Kommentera utseende

Jag tycker det är trevligt med positiva komplimanger om mitt utseende.
Jag känner inte att jag blir bedömd eller att jag är bättre eller sämre.
Jag håller med, det fungerar för mig också. Jag blir glad över positiva kommentarer om utseende, speciellt om nya kläder och jag skulle inte sätta upp hår och sådant om det inte var för att andra såg, själv ser jag ju inte. (nu fixar jag inte speciellt mycket med hår, går inte ens till frisör och sminkar mig inte men ändå).

Helt ärligt så är jag nog i så fall mer lättstressad över kommentarer när det gäller huvudet eller prestation. Speciellt positivt. Tycker nog inte den kategorin är "finare" än andra egentligen.

Då blir det ju plötsligt verkligen ens personlighet och intelligens som är betygssatt ens själ. Värre att ha dålig själ än utseende. Men att jag blir lite låst där får jag väl acceptera, många gillar ju inte ens att rida för tex (rid)lärare som bara kommenterar vad som kan förbättras och inte när det är bra. Där kan jag se jämförelsen med tex att man åstadkommit ngt, får beröm och nu är rädd att misslyckas.

Kommentarer om uppförande och artighet däremot känns helt ok, det är inte prestation, vad snällt att du dukar ut. Eller hantverksmässigt, fint sytt/stickat/ritat.

Gissar att det är helt olika från person till person helt enkelt.

För mig är det inte så, jag personligen struntar totalt i om en person tycker om mina kläder faktiskt. Det säger ingenting om hur bra jag passar i kläderna. Och säger en person att oj vad bra du passade i den och den färgen osv så blir jag enbart glad och stärkt av det och blir stolt över mig själv att jag vågar prova nytt.

Nu pratade jag inte specifikt om just dig, utan rent generellt gällande de två sätten att uttrycka sig på.

Självklart är det positivt om någon med ex.vis anorexia tillfrisknat och gått upp till en hälsosam vikt, men det är sällan något som ges komplimanger för, lika lite som att man ger en komplimang åt någon som tillfrisknat från influensan.

Att återhämta sig från sjukdom är något annat och det bemöts också annorlunda och ger -helt logiskt- andra typer av kommentarer än om någon har en blus på sig som väcker positivt uppmärksamhet.

What? Vad pratar du om? Jag har inte nämnt något om sjukdomar och tillfrisknande.

Jag kan inte hålla med tillräckligt mycket! Jag är så (ursäkta språket) JÄVLA less på att viktnedgång automatiskt är bra och viktuppgång negativt. Och det är så många som mår dåligt pga sin vikt och sitt utseende, så bara risken att trampa fel med en välmenad kommentar om någons eventuella viktnedgång borde vara tillräckligt för att hålla det för sig själv.
Undantaget är förstås om personen själv bjuder in till ämnet och är tydlig med var hen står, då kan det (beroende på fingertoppskänsla och omständigheter) vara helt okej. Men verkligen absolut inte annars.

Viktkommentarer är i mina ögon the worst of the worst när det kommer till utseenderelaterade (oönskade) kommentarer.

Jaaaa!!!! Jag ser så ofta folk på instagram och fb som lagt upp en bild på sig, kanske före-efter, och där det till och med ibland står hur många kilon personen GÅTT NER. Och kommentarerna:
"Så du fin är", "vad fin du har blivit" osv osv osv.

:banghead::(

Jag har ju då fått höra mer än en gång "du är ju så vacker när du är smal" med ett besviket eftertryck.

Jag har vuxit upp med att ömsom få höra att jag ser mager ut i ansiktet eller att jag blivit rund i ansiktet.. Det behövde inte ens ha hänt något viktmässigt mellan kommentarerna..

Jag vet att jag är tjock, det är ingen hemlighet att jag är det.
Men ska jag bli bedömd så vill jag bli det efter hur jag är som person, inte hur jag ser ut.

Jag har några gånger frågat okända var dom köpt klänningen /väskan/skorna.. För att jag tyckt att det varit något som jag skulle vilja ha själv..
Men jag tycker det är skillnad att säga "får jag fråga var du köpt din klänning? DEN är så himla fin"
Eller att säga
"får jag fråga var du köpt din klänning? DU är så himla fin"
Det sista alternativet skulle jag tycka var obehagligt..

Jag kan ge komplimanger om jag vet att en kompis köpt nya kläder / klippt sig/klätt upp sig och jag vet att personen är nöjd. Men inte alla kompisar och inte i alla situationer.

Jag säger hellre
"vad trevligt vi har , jag uppskattar att umgås med dig"
Än
"vad snygg din nya frisyr är"

Jag umgås mycket med personer som ofta väljer mellan att orka umgås och då komma i slitna mjukisbyxor eller att lägga energin på att försöka se ut som "normen" och ändå inte orka umgås.

Hos oss är man alltid välkommen att se ut som man vill. Man kan komma till oss och lägga sig på soffan och ta en tupplur för att bara resan tog all energi.
Man kan komma i stallkläder, pyjamas eller balklänning. Kommer du naken kanske jag hajar till :D men så länge du är trevlig bryr jag mig inte.
Hos oss behöver man inte vara glad. Man kan komma och vara på pissdåligt humör. Jag kommer fråga om du vill prata om det då, men respekterar om svaret är nej. (är svaret nej så kommer jag försöka se till att basala behov är fyllda, näring och sömn)

Jag svamlar massor, men det kanske går fram vad jag vill ha sagt?
Utseende är inte viktigt, det viktiga är väl hur man "ser ut" på insidan...

Varför förutsätter du att det handlar om sjukdom när någon önskvärt går upp i vikt?

Jag skrev ordagrant "om någon med ex.vis" (dvs jag tog ett (1) exempel av många av den enkla anledningen att jag inte ids dra alla exempel som finns som orsak till att människor kan vara -frivilligt eller ofrivilligt- magra.

Ingen annanstans än på buke är folk så ivriga att medvetet feltolka/ignorera vad som skrivs och på så vis få en "anledning" att "trycka till" någon.

Sorry, men den leken är jag inte intresserad av för 5 öre. Vill folk medvetet läsa in något som inte finns så varsågod :up:

Men det är ju skillnad på att faktiskt säga att någons tröja är fin, och att säga att personen är fin i tröjan.
Jag fattar att det i mångas ögon är stor skillnad men för mig är det typ samma faktiskt. Försöker inte alls vara dryg eller påstå att jag har rätt, men detta är nog en blindspot för mig!

Nu pratade jag inte specifikt om just dig, utan rent generellt gällande de två sätten att uttrycka sig på.
Du skrev hur man kunde säga det och jag håller inte med om att det är någonting som jag hade föredragit, detta med att bara ha en åsikt om plagget och inte om hur plagget passar mig. Alla tycker inte som du, det finns inget helt rätt och fel i denna frågan. Det är personligt helt enkelt om hur man upplever det. Vissa blir glada andra inte. Vissa blir stärka av positiva kommentarer, andra inte. Alla behöver vi olika här i livet för att utvecklas.

Jag skrev ordagrant "om någon med ex.vis" (dvs jag tog ett (1) exempel av många av den enkla anledningen att jag inte ids dra alla exempel som finns som orsak till att människor kan vara -frivilligt eller ofrivilligt- magra.

Ingen annanstans än på buke är folk så ivriga att medvetet feltolka/ignorera vad som skrivs och på så vis få en "anledning" att "trycka till" någon.

Sorry, men den leken är jag inte intresserad av för 5 öre. Vill folk medvetet läsa in något som inte finns så varsågod :up:
Jag är inte ute efter att trycka till någon, jag funderar mest på varför det exemplet kommer upp som anledning när folk ifrågasätter varför komplimangerna kommer just när man går ned i vikt och inte upp, exemplet borde ju i så fall lika gärna kunna platsa in som anledning till att inte ge komplimang för någons viktnedgång?

Det handlar inte om dig personligen, utan det här är ju på en samhällsnivå. Men jag tycker inte det är orimligt att fundera över varför det exemplet ansågs relevant som anledning till att inte ge komplimanger för viktuppgång.

Det gör jag ofta, och frågar vad det är för ras (om jag inte vet). Det enda man ska akta sig för är Vilken fin hund, vad är det för raser i den? :D

Åh gud ja, fall inte i den fällan! :nailbiting:
Till och med jag (jag får skriva så för jag är inte känslig i vanliga fall. ;) ) blir lätt lite snorkig när folk ställer den frågan om shiban.
"Humpf, I will have you KNOW that she has a full pedigree and cost me a pretty penny!"

:D
Nåja, inte riktigt,

Förlåt för OT.

Det handlar i högsta grad om att bli bedömd om någon spontant utbrister i "Vilken smashing outfit" (jag hade ogillat det) ett "ljuvliga färger" är något mindre dömande.
Fast ett "du rider bra" ska vara acceptabelt eftersom det bedömer personens, vadå? Själ? Huvud? Förmåga? Medfödda talang? Jag har ogillat det på gränsen till extremt när jag var tonåring. Nu lyckas jag hålla fokus trots ett "bra form" eller vad det kan vara.

Jag tror att alla komplimanger har potential att trampa på onda tår och potential att göra folk glada.

Vissa komplimanger har fler möjliga onda tår, som tex vikt, medan andra som "smashing outfit" eller "jättebra ridet" har färre. Det känns som att "bra ridet" och "himla nice tröja" på något vis måste få vara acceptabelt i allmänhet?

Det vore så väldigt tråkigt för alla tonåringar som lyser upp över ett "bra ridet" "superbra jobbat med den här uppsatsen" "bra föreläsning" osv om det blev oacceptabelt att ge positiva bedömningar om andra människor.

Åh gud ja, fall inte i den fällan! :nailbiting:
Till och med jag (jag får skriva så för jag är inte känslig i vanliga fall. ;) ) blir lätt lite snorkig när folk ställer den frågan om shiban.
"Humpf, I will have you KNOW that she has a full pedigree and cost me a pretty penny!"

:D
Nåja, inte riktigt,

Förlåt för OT.
Precis. Ställer man den där frågan kan man ge sig den på att hunden är nån renras som importerats från utlandet för 30’. :D

Fast ett "du rider bra" ska vara acceptabelt eftersom det bedömer personens, vadå? Själ? Huvud? Förmåga? Medfödda talang? Jag har ogillat det på gränsen till extremt när jag var tonåring. Nu lyckas jag hålla fokus trots ett "bra form" eller vad det kan vara.

Jag tror att alla komplimanger har potential att trampa på onda tår och potential att göra folk glada.

Vissa komplimanger har fler möjliga onda tår, som tex vikt, medan andra som "smashing outfit" eller "jättebra ridet" har färre. Det känns som att "bra ridet" och "himla nice tröja" på något vis måste få vara acceptabelt i allmänhet.

Det vore så väldigt tråkigt för alla tonåringar som lyser upp över ett "bra ridet" "superbra jobbat med den här uppsatsen" "bra föreläsning" osv om det blev oacceptabelt att bedöma.

Fast nu pratar vi om kommentarer om utseende - inte om bedöma prestationer.

Jag har några gånger frågat okända var dom köpt klänningen /väskan/skorna.. För att jag tyckt att det varit något som jag skulle vilja ha själv..
Men jag tycker det är skillnad att säga "får jag fråga var du köpt din klänning? DEN är så himla fin"
Eller att säga
"får jag fråga var du köpt din klänning? DU är så himla fin"
Det sista alternativet skulle jag tycka var obehagligt..

Jag kan ge komplimanger om jag vet att en kompis köpt nya kläder / klippt sig/klätt upp sig och jag vet att personen är nöjd. Men inte alla kompisar och inte i alla situationer.

Jag säger hellre
"vad trevligt vi har , jag uppskattar att umgås med dig"
Än
"vad snygg din nya frisyr är"

Jag umgås mycket med personer som ofta väljer mellan att orka umgås och då komma i slitna mjukisbyxor eller att lägga energin på att försöka se ut som "normen" och ändå inte orka umgås.
Tycker det är att prata om lite olika grejer, tror få vill ha kommentarer jämt, alltså även när den klär sig i dom gamla vanliga kläderna.

Jag har aldrig hört någon spontant säga till mig att "Du är så fin" i dom sammanhangen, då handlar det ju inte om kläderna eller hur man passar i dom. Säger man att "Du är så fin i den tröjan/klänningen" så är det en annan sak. Att bara säga "Du är så fin" låter konstigt och ospecifikt.

Sen förstår jag inte riktigt vad umgänget i sej självt har att göra med om en person har nya kläder eller ny frisyr eller inte. Det ena utesluter ju inte det andra. Det är ju så otroligt olika grejer..

Och detta handlar väl inte om normen utan att en person ev passar i ett visst plagg som den nyss köpt eller gjort någonting med håret osv. Om det följer normen eller inte spelar mindre roll, kommentarerna är väl ändå oftast efter ens egen smak. Jag brukar inte kommentera något om jag inte tycker det är fint, om personen inte tydligt vill ha uppskattning.

Det som inte är okej tycker jag är när folk gärna vill säga att "måste du gå i dom och dom kläderna", det är kommentarer som aldrig är okej. Det är aldrig okej att säga något som får folk att vilja ändra på sig och börjar tvivla på sig själva. Acceptera folks val av kläder och utseende och berätta och tala om för personen om den har ansträngt sig eller provar något nytt att det är snyggt om det är vad man tycker..tycker jag. Som sagt, inte säga något om man inte har något positivt att säga.

Fast nu pratar vi om kommentarer om utseende - inte om bedöma prestationer.
Fast jag pratar om att bedöma prestationer och det är en diskussionstråd.

Flera har sagt att utseende är inte ok att bedöma, men prestationer det är ok, det är fint att bedöma.

Som om man inte kan ha prestationsångest?

Så jag såg till slut en tråd om fina och fula bedömningar av andra människor. Där det var fult att bedöma utseende men fint att bedöma prestation.

Utan att reflektera över att ett utseende för vissa kan vara en prestation, dvs en 1400-talsdräkt någon handsytt i timmar, eller ett hår någon lagt rejält med energi på att få oljeslick grönblått och de skulle älska att få en kommentar.

Precis som någon annan hatar att få en kommentar om ett skolarbete. Eller fina skolbetyg.

Så det trådar ihop till nästan samma massa i slutet. Från vad duktig du är till vad fin du är. Och det känns som att allt det fungerar i rätt kontext på rätt person och inte i fel kontext på fel person. Utan att man kan kategorisera det i utseende är aldrig ok att ge komplimanger om kontra prestation är alltid ok att ge komplimanger om.

Till och med det hatade ordet duktig, söt och fin, även om småflickor mycket väl kunde dra nytta av att höra mindre av det, kanske småpojkar kunde dra nytta av att få höra det ibland...

Du skrev hur man kunde säga det och jag håller inte med om att det är någonting som jag hade föredragit, detta med att bara ha en åsikt om plagget och inte om hur plagget passar mig. Alla tycker inte som du, det finns inget helt rätt och fel i denna frågan. Det är personligt helt enkelt om hur man upplever det. Vissa blir glada andra inte. Vissa blir stärka av positiva kommentarer, andra inte. Alla behöver vi olika här i livet för att utvecklas.

Jag sa
"Men det är ju skillnad på att faktiskt säga att någons tröja är fin, och att säga att personen är fin i tröjan."

Det är väl ingen åsikt utan skillnaden på hur två meningar kan sägas, men som nästan betyder samma sak.
Jag har inte sagt du skulle föredra varken eller.

Sen är ju "positiva kommentarer" olika från person till person. Och det går också att diskutera vad som egentligen är positivt, rent generellt, även om både mottagaren och givaren är positivt inställda och bara menar väl.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag hamnade i en tråd på flashback igår. Blev smått chockad när jag läste alla elaka kommentarer om främst tjejers utseende (den...
17 18 19
Svar
362
· Visningar
24 366
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Igår var jag ute på en jazzklubb här i stan med en nyfunnen väninna. Jättetrevligt verkligen. På ett tidspunkt stod vi i rökrummet och...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 947
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV