Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende
Så tror jag också att det (i många fall) är. Kvinnor som springer den manliga överordningens ärenden genom att kritisera varandra.
I vissa väninnekretsar verkar det vara ett etablerat nöje att snacka skit om andra kvinnors sätt att klä sig, vikt osv
[...]
Det har jag kommit i kontakt med vid ett par tillfällen det senaste året och jag gillar det verkligen inte, så jag brukar säga till.
I den av mina bekantskapskretser jag rör mig mest i är sådant totalt främmande. Vi kommenterar faktiskt andra människors utseende ytterst sällan och i stort sett aldrig negativt. Kommentarer över huvud taget är vanligen 1) till varandra när någon frågar eller spontana, positiva kommentarer eller 2) i "ovan" miljö, t ex utomlands när man noterar något som känns annorlunda än hemma. I det sistnämnda fallet antingen a) om modet är helt annorlunda och därmed som en typ kulturell kommentar eller b) om man ser något som är väldigt snyggt, typ "Kolla där! Tror du att det där skulle kunna passa på mig?"
Sedan erkänner jag - varje gång jag är i England vår eller höst har jag svårt att hålla inne lätt chockade kommentarer om frånvaron av strumpbyxor i vad jag uppfattar som iskyla
. Men jag gör det i alla fall diskret.
Jag håller med om det fetstilta. För utseendefixeringen hos många kvinnor (jag är definitivt en av dem själv, när det gäller mig själv) uppfattar jag egentligen som något som har med normen och en manlig överordning att göra. Det är så viktigt för många kvinnor att uppfattas som snygga.
Min erfarenhet är att kvinnor tycker mycket bakom ryggen men det är bara män som är sådär brutalt "ärliga".
Jag kan tänka mig att även vissa män tycker en del bakom ryggen, i rent manliga kontexter. Jag råkade äta lunch ensam med min dator i London. Vid bordet bredvid satt ett gäng svenska yngre män på affärsresa. Eftersom jag kan tas för engelsk om man själv inte är det och bara hör mig beställa på restaurang så visste de ju inte att jag förstod vad de sa. Bland samtalsämnena fanns var utseendena hos deras kvinnliga kollegor, som alltså inte var närvarande.
Lite KL
Min egen erfarenhet är att kvinnor är väldigt elaka mot varann. Elaka kommentarer om utseende har kommit från kvinnor. Bistra konstateranden om att jag tar för mycket plats kommer från kvinnor. Regelrätt vuxenmobbing enbart från kvinnor.
Faktiskt inte att jag kan minnas ett enda tillfälle där jag fått elaka kommentarer om utseende och personlighet från män (med min exman som stort undantag då..
).
Kanske för att min erfarenhet är att de håller igen. Till skillnad från er andras i tråden.
Kvinnor håller inte igen. De säger de elaka sakerna och de pratar ihop sig med varann tills det kommer en som meddelar budskapet.
Generellt är jag rädd på rent kvinnliga arbetsplatser. Undrar vad jag ska göra för fel.
Bland män får jag raka budskap och kan föra raka diskussioner. Det går inte med kvinnor. De försöker alltid tolka vad jag egentligen sa och sedan kommer tjuvnypen utifrån det.
Blandat är absolut bäst.
Puh, nu har jag hävt ur mig...
Jag har flera tillfällen läst generaliserande kommentarer som de jag fetstilat ovan från dig. Är det osannolikt att tänka sig att en anledningarna att du bemöts som du gör är att du inte gillar andra kvinnor och att det märks?
Sett till mig själv så finns det få saker som kan trigga mig så mycket som kvinnor som på olika sätt deklarerar att de inte gillar andra kvinnor. Jag har sett allt för många med denna inställning använda den som ett sätt för egen vinning. De gör sig själva till ett alibi i mäktiga, mansdominerade kretsar. Genom att ta in en kvinna med denna inställning kan kretsen peka på att visst, de har en kvinna. Men de behöver inte oroa sig för att något ska förändras i grunden och att andra grupper (i detta fall kvinnor) ska få inflytande över kretsen.
När jag ser ett sådant beteende blir jag skogstokig. Jag kommer aldrig någonsin bli annat än korrekt mot en person som spelar detta spel. Varför skulle jag det, liksom?
Men, tanten - det
finns definitivt kvinnor som opåkallat faller in i de mönster du beskriver. Jag uppfattar dem dock inte som vanliga.
Spånar.
Jag vill egentligen inte få mitt utseende recenserat alls. Över huvud taget. Män som kommer fram och säger att jag är vacker eller dylikt gör mig inte heller någon tjänst. Visst, jag är inte mer än människa och blir smickrad, men på sikt gör det mig mer skada än nytta.
Jag är oerhört ambivalent till kommentarer från främmande och slutsatsen är egentligen att allt beror på tillfälle och fingertoppskänsla. I våras kom en kvinna fram till mig när jag rastade mina hundar som den dagen var med på jobbet. Hon sa ungefär: "Jag måste bara säga att färgkombinationen du har på dig är underbar. Man blir glad av att se dig." I efterhand så tänker jag att hon verkligen gav komplimangen på ett bra sätt - inte till mitt
utseende utan min
smak. Med andra ord så lyckades hon, som jag aldrig träffat förr eller senare, säga något fint om min personlighet.