Kommentera utseende

Ang kommentarer kring viktminskning... Jag har ju gått ner en hel del det senaste året. Det syns och kommenteras då och då. Föga förvånande.
Men - jag har fått en enda kommentar om hur fin jag blivit. EN. Och vet ni vad, det är så jävla skönt! De kommentarer jag får är mest "vad liten du blivit" eller "herregud vad du har gått ner", för det mesta helt utan någon värdering i det hela utan bara liksom... Ja, notiser om att jag blivit mindre liksom, lite chockade sådana ibland. Och inte hela tiden heller utan lite då och då (jag är förvisso inte ut bland folk så mycket och skonas väl lite av det, det och en omgivning som känner till min åsikt kring fetthat och kroppspositivitet).

Jag är så jävla glad över det, för det innebär att det inte finns en massa kommentarer som kommer orsaka eller förstärka ett kroppshat när jag går upp i vikt sen, samtidigt som det inte direkt ger en hets efter mer viktminskning och på sikt ätstörningar. Sistnämnda är ju annars en av riskfaktorerna med viktoperation, att man går ner, får en massa beröm, blir manisk och utvecklar en ätstörning, för att folk inte fattar när det är läge att hålla käften.

Personligen är jag övertygad om att vi skulle få ett bättre samhälle med ökad psykisk hälsa om vi kom bort från utseendehetsen. Enda sättet att komma bort från det är just att sluta värdera utseenden. Att ge komplimanger kring folks utseende är att göra personerna, sig själv och hela samhället en otjänst, även om det är positivt menat. Även om det sägs på ett bra sätt.

Tja, båda handlar om 'komplimanger' om utseende som ges utan att tänka på vad mottagaren kan tänkas tycka.
Menar du på allvar att man kan jämställa att jag säger till en annan kvinna att jag tycker hon har en snygg väska med att en man säger till en kvinna att hon har ’snygga rattar’?

Menar du på allvar att man kan jämställa att jag säger till en annan kvinna att jag tycker hon har en snygg väska med att en man säger till en kvinna att hon har ’snygga rattar’?
Du tycker att du är snäll när du bedömer och kommenterar någon annans utseende. Du tycker att andra också ska vara snälla och därmed göra detsamma. Om någon inte uppskattar din 'snällhet' hoppas du att de ska ha överseende. Nej, jag köper inte det, vare sig bedömningen och kommentaren kommer från en kvinna eller en man.

Du tycker att du är snäll när du bedömer och kommenterar någon annans utseende. Du tycker att andra också ska vara snälla och därmed göra detsamma. Om någon inte uppskattar din 'snällhet' hoppas du att de ska ha överseende. Nej, jag köper inte det, vare sig bedömningen och kommentaren kommer från en kvinna eller en man.
Vi är helt klart i olika världar.

Ah, så du tycker seriöst att folk ska uppskatta att du bedömer deras utseende så att du kan få känna att du är snäll?
Det har jag aldrig skrivit. Det är vad andra tycker sig läsa in.

Men jag tycker absolut att en kommentar från en kvinna till en annan om en fräck handväska är något helt annat en en sexistisk kommentar från en man till en kvinna om hennes bröst.

Ja.

Om jag vill veta vad någon tycker om min väska, så frågar jag hen. Jag är inte intresserad av att veta vad kreti och pleti tycker om min väska.

Skulle våra vägar korsas och jag säger ngt till dig i syfte att förgylla din dag eller skapa kontakt så får du väl fräsa av mig och lära mig en läxa. Vi skulle nog inte ha så stort utbyte av varandras sällskap är jag rädd.

Men det verkar ju onekligen som de flesta uppskattar positiva kommentarer. Ska dåligt mående absolut trumfa glädje och uppskattning i den konflikten? Har du ingen förståelse för att andra människor tycker det är roligt med komplimanger, och att den som ovetandes råkar ge dig en, inte gör det av illvilja?
Tycker du?
Nu har jag inte räknat i tråden men min känsla är att det verkar vara typ 50/50. Lika många som gillar som ogillar, skulle inte säga att ”de flesta” gillar komplimanger utifrån denna tråd.

Framförallt så fattar jag inte problemet. Ge komplimanger om mindre laddade/normativa saker istället bara? Enkelt löst.

@gammalek Det sista var feltänkt av mig. Det är precis de mötena där man inte tror sig ha ngt gemensamt som kan bli de mest i intressanta. Så fräs av mig lite lagom men bjud sedan in till samtal så får vi se vad som händer!

Skulle våra vägar korsas och jag säger ngt till dig i syfte att förgylla din dag eller skapa kontakt så får du väl fräsa av mig och lära mig en läxa. Vi skulle nog inte ha så stort utbyte av varandras sällskap är jag rädd.
:)
Jag skulle inte fräsa av dig. Jag skulle förmodligen inte säga något alls.

Jag tror heller inte att du skulle ha lärt dig nån läxa. Du vill ju tro att du är snäll.

Absolut lägger jag märke till omgivningens yttre, jag är uppvuxen med alla normer om önskvärt utseende och har dessutom ögon att se med. Att jag lägger märke till det betyder inte att jag oombett kommenterar det. Om någon i min närhet fått en blåtira hade jag diskret frågat hur hen mår, och om det finns något jag kan hjälpa hen med. Tycker du ens det är jämförbart att välja att inte kommentera någons "smashing outfit" och att ignorera att någon verkar sjuk/blåslagen?

Att du försöker få det att framstå som om vi som inte värderar eller vill bli värderade utifrån utseende har ett dåligt intresse för våra medmänniskor, ja det är ju bara smaklöst.
Det var inte det jag skrev, utan att vissa personer som yttrat sig i tråden påstod sig vara så ointresserade av omgivningens yttre att de inte la märke till hur personerna där ser ut.

Om någon säger sig må dåligt över att hens yttre får positiva kommentarer hör definitivt inte den personen till den kategorin, eftersom människors yttre i det fallet spelar en kanske oproportioneligt stor roll.

Tycker du?
Nu har jag inte räknat i tråden men min känsla är att det verkar vara typ 50/50. Lika många som gillar som ogillar, skulle inte säga att ”de flesta” gillar komplimanger utifrån denna tråd.

Framförallt så fattar jag inte problemet. Ge komplimanger om mindre laddade/normativa saker istället bara? Enkelt löst.
Men en komplimang ska ju vara ärlig och spontan. Om jag först börjar tänka att nu ska jag ge den här personen en komplimang, och sedan börjar analysera vilket icke-normativt, korrekt yttrande jag kan göra så blir det inga komplimanger från mig, det kan jag garantera.

Men en komplimang ska ju vara ärlig och spontan. Om jag först börjar tänka att nu ska jag ge den här personen en komplimang, och sedan börjar analysera vilken icke-normativt, korrekt yttrande jag kan göra så blir det inga komplimanger från mig, det kan jag garantera.
Ja men det är bra det, komplimanger tycker jag ofta är klistriga och inställsamma. De flesta kan ju köpa en snygg väska, det är inte särskilt svårt. Det är så ytligt och distanserat också, jag uppskattar uppmuntran och intresse för min person i stället för random komplimanger.

Men en komplimang ska ju vara ärlig och spontan. Om jag först börjar tänka att nu ska jag ge den här personen en komplimang, och sedan börjar analysera vilket icke-normativt, korrekt yttrande jag kan göra så blir det inga komplimanger från mig, det kan jag garantera.
Jag tycker inte det behöver vara så svårt. Tycker man det är krångligt så kan man ju bara hålla sig borta från att kommentera utseende. Det går ju att ge många fina kommentarer om andra saker än utseende.

Jag tycker inte det behöver vara så svårt. Tycker man det är krångligt så kan man ju bara hålla sig borta från att kommentera utseende. Det går ju att ge många fina kommentarer om andra saker än utseende.
Men är inte andra områden precis lika problematiska. Tex prestation är ju extremt laddat för kvinnor som ju alltid måste överprestera? Jag tänker att nästan alla områden kan vara problematiska? Man förväntas ju vara både snygg, trevlig och högpresterande som kvinna.

Nej jag vill inte bli bedömd. Vill jag ha någons åsikt om hur jag ser ut, typ om jag provar nya kläder så frågar jag, annars vill jag inte bli bedömd. Det skaver i mig att man ska bli glad när någon bedömer en och det ses som svårighet att ta komplimanger och kopplas genast till dålig självkänsla om man inte blir glad för komplimanger. Varför kan man inte bara få vara utan att bli bedömd? Om man inte måste umgås i grupper som är sammantvingade (jobb, skola eller dylikt) så lär det ju ändå vara något som gör att man gillar att umgås. Jag uppskattar att ha dig som vän, du är en fantastisk vän eller dylikt gör mig glad däremot. Eller, jag önskar att vi bodde närmare varandra så vi kunde träffas mer. Det gör mig glad för att det inte är en bedömning av mig utan en känsla hos den andre.

Personligen är jag övertygad om att vi skulle få ett bättre samhälle med ökad psykisk hälsa om vi kom bort från utseendehetsen. Enda sättet att komma bort från det är just att sluta värdera utseenden. Att ge komplimanger kring folks utseende är att göra personerna, sig själv och hela samhället en otjänst, även om det är positivt menat. Även om det sägs på ett bra sätt.
Ja!

Det är så sjukt vanligt med vuxna som ger barn komplimanger för utseendet HELA TIDEN. Ååh vilken fin tröja, vilket fint hår, vad söt du är, oj vilka fina skor. Det är äckligt! För det första, vad lär sig barnet? Och för det andra, så sitter det ofta i bakgrunden ett annat barn som inte har nya kläder eller fint hår. Ett barn som alltid får höra hur alla andra får komplimanger för utseendet men aldrig själv får dem.

Vad mycket komplimanger ni verkar få i tråden
Har jag typ aldrig fått
Just nu lever jag iofs i väntan på döden typ så jag orkar inte bry mig vad folk tycker

Du verkar må gräsligt dåligt just nu. Har du nån kontakt med vården? Jag tror du måste söka hjälp så fort det bara går. Du är inte ful, eller nåt av allt du skrivit senaste dagarna. Men du har haft det väldigt tufft länge. Har du någon att prata med professionellt?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag hamnade i en tråd på flashback igår. Blev smått chockad när jag läste alla elaka kommentarer om främst tjejers utseende (den...
17 18 19
Svar
362
· Visningar
24 366
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Igår var jag ute på en jazzklubb här i stan med en nyfunnen väninna. Jättetrevligt verkligen. På ett tidspunkt stod vi i rökrummet och...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 947
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV