Kommentera utseende

Jag överdrev nog lite med leendegrejen, men övriga säger jag ofta, spontant! Idag kom en kompis hem och var superfin i en ny tröja, så jag fick nog in allt i samma mening till och med :)

För mig blir det här rätt tydligt på vilka kommentarer/komplimanger som känns okej för mig och inte. Om hen har en fin tröja är det okej att säga det enligt mig, men att hen är superfin i sin tröja känns faktiskt lite konstigt. Är din vän inte en (super)fin människa annars liksom? Att din vän är superfin i sin tröja blir för mig en bedömning av din väns utseende och känns inte helt bekvämt för mig, att däremot notera ett fint ting - i detta fall en tröja, känns mer okej och har inget med kroppen att göra även om den råkar sitta på kroppen. Så mycket har nog med hur man säger det.

För mig blir det här rätt tydligt på vilka kommentarer/komplimanger som känns okej för mig och inte. Om hen har en fin tröja är det okej att säga det enligt mig, men att hen är superfin i sin tröja känns faktiskt lite konstigt. Är din vän inte en (super)fin människa annars liksom? Att din vän är superfin i sin tröja blir för mig en bedömning av din väns utseende och känns inte helt bekvämt för mig, att däremot notera ett fint ting - i detta fall en tröja, känns mer okej och har inget med kroppen att göra även om den råkar sitta på kroppen. Så mycket har nog med hur man säger det.
Det där är intressant, för jag ser det lite annorlunda. Jag undviker oftast ”vilken fin tröja” och liknande, för då handlar det om min personliga smak. Däremot kan jag tycka att vissa kläder är ”perfect match” på vissa personer, även utan att jag själv tycker jättemycket om plagget i sig som fristående plagg. För mig handlar det då också om att dessa kläder passar personen, snarare personligheten än rent fysiskt.

Men det är så jag menar med mina egna komplimanger av det stuket, om det generellt mottas på motsatt sätt blir det såklart jättefel och jag får tänka om. Men jag skulle inte kunna säga ”vilken fin tröja” om en tröja jag inte skulle reagera så på hängandes i en butik, utan hela poängen är ju att den blir fin på rätt person.

Är din välvilja viktigare än mottagarens mående?

Att framhäva att man bara vill väl och att man hittills inte fått negativ respons på sina komplimanger antyder för mig att man som person gärna vill ge sken av hur "snäll" och "omtänksam" man är. Att man ger komplimanger till andra för att man främst är ute efter responsen man själv får, som något sorts uppfyllande och bekräftande över hur snäll man faktiskt är. Mottagarens personliga inställning till komplimangen kommer därmed i andra hand, för man "menade ju faktiskt bara väl".
Jag tycker ’snällhet’ är en underskattad egenskap. Världen skulle vara bra mycket trevligare om människor ansträngde sig mer för att vara snälla mot varandra. Om det sedan är en egoistisk egenskap eller ej spelar mindre roll. Om ’snällhet’ landar fel så hoppas jag att den ’drabbade’ är snäll nog att förlåta eller snällt förklarar vad som blev fel.

Jag tycker ’snällhet’ är en underskattad egenskap. Världen skulle vara bra mycket trevligare om människor ansträngde sig mer för att vara snälla mot varandra. Om det sedan är en egoistisk egenskap eller ej spelar mindre roll. Om ’snällhet’ landar fel så hoppas jag att den ’drabbade’ är snäll nog att förlåta eller snällt förklarar vad som blev fel.
Och du har redan fått förklaring (av @Invicta) men fortsätter försvara din rätt att ge komplimanger. Snällhet kan också vara att ta in när någon säger att man trampat fel.

Men oj. Jag undrar om det går dog helt förbi vad du svarar på?
Du beskriver att du ”uppmuntrar”/förstärker normativa beteenden (tex se ”piffig”/snygg = normativt kvinnlig ut) men ignorerar/straffar ut icke-normativt beteende. Det är ju helt gräsligt oavsett avsikt!
Jag tror du missförstår mig helt. Jag försöker resonera lite mer allmänt och övergripande kring avsikten med en komplimang - inte kring vad som är normativt eller ej. Jag rycker du är snabb på att tillskrivs mig åsikter som jag inte har.
Om jag t ex har en vän som normalt sett inte använder smink och som en dag kommer sminkad så vet jag inte om jag skulle säga ngt. Antagligen inte. Men jag skulle tänka att personen valt att sminka sig av ngn anledning och ville uttrycka ngt med det. Om jag då skulle säga ngt t ex - vilket snyggt läppstift. Det klär dig. Så skulle det från min sida vara en bekräftelse på att jag noterat personens ansträngning + tycker det är snyggt / fräckt.

Jaha, jag är rätt säker på att mina vänner känner uppskattning och omtanke från mig på andra sätt så jag skulle ändå inte säga något.

Kommer att tänka på män som säger att man har schyssta rattar/sexig kjol och blir förbannade för att man inte uppskattar det.

- Va? Kan du inte ta en komplimang? Här är en snäll kille som vill väl och du bara.... osv

Men varför ska ansträngningar uppmuntras eller ens noteras? Jämförelsen med rökning haltar.
Kan tillägga att jag anstränger mig jävligt mycket för att acceptera mitt utseende, för att inte bry mig om vad andra tycker, för att orka gå till jobbet även när jag helst vill gömma mig. Betydligt mer ansträngande än att sätta lite mascara på ögonen och ta på en klänning.

Vad mycket komplimanger ni verkar få i tråden
Har jag typ aldrig fått
Just nu lever jag iofs i väntan på döden typ så jag orkar inte bry mig vad folk tycker

Kan tillägga att jag anstränger mig jävligt mycket för att acceptera mitt utseende, för att inte bry mig om vad andra tycker, för att orka gå till jobbet även när jag helst vill gömma mig. Betydligt mer ansträngande än att sätta lite mascara på ögonen och ta på en klänning.
Ja gud, det är ju sant! Det är oftast mindre ansträngande att agera enligt normen. Om det nu är ansträngning som ska belönas.

Spinner lite, fick lite tankar efter tråden om hur vi ser ut egentligen.
Tänkte också på en tråd jag läste här på Buke där flera tyckte det inte heller är ok att kommentera viktnedgång till exempel.

Hur funkar ni, vill ni få kommentarer, eller inte?

Nej, nej nej. Det är inte okej att kommentera människors utseende. Punkt.
Men samtidigt är jag som @gul_zebra

Jag vill ha kommentarer om typ allt som är positivt, och jag ser den viljan som ett problem jag gärna blir av med. Förutom i fallet med harmlösa grejer då. En tjej ropade på gatan om vilket fint paraply jag hade en gång tex, det har jag inga problem med, lika om nån tycker att jag har en fin klänning eller nåt. Men min kropp? Alltså, ja men nej men ja men nej.

Jag tycker inte att det är okej att kommentera människors kroppar eller utseende negativt. Positiva kommentarer ser jag dock gärna, som om jag tex piffat håret, köpt nya kläder eller får kommentar om att jag gått ner i vikt.

Detta är fruktansvärt. Att just viktnedgång räknas som något positivt, och att viktuppgång inte ens tas med. Bara det tyder ju på hur skevt det är.

Jag ser komplimanger och kommentarer som positiva, jag hade inte blivit särskilt glad och positiv och tyckt att det varit roligt att köpa nytt osv ifall ingen människa nånsin noterade eller brydde sig alls. Om folk undviker att notera nånting så tar jag det lite som att den faktiskt inte tyckte om dom nya kläderna/frisyren eller vad det nu är jag gjort.

Inte sagt att jag är beroende av andras kommenterar för att må bra men det är tråkigt att aldrig bli sedd också.

Och är det något viss typ av plagg som jag är väldigt osäker på att bära så ja, då behöver jag lite positiva kommentarer om att det ser snyggt ut för att kunna slappna av i det. Det är så jag iallafall utvecklas lite och vågar prova någonting nytt, annars hade jag gått i samma gamla kläder hela livet.

Men beror väl på hur man är uppväxt och lärd, jag har lärt mig att säg ingenting om du inte har något bra att säga och därför så kopplar jag tystnad som ett tecken på att plagget/frisyren kanske inte var den bästa på mig.

Jag ser komplimanger och kommentarer som positiva, jag hade inte blivit särskilt glad och positiv och tyckt att det varit roligt att köpa nytt osv ifall ingen människa nånsin noterade eller brydde sig alls. Om folk undviker att notera nånting så tar jag det lite som att den faktiskt inte tyckte om dom nya kläderna/frisyren eller vad det nu är jag gjort.

Inte sagt att jag är beroende av andras kommenterar för att må bra men det är tråkigt att aldrig bli sedd också.

Och är det något viss typ av plagg som jag är väldigt osäker på att bära så ja, då behöver jag lite positiva kommentarer om att det ser snyggt ut för att kunna slappna av i det. Det är så jag iallafall utvecklas lite och vågar prova någonting nytt, annars hade jag gått i samma gamla kläder hela livet.

Men beror väl på hur man är uppväxt och lärd, jag har lärt mig att säg ingenting om du inte har något bra att säga och därför så kopplar jag tystnad som ett tecken på att plagget/frisyren kanske inte var den bästa på mig.

Men det är ju skillnad på att faktiskt säga att någons tröja är fin, och att säga att personen är fin i tröjan.

Men det är ju skillnad på att faktiskt säga att någons tröja är fin, och att säga att personen är fin i tröjan.
För mig är det inte så, jag personligen struntar totalt i om en person tycker om mina kläder faktiskt. Det säger ingenting om hur bra jag passar i kläderna. Och säger en person att oj vad bra du passade i den och den färgen osv så blir jag enbart glad och stärkt av det och blir stolt över mig själv att jag vågar prova nytt.

Detta är fruktansvärt. Att just viktnedgång räknas som något positivt, och att viktuppgång inte ens tas med. Bara det tyder ju på hur skevt det är.

Självklart är det positivt om någon med ex.vis anorexia tillfrisknat och gått upp till en hälsosam vikt, men det är sällan något som ges komplimanger för, lika lite som att man ger en komplimang åt någon som tillfrisknat från influensan.

Att återhämta sig från sjukdom är något annat och det bemöts också annorlunda och ger -helt logiskt- andra typer av kommentarer än om någon har en blus på sig som väcker positivt uppmärksamhet.

---

Många skriver att de får komplimanger när de har smink och aldrig annars och även om smink eller ej aldrig gjort någon skillnad för mig (använder nästan aldrig smink) så tycker jag det är skittrist att det är så, som att synligare ögonfransar "gör" hela människan :crazy:

Personligen får jag skapligt med positiv respons från både kända okända för en variation av saker kring mig som person/mitt liv, men jag delar själv sällan ut sådant till andra än de jag känner och när jag jag väl gör det, så är det genuint och som tur är, så har jag än inte stött på någon som blir kränkt av att få höra något positivt om sin person, om det så är frisyr, kläder eller något de gjort bra.

Jag kan inte hålla med tillräckligt mycket! Jag är så (ursäkta språket) JÄVLA less på att viktnedgång automatiskt är bra och viktuppgång negativt. Och det är så många som mår dåligt pga sin vikt och sitt utseende, så bara risken att trampa fel med en välmenad kommentar om någons eventuella viktnedgång borde vara tillräckligt för att hålla det för sig själv.
Undantaget är förstås om personen själv bjuder in till ämnet och är tydlig med var hen står, då kan det (beroende på fingertoppskänsla och omständigheter) vara helt okej. Men verkligen absolut inte annars.

Viktkommentarer är i mina ögon the worst of the worst när det kommer till utseenderelaterade (oönskade) kommentarer.

Usch ja! "Du ser ut att må bättre nu" är också en av mina hat-kommentarer. Vad svarar man på det om man fortfarande mår skit? Då måste man liksom säga emot? Eller ska man spela med och låtsas må bättre bara för att den personen tror sig kunna se det?

(Helt ot men jag hoppas du mår bättre snart)

Ett neutralt "jaha" kommer man långt med. Inte surt, inte glatt, bara neutralt "jaha"

Jag kan inte hålla med tillräckligt mycket! Jag är så (ursäkta språket) JÄVLA less på att viktnedgång automatiskt är bra och viktuppgång negativt. Och det är så många som mår dåligt pga sin vikt och sitt utseende, så bara risken att trampa fel med en välmenad kommentar om någons eventuella viktnedgång borde vara tillräckligt för att hålla det för sig själv.
Undantaget är förstås om personen själv bjuder in till ämnet och är tydlig med var hen står, då kan det (beroende på fingertoppskänsla och omständigheter) vara helt okej. Men verkligen absolut inte annars.

Viktkommentarer är i mina ögon the worst of the worst när det kommer till utseenderelaterade (oönskade) kommentarer.

Har aldrig fått ngn kommentar om viktuppgång. När jag var smal så fick jag dock ofta kommentarer. Men sällan positiva. Kommer faktiskt inte på ngn gång folk sa att jag var "fin" utifrån min vikt.
Däremot hade jag en chef som ville att jag skulle berätta vad jag vägde inför arbetsgruppen och sedan bevisa det genom att väga mig inför alla (vilket jag tillslut också gjorde för att få tyst på diskussionen. Ngt jag ångrar såhär i efterhand).

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag hamnade i en tråd på flashback igår. Blev smått chockad när jag läste alla elaka kommentarer om främst tjejers utseende (den...
17 18 19
Svar
362
· Visningar
24 366
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Igår var jag ute på en jazzklubb här i stan med en nyfunnen väninna. Jättetrevligt verkligen. På ett tidspunkt stod vi i rökrummet och...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 947
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV