Könsneutral förskola

Sv: Könsneutral förskola

*kl*

Vi stod i kö dit, så jag är positiv.
Likväl som andra inriktningar, varför inte en könsneutral förskola?

Jag är egentligen inte tillräckligt insatt för att svara på hur stor betydelse dessa skillnader i hjärnan har.

Dock ställer jag mig frågande till att de skulle göra så stor skillnad i praktiken. Detta då det inte är så ovanligt med "pojkflickor" och "flickpojkar". Om det var "mot naturen" för en pojke att leka med de saker som i samhället klassas som flickiga, vad beror det då på att uppfattningen ändras så fort? Som om vi tar rosa och blått som exempel så har detta svängt på senare år. Förr användes rött och rosa till pojkar då det är en stark färg. Blått användes till flickor, det sågs som en svag färg. Bilar har enbart funnit i hundra år, vår evolution ändras inte så snabbt. Alltså kan benägenhet att älska bilar inte vara genetisk.

Men min inställning är att vi ska bemöta barnen utifrån vilka dessa är. Då kan det inte bli fel. Och det är där jag tycker att vi ofta faller. Vi förutsätter att barnet vi möter ska vara på ett visst sätt, enbart baserat på vilket kön det har. Det är så väldigt lätt att det blir fel, och det kan ha så stora konsesvenser för barnet att jag tycker att vi bör akta oss för det.

Hoppsan, jag svävade iväg lite. Svarade jag på frågeställningen tycker du? :)

Intressant att det kommer upp! Har du lyckats hitta någon som lyckats koppla dessa skillnader i hjärnan till beteende? Sist denna diskussion var uppe på Senior (någon månad sedan eller så) fanns det ingen forskning som kopplat dessa skillnader till skillnader i praktiken, vore intressant att läsa. :)

Problemet är ju att det inom denna genus"vetenskap" inte finns några vetenskapliga bevis. Det är därför enligt mig ytterst märkligt att man till kommunala verksamheter tar in genus"vetare" som får laborera bäst de vill utan att ha något vetenskapligt underlag till vad de pysslar med.
På engelska heter det inte gender science utan gender studies. Det gör det av en anledning.

Jag vet att mina inlägg ibland är lite motsägelsefulla, försöker ibland att inte skriva för mycket och försöker sen förtydliga och det kan bli lite rörigt. Har lite svårt ibland att få med det jag menar. Vi läste artikeln om Egalia och tog ytterligare en diskussion till detta, just för att föräldrar som läst artikeln ska få en bra förklaring. JAg är och säkert inte mina kollegor heller, felfria när det gäller genustänk mm, men det som är viktigt är ju att ändå inte förstärka könsrollerna utan uppmuntra barnen till olika saker. tycker dock en tjej att det är urtråkigt att leka med bilar behöver hon ju inte det;)

Att det finns fysiska skillnader ar dokumenterat.

Men angaende denna skillnad i hjarnan vs beteende sa finns det studier som visar pa ja och studier som visar pa nej. Att vetenskapligt bevisa det ena eller andra har hittills inte vart mojligt.

Nature vs nuture det ar fragan.

Hur ser din installning ut angaende det?

Nej, frågan är inte alls nature vs. nurture. Ingen tror längre på det. Svaret är idag givet - båda. Möjliga diskussioner handlar om hur mycket det är som påverkar.

Eventuella skillnader mellan könen (att definiera kön är inte heller helt enkelt alla gånger) är generella och gäller alltså inte alla. Det finns ingenting att vinna på att behandla barn efter en generell mall när alternativet att behandla dem som individer finns.

Problemet är ju att det inom denna genus"vetenskap" inte finns några vetenskapliga bevis. Det är därför enligt mig ytterst märkligt att man till kommunala verksamheter tar in genus"vetare" som får laborera bäst de vill utan att ha något vetenskapligt underlag till vad de pysslar med.
På engelska heter det inte gender science utan gender studies. Det gör det av en anledning.

På engelska är science tillägnat naturvetenskapen. Det innebär dock inte att naturvetenskap är den enda vetenskap som finns, eller menar du att det är så? Hur är andra fält mindre vetenskapliga än naturvetenskap?

Jag var en typisk "pojkflicka" när jag växte upp. Jag lekte helst med lego och tågbana, spelade flera olika bollsporter, lekte helst med killar, började använda smink först på gymnasiet, kjol och klänning i samma ålder och kysste en kille första gången när jag var 18.

Idag är jag inte jätteflickig, även om jag gärna använder både kjol, rosa och smink. Däremot har jag pojkvän, tror stenhårt på kärnfamiljen och har konservativa åsikter gällande det mesta.

Är jag hjärntvättad av samhället och har anpassat mina åsikter till vad jag borde tycka? Vore väldigt intressant att veta. Det vore även även intressant att få reda på om jag, ifall att jag är hjärntvättad, egentligen inte är så lycklig som jag tror att jag är, utan att det bara är inbillning?

På engelska är science tillägnat naturvetenskapen. Det innebär dock inte att naturvetenskap är den enda vetenskap som finns, eller menar du att det är så? Hur är andra fält mindre vetenskapliga än naturvetenskap?

Jaså vad är då social science? Såvitt jag vet är det ett paraplynamn för flera vetenskapsområden, däribland economics, geography och political science. Samtliga benämns som sciences. Om sen sedan social science är riktig science kan ju diskuteras. Men det heter fortfarande political science och gender studies.

Du är säkert jättelycklig och nöjd över din situation, precis som många andra. Men innebär det faktum att du trivs med hur du lever att man genom könsbundet tänkande ska hindra andra från att leva det liv som de vill leva? För det är precis det man gör genom att ständigt uppmuntra småtjejer till typiskt kvinnliga intressen och värderingar, och vice versa. Att ge alla människor samma möjligheter - alla möjligheter - hade väl inte gjort någon skillnad för dig, som trivs utomordentligt i din roll, eller hur? För andra kan det däremot göra stor skillnad.

Kan du förklara vad det är i genusvetenskapen som du anser vara ovetenskapligt? Det vore verkligen intressant att veta.

Hjärntvättad tror jag inte att du är. Men du är säkerligen påverkad av de normer som finns i vårt samhälle. Du var ju inte född med de åsikter du har nu, utan de har du ju fått under tiden du levt. Att då tro att du inte påverkats alls av de normer som finns i samhället har jag mycket svårt att tro.

Men som jag ser det är det antagligen så att om både du och din pojkvän skulle ta sig varsin promenad på stan ikväll kjol så skulle det krävas betydligt större mod av din pojkvän för att genomföra detta. Detta då det bryter mot de normer som finns i samhället. Det gör inte att någon av er väljer fel om ni väljer eller inte väljer att bära kjol, men oavsett kräver det mer mod att göra något mot normerna än att följa det.

Sedan vet inte jag om jag missförstod dig, du skrev i första stycket att du var en typisk pojkflicka. I andra stycket påbörjar du en mening med "Däremot har jag pojkvän, ...", menar du att du under uppväxten antytts vara homosexuell för att du var en pojkflicka? Jag undrar bara för att jag/sonen fick flera kommentarer om att han skulle bli homosexuell för att han hade en rosa mössa, var det samma sak du fick höra?

Jaså vad är då social science? Såvitt jag vet är det ett paraplynamn för flera vetenskapsområden, däribland economics, geography och political science. Samtliga benämns som sciences. Om sen sedan social science är riktig science kan ju diskuteras. Men det heter fortfarande political science och gender studies.

I modern tid sätts (iaf akademiskt) det likamedtecken mellan science och naturvetenskap. Säger någon "science" är det naturvetenskap som avses. Kanske mer en amerikansk tradition än engelsk.

Jag undrar dock fortfarande varför naturvetenskap är mer vetenskap än genusvetenskap. Vad gör vi inom naturvetenskapen som man inte gör inom genusvetenskapen? Vad jag vet bygger man upp hypoteser och testar dem även inom genusvetenskapen.

Egentligen känner jag mig lite tjatig nu.... men all empirisk forskning som finns på området visar att vi gör det. Alla. Kvinnor, män, föräldrar, pedagoger. Alla.

Genusmedvetna personer försöker lyfta blicken och se när de gör det, försöker märka när det sker. Och viljemässigt förändra sig.

Så du menar då att de som jobbar på denna förskola går emot all forskning??

Om forskningen visar att man gör skillnad på pojke flicka så borde det ju rimligtvis vara precis likadant på denna förskola om de personer som jobbar där inte är undermänniskor!

Och hur ansträngt blir det inte att jobba emot sin egen natur och hur konstlat blir det inte då när de då måste tänka på detta hela tiden?

Jag föredrar en förskolepedagog som hanterar mitt barn naturligt. Idag så sprang en av pojkarna omkring i rosa kjol och min lille gillar att släpa runt på barnvagnar, gärna rosa, ingen blir speciellt upprörd över det. Nu går ju iof mitt barn på en ur och skur men nej jag har inte sett att man behandlar barnen olika, de gör samma saker och leker med samma saker.

Senast ändrad:

Så du menar då att de som jobbar på denna förskola går emot all forskning??

Om forskningen visar att man gör skillnad på pojke flicka så borde det ju rimligtvis vara precis likadant på denna förskola om de personer som jobbar där inte är undermänniskor!

Och hur ansträngt blir det inte att jobba emot sin egen natur och hur konstlat blir det inte då när de då måste tänka på detta hela tiden?

Jag föredrar en förskolepedagog som hanterar mitt barn naturligt. Idag så sprang en av pojkarna omkring i rosa kjol och min lille gillar att släpa runt på barnvagnar, gärna rosa, ingen blir speciellt upprörd över det. Nu går ju iof mitt barn på en ur och skur men nej jag har inte sett att man behandlar barnen olika, de gör samma saker och leker med samma saker.

Gäller det alla åsikter? Jag menar att om förskoleläraren är rasist så är det ju anstängt för den att behandla även mörkhyade barn likadant som ljushyade. Och vi vill ju inte att pedagogens sätt ska kännas ansträngt, så det är bättre om hon behandlar barnen utifrån sina fördomar?

Så du jobbar aldrig med ditt eget sätt att tänka, uppfatta världen eller försöker se saker ur andra vinklar? Det måste jag göra i mitt jobb.

Ja, det är ju det vanliga. Att jobbet kräver att man tänker till ibland, menar jag.

Som Rubytoo framställer det verkar det ju helt onödigt med tex förskollärarutbildning. Varför ska folk utbilda sig om det viktiga är att bemöta barnen "naturligt"? Vilket verkar betyda ungefär samma sak som oreflekterat i det här fallet.

Gäller det alla åsikter? Jag menar att om förskoleläraren är rasist så är det ju anstängt för den att behandla även mörkhyade barn likadant som ljushyade. Och vi vill ju inte att pedagogens sätt ska kännas ansträngt, så det är bättre om hon behandlar barnen utifrån sina fördomar?

Är man rasist så skall man inte ha det jobbet och jag tror inte ens att man får det.

Om pedofiler kan så kan rasister, eller hur.

Man behöver ju inte go public med sina åsikter !!

Så du jobbar aldrig med ditt eget sätt att tänka, uppfatta världen eller försöker se saker ur andra vinklar? Det måste jag göra i mitt jobb.

Lyckligtvis så slipper jag det i mitt jobb. Och visst kan jag se världen ur flera synvinklar.

Jag vill inte att någons synvinkel som är vinklade till att man inte får använda orden pojke eller flicka skall jobba med mitt barn. Jag har valt en förskola där man vare sig gör skillnad på barnen pga kön eller pådyvlar dem en massa omskriva låtar för att passa in.

Jag ser inget fel i att kalla just en flicka för flicka. Förstår faktiskt inte heller hur det skulle kunna vara något fel med det. Jag tycker faktiskt att man tagit ett steg för långt att hitta på ord istället för att använda de ord som finns OCH samtidigt lära ut att alla är lika.

Är man rasist så skall man inte ha det jobbet och jag tror inte ens att man får det.

Jaha, ska vi ta ett annat exempel då. Någon med starka politiska åsikter, ska den vara tvungen att jobba mot sin natur? Hur kan vi tvinga en socialdemokratisk förskolelärare att inte uttrycka sitt förakt för föräldrarnas RUT-avdrag. Hur ska en kristdemokratisk förskolelärare förväntas jobba mot sin natur när ett barn har homosexuella föräldrar?

Att "jobba mot sin natur" kan en vara tvungen att göra om naturen inte är kompatibel med arbetet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 889
Senast: cewe
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama