANDRA bilder än de könsstereotypa som barnen ändå möter i alla sammanhang för övrigt i samhället.

Hen = konsneutral. Inte kille inte tjej.

Jag ar emot att placera manniskor i fack.
Att placera alla som konsneutrala per default ar lika illa som att placera tjejer i 'tjej facket'

Meningen jag syftade pa handlade om barnen.

"Den", "det" och "man" är ju också könsneutralt. Liksom "kollegan", "kompisen" eller "läraren".

Hur menar du att människor är MER placerade i fack i att bli kallade "människan" eller "hen" än "han" eller "hon"?

Gruppen "han" eller "hon" är ju liksom en mindre grupp av mänskligheten än "hen". Eller om vi jämför: "blondiner" är ju en grupptillhörighet. Eller "landsbygdsbor". Om man då istället kategoriserar "människor" så ingår ju alla hårfärger, alla med hår och utan hår i den kategorin. En tillhörighet till en större grupp kan ju aldrig bli MER kategoriserande än en mer specificerad mindre grupp? :confused:

För övrigt finns det ju ingen i artikeln som säger att man inte FÅR säga han eller hon eller att kön "inte finns".

Kn
Egalias döttrar är en viktig bok, men inte en jag skulle döpa en förskola efter. I alla fall inte en som pojkar sedan ska gå i :angel:

Jag blir bara trött på så där överdrivet PK idéer. Jättebra att alla barn ska leka med dockor/ bilar, jättebra med lika lön för lika arbete (som är så självklart att det inte ens borde behöva tas upp), MEN jättekonstigt att gå omkring och säga "hen" dagarna i ända. Extremfeminismen har gått överstyr tycker jag...

Jag tror verkligen inte på idén att vi skulle få en bättre, rättvisare och mer jämställd värld genom att försöka totalt förneka att det finns några som helst skillnader mellan könen, och det måste ju vara det man i förlängningen strävar efter med denna form av pedagogik?

:bow::bow:

*kl*

Vad bra att jag hittade tråden för jag har också läst artikeln och gått och funderat i flera dagar nu vad jag egentligen tycker om det.

Jag tycker det är bra att det finns genusmedvetna förskolor men är lite bekymrad för hur omställningen blir om barnen sedan börjar på "vanliga" skolor. Att vara ambassadör för ett nytt tänk i den åldern kan nog vara både svårt och förvirrande om skolan inte också är genusmedveten. Hur ser det egentligen ut i grundskolorna numera?

Användadet av hen är jag tveksam till. Jag kan inte sätta fingret på varför dock.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 846
Senast: cewe
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama