Svar till
@AlmostEasy Har nog tänkt att han är en hund som alarmerar, dvs han varnar bara när det finns någon som lyssnar, annars kan han lika bra låta bli. Det har varit min förklaring till varför han vaktar när någon är hemma, men inte när han är själv. Men kan även köpa din förklaring, då jag vet med mig att jag är rätt mesig när det gäller honom. Han får rätt ofta som han vill. Jag har under hans uppväxt sagt ifrån när han tuggat på saker han inte får och jag ryter ifrån om han försöker ta något från bordet (ost is to die for i hans värld). Fast när han var liten hände det att han fick smaka kött som var över eller så, men gav inte vid bordet utan sparade som godis till senare. Idag får han ju inte alls äta något så just i "inte äta något" är jag rätt hård, eftersom jag måste.
I början när han skällde försökte jag nog säga ifrån genom att ryta till att "nu räcker det" eller något i den stilen men insåg väl efter att ha testat 3 gånger att det inte gav till eller från. Insåg att uppfödaren redan sagt att de flesta hundar uppfattar den reaktionen som "bra matte, nu vaktar vi tillsammans, ryt i ordentligt så att banditerna försvinner"-ish och började därför hyscha varje gång han skällde. Testade nog att bli ofrivilligt förbannad någon gång mitt i natten när han väckte mig för 7e gången också, men kanaliserade mer det genom att klampa när jag gick och liknande, visste nog inte riktigt hur jag skulle förmedla "att man får inte skälla hela nätterna".
Har blivit arg några gånger vid hundmöten också när han gjort sina "utfall", men det är oftast när gränsen är nådd och det redan hänt sjuttioelva grejer som tärt på tålamodet, insåg där också att det inte funkar. Började sen sätta honom ner och lugna med massage på bringan och hyschande. Hjälper inte nämnvärt heller men är lättare att få honom att inte kasta sig av och an i kopplet utan iallafall sitta still och skrika. Nu har jag oftast inkopplad mental radar när det gäller hundar så jag ser dem oftast på långt håll och försöker hålla avståndet i alla fall som går (går det inte blir det hysch-varianten), håller vi tillräckligt avstånd går det att tjoa förbi honom om jag drar med mig honom (låter illa, men han lägger sig ju inte ner så att han släpas fram utan mer att han motvilligt rör fötterna åt samma håll som jag) och massa beröm när vi kommit förbi. Vet inte om detta är rätt metod heller.
Vad jag försöker få fram är nog att jag velat säga ifrån, men att jag inte vetat hur jag gör det för att få effekt. Och när jag blir arg (och inte bara låtsas bli arg(vilket jag brukar tänka är bättre för då kan man bli arg på rätt sätt) utan jag faktiskt känner frustration och ilska på riktigt) så har jag oftast fått dåligt samvete efteråt och har till och med kunnat brista ut i gråt för att "han har ju inte förstått, jag kan ju inte bli arg när han gör fel för han vet ju inte vad som är rätt" typ. Jag hamnar lätt i ett dåligt samvete. Är han stressad får jag dåligt samvete för då har jag tränat för lite (tänker jag oftast) och han är inte trött, och vilken dålig matte han har som inte ger honom mer tid. Hamnar lätt i dessa negativa tankespiraler (kan tillägga att jag förra året behandlats för utmattningssyndrom och nu har social ångest som kommit från det och som tär lite, så är inte alltid på topp psykiskt, så utifrån det vet jag att jag lätt hamnar i dessa negativa tankemönster). Jag tror att det dåliga samvetet gjort att jag gett efter mer och mer och tänkt att vi får träna. Vi åkte exempelvis in till stan en gång i veckan under en period för att träna på att vara i röriga miljöer, och det har gått väldigt bra (så länge vi är i träningsbubblan och inte möter hundar för nära). Men det var ett tag sen nu och nu är det ju mest den där vägen till och från skogen som vi möter folk på. Eller i skogen, men där undviker jag det så långt det är möjligt eftersom det mest blir jobbigt då.
Tror även att jag är lite svag för hans ledsna blick (vet att det låter mjäkigt och fånigt, men så är det
). Kan grunda sig lite i att den ledsna/ynkliga blicken har han ofta haft när han mått dåligt under sjukdomens gång och den har en ganska stor effekt på mig. Han har haft det svårt med sjukdomen och i höstas tog veterinären upp "samtalet", dvs hon sa att det inte finns hur många möjligheter som helst till och att man inte måste fortsätta försöka, men att det finns lite mer att testa. Just nu ser vi väl rätt ljust framåt, men det är väl mest för att jag vant mig vid det och inte ältar längre. Han äter för mycket kortison egentligen och kan den inte minskas (vilket vi försöker och försöker med) är risken att han bara blir 4-5 år gammal pga biverkningar. Det jag försöker säga här är väl att jag tror att jag på något sätt överkompenserar. Jag känner väl att jag vill att han ska få allt och lite till för att kompensera för den jobbiga tiden han haft och för den ev. förkortade livslängden.
Vill också säga att det jag skrivit här kanske låter som någon tip av ursäkt
Det är det inte menat som utan det är förklaringar för hur vi hamnat där vi är och vart mitt motstånd mot att vara "sträng" grundar sig. Jag förstår ju att han skulle må mycket bättre av att jag tog över ansvaret så han kan släppa det och slippa ta det själv. Jag vet nog bara inte hur man gör? Hur ska jag agera?
"Har du varit anspråklös? Är hunden alltid välkommen in i ditt personliga space? Tenderar du att ge hunden tillgivenhet i form av klappar och gos utan att först checka vilken sinnesstämning hunden befinner sig i (det är lätt hänt att handen slinker dit bara för att hunden råkar gå förbi eller sitter nära men ja, det spelar roll)?"
Han får nog ofta klappar när han är uppe i varv just för att försöka lugna. Men vi myser ju även när han ligger och sover. Så ja, han får väl klappar när det råkar bli, typ om han ligger bredvid mig (ofta ligger han och sover på golvet när jag är vaken och lägger sig först i sängen bredvid mig när jag somnat, så just nu sover han på golvet, dvs jag klappar inte) Men när jag kom hem efter skolan fick han klappar och mys en stund då han verkade vilja det själv, han uppskattar inte alltid gos utan går iväg när han är nöjd. Det sist nämnda leder nog till att han alltid är välkommen in i mitt personliga space då jag snarare blir smickrad när han vill mysa och gosa än irriterad
Jag blir överlycklig varje gång han lägger sig med huvudet i mitt knä, för det sker inte varje dag, kanske några gånger i veckan snarare. (Däremot ligger han i stort sett alltid bredvid när jag vaknar så då får han mys med klappar, men även det gör mig typ glad varje morgon och jag blir oftast besviken om han råkar ligga i fåtöljen just denna morgon
) Jag är nog kanske i större behov av kärlek från hans sida än han är från mig och då blir det lite snett kanske. Borde jag alltså vara mer restriktiv med mitt personliga space?
Ifrån början fick jag jobba hårt för att han skulle vilja leka med mig och inte bara själv. Han är självständig och har i ungdomen tyckt att jag inte är så viktig. Numera känns det som att vi hittat en gemensam lek och det känns som att han tycker att jag har blivit en resurs. Men om jag inte svarar på hans lekinviter så går han och gör något på egen hand och hittar på egna bus i skogen och jag har väl lärt mig lite att ju mindre resurs han ser mig som desto svårare är han att ha lös. Är jag kul är han på en radie om 10 meter runt mig mest hela tiden, annars kan han bli lite väl självständig. Men kanske blir jag en resurs om jag är den som har kommandot och om jag kan ta hand om jobbiga situationer?
"Att förmedla till hunden att "Jag tar över ratten nu och händer det något kan du lita på att jag löser det" is key och inte minst för en osäker hund då denna naturligt inte är bäst lämpad att köra bilen utan den har blivit illa tvungen då ingen annan gör det."
Hur gör jag detta? Jag vet inte
hur man sätter gränser och hur jag tar över kommandot?