Könsneutral förskola

Sv: Könsneutral förskola

Allmänt:

Tror ni verkligen att det gör sådan skada att dom på förskolan inte har böcker med hetero- och kärnfamiljstema? Tror ni inte barnen matas med sådan information övrig tid?

De föräldrar som valt att sätta sina barn på förskolor med väldigt uttalat genustänk är antagligen de föräldrar som själva köpt in böcker hemma som inte har hetero- eller kärnfamiljstema....

För mig känns det självklart att förskolan bör ha böcker som speglar alla former av familjebildning. Både för igenkänningseffekten (mina tjejer går i spinn över böcker med tvillingar..) samt att de får veta att det faktiskt finns olika familjer. Vi har bokbussar där barnen/pedagogerna får låna böcker till förskolan så det är lätt att få tag flera olika sorters böcker.

Enbart sådana böcker i hemmet alltså?
Även de barn som lever i en hetero- eller/och kärnfamilj?

Jag har tyvärr bara en familj = mamma, mamma & barn som jag kan utgå ifrån exempelvis och dom kan ju inte stå för massan, det förstår jag. Men jag skulle nog kunna tänka mig att ha E på en förskola med mer utarbetad genustänk och vi har då rätt blandat med böcker, inte så att hon på något sätt skulle undgå att det finns familjer där man bor mamma, pappa & barn = kärn och hetero.

Ja och hur många böcker tror du det finns med homotema vs kärnfamiljtema? Kärnfamiljen är norm i samhället, det är inte direkt så att barn missar det.

*KL*

OK, till alla ni som går bananas över "de ratar heteronormativa böcker". Har ni läst samma artikel som jag?

– Vi väljer gärna böcker med ensamstående föräldrar eller samkönade föräldrapar, säger Gabriella Martinson.

Målet är att erbjuda mångfald. Men när man måste välja, är det de mest traditionella böckerna som ratas.

– Heterofamiljsböckerna får de ändå överallt.

Där står inte att de inte har några böcker med den klassiska kärnfamiljen. Hur tolkar ni det till det?

Och ja, pojkar har snoppar och flickor har muttor. So what? Förskolan förnekar inte barnens biologiska kön, de köper bara inte att barnen är sina kön.

Det spelar heller ingen roll om det finns andra skillnader mellan pojkar och flickor (och glöm inte bort att det finns barn som inte faller inom ramarna för någon av grupperna "pojke" och "flicka"), behandlas barn som individer blir det ju liksom inte fel.

De föräldrar som valt att sätta sina barn på förskolor med väldigt uttalat genustänk är antagligen de föräldrar som själva köpt in böcker hemma som inte har hetero- eller kärnfamiljstema....

Jag tycker att just här finns problematiken med att förskolan i fråga är kommunal. En del har inte VALT att sätta sina barn i den, de blir tilldelade en inriktning vare sej de vill eller inte.

Senast ändrad:

Man kan vara ganska säker på att man skapar en sån förskola i ett område där det finns ett mycket stort intresse för en sån inriktning. Södermalm är dessutom säkert den stadsdel som har flest regnbågsfamiljer i Sverige. Så det lär inte bli ett problem,

Om jag fick välja så skulle jag vilja ha betydligt mer genusmedveten pedagogik och även att mina barn umgicks med barn som resonerar som vi gör, tyvärr får jag av praktiska skäl hålla till godo med de dagis som finns i området. Men min erfarenhet är egentligen att det inte är dagis som driver på problemen utan att det finns många föräldrar som på allvar tycker att det är konstigt att en kille och tjej i dagisåldern vill leka med varandra. Jag vet inte hur många gånger jag har hört av andra föräldrar snack om pojkvän/flickvän så fort det händer. Jag minns inte alls min uppväxt som så hårt könskodad som den är nu, jag tycker att det är för sorgligt att vi har denna utveckling.

Enbart sådana böcker i hemmet alltså?
Även de barn som lever i en hetero- eller/och kärnfamilj?

Jag har tyvärr bara en familj = mamma, mamma & barn som jag kan utgå ifrån exempelvis och dom kan ju inte stå för massan, det förstår jag. Men jag skulle nog kunna tänka mig att ha E på en förskola med mer utarbetad genustänk och vi har då rätt blandat med böcker, inte så att hon på något sätt skulle undgå att det finns familjer där man bor mamma, pappa & barn = kärn och hetero.

Åh, jag tror inte jag nämnde att det ENBART skulle finnas sådana böcker. Men jag tror nog att en genusmedveten målsman troligtvis är rätt medveten i sina bokval och då försöker hitta barnböcker som inte enbart utgår från kärnfamiljsnormen.
Hemma gör man ju dock som man vill men på förskolorna ser jag gärna som förälder att det finns en bra blandning som dels kan ge igenkänningseffekt, dels visa att det finns olika familjekonstellationer.

Ja och hur många böcker tror du det finns med homotema vs kärnfamiljtema? Kärnfamiljen är norm i samhället, det är inte direkt så att barn missar det.

Eh, är du ute efter en boklista är det kanske idé att kontakta förskolan ifråga, de borde ha bra koll!
Det är ju inte heller enbart homotema utan det finns ju långt fler familjekonstellationer som ensamstående föräldrar, böcker om adopterade barn, om bonussyskon, om invandrade barn etc. som borde finnas tillgängligt.

Senast ändrad:

Om jag fick välja så skulle jag vilja ha betydligt mer genusmedveten pedagogik och även att mina barn umgicks med barn som resonerar som vi gör, tyvärr får jag av praktiska skäl hålla till godo med de dagis som finns i området. Men min erfarenhet är egentligen att det inte är dagis som driver på problemen utan att det finns många föräldrar som på allvar tycker att det är konstigt att en kille och tjej i dagisåldern vill leka med varandra. Jag vet inte hur många gånger jag har hört av andra föräldrar snack om pojkvän/flickvän så fort det händer. Jag minns inte alls min uppväxt som så hårt könskodad som den är nu, jag tycker att det är för sorgligt att vi har denna utveckling.

Det är ju hur snett som helst! Jag har inte alls märkt av något sådant på vår förskola, det är helt självklart att leka med båda könen.
Sedan har vi haft en släng av kärlek på förskolan här också med en dotter som med munnen full av mat stönar " det här var så gott att det smakar Siiiiiimoooon" :love:(den stora kärleken vid det tillfället) men nu är hon kär i en Olivia och det verkar gå lika bra!:D

Du har helt klart en poäng.
Jag vill dock tro att barnen matas med hetero/kärnfamiljen ändå så att det inte alls känns främmande och annorlunda
(för barn som inte växer upp i en sådan familj ).

Ja ja, det vet jag, men jag skulle fortfarande inte vilja att mitt barn placerades i en förskola med en inriktning som jag inte själv skulle välja - med detta inte sagt att jag personligen har ngt emot just denna typ av förskola.

För övrigt så tror jag precis som du att föräldrarna driver att det är viktigt vilket kön ungen har.

Det har man ju sett exempel på i olika trådar att folk blivit förnärmade när någon kallat deras flicka för pojke eller tvärt om.

Senast ändrad:

. Men min erfarenhet är egentligen att det inte är dagis som driver på problemen utan att det finns många föräldrar som på allvar tycker att det är konstigt att en kille och tjej i dagisåldern vill leka med varandra. Jag vet inte hur många gånger jag har hört av andra föräldrar snack om pojkvän/flickvän så fort det händer. Jag minns inte alls min uppväxt som så hårt könskodad som den är nu, jag tycker att det är för sorgligt att vi har denna utveckling.

Here here!
Håller helt med dig om att många föräldrar är extremt stereotypa. Jag har vänner och bekanta som är yngre (!!) än mig (kring 30-35) och säger:
"varför hålla på och ge en pojke dockor.... *ser illa berörd ut* ... det är ju bäst att stöpa dem i rätt roll från början"
"Visst hade han lite bögiga kläder?!" - (om vår lilla grabb som den dagen hade blå galonbyxor, röda stövlar och en rosa *ve och fasa* mössa med hjärtan på)
"nu ska jag sälja alla de där "bebisbilarna" - han kommer ju aldrig leka med dem igen... och lilla A (dotter på 2 månader) kommer ju aldrig leka med dem heller. Det är ju genetiskt det där"

Men visst ser jag det hos vår dagmamma också; om än inte lika uttalat; hon har ändå viss utbildning inom genus. Gissar att hon inte fullt ut egentligen tror på att flickor och pojkar är mer lika än olika. Kombinerat med att hon ibland glömmer bort sig och säger tokigt av gammal vana.

Du har helt klart en poäng.
Jag vill dock tro att barnen matas med hetero/kärnfamiljen ändå så att det inte alls känns främmande och annorlunda
(för barn som inte växer upp i en sådan familj ).

Det tror jag med. Vårt barn (och det som är i magen) lever ju själva i en kärnfamilj. Deras kusiner lever i kärnfamiljer. Ingen släkting är gay (åtminstone inte som vi vet). Några i släkten är förstås skilda, men även där finns ju "en mamma och en pappa" i bakgrunden.

Vi bor på landet utanför en bruksort med ca 12000 invånare. Man kan ju inte direkt påstå att regnbågsfamiljerna är särskilt många. Därför är jag superglad åt att våra närmaste grannar i vår lilla lilla by är ett tjejpar.

Kärnfamiljen är det vanligaste - inget fel i det! Vad 17; jag lever ju själv så! MEN; att det är en NORM är en annan sak; det gör att människor som avviker från denna norm får mer ifrågasättanden; direkt eller indirekt. Och där är jag glad åt att våra barn kommer växa upp med grannar som inte är just som normen.

jag jobbar ju på förskola och vi gör absolut ingen skillnad, vi har ett genustänk i hur vi väljer böcker och d et finns massor av böcker att välja utan att man för den skull behöver ge kossor ett manligt kön.. vi skriver också egna sagor till kasperdockor mm.
Man behöver ju faktiskt inte gå till överdrift som det känns här, hader inte velat ha min dotter på en förskola där hon blev kallad för hen titt som tätt. Hon var en mer pojke än flicka och fick vara det.. ingen sa nåt,förutom farmor då, det enda tillfället hon vill ha klänning nu när hon är åtta, är när de tjejiga kusinerna från Stockholm kommer;) men det får inte bli för mycket bling då går hon och hon gillar inte barbiefilmer och sånt utan ser hellre på Pokemon.
En bok vi läst mycket hon och jag är Kenta och barbisarna.. kul att spinna vidare på.
Vi på förskolan pratar heller aldrig kille tjej så förutom att vi har två tjejer och sexton killar.. inte så kul alltid för tjejerna om de vill leka mamma pappa barn..;)
Ibland vill ju tjejerna ha en tjejkompis att viska med och de två vi har är så olika så det funkar inte

Senast ändrad:

jag själv har massor av kompisar som är gay, jag lever ensam med min dotter och jag hoppas jag ger henne en lika öppen attityd, tyvärr är pappa hennes homofob och fruktansvärt könsbunden likaså hans familj förutom storasystern.
Vi i vår familj är öppna och pratar om allt.

Ja ja, det vet jag, men jag skulle fortfarande inte vilja att mitt barn placerades i en förskola med en inriktning som jag inte själv skulle välja - med detta inte sagt att jag personligen har ngt emot just denna typ av förskola.

Man kan ju diskutera när något övergår från den vanliga läroplanen och blir en "inriktning". För vissa föräldrar så känns säkert en vanlig, sådär hyfsat genusmedveten förskola också som "en inriktning".
Jag kan t ex tänka mig föräldrar i min närhet som faktiskt reagerar negativt på att barnen på de flesta "normala" förskolor idag får välja att vara vad de vill i lucia-tåget; killar som tärnor eller lucia t ex. De rör säkert inte upp himmel och jord, men hemmavid försöker de nog övertyga sonen om att vara det som är "rätt", medvetet eller omedvetet.

Det jag tänker är ju att det faktiskt finns en skyldighet i förskolan och skolan att arbeta med likabehandlingsplaner och jämställdhet. Personalen kan faktiskt inte välja bort att arbeta med barn utifrån individperspektiv istället för könsperspektiv (dvs vara genusmedvetna). Personal som t ex öppet skulle deklarera för föräldrar, barn eller andra normerande åsikter om kön - sådan personal har ledningen skyldighet att tillrättavisa.

Viss "inriktning" är således lagstadgad om man säger så.

Vi på förskolan pratar heller aldrig kille tjej så förutom att vi har två tjejer och sexton killar.. inte så kul alltid för tjejerna om de vill leka mamma pappa barn..;)
Ibland vill ju tjejerna ha en tjejkompis att viska med och de två vi har är så olika så det funkar inte

Ursäkta att jag nu är fräck. Men just dessa två meningar härovan säger mig tyvärr att du faktiskt fortfarande är ganska så icke-genusmedveten. :crazy:

Om ni nu är genusmedvetna och inga killar vill leka mamma pappa barn så undrar jag vad det beror på? (och jag gissar utifrån mening nummer två att du anser att det handlar om någon slags medfödda preferenser... )

Varför vill just tjejerna ha en tjejkompis "att viska med"? Vill de det (eller är det något du tror/förutsätter)? Och varför kan de inte viska med pojkkompisar?

RÄtta mig gärna om jag har fel!!

Ursäkta att jag nu är fräck. Men just dessa två meningar härovan säger mig tyvärr att du faktiskt fortfarande är ganska så icke-genusmedveten. :crazy:

Om ni nu är genusmedvetna och inga killar vill leka mamma pappa barn så undrar jag vad det beror på? (och jag gissar utifrån mening nummer två att du anser att det handlar om någon slags medfödda preferenser... )

Varför vill just tjejerna ha en tjejkompis "att viska med"? Vill de det (eller är det något du tror/förutsätter)? Och varför kan de inte viska med pojkkompisar?

Du skrev vad jag tänkte.

Varför skulle mamma-pappa-barn-lek vara ett problem? Eller hitta en polare att viska med? Om det så hade varit halva gruppen flickor och halva gruppen pojkar är det inte säkert att alla hade haft någon "att viska med".

Jag undrar även vad det är som är att gå till överdrift? Är det verkligen att gå till överdrift när man sätter teori i praktik? När man slutar säga "vi behandlar alla som individer och uppmuntrar mångfald" och istället agerar?

Håller med!

Även om man verklgien försöker anamma genustänk, så det genomsyrar pedagogiken på ett naturligt sätt, så är det SVÅRT. Förälrar gör det ofta inte mycket lättare med att ifrågasätta sina barns lekar, ifrågasätta om barnen frångår de traditionella könsrollslekarna, eller bara utklädningskläderna för barnen, (Om en dotter leker polis så har det ifrågasatts! :crazy: )

Vi hade ett helt underbart föräldrapar en gång, sonen kom i kjol och blus till förskolan och blev utskrattad och ifrågasatt av en annan FÖRÄLDER. Den pappan kom själv i kjol hela veckan när hna lämnade sonen sen, nu kommer han titt som tätt i kjol, och sonen med när han vill. :) Det är ju så det ska vara, barn (och människor för den delen) ska inte BEGRÄNSAS av sitt kön, varför ska kjol vara uteslutande till tjejer om en pojk vill bära det??

Sputnik; säg gärna vilka böcker det är du menar, elelr PMa! För jag kan ärligt säga att jag har varit på den där bokbussen som kommer varannan vecka till förskolan, och jag har hittat TVÅ (!?) böcker med homotema, medan det var 30 andra med kärnfamiljtema. (Dock försöker vi välja andra böcker där könsrollerna iaf är ifrågasatta. )

OT lite kanske så är det absolut inga problem att leka "mamma - pappa - barn" med sexton pojkar, varfös skulle det vara det? :crazy:

Sar; Se mitt svar ovan till sputnik, alltså utbudet på barnboksfronten är inte jättemycket att hurra för (även om det blivit bättre!) Dock kommer mer och mer böcker om prinsessor som är "tuffa", som fixar saker själva istället för att vänta på prinsen i ett torn, det kommer mer och mer böcker om tjejer på äventyr osv, samma sak med böcker med adopterade barn, barn som kommer från andra länder etc. Men JAG har iaf haft MYCKET svårt att hitta böcker kring homosexualitet etc.

Man behöver ju faktiskt inte gå till överdrift som det känns här, VAD är det som går till överdrift anser du?

hader inte velat ha min dotter på en förskola där hon blev kallad för hen titt som tätt. Varför inte?

Vi på förskolan pratar heller aldrig kille tjej så förutom att vi har två tjejer och sexton killar.. inte så kul alltid för tjejerna om de vill leka mamma pappa barn..;) Var var genustänket sa du?

Minfetstil. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 839
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 864
Senast: cewe
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama