Kedjan över eller under nosen?

Sv: Kedjan över eller under nosen?

*kl*
Jag anser att en häst, oavett kön, SKA hålla sig underlägsen mig i ALLA situationer! En häst som är underlägsen människan skadar inte, den sparkas inte, bits inte och går INTE över en!

Det är dålig uppfostran att låta en hingst ha rättigheter framför ston och vallacker.Häst som häst, en ranglåg häst skulle aldrig få för sig att ge sig på ledaren, ledaren kan spegla en annan häst eller en människa.

Ar hingsten okand for dig eller ouppfostrad ska den ledas i trans och darmed basta!
/KT

Knappast denne... :devil: :devil:
Och vet man att vissa hingstar KAN spåra ur så tar man till dina sk. tortyredskap..:angel:
Och alla okända hingstar KAN vara lynniga..kan..

banker.jpg

AM

Jag har tagit hingsten i vårt stall med kedja en gång efter att ha råkat ge honom elstötar av eltråden *ja jag vet att man ska dra ut elen när det är vattenpölar precis i öppningen numera*. Jag drog kedjan över nosryggen.

*kl*
Jag anser att en häst, oavett kön, SKA hålla sig underlägsen mig i ALLA situationer! En häst som är underlägsen människan skadar inte, den sparkas inte, bits inte och går INTE över en!

Det är dålig uppfostran att låta en hingst ha rättigheter framför ston och vallacker.Häst som häst, en ranglåg häst skulle aldrig få för sig att ge sig på ledaren, ledaren kan spegla en annan häst eller en människa.

Fast en häst oavsett kön som får panik kan vara hur underlägsen/väluppfostrad som helst,rädslan går före och hästen kan mycket väl av misstag springa över dig.
Hingsten i stallet är nog den mest ärliga häst jag träffat och jag litar till 100% på honom men han höll på att sparka ner mig efter att fått elstötar av tråden och han var panikslagen. Jag anser honom inte ouppfostrad för det utan hans instinkter tog helt enkelt över och han var knappt medveten om mig.

Medecinen ar helt enkelt att inte avla pa individer med svart lynne oavsett det ror sig om hingstar eller ston.

Sen kan man ju då fråga sig var man ska dra gränsen? Nu verkar ju du tycka att det är tortyr att leda i ngt "skarpare" än träns men det är många som inte alls är med dig i den frågan. Jag kan tycka att det är lite som när man rider, det är handen som håller i tygeln som bestämmer hur skarpt det blir i munnen på hästen.

Men, iallafall. Frågan blir ju då hur mkt man ska tolerera. En viss dos av nerv krävs för prestation i de flesta fall, och hästar kan ju precis som vi människor "spela över" ibland. Nu drar jag kanske en ful paralell här, men om man inte får avla på djur som kan ge svåra avkommor, ska man då inte låta personer med hetsigt temperament skaffa barn, eftersom att barnet då kan präglas på föräldern och sedan bli svårt för samhället att hantera?

Vi diskuterar anvandandet av kedjegrimskaft och stigbett vilket jag i bagge fallen anser vara riktiga tortyrinstrument.

Stigbett kan jag möjligen förstå, men hur kan en rätt använd kedja anses som ett "tortyrinstrument" eller värre än ett bett (att bli dragen i munnen borde ju om något kännas)? Gör hästen ingenting så hänger den ju bara där? Och GÖR hästen någonting är man uppenbarligen i behov av att ha den där (eller uppfostra hästen, javisst, men jag tänker som sagt inte uppfostra andras hästar).

:bow: :bow: :bow: :bow:

Från Norge kom det nog i särklass mest smarta svaret. :)

Till "icke" användarna:
Jag är helt övertygad att ni skulle använda kedja på hingstar som ni inte vet nåt om.

När man jobbar på stora stallar så ÄR det rotation på hingstar.
Vissa kommer, andra går.

Finns det någon här som skulle ta ut en helt okänd hingst och leda den så att den går bakom er???????

AM

Skulle aldrig låta någon okänd häst gå bakom mig, så leder jag endast de jag känner. Är jag osäker på hur hästen är leder jag den vid min sida och har bogen just bakom mig.

Men snälla, det är väl inte så svårt att begripa att med så många hästar och hästhanterare som det finns så uppstår det problem som måste lösas. Utgå inte ifrån att hingstar är monster men tänk på att alla hingstar har drifter vi inte kan konkurrera med... Alla hästar (oavsett kön och ras) är inte snälla och väluppfostrade men de finns likväl. Och alla människor är inte alltid på rätt plats vid rätt tillfälle men måste kanske lösa situationer de fasar för ändå. Många av oss arbetar med andras hästar och måste utföra vårt jobb så säkert som möjligt.

Lär man sig läsa hästen, är förutseende och tänker på säkerheten i alla lägen och sen bara tar till minimalt med hjälpmedel för den specifika individen i den specifika situationen så vore livet med häst (och hästmänniskor :crazy: ) mycket trevligare. Sen kan minimalt vara allt från att ledas med grimskaft runt halsen till träns OCH kedja men som några skrev så skadar ju inte kedjan så länge hästen snällt följer med. Det är ju som att ta med regnstället i fall det skulle bli regn... Man behöver ju inte blåslita i den om uti fall hästen skulle hoppa till. Eller?!!

Har träffat shettisvalacker som krävt 2 vuxna karlar för att hantera och en shirehingst som man tog i skägget när man ville flytta på så nu vet jag att storleken inte har någon betydelse:D Själv har jag hingsten i grimma och vanligt grimskaft hemma men åker vi bort leder jag honom i träns för allas bästa. Då behöver ingen gnälla om att man inte har tagit sitt ansvar.

OBS att inlägget ovan inte riktas till någon utpekad i inlägget utan bara var en spontan reaktion på hela tråden. Tog en knapp i högen bara./ Ninni

Även fast du har en väluppfostrad hingst kan jag lova att det är långt ifrån alla som har det. Jag jobbar i proffsstall (trav), och kan lova att långtifrån alla hingstar ajg jobbar med. Det finns vissa som utan problem leds i bara grimman. Men allt är beroende på när de kom till oss och på vilket sätt tidigare ägare har uppfostrat dem. Vissa har fått bestämma helt och sätter sig gärna på "tvären" när det är slut med det. Och det är helt enkelt en säkerhetsfråga, kan man ha större kontroll på hingsten när du leder den till hagen med ett kedjegrimskaft så varför inte ha det? De hingstar som är riktigt dumma tar vi kedjan genom munnen annars under hakan. Snälla hingstar tar vi vanligt grimskaft på. Men om du läser TR får du inte leda en hingst på en tävlingsplats (ridsport) om du inte har kedjegrimskaft och/eller träns, du måste också vara över 18 år. Spelar du ignen roll hur väluppfostrad hingsten är. Det är en säkerhetsfråga.

Sen kan man ju då fråga sig var man ska dra gränsen? Nu verkar ju du tycka att det är tortyr att leda i ngt "skarpare" än träns men det är många som inte alls är med dig i den frågan. Jag kan tycka att det är lite som när man rider, det är handen som håller i tygeln som bestämmer hur skarpt det blir i munnen på hästen.

Men, iallafall. Frågan blir ju då hur mkt man ska tolerera. En viss dos av nerv krävs för prestation i de flesta fall, och hästar kan ju precis som vi människor "spela över" ibland. Nu drar jag kanske en ful paralell här, men om man inte får avla på djur som kan ge svåra avkommor, ska man då inte låta personer med hetsigt temperament skaffa barn, eftersom att barnet då kan präglas på föräldern och sedan bli svårt för samhället att hantera?

Jo men att en hast har sk "nerv" ar inte samma sak som att den ar svarhanterlig.

Titta pa hingstar av tex quarter eller PRE. Dar ar de flesta valdigt latthanterliga i jamforelse med hingstar av tex svenskt halvblod. Ingen kan ju beskylla vare sig PRE eller quarter for att vara lagpresterande.

Min asikt ar att det till stor del ar en avelsfraga och till en nastan lika stor del en hanterings och uppfostransfraga.

/KT

Även fast du har en väluppfostrad hingst kan jag lova att det är långt ifrån alla som har det. Jag jobbar i proffsstall (trav), och kan lova att långtifrån alla hingstar ajg jobbar med. Det finns vissa som utan problem leds i bara grimman. Men allt är beroende på när de kom till oss och på vilket sätt tidigare ägare har uppfostrat dem. Vissa har fått bestämma helt och sätter sig gärna på "tvären" när det är slut med det. Och det är helt enkelt en säkerhetsfråga, kan man ha större kontroll på hingsten när du leder den till hagen med ett kedjegrimskaft så varför inte ha det? De hingstar som är riktigt dumma tar vi kedjan genom munnen annars under hakan. Snälla hingstar tar vi vanligt grimskaft på. Men om du läser TR får du inte leda en hingst på en tävlingsplats (ridsport) om du inte har kedjegrimskaft och/eller träns, du måste också vara över 18 år. Spelar du ignen roll hur väluppfostrad hingsten är. Det är en säkerhetsfråga.

Jag har val hela tiden i traden ansett att det ar ok att leda hingsten i vanligt trans.....

Jag vet faktiskt att man inte far leda hingst pa tavlingsplats utan trans.... men det far du inte gora med nagon hast overhuvudtaget.

Jag vet att inte alla har valuppfostrade hingstar. Jag drar mitt stra till stacken genom att uppfostra mina egna sa bra det bara gar...

Men som sagt en hingst som ar helt ohanterlig och som inte gar att hantera ens av mycket vana hastmanniskor ska enligt min asikt inte avlas pa. Kastrering kan vara en losning som far hasten att lugna ner sig. Och hjalper inte detta sa ar avlivning den enda sakra atgarden.

/KT

Fast nerv kan göra hästarna svårhanterliga, iaf i fel händer.

Jo, men om man jämför hästhållningen/hanteringen hos då den nämnda Quartern så är den ju ofta väldigt annorlunda mot hur vi hanterar dem "engelskridna" hästarna. Inte för att jag på något sätt anser att det är en ursäkt, men jag tror inte att de hästarna inte skulle kunna bli svårhanterliga de heller.

varför ens ha kedja?
kan man inte hantera hästen utan kedja så anser jag att man inte kan hantera hästen överhuvudtaget

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
342
· Visningar
22 482
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar