Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Intressant att det kommer upp! Har du lyckats hitta någon som lyckats koppla dessa skillnader i hjärnan till beteende? Sist denna diskussion var uppe på Senior (någon månad sedan eller så) fanns det ingen forskning som kopplat dessa skillnader till skillnader i praktiken, vore intressant att läsa.
Att det finns fysiska skillnader ar dokumenterat.
Men angaende denna skillnad i hjarnan vs beteende sa finns det studier som visar pa ja och studier som visar pa nej. Att vetenskapligt bevisa det ena eller andra har hittills inte vart mojligt.
Nature vs nuture det ar fragan.
Hur ser din installning ut angaende det?
Problemet är ju att det inom denna genus"vetenskap" inte finns några vetenskapliga bevis. Det är därför enligt mig ytterst märkligt att man till kommunala verksamheter tar in genus"vetare" som får laborera bäst de vill utan att ha något vetenskapligt underlag till vad de pysslar med.
På engelska heter det inte gender science utan gender studies. Det gör det av en anledning.
På engelska är science tillägnat naturvetenskapen. Det innebär dock inte att naturvetenskap är den enda vetenskap som finns, eller menar du att det är så? Hur är andra fält mindre vetenskapliga än naturvetenskap?
Problemet är ju att det inom denna genus"vetenskap" inte finns några vetenskapliga bevis. Det är därför enligt mig ytterst märkligt att man till kommunala verksamheter tar in genus"vetare" som får laborera bäst de vill utan att ha något vetenskapligt underlag till vad de pysslar med.
På engelska heter det inte gender science utan gender studies. Det gör det av en anledning.
Jaså vad är då social science? Såvitt jag vet är det ett paraplynamn för flera vetenskapsområden, däribland economics, geography och political science. Samtliga benämns som sciences. Om sen sedan social science är riktig science kan ju diskuteras. Men det heter fortfarande political science och gender studies.
Egentligen känner jag mig lite tjatig nu.... men all empirisk forskning som finns på området visar att vi gör det. Alla. Kvinnor, män, föräldrar, pedagoger. Alla.
Genusmedvetna personer försöker lyfta blicken och se när de gör det, försöker märka när det sker. Och viljemässigt förändra sig.
Så du menar då att de som jobbar på denna förskola går emot all forskning??
Om forskningen visar att man gör skillnad på pojke flicka så borde det ju rimligtvis vara precis likadant på denna förskola om de personer som jobbar där inte är undermänniskor!
Och hur ansträngt blir det inte att jobba emot sin egen natur och hur konstlat blir det inte då när de då måste tänka på detta hela tiden?
Jag föredrar en förskolepedagog som hanterar mitt barn naturligt. Idag så sprang en av pojkarna omkring i rosa kjol och min lille gillar att släpa runt på barnvagnar, gärna rosa, ingen blir speciellt upprörd över det. Nu går ju iof mitt barn på en ur och skur men nej jag har inte sett att man behandlar barnen olika, de gör samma saker och leker med samma saker.
Gäller det alla åsikter? Jag menar att om förskoleläraren är rasist så är det ju anstängt för den att behandla även mörkhyade barn likadant som ljushyade. Och vi vill ju inte att pedagogens sätt ska kännas ansträngt, så det är bättre om hon behandlar barnen utifrån sina fördomar?
Så du jobbar aldrig med ditt eget sätt att tänka, uppfatta världen eller försöker se saker ur andra vinklar? Det måste jag göra i mitt jobb.
Är man rasist så skall man inte ha det jobbet och jag tror inte ens att man får det.